Militärkupp i Burma, Aung San Suu Kyi gripen och bortförd av militären.

 
Hej

Dom har ju tvärtom fått kritik för att vara alldeles för passiva mot militärjuntan i Myanmar och t.o.m anklagats för att hjälpa kuppmakarna genom att förse deras militär med 700 ton ris längs gränsen mot Thailand.

Men det är ju i princip omöjligt för Thailands nuvarande regim att uttala sig negativt mot juntan i Myanmar oavsett vilka övergrepp och brott mot mänskligheten dom begår eftersom dom själva också är Generaler som har tagit makten genom en militärkupp, all kritik skulle ju i princip falla tillbaka på dom själva och undergräva deras egen position och makt.

Mvh isan lover
Nu ska man inte undgå att generalerna i Thailand är uppskattade bland faranger, både bland stenbord och sociala medier.

Då blir det svårare att även kritisera kuppen i Myanmar.

Samtidigt pågår det parallellt demonstrationer i Thailand mot sin regering dock inte samma mördande av civila och barn.
 
Nu ska man inte undgå att generalerna i Thailand är uppskattade bland faranger, både bland stenbord och sociala medier.

Då blir det svårare att även kritisera kuppen i Myanmar.

Samtidigt pågår det parallellt demonstrationer i Thailand mot sin regering dock inte samma mördande av civila och barn.
Hej

Att det finns många falanger med koppling till Thailand som uppskattar militärkupper och föredrar diktatur råder det ingen tvekan om alls och speciellt Svenskar verkar t.o.m vara betydligt mer förtjusta i detta än övriga européer, Australiensare, Kanadensare och Amerikanare, vad detta kan bero på har jag funderat på många gånger.

I Thailand behöver militären oftast inte ta till samma typ av våld som i Myanmar eftersom dom har LM-lagarna att ta till, alla som uttalar minsta kritik eller protesterar mot diktaturen kan anklagas för brott mot monarkin, 15-50 års fängelse bara för att kritisera juntan, delta i en protest eller liknande är ett effektivt vapen.

Men historiskt sett har även dom Thailändska Generalerna visat att dom är kapabla att begå precis samma eller i vissa fallt.o.m värre brott mot sin egen befolkning än Myanmars militär och det även i modern tid, själv är jag helt övertygad om att vi skulle ha precis samma situation i Thailand utan LM-lagarna.

Mvh isan lover
 
Hej

Att det finns många falanger med koppling till Thailand som uppskattar militärkupper och föredrar diktatur råder det ingen tvekan om alls och speciellt Svenskar verkar t.o.m vara betydligt mer förtjusta i detta än övriga européer, Australiensare, Kanadensare och Amerikanare, vad detta kan bero på har jag funderat på många gånger.

I Thailand behöver militären oftast inte ta till samma typ av våld som i Myanmar eftersom dom har LM-lagarna att ta till, alla som uttalar minsta kritik eller protesterar mot diktaturen kan anklagas för brott mot monarkin, 15-50 års fängelse bara för att kritisera juntan, delta i en protest eller liknande är ett effektivt vapen.

Men historiskt sett har även dom Thailändska Generalerna visat att dom är kapabla att begå precis samma eller i vissa fallt.o.m värre brott mot sin egen befolkning än Myanmars militär och det även i modern tid, själv är jag helt övertygad om att vi skulle ha precis samma situation i Thailand utan LM-lagarna.

Mvh isan lover
Då blir slutsatsen att LM-lagarna är fredsskapande i Thailand. Hoppas att de inte tas bort då.
 
själv är jag helt övertygad om att vi skulle ha precis samma situation i Thailand utan LM-lagarna.
Då blir slutsatsen att LM-lagarna är fredsskapande i Thailand. Hoppas att de inte tas bort då.
Hej

Jag hade naturligtvis hoppats att du skämtade men tyvärr tror jag inte att du gör det.

Mvh isan lover
Inte min åsikt utan en reflektion på vad du skrev. Skyll inte dina ord på mig.
 
Hej

Militärkuppen i Myanmar leder nu till hungersnöd, redan är 2 miljoner i behov av stöd med mat och inom 6 månader beräknas ytterligare 3.4 miljoner att lida av hunger.


Mvh isan lover
 
Hej

Ja man kan inte annat än att beundra Burmeserna som inte låter sig kuvas av militären, hoppas dom går segrande ur det här och att inte kostnaden i människoliv blir alldeles för stor.

Mvh isan lover
Det kommer nog att hänga på hur enade soldaterna är. Tror att dödsiffran kommer att stiga betydligt innan det är över.
Risken är att militärledningen hellre går in i totalt inbördeskrig än ger sig. De är så vana vid lyxliv att de säkert inte ser fram emot ett liv i landsflykt eller i fängelsecell.
 
Hej

Jag personligen har aldrig haft något emot att USA och EU tillsammans med FN har gått in och hjälpt till när det har behövts, tvärtom tycker jag att det är precis så det ska fungera.

Men då ska det verkligen vara för att hjälpa och inte för att komma över ett lands naturtillgångar eller för att tillsätta en diktator o.s.v, när USA hjälpte till på Balkan är ett bra exempel, men det finns gott om dåliga exempel också.

Jag ser stora risker med att USA under Trump drog sig tillbaka och lämnade fältet fritt för Kina och Ryssland, det innebär stora risker för hela västvärlden och dom länder där dessa diktaturer stärker sin position.

Mvh isan lover
Problemen har varit i de senaste intågen har varit att det inte funnits en realistisk plan för vad som skall hända sen. Resultatet har vi sett i Irak och Afganistan.
 
Det har avhandlats inom ASEAN nyss.
Man kom överens om fem punkter att jobba ifrån..

IMG_20210425_024251.jpg








ASEAN issues a five-point statement calling for a constructive dialogue to resolve the Myanmar coup crisis.
 
Hej

USA inför ytterligare sanktioner mot militärjuntan i Myanmar, ett steg i rätt riktning, hoppas EU hänger på.


Mvh isan lover
Tror att det är ett slag i luften.
 
Hej

Militärkuppen i Myanmar leder nu till hungersnöd, redan är 2 miljoner i behov av stöd med mat och inom 6 månader beräknas ytterligare 3.4 miljoner att lida av hunger.


Mvh isan lover
Så här används kanske svält som vapen. Har för mig att Myanmar var ett land som exporterar ris.
 
Hej

Att det finns många falanger med koppling till Thailand som uppskattar militärkupper och föredrar diktatur råder det ingen tvekan om alls och speciellt Svenskar verkar t.o.m vara betydligt mer förtjusta i detta än övriga européer, Australiensare, Kanadensare och Amerikanare, vad detta kan bero på har jag funderat på många gånger.

I Thailand behöver militären oftast inte ta till samma typ av våld som i Myanmar eftersom dom har LM-lagarna att ta till, alla som uttalar minsta kritik eller protesterar mot diktaturen kan anklagas för brott mot monarkin, 15-50 års fängelse bara för att kritisera juntan, delta i en protest eller liknande är ett effektivt vapen.

Men historiskt sett har även dom Thailändska Generalerna visat att dom är kapabla att begå precis samma eller i vissa fallt.o.m värre brott mot sin egen befolkning än Myanmars militär och det även i modern tid, själv är jag helt övertygad om att vi skulle ha precis samma situation i Thailand utan LM-lagarna.

Mvh isan lover
de falanger som gillar juntan i thailand är väl samma som gillar sd, mycket liknande tx hårdare lagar istället för förebyggande, kontroll av pressen, mera till de redan besuttna, ja listan kan göras lång om likheterna
 
Så här används kanske svält som vapen. Har för mig att Myanmar var ett land som exporterar ris.
Ja ris är en stor exportvara.
Flera importörer i Filippinerna byter nu till Vietnam.
Som regel handlar det om korta kontrakt.
Thailand har inte lyckats nå upp till de nivåer dom hade en gång i tiden till Filippinerna.
Ett misslyckat försök att sälja 800k ton mögligt ris innan kuppen sitter i kvar.
Den gången var det dåvarande regeringen i Thailand som gjorde affärerna.
 
de falanger som gillar juntan i thailand är väl samma som gillar sd, mycket liknande tx hårdare lagar istället för förebyggande, kontroll av pressen, mera till de redan besuttna, ja listan kan göras lång om likheterna

Hej

Vi ska ju försöka undvika att få in SD och Svensk politik i trådar om andra ämnen, men jag håller nog med dig och jag har själv noterat detta, men vi ska nog försöka hålla tråden fri ifrån den diskussionen.

Mvh isan lover
 
de falanger som gillar juntan i thailand är väl samma som gillar sd, mycket liknande tx hårdare lagar istället för förebyggande, kontroll av pressen, mera till de redan besuttna, ja listan kan göras lång om likheterna
Hej

Vi ska ju försöka undvika att få in SD och Svensk politik i trådar om andra ämnen, men jag håller nog med dig och jag har själv noterat detta, men vi ska nog försöka hålla tråden fri ifrån den diskussionen.

Mvh isan lover

Jag vi ska "försöka" undvika det, för vissa verkar det dock vara kompulsivt att ta upp det.

Mina herrar kanske skulle läsa på.lite om er egen historia istället så ni lugnar ner er lite.

Trevligt lyssnande;

 
Jag vi ska "försöka" undvika det, för vissa verkar det dock vara kompulsivt att ta upp det.

Mina herrar kanske skulle läsa på.lite om er egen historia istället så ni lugnar ner er lite.

Trevligt lyssnande;

Historien upprepar sig, på 1920 talet Sovjetunionen och på 2020 talet är det Thailand och Pattaya som är målet för vilsna själar.
 
 

Liknande trådar

S
Svar
21
Visningar
8 K
A
B
Svar
8
Visningar
2 K
nakonsawan
N
 
Tillbaka
Topp