Militärkupp i Thailand??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

Shaowpanyaa

Gäst
Kanske en militärkupp på gång här i Thailand! :question:
Pansarvagnar kör in i Bangkok och soldater är inne i regeringsbyggnaderna.
Ingen skottlossning ännu.. :rolleyes:

PM Thaksin declares state of emergency.

Shaowpanyaa

Det verkar inte bättre. Nyheten rapporteras för fullt på SkyNews.
Bangkokpost ger ungefär samma uppgifter. :eek:

Jag ringde min sambo som för tillfället är hemma i Bangkok hon trodde inte på mig, men så jag väckte henne och hon var yrvaken och hon är inte speciellt talbar eller klar i huvudet när man väcker henne. :p

Talesmän från militären säger att dom har samtal med Kungen men uppgifterna är inte bekräftade och kommer från källor som vill få ut just de budskap som dom vill. Taksin anser sig fortfarande vara PM.

Inte speciellt rolig situation men inga direkta oroligheter har brutit ut och allt går relativt lungt till.

// G

Militärkupp pågår i Thailand
En försök till militärkupp pågår i Thailand. Stridsvagnar blockerar regeringskansliet och soldater ska enligt vittnen också ha intagit byggnaden. Krigslagar har införts i hela landet, enligt en militär talesman.
Kupppmakarna uppger att de har upphävt författningen, upplöst parlamentet och avsatt regeringen. Maktövertagande sägs vara tillfälligt. Makten ska "återföras till folket" snart.
Klicka på länken och läs fortsättningen...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... pos=lasMer

พรุ่งนี้ (20 ก.ย.) สถานที่ราชการปิดทำการทุกแห่ง I morgon den 20 september är alla statliga myndigheter och kontor stängda

Humm... som vanligt vilda spekulationer från Kvällpressen.
Jag tror inte att Kungen är direkt bakom kuppen eller ens medveten om den i förväg. Aningar och hintar kanske han fått men tvekis på mer än så.
Men allt är så oklart att man inte kan veta exakt hur det ligger till.

Visst är många av höjdarna i militären lojala mot Kungen men jag tror inte att det skulle blanda in honom i en explosivt politisk aktion, Han är ändå gammal och har inte varit i så bra hälsa sista tiden.

// G

Enligt Bangkok Post ska Kungen gett sitt stöd till kuppmakarna.
I och med det är risken, i mina ögon, för våldsamheter över.
Även om jag inte var jätteorolig över det som hänt så drar jag en liten lättad suck.

Hoppas regeringsbildningen kan gå rent och snyggt till utan allt för mycket skit i kulliserna.

// G

Ingen respekt

""Galten75" " sa:
Enligt Bangkok Post ska Kungen gett sitt stöd till kuppmakarna.
I och med det är risken, i mina ögon, för våldsamheter över.
Även om jag inte var jätteorolig över det som hänt så drar jag en liten lättad suck.

Hoppas regeringsbildningen kan gå rent och snyggt till utan allt för mycket skit i kulliserna.

// G

Förnam Efternamn ***@***.se
skriver i en artikel i dagens Metro att ''Kungen kan ligga bakom''. Med sedvanlig västerländsk respektlöshet monterar man in en bild på kungen, under en bild på Taksin. (Kungen måste alltid vara överst för att visa respekt.)

Toyota
//Editerat av SysAdmin2. Tog bort namn och mailadress. Det är inte ok att använda ThaiSnack.se för att flame:a någon enskild. //

[Off topic]
Med sedvanlig västerländsk respektlöshet monterar man in en bild på kungen, under en bild på Taksin. (Kungen måste alltid vara överst för att visa respekt.)

Vad har Metros layout av sin tidning med kuppen att göra?
Tänk på att det är en svensk tidning med svenska värderingar och svenska tankebanor på hur en artikel ska se ut.
Jag kan nog säga att det inte är många svenskar som vet hur högt värderad Kungen är i Thailand och kan man klandra dom? Nej.
Hur många % av svenskarna vet t.ex. att man måste stå upp i biografen när dom visar den lilla filmsekvensen med Kungen innan den verkliga filmen börjar, eller att dom överhuvudatget visar den filmsekvensen? Inte många.
[/Off topic]

Ber så hemskt mycket om ursäkt för denna utsvävning som inte har något med kuppen att göra. :wai:

Tillbaka till diskussionen om militärkuppen i Thailand

// G

Pratade med min sambo igår,som är i Bangkok just nu, och hon sa att det är helt lungt.Hon hade varit ute i staden hela dagen och inte sett något oroande.Hon sa oxå att vi inte skulle tro på allt som står i svensk media för det är mycket som inte stämmer med verkligheten.

Hon sa oxå att vi inte skulle tro på allt som står i svensk media för det är mycket som inte stämmer med verkligheten.

Allmänt en sund inställning. Media (läs kvällspressen) vill ju gärna bre på extra mycket för att sälja lösnummer. Alltid om kriser på "svensk-öar" och andra turistparadis vi svenskar gärna vistas i. Släng in en rubrik om att UD inte bryr sig och du har fått en jackpot.

Det har gått 1½ dygn och kuppen har mer eller mindre försvunnit från första sidorna i svenska medier.
Nu följer jag utvecklingen på Bangkok Post och The Nation på Internet.

// G

Lugnt pa ytan!

Det har fick jag idag pa den andra thai gruppen jag ar med i, thaivisa.com.
Det visar hur desperat dessa gubbar aer.
Fr.o.m igar, sa far inte langre folket skicka in sina SMS till TV, sa som man kunnat gora tidigare!
Precis som iSverige pa vissa program, daer man kunde saega sin mening med ett SMS i rutan. Haer aer det alltsa stopp med det nu.

NOTE TO OUR MEMBERS:

All media was today 2006-09-21 ordered by ICT to exercise censorship of any news critical of the coup-makers and the new military regime. Offenders face up to six months in jail, a fine of up to Bt10,000, or both.

This also prohibit Thaivisa to publish such content. We kindly ask our members to refrain from posting sensitive political content. We reserve the rights to delete content that could be dangerous for the operation of our website. We have to do a bit of self-censorship here so we don't get into trouble. Thanks for your understanding

Jag var ocksa ute igar, och det aer skrammande, att det endast tagit 2 dagar efter kuppen, innan polisen visar sitt raetta jag helt oeppet igen.
Jag var pa en kompis restaurang haer i Jomtien, polisen satt och ockuperade ett helt langbord. Dom var ganska fulla, och firade att Thaiksin var borta. aentligen.
Dom betedde sej som svin. Och dom klargjorde for Chai redan naer dom kom att dom inte skulle betala en enda bath foer nagonting langre, som dom drack och at, eftersom du ju "skyddade' restaurangen varje dag.
Sa daer satt 12 personer och drack och at gratis, samt hanade hela personalen, och sa att dom inte kunde goemma sej bakom Thaksin langre!!
Nej, fyfan! Nu lamnar jag detta land.
Det aer en skrammande utveckling som vi gar till moetes, tyvaerr sa misstaenker jag att turismen ALDRIG kommer att maerka av den korruption som alltid har funnits, men nu ploetsligt blivit helt oeppen och legal!!

Militärerna kommer inte att ha makt kvar efter 2 veckor, jag vet att det är skrämmande men vad f*n ha Premiärministern Thaksin gjort för thailändska folket de senaste året? :angry: Förutom att ta sina 12 miljader kr och stoppade in den i sin ficka utan att betala skatt?! Han ha försämrat förhållande i södra delen av thailand mellan (thai) muslimer och thai. Militärerna ville ge tillbaka makten till folket. De orolig heterna som jag hör i södra delen av thailand är inte alls bra, jag har min släkt där nere! Och vad fan menar Premiärministern Thaksin med "Thai Rak Thai"? När han själv inte kan förbättre förhållande mellan thai folket? Shiit, ta och skräp till dig Premiärministern Thaksin och stå för det du ha gjort! :angry:
Hoppas att det är över snart så att man slipper oroar sig så mkt! :rolleyes:

dom

Det vi vet om förre PM Thaksin är ju mest hörsägen, vad är det som säger att kommande regering är så mycket bättre.
Mutor och korruption är en del av sydost Asien i ett nötskal.
Låt oss avvakta tills man har full goda bevis och inte döma på förhand även om vi tror oss ha den enda sanningen.
Hellre fria än fälla.

Juntan har som sagt gått ut med att de bara ska ha makten i 2 veckor sedan lämna över till civilt styre som ska sköta landet tills nyval om ett år. Nu verkar ju Juntan ha problem med att bestämma vem man ska lämna över makten till.
Dom går ut och säger sig ha pratat med flera personer men dessa verkar dementera att de blivit kontaktade och några är helt enkelt inte intresserade. Vad gör dom då? Ska dom behålla makten själva ett tag till? Så mycket för 2 veckor då. Men... dom har lite mer än en vecka kvar att fixa fram någon som vill styra landet. :rolleyes:

Säga vad man vill om Taksin. Han har skött sig dåligt det senaste året från försäljningen av Shin, "tystandet" av oppositionen och tveksamt nyval, samt den hårda diplomatin jämte mot södern de senaste åren.
Han har däremot gått den demokratiska (nåja) vägen, det är aldrig rätt att ta till vapenmakt för att ta makten över ett land som faktiskt har en konstitution och fria val, politisk censur är också en allvarlig sak som inte ska tas lätt.
Det var väl dessutom bara 1-2 månader kvar till ännu ett nyval, det tycker jag är skrämmande. Var dom rädda att Taksin skulle vinna igen? Nu har ju oppositionen haft tid på sig att mobilisera sig så valet borde vara rättvist.

Jag älskar Thailand och thailändarna men korruption är en del av vardagen. Även om det finns en hel del idealister och hederliga personer så är det nog ett helt gäng i uppsatta positioner som sitter med skelett i garderoben, är Taksin SÅ mycket värre?

Sonthi kanske är en av idealisterna som bara vill landets väl, med tveksamma metoder dock. Det vet vi om lite drygt en vecka.

// G

hysteri

Militärerna kommer inte att ha makt kvar efter 2 veckor, jag vet att det är skrämmande men vad f*n ha Premiärministern Thaksin gjort för thailändska folket de senaste året? angry Förutom att ta sina 12 miljader kr och stoppade in den i sin ficka utan att betala skatt?! Han ha försämrat förhållande i södra delen av thailand mellan (thai) muslimer och thai. Militärerna ville ge tillbaka makten till folket. De orolig heterna som jag hör i södra delen av thailand är inte alls bra, jag har min släkt där nere! Och vad fan menar Premiärministern Thaksin med "Thai Rak Thai"? När han själv inte kan förbättre förhållande mellan thai folket? Shiit, ta och skräp till dig Premiärministern Thaksin och stå för det du ha gjort! angry
Hoppas att det är över snart så att man slipper oroar sig så mkt! sarcastic eye roll
Är det skrämmande att militären inte har makten efter 2 vaeckor ????
Man kan ändå komma ihåg att Toxin :lol: fastställde poliklinik avgifterna till 30 Bath för thailändarna, det anses som en stor förbättring.
Vad gäller södra Thailand kan man ju alltid hoppas på normalisering då ju general Sonthi är muslim :question:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp