Möblera sitt hem i Thailand.

A

anonymous

Gäst
Finns ju all möjliga typer av möbler i Thailand man kan få en hel sängram med madrass för 1000 baht till sängar där madrasserna går på flera 100.000 baht, kök från 500 baht till miljonbelopp.
Rätt bra man kan möblera efter egen plånbok, och inte alltid man behöver så mycket möbler här heller.
Själv har jag bott undr olika förhållanden här nere med olika möbleringar, alltifrån bara ett tak med myggnät uppspänt mellan träplank till nuvarande som man kan kalla västerländskmedelklass standard.

Huset vi skall köpa till nu kommer bli IKEA standard, skall köpa kök hos IKEA och möblera huset med IKEA, förutom soffan den kommer vi nog kolla på någon annanstans för jag tycker inte IKEA har fina soffor.

Var och kollade på kök nere på Homepro här i Pattaya men om man såg vad man fick för pengarna så var homepro dyrare än IKEA.

Sonen ville ha våningsäng med soffa under i sitt rum som på bilden.
Big-C rum IKEA.jpg
Big-C rum IKEA2.jpg

Till vardagsrummet en sådan här bokhylla fast vit, skall bara mäta så min TV passar.
Vardagsrum.jpg

När jag kollade priserna igår så kommer det att gå på ca. 600.000 baht att möblera upp hela huset plus kök med Electrolux vitvaror IKEA standard.

Hej

Själva har vi valt rejäla lackade trämöbler, utomhus är dom inköpta på OTOP och inomhus har vi köpt såna bord och soffor m.m som dom ambulerande försäljarna åker runt med i byarna och säljer, det finns ju också på marknader o.s.v.

Mvh isan lover

A

anonymous

Gäst
Kan säga att det har förändrats en del vid IKEA, jag har varit där flera gånger, första månaden dom hade öppnat var det nästan inga kunder alls, sen har det blivit mer och mer.
Igår var det fullt av folk och nästan bara THAI, i början var det mest västerlänningar att se, nu stack dom få västerlänningar som var där ut ur massan, inte en parkering ledig i parkeringshuset under IKEA vi fick parkera utanför.
till och med IKEA restaurangen var full, bara ett bord ledigt som vi tog när vi åt.
Bättre utbud i matbutiken med, innan var där ju inget alls av intresse.

Gick en sväng runt varuhuset Megabagna med och skiljer ju sig på kundkretsen jämfört med om man går in i ett varuhus i Pattaya, i Pattaya gapar dom märkesbutikerna tomma på Thaikunder, oftast står dom helt tomma, här var det mer rulljans än på ett Svenskt köpcenter inne i butikerna.
Kollade in en skoaffär som det var en hel del Thaikunder och dom handlade med, jag kollade priserna, runt 10.000 baht.
Ja det skiljer sig från olika delar, en sån butik hade väl fått en besökare i veckan och då en Ryss i Pattaya om vi hade haft sådana butiker ;)
Men så är ju Pattaya Isaans sydligaste stad med (befolkningsmässigt) och dom har ju inte ekonomin som Bangkokborna ;)
Slår vi på stort här så kostar skorna 1000 baht då snackar vi lyx ;) mer normala runt 250 baht på Tesco ;)

Nu var det ju helg med.

A

anonymous

Gäst
Hej

Själva har vi valt rejäla lackade trämöbler, utomhus är dom inköpta på OTOP och inomhus har vi köpt såna bord och soffor m.m som dom ambulerande försäljarna åker runt med i byarna och säljer, det finns ju också på marknader o.s.v.

Mvh isan lover
Får se vad det blir för utemöbler, IKEA hade jäkligt fina utemöbler där nu som jag inte sett innan så kanske blir en IKEA terass med ;)

Ett Svenskt hem i Thailand.

Kan säga att det har förändrats en del vid IKEA, jag har varit där flera gånger, första månaden dom hade öppnat var det nästan inga kunder alls, sen har det blivit mer och mer.
Igår var det fullt av folk och nästan bara THAI, i början var det mest västerlänningar att se, nu stack dom få västerlänningar som var där ut ur massan, inte en parkering ledig i parkeringshuset under IKEA vi fick parkera utanför.
till och med IKEA restaurangen var full, bara ett bord ledigt som vi tog när vi åt.
Bättre utbud i matbutiken med, innan var där ju inget alls av intresse.

Gick en sväng runt varuhuset Megabagna med och skiljer ju sig på kundkretsen jämfört med om man går in i ett varuhus i Pattaya, i Pattaya gapar dom märkesbutikerna tomma på Thaikunder, oftast står dom helt tomma, här var det mer rulljans än på ett Svenskt köpcenter inne i butikerna.
Kollade in en skoaffär som det var en hel del Thaikunder och dom handlade med, jag kollade priserna, runt 10.000 baht.
Ja det skiljer sig från olika delar, en sån butik hade väl fått en besökare i veckan och då en Ryss i Pattaya om vi hade haft sådana butiker ;)
Men så är ju Pattaya Isaans sydligaste stad med (befolkningsmässigt) och dom har ju inte ekonomin som Bangkokborna ;)
Slår vi på stort här så kostar skorna 1000 baht då snackar vi lyx ;) mer normala runt 250 baht på Tesco ;)

Nu var det ju helg med.
Hej

Själv har jag inte besökt IKEA i Thailand ännu, bara passerat förbi, verkar på din beskrivning som om IKEA gjorde rätt som etablerade sig i Thailand.

Mvh isan lover

A

Anonym

Gäst
Finns ju all möjliga typer av möbler i Thailand man kan få en hel sängram med madrass för 1000 baht till sängar där madrasserna går på flera 100.000 baht, kök från 500 baht till miljonbelopp.
Rätt bra man kan möblera efter egen plånbok, och inte alltid man behöver så mycket möbler här heller.
Själv har jag bott undr olika förhållanden här nere med olika möbleringar, alltifrån bara ett tak med myggnät uppspänt mellan träplank till nuvarande som man kan kalla västerländskmedelklass standard.

Huset vi skall köpa till nu kommer bli IKEA standard, skall köpa kök hos IKEA och möblera huset med IKEA, förutom soffan den kommer vi nog kolla på någon annanstans för jag tycker inte IKEA har fina soffor.

Var och kollade på kök nere på Homepro här i Pattaya men om man såg vad man fick för pengarna så var homepro dyrare än IKEA.

Sonen ville ha våningsäng med soffa under i sitt rum som på bilden.
Visa bilaga 66028 Visa bilaga 66029

Till vardagsrummet en sådan här bokhylla fast vit, skall bara mäta så min TV passar.
Visa bilaga 66030
När jag kollade priserna igår så kommer det att gå på ca. 600.000 baht att möblera upp hela huset plus kök med Electrolux vitvaror IKEA standard.
Vi tänkte också satsa på samma hylla när vi hade renoverat vardagsrummet för ett drygt år sedan, också i vit.

Men vi tyckte efter ett tag att det skulle bli för mycket runt omkring TV och att man inte kan uppgradera TVn då utrymmet var begränsat. Vi köpte endast några av delarna till en TV bänk!

Det hade jag aldrig orkat med, men ska kolla lite enklare kök (modul) och kanske utemöbler.
Det va jobbigt med allt ihopskruvande. Tog några dagar . Det jag inte orkade med va att jaga runt för att hitta allt. Allt finns ju på IKEA om man gillar den stilen. Vårt kök va ju redan monterat. Fattades bara ugn och tvättmaskin som vi köpte på Homepro.

A

anonymous

Gäst
Vi tänkte också satsa på samma hylla när vi hade renoverat vardagsrummet för ett drygt år sedan, också i vit.

Men vi tyckte efter ett tag att det skulle bli för mycket runt omkring TV och att man inte kan uppgradera TVn då utrymmet var begränsat. Vi köpte endast några av delarna till en TV bänk!
Ja som sagt får mäta tv:n innan så den jag har passar.

Senast redigerad av en moderator:
A

anonymous

Gäst
Det va jobbigt med allt ihopskruvande. Tog några dagar . Det jag inte orkade med va att jaga runt för att hitta allt. Allt finns ju på IKEA om man gillar den stilen. Vårt kök va ju redan monterat. Fattades bara ugn och tvättmaskin som vi köpte på Homepro.
Sist jag köpte på IKEA här nere skruvade jag allt själv men denna gång skall jag använda mig av IKEAS ihopskrupningstjänst när det gäller möblering av helt hus plus ett kök var inte så dyrt.

A

anonymous

Gäst

Ja 1 cm saknas för att min TV skall få plats så får bli någon annan lösning.

Var och kollade in säng på INDEX igår, blir nog ett sängköp därifrån.

Senast redigerad av en moderator:
P

Pjodd

Gäst
Jag har tittat en del på möblering här i Thailand.
Utan att vara långrandig så är IKEA långt över konkurenterna vad gäller pris/kvalitet.

Ett vanligt skrivbord (i skitkvalitet) kostar 1500-2000 pengar hos den lokala handlaren. Vill man köpa bordet så är det det som står framme. Skitigt, dammigt o fuktskadat. Köper hellre en IKEA-möbel på Blocket i Sverige.

Hellre lägga till lite och få detta
https://www.ikea.com/th/en/catalog/products/00354275/

Köpa ngt i den stilen hos andra "märkesbutiker" kostar det dubbla trots att det fortfarande är skit.

I denna klassens möbler ligger IKEA verkligen före och kommer ta över marknaden så det stänker om det.

Brytpunkten kommer nog när vi kommer till möbler i massivt trä av klass. Detta är snuskigt dyrt i Sverige men faktiskt överkomligt i Thailand. Men då pratar vi om högre summor och helt annan kvalitet.

För mig idag är IKEA det självklara valet.

Visst håller IKEA på att öppna en andra butik i BKK?
Jag hoppas på att dom inser att det finns en marknad i "fattiga" Isaan och öppnar en butik här också.

Vi håller på och möblerar i det nya huset men det blir bara trämöbler från vänners eller Nois släkts snickerier.
Det är fina och eviga, skall lägga några bilder sedan men är i Nan just nu på träningsläger. Blev ju litet uppehåll på grund av allt byggande.
Denna vecka är jag redan uppe på tjugo mil och har tre dagar kvar, det artar sig.:rolleyes:
Vi har ju inte bråttom med huset fast nästa vecka skall jag stanna där och jobba lite, får ta några bilder sedan.
Dessa möbler är ju inte billiga men överkomliga och kvalitet är ju enastående och man har ju inte så mycket möbler i Thailand så totalt blir det inte dyrt. :eek:

Liknande trådar

Topp