Moralmorals tråd ang allt och inget

Tulpan

Medlem

MoralMoral

Aktiv medlem
Nu har jag blivit människa igen , va ute med kollegorna här i Sandviken i Lördags och skulle ta lugnt på söndag , men det blev grillning och rödvin ”too much” så igår hade MoralMoral sovmorgon till 12:00 innan han började jobbet jaja sånt som händer i livet

Ubon

Forumveteran
För några år sedan var det 80 Kwh nu 50Kwh utan att betala .hoppas att jag har rätt ?
Jag har för mig att vi hade 100kw fritt, nu är detta nere på 50kw, vi lät sätta upp en extra mätare till kossornas belysning på andra sidan vägen, drog en kabel till frugans Onkel som bodde i en undantags-stuga, numera avliden, har nu flyttat mätaren till nästa stolpe och dragit kabeln till garaget samt dragit en kabel vidare till farmen, så nu försörjer Thailand garaget och farmen med fri el...

MoralMoral

Aktiv medlem
Frugan kämpar på med Limeodlingen , är inte helt nöjd med blandningen av jorden och godningen men men tydligen ska det bli bra såhär ändå. 75 plantor väntas komma till Lanta senast onsdag! Sen ska vattengubben komma och dra rör och installera tanken.

Vi får hoppas frugan är kontroll

6663A187-B560-4040-89D1-1A789B0AEB22.jpeg

840C7FF1-9B71-41A6-8E4F-0D7916F60D70.jpeg

PeterSfa

Aktiv medlem
Hoppas ”vattentornet” är stabilt med 1,5 kubik vatten i tanken :)
Så länge marken är torr brukar de där konstruktionerna stå rätt bra. I regnperioden finns viss risk att det börjar luta och med tiden stjälpa.
Allt beror antagligen på hur djupt de fyllda betongringarna ligger och tiden han/hon tänkt sig det skall stå där.
Min gamla som de fuskat med (naturligtvis), ser ut så här numera.
Lutar fint och betongplattan har spruckit. Tyvärr var jag inte med när de satte upp den, annars hade det aldrig hänt. Jag gissar de bara lade den uppe på plattan. Fyllde ringarna med betong. Vattentanken uppepå. Självklart brast det. Gissningsvis lade de också betongen uppe på matjord. Det ser så ut när jag tittar i sprickorna.
20190807_121632.png
.

20190807_121632.png

Senast ändrad:

nmax

Forumveteran
Så länge marken är torr brukar de där konstruktionerna stå rätt bra. I regnperioden finns viss risk att det börjar luta och med tiden stjälpa.
Allt beror antagligen på hur djupt de fyllda betongringarna ligger och tiden han/hon tänkt sig det skall stå där.
Min gamla som de fuskat med (naturligtvis), ser ut så här numera.
Lutar fint och betongplattan har spruckit. Tyvärr var jag inte med när de satte upp den, annars hade det aldrig hänt. Jag gissar de bara lade den uppe på plattan. Fyllde ringarna med betong. Vattentanken uppepå. Självklart brast det. Gissningsvis lade de också betongen uppe på matjord. Det ser så ut när jag tittar i sprickorna.
Visa bilaga 80858.

Visa bilaga 80858
Klassiskt här, noll koll på hur man gör och dessutom lata är ingen bra kombo.
Precis allt jobb man lejer bort på ett hus måste man övervaka om det ska bli bra.
Jag fick säga till dom gör om gör rätt många gånger när dom byggde ut altanen i förra huset, hade jag ägt huset så hade jag bett dom fara å helsike å gjort det själv.

PeterSfa

Aktiv medlem
Klassiskt här, noll koll på hur man gör och dessutom lata är ingen bra kombo.
Precis allt jobb man lejer bort på ett hus måste man övervaka om det ska bli bra.
Jag fick säga till dom gör om gör rätt många gånger när dom byggde ut altanen i förra huset, hade jag ägt huset så hade jag bett dom fara å helsike å gjort det själv.
Det är exakt så det är här. När man säger hur det skall göra är det vilda protester. Näää, så har de aldrig gjort säger de.
Jag försöker förklara att om de börjar tänka på det sätt jag säger och göra jobbet efter det kommer de att bli mycket anlitade och tjäna pengar. För de blir kända för bra jobb.
Det förstår de inte. Det är som om det är science fiction för dem, de klarar inte ens tänka tanken.

PeterSfa

Aktiv medlem
Tydligen har andra hittat hur man lägger upp bilder utan att få dem upprepade. För mig blir det dubbletter, inte bara vid redigering utan direkt på första. Jag har försökt gå in i BB koden och tagit bort dubbletten, men det funkade inte.

PanPan

Forumveteran
Tydligen har andra hittat hur man lägger upp bilder utan att få dem upprepade. För mig blir det dubbletter, inte bara vid redigering utan direkt på första. Jag har försökt gå in i BB koden och tagit bort dubbletten, men det funkade inte.
Om jag gör en ändring så tar jag bort bilderna som hamnar i skrift-rutan här texten ligger innan jag postar.
Då blir det ingen dublett.
Jag väljer bifoga fil när jag skall ladda upp foto.
Lägger jag bilden direkt i skriftrutan här så blir det dublett, då får man radera bilden i skriftrutan efter den laddats upp, så kommer det ingen dublett

Det som sker är att om du lägger den i skriftrutan så laddas den också upp som bifogad fil automatiskt.
Då kommer fotot som las i skriftrutan plus den som blev bifogad fil att laddas upp när du postar och det blir dubletter.

Gör man ändring så kommer bilden ligga här i skriftrutan när man väljer redigera plus som bifogad fil, så när du postar blir det dublett, för varje ändring du gör laddas en ny bild upp.
Men som sagt raderar du bilderna i skriftrutan så blir ingen dublett, då laddas bara bifogad fil upp igen.

MoralMoral

Aktiv medlem
Då har limeplantorna kommit , sätts dock inte i cementringarna förrens bevattningen är färdig.

Frugan har fått en order på buddahamulleter så hon åker till Bangkok nu ikväll , tillbaka till Lanta någon gång nästa vecka.

Allting tar tid i Thailand men vi får hoppas det blir bra tills slut..

A18853DD-4819-4668-8D5D-71723AC1C86C.jpeg

Jo-Be

Forumveteran
Jag har för mig att vi hade 100kw fritt, nu är detta nere på 50kw, vi lät sätta upp en extra mätare till kossornas belysning på andra sidan vägen, drog en kabel till frugans Onkel som bodde i en undantags-stuga, numera avliden, har nu flyttat mätaren till nästa stolpe och dragit kabeln till garaget samt dragit en kabel vidare till farmen, så nu försörjer Thailand garaget och farmen med fri el...
Cheap Charlie

Liknande trådar

Topp