Moralmorals tråd ang allt och inget

MoralMoral

Aktiv medlem
Behöver er hjälp , ska eventuellt komma lägenhet i Bkk till våren . Frågan är om man ska börja plocka över pengar nu till Thailand eller om man ska is i magen och hoppas på att bathen försvagas???

Vi snackar ca 2 miljoner bath

Tacksam för svar

PanPan

Forumveteran
Behöver er hjälp , ska eventuellt komma lägenhet i Bkk till våren . Frågan är om man ska börja plocka över pengar nu till Thailand eller om man ska is i magen och hoppas på att bathen försvagas???

Tacksam för svar
Skall du köpa lgnht i Thailand så måste du som utlänning ha dokument från Thailändskbank att du har överfört pengar utländsk valuts från utlandet i syfte att köpa lgnht.
Så du gör bäst i att prata med din Thaibank först.
Det här dokumentet skall visas upp hos land department när lägenheten skrivs över på dig.
Du får som utlänning inte använda pengar intjänade i Thailand.
Jag frågade banken nu när jag var hemma om jag kunde ta pengar från mitt Thailändska aktiekonto och betala lägenheten med, dom pengarna har ju en gång i tiden varit överförda till Thailand men det gick inte.
Tror heller inte du kan överföra lite då och då när kursen passar, dessa pengar skall vara märkta för lgnht köp.
Finns informationsformulär om lägenhetsköp på Bangkokbanks hemsida.

PeterSfa

Forumräv
Till ovanstående kan nämnas att även en thai fru till en utlänning ses med misstänksamma ögon när hon vill köpa mark/hus. Misstankar är att utlänningen använder henne som bulvan och hon blir tvungen visa vart pengarna kommer ifrån.
I det här fallet känner jag inte relevanta lagar och regler, men har en svag minnesbild att det iaf. en gång i tiden fanns lagar för detta, som nu möjligen är ändrade.
En kusin till min fru ville inte registrera sin utländska vigsel i Thailand, just för att slippa denna typ av problem. Hon hävdade att hon inte kan stå ensam som ägare på mark/hus i Thailand om hon är gift med en utlänning, utan i det fallet måste ha en thai vän/släkt som står tillsammans som henne med majoritetsägandet på vännen.
Det här tror jag visserligen är mer en skröna och min kommentar är inte rakt på frågeställarens situation men visar ändå på hur noga Thailand är med vart pengarna kommer från beroende på vad de skall användas till, även om det är en Thai.

Belarus

Medlem
Till ovanstående kan nämnas att även en thai fru till en utlänning ses med misstänksamma ögon när hon vill köpa mark/hus. Misstankar är att utlänningen använder henne som bulvan och hon blir tvungen visa vart pengarna kommer ifrån.
I det här fallet känner jag inte relevanta lagar och regler, men har en svag minnesbild att det iaf. en gång i tiden fanns lagar för detta, som nu möjligen är ändrade.
En kusin till min fru ville inte registrera sin utländska vigsel i Thailand, just för att slippa denna typ av problem. Hon hävdade att hon inte kan stå ensam som ägare på mark/hus i Thailand om hon är gift med en utlänning, utan i det fallet måste ha en thai vän/släkt som står tillsammans som henne med majoritetsägandet på vännen.
Det här tror jag visserligen är mer en skröna och min kommentar är inte rakt på frågeställarens situation men visar ändå på hur noga Thailand är med vart pengarna kommer från beroende på vad de skall användas till, även om det är en Thai.
För några år sen köpte frun en markplätt, då intyga jag att hon köpte för egna pengar.

PanPan

Forumveteran
Man måste skriva under på att pengarna är hennes, behöver inte ha någon Thaisläkting eller annan som står som samägare.

PanPan

Forumveteran
Ska fundera på saken , lite för mycket pengar för mig att skriva över lägenheten på frugan , om det skulle skita sig totalt!!!

Tack för svaren
Nä finns väl ingen anledning att skriva den på frugan?
Det jag skrev gällde dig själv.
2:ndra hands värdet blir lägre om du skriver på frugan för hennes ägande ingår då i den 51% Thaikvoten och har då en begränsad kundkrets.
När du äger den hamnar du i den 49% farangkvoten och du kan sälja till vem du vill utlänning som Thai, så då får du en större kundkrets om du en dag vill sälja.
Men du måste ha det intyget från banken att du har tagit in utländsk valuta för att köpa lägenheten.

MoralMoral

Aktiv medlem
Har ju alltid varit Thaiairways trogen men nu blir det ändring på det.

Tanken va att åka i okt men Thai skall ha 11000kr för 100 procentiga eurobonusbiljetter Oslo - Krabi
8900 utan

Väntar tills i Nov

Norweigan 5700kr Oslo - Krabi direkt hemresan mellanlandning på Arlanda

Va tvungen att skriva av mig lite!

nmax

Forumveteran
Ska fundera på saken , lite för mycket pengar för mig att skriva över lägenheten på frugan , om det skulle skita sig totalt!!!

Tack för svaren
Condo kan du ju äga själv förutsatt att den är avsedd för falang, du kan inte köpa en condo som ägs av Thai och skriva på dig.
Kolla upp noga att det verkligen är en falang condo innan du köper, och pruta utav helvete.

nmax

Forumveteran

Tacksam för svar
Svaret på den frågan kan du få till sommaren, ingen vet vad som händer med valutan framöver.

Liknande trådar

Topp