Moralmorals tråd ang allt och inget

MoralMoral

Aktiv medlem
Men då måste ni väl anställa folk som tappar oljan?
Var på plantage för palmolja och där fick dom ju ha folk som skötte det, inget som skötte sig själv.
Är det så bra när du bor i Sverige hon huserar i Bangkok, och ni pratar på condo i Bangkok?
Hade det inte vart bättre odla nåt mer självgående?
jag räknar inte med att få se några pengar , utan underlätta livet för Frugans Familj.Lime och palmolja är ganska självgående och hennes familj sköter allt ,dom sköter ju redan vattningen av Limeodlingen..

Jag och Frugan har varsitt bra jobb så vi klarar oss , tanken är att familjen ska bli ”självförsörjande” med ganska små investeringar..

Dom stora pengarna ligger i Marken. Nästan 40 Rai på Lanta är inte billigt .

Mr.Jo

Forumveteran
Var på plantage för palmolja och där fick dom ju ha folk som skötte det, inget som skötte sig själv.
Är det så bra när du bor i Sverige hon huserar i Bangkok, och ni pratar på condo i Bangkok?
En fråga, tappar man olja från oljeplam? :kewl_transparent:

PanPan

Forumveteran
En fråga, tappar man olja från oljeplam? :kewl_transparent:
På oljeplantagen jag var så sa dom att man skar av blomman innan den blev kokosnöt, och såg till att inga kokosnötter växte och då kom det ut en sav som var oljan.
Vid varje palm stod det uppställt stegar och hängde byttor under blommorna så jag antar det?
Men jag kanske missförstod?

Mr.Jo

Forumveteran
På oljeplantagen jag var så sa dom att man skar av blomman innan den blev kokosnöt, och såg till att inga kokosnötter växte och då kom det ut en sav som var oljan.
Vid varje palm stod det uppställt stegar och hängde byttor under blommorna så jag antar det?
Du har antar jag rätt, det lät bara så roligt.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Det finns väl olika slags palmer som man får olja ifrån? Dels från kokospalmen och dels från oljepalmen. Redan när jag var i Malaysia 1994 fanns det stora plantager med oljepalmer. Rätta mig om jag har fel men det skövlas väl gigantiska arealer regnskog för odling av oljepalmer. En sorglig utveckling.

PanPan

Forumveteran
Du har antar jag rätt, det lät bara så roligt.
Kanske var en ekologisk kokosplantage jag var på för det var samtidigt en plantage som tog emot turister?
För man har ju hört om plantager där det skövlas, men vet inte om det skövlas för att ge plats åt palmer eller skövlas palmer?
Jag vet inte, så gjorde dom här iallafall, var i Bangkok, stege på varje palm och hinkar under dom avskurna blommorna.

PanPan

Forumveteran
Det finns väl olika slags palmer som man får olja ifrån? Dels från kokospalmen och dels från oljepalmen. Redan när jag var i Malaysia 1994 fanns det stora plantager med oljepalmer. Rätta mig om jag har fel men det skövlas väl gigantiska arealer regnskog för odling av oljepalmer. En sorglig utveckling.
Är det inte det moramoral gjort då han visade ju bilder tidigare i tråden på hur dom rensat all marken ifrån träd, så antar att det är samma sak?

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Är det inte det moramoral gjort då han visade ju bilder tidigare i tråden på hur dom rensat all marken ifrån träd, så antar att det är samma sak?
Förmodligen är det så. Men smog och dålig luft i regionen beror på svedjebränning för att ge plats för oljepalmsplantager. Detta anser jag vara ett mycket större hot än det Greta gapar om. Palmolja används mycket till bl a skönhetsprodukter, tvål mm. Plus mycket annat. Jag är glad att jag slapp köra hem skiten från Indonesien när vi körde hem fartyget från Kina.

StefanXErixon

Forumräv
Man "tappar" inte oljan, man plockar frukterna som sedan säljes till ett företag som pressar ut oljan.

StefanXErixon

Forumräv
Det låter nästan som att du var på en farm som producerade palmsocker.

StefanXErixon

Forumräv
Idag så skövlas det mest regnskog för att odla soyabönor, så STOPPA VEGANERNA!!!!

MoralMoral

Aktiv medlem
Tydligen så har mitt ”hotell” fått nya ägare som inriktar sig till enbart kineser då ägarinnan är gift med en kines. Vi får väl se hur detta går. Annars får man väl boka något annat lågsäsong ännu så man bor ju i princip gratis ..

Over and out

6578ED02-E7EA-416E-B1AF-36454809B37C.png

Topp