Moralmorals tråd ang allt och inget

PanPan

Forumveteran
Det händer egentligen inte så mycket på dagarna. Ska besöka svärfäldrarna imorgon och banken imorgon är tanken. Frugan skall försäkras , något som jag tjatat på henne i över ett år imorgon skall det ske.

Visa bilaga 83341
Vad för försäkring?
Frugan har försäkring pga huslånet det är ett krav från banken men annars ser jag ingen vits med försäkring för dom som är Thai och har fri sjukvård.
Är det något allvarligare betalar vi men har aldrig kostat mer än årspremien.
Sparolycksfallsförsäkringarna bankerna har var ju inget att ha har forumets ekonomiska sagt om man inte har beskattad inkomst att dra av.
Och efter kollat mer på dom får jag hålla med, ren skit det bankerna erbjuder i sparolycksfallsförsäkring.

MoralMoral

Aktiv medlem
Vad för försäkring?
Frugan har försäkring pga huslånet det är ett krav från banken men annars ser jag ingen vits med försäkring för dom som är Thai och har fri sjukvård.
Är det något allvarligare betalar vi men har aldrig kostat mer än årspremien.
Sparolycksfallsförsäkringarna bankerna har var ju inget att ha har forumets ekonomiska sagt om man inte har beskattad inkomst att dra av.
Och efter kollat mer på dom får jag hålla med, ren skit det bankerna erbjuder i sparolycksfallsförsäkring.
Frugan har ingen försäkring alls! Fick ju pynta operation att ta bort en cysta för något år sedan så vill att hon har någon slags försäkring om hon blir påkörd eller på något annat sätt skadar sig, så hon kan gå till en clinic istället för att gå till Allmäna sjukhuset. Eller tänker jag fel?

PanPan

Forumveteran
Frugan har ingen försäkring alls! Fick ju pynta operation att ta bort en cysta för något år sedan så vill att hon har någon slags försäkring om hon blir påkörd eller på något annat sätt skadar sig, så hon kan gå till en clinic istället för att gå till Allmäna sjukhuset. Eller tänker jag fel?
Nä man får väl väga för och nackdelar och kalkulera vad man anser är rimligt.
Kolla runt på nätet vad som finns.
Har hon jobb där hon betalar skatt finns det försäkringar som hon kan göra skatteavdrag på.
Men för vanliga åkommor som bara kräver klinik så är dom oftast billiga, tom på Bangkokhospital kliniken (inte sjukhuset) tror jag frugan betalade runt 500 baht sist för att prata med läkare och rengöring av infekterat sår.
Men är nåt allvarligt framme så visst då kan det vara bra, vi har valt att betala innan.
Frugan opererade bort en bit av livmodern det kostade motsvarande 1 årskostnad av en sjukvårdsförsäkring på Aetna och då var det på Bangkokhospital, hade ju kunnat få billigare alternativ.
Nu är hon dock försäkrad i 15 år, det var krav för banklånet. Barnen betalar vi sjukvård för om nåt allvarligt skulle ske annars kan vi bruka allmän vård.
Försäkring för den yngste skulle kosta lika mycket i 4 årsavgifter som den täckte.

Senast ändrad:

PanPan

Forumveteran
Frukost på samma ställe denna denna gång , Star resturant inne i Saladan. Bra priset och god mat.

har varit dåligt med uppdateringarn men ska försöka återberätta när jag kommer hem till Kalla Norden igen.

Visa bilaga 83444
Det är ju från värmen vi vill ha mest uppdateringar ;)
Bilder från odlingarna och hur det går, hur det ser ut runt där du bor, hur är det som turist, hur kommer man dit.
Aldrig vart där.

MoralMoral

Aktiv medlem
Då har man kommit fram till sista natten och vi ligger på en resort nära flygplatsen i Krabi , planet går 07:15 imorgonbitti. Frugan drar tillbaka till Lanta när hon vinkat av mig.

Tycker att dessa avsked blir jobbigare och jobbigare men det är väl så när man väl hittat sin livskamrat för livet , blir garanterat ett par tårar imorgonbitti.

Bilden är från middagen på Tesco lotus

Återkommer

Over and out from Kra

8E54A579-FAAD-41E4-8CC3-178E6E788A84.jpeg

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Då har man kommit fram till sista natten och vi ligger på en resort nära flygplatsen i Krabi , planet går 07:15 imorgonbitti. Frugan drar tillbaka till Lanta när hon vinkat av mig.

Tycker att dessa avsked blir jobbigare och jobbigare men det är väl så när man väl hittat sin livskamrat för livet , blir garanterat ett par tårar imorgonbitti.

Bilden är från middagen på Tesco lotus

Återkommer

Over and out from Kra

Visa bilaga 83491
Ja de där avskeden känner man alltför väl igen, det är jobbigt bara för 4-5 veckors jobb. Hoppas att ni kan återförenas snarast!

MoralMoral

Aktiv medlem
Då va det slut på det roliga ... faktiskt inga tårar men många funderingar . Man kanske ska ta med sig frugan till Sverige iaf. Tror hon kan sälja amulletter via nätet i Sverige och ev på marknader och klara sig väldigt bra. Vi ska fundera på saken.

Finns online här hela resan Wi-Fi på Norweigan funkade ju ner iaf.

3B575B8A-EE87-4127-B6F1-A14D0B615F1D.jpeg

Topp