Moralmorals tråd ang allt och inget

Nam Falang

Forumveteran
Vem kan något om datorer ??? Ska köpa mig en laptop för att spara bilder på och se på film … behöver inte vara något märkvärdigt men vill ha något prisvärt
Då duger i stort sett vad som helst. Stor hårddisk är alltid bra, minst 500MB. Kolla storlek på skärm du vill ha och känn på tangentbordet. Titta i libran och fundera på vad en dator får kosta för dig sedan köp det som passar.

Nam Falang

Forumveteran
En bärbar för 3-4 tusen duger gott, att betala räkningar å surfa kräver inte så mycket ;)
Blir svårt för mig att jämföra. Använder ju datorer dagligen i arbetet och har aldrig behövt köpa en laptop privat. Till jobbet köper vi endast laptops i Pro serie där man får minst dagen efter support i tre år. Dom kostar allt mellan 10-17 000kr exklusive moms. Sällan man hittar sådana maskiner på Elgiganten eller Mediamark.
Som du skriver, betala räkningar och surfa så duger det mesta.

Tallviking

Forumräv
Blir svårt för mig att jämföra. Använder ju datorer dagligen i arbetet och har aldrig behövt köpa en laptop privat. Till jobbet köper vi endast laptops i Pro serie där man får minst dagen efter support i tre år. Dom kostar allt mellan 10-17 000kr exklusive moms. Sällan man hittar sådana maskiner på Elgiganten eller Mediamark.
Jag rekommenderar en 1-2 år gammal sådan pro-dator för 4-5000 framför en ny "plastaskitsdator" från el-giganten/Media Markt för samma pris ny

En Pro-dator har betydligt mer hållbara komponenter och material från början och en helt annan kvalitetstnivå

En El-giganten/Mediamarkt-dator är slö och känns "gammal" redan när man kommer hem med den....

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
Själv står företaget jag jobbar för med en vass dator, privat har jag en billig historia. Spelar ju inga tunga spel å mainar krypto:laugh2: så duger gott.

Frasse

Aktiv medlem
Själv har jag ungefär samma krav, köpte en MacBook Air 2013, den håller fortfarande prestandamässigt för mina behov. Nackdelen är ju att den kostar en del.

MoralMoral

Forumräv
Det tar sig , sakta sakta … Har lämnat över skötseln helt och hållet på frugan. Hjälper inte hur mycket man ger dom råd men men

(Sorry för dåliga bilder frugans syster som tagit dom)

7E5E17F3-B7D3-4119-AC96-D96085564358.jpeg

C965075D-7225-4EEC-BAFE-6C7A04A258BC.jpeg

34766EE3-2860-4B4D-89DE-654B06026708.jpeg

FE1E2971-1C17-4CA9-9575-128A38805A19.jpeg

MoralMoral

Forumräv
Detta är ganska sjukt faktiskt , hade inga planer inför nyår , så ringer en gammal klasskamrat som jobbar som kock på ett större hotell/Spa här i Värmland.. hans fråga lyder kan kan du hjälpa mig i köket på nyår vi är några man kort … Tackar ja på stående fot utan att ens fråga vad betalningen är..

Återkommer med detaljer

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
Detta är ganska sjukt faktiskt , hade inga planer inför nyår , så ringer en gammal klasskamrat som jobbar som kock på ett större hotell/Spa här i Värmland.. hans fråga lyder kan kan du hjälpa mig i köket på nyår vi är några man kort … Tackar ja på stående fot utan att ens fråga vad betalningen är..

Återkommer med detaljer
Spännande, helt klart sitter du i starkt förhandlings läge :) Men är klart, är det en gammal polare kanske man ställer upp utan penning krav;)

Walter

Forumräv
Jag rekommenderar en 1-2 år gammal sådan pro-dator för 4-5000 framför en ny "plastaskitsdator" från el-giganten/Media Markt för samma pris ny

En Pro-dator har betydligt mer hållbara komponenter och material från början och en helt annan kvalitetstnivå

En El-giganten/Mediamarkt-dator är slö och känns "gammal" redan när man kommer hem med den....
Ja, helt klart bättre än lull lullet dom det skall lockas med. En annan praktisk detalj är os'et i pro maskiner, se till att Windows 10 pro ingår. Då kan man skifta systemspråk till Thai vilket är bra för frugan. Windows 10 home edition tillåter bara ett.

Liknande trådar

T
Svar
12
Visningar
945
trollet
T
A
Svar
23
Visningar