Moralmorals tråd ang allt och inget

MoralMoral

Aktiv medlem
Då blev det nya planer för morgondagen , ska skjutsa frugan till Första färjan som går 06:00 sen van till krabi AirPort , hon måste till bkk för att kolla upp jobb som hennes anställda gjort innan det skickas till Sverige till hennes största kund.

Tyckte kan det inte vänta tills på måndag då jag flugit hem? Icke icke hon åker imorgon kanske tillbaka imorgonkväll med lite tur annars fredagsmorgon.

Frugan säljer amulleter om någon undrar :)

MoralMoral

Aktiv medlem
Efter att ha skjutsat frugan till färjan så tryckte jag i mig 2 piller och somnade ganska omgående.

Febern kommer och går lika så huvudvärken , en fråga till er ? Borde jag ta mig till en klinik och få ett papper på att jag varit sängliggandes 4 av 7 dagar än så länge??

Varit med om detta förrut men då va jag jättesjuk och fick SOS international att ordna resa till mig hem.

image.jpg

image.jpg

andrejsdenruskige

Forumveteran
Efter att ha skjutsat frugan till färjan så tryckte jag i mig 2 piller och somnade ganska omgående.

Febern kommer och går lika så huvudvärken , en fråga till er ? Borde jag ta mig till en klinik och få ett papper på att jag varit sängliggandes 4 av 7 dagar än så länge??

Varit med om detta förrut men då va jag jättesjuk och fick SOS international att ordna resa till mig hem.

Visa bilaga 79359

Visa bilaga 79360
Dra till närmaste klinik.
Du kan väl få nya feriedagar då dessa ”försvann”

MoralMoral

Aktiv medlem
Åskan och regnet har tagit över Lanta sista dagarna så det har blivit inomhusantiviteter

Har dom sista timmarna kvar här nu så ska packa och lite sånt.

Checkade in på nätet igår och det såg lovade ut att få en 3 sits , bara hålla tummarna

Joker

Forumveteran
Tycker detta med "febern kommer och går ! liknar Dengu lite för mycket , skulle nog ta ett Dengutest när du ändock är hos Cliniken

Joker

Forumveteran
Inkubationstiden 5-10 dagar enligt Svenska Folhälsomyndighten

Sjukdomsinformation om denguefeber
Denguefeber, eller enbart dengue, är en influensaliknande febersjukdom. Den orsakas av ett virus som sprids via myggor och rapporteras från de flesta länder i tropikerna, såväl från Afrika och Asien som från Mellan- och Sydamerika. Sjukdomen är en vektorburen zoonos, det vill säga en sjukdom som kan överföras mellan djur och människa.
Denna information gör inte anspråk på att vara fulltäckande eller ständigt uppdaterad utan syftar till att ge en överblick över smittsamma sjukdomar av betydelse för smittskyddsarbete.
På senare år har många länder beskrivit en fortsatt ökning av antalet fall av dengue. Orsakerna bakom detta är inte klarlagda men följande faktorer kan ha betydelse: ökad förekomst av myggor till följd av klimatförändringar, misslyckade kontrollåtgärder, demografiska förändringar i samband med urbanisering och i vissa fall försvagade folkhälsoprogram.
Varje år anmäls cirka 150 fall av dengue de flesta har smittats i Thailand. Längre vistelser i tropikerna ökar risken för smitta. Det reella antalet smittade är sannolikt större då sjukdomsbilden inte behöver vara allvarlig och många hinner tillfriskna innan hemkomst.
Vad orsakar denguefeber och hur sprids det?
Dengue orsakas av ett virus i gruppen flavivirus. Sjukdomen överförs till människan via myggor som tillhör Aedes-släktet. Förutom människan kan sannolikt vissa apor fungera som reservoar. Sjukdomen sprids inte direkt från människa till människa.
Inkubationstiden är vanligen fem till tio dygn.
Symtom och komplikationer
Sjukdomen är i regel godartad och många får enbart en övergående feber. Man kan också få huvudvärk, rygg-, muskel- och ledsmärtor samt kärlsprängda ögon. Efter några dagars sjukdom uppträder ofta också ett mässlingsliknande hudutslag. I ett senare skede kan punktformiga hudblödningar ses på främst fotryggar och händer samt i armhålor.
Ett fåtal drabbas av hemorragisk dengue vilket är ett mycket allvarligare

tommy

Nykomling
Bör kolla dig när du kommer hem tycker jag, har erfarenhet har hållit till i Thailand 11 år man ska inte säga att det går över har själv inte drabbats av något, lite feber och förkylning 1 dygn bara. Lycka till var rädd om dig!

MoralMoral

Aktiv medlem
Lite News från Lanta då!

Det har regnat varje dag sedan jag åkte hem , så känns som att jag hade tur med mina 10 dagar på Lanta.

Sen har frugans syster blivit sjuk i Chikungunya , tydligen en närliggande släkting till Dengue , det är över 100 pers som fått det i byn där hon bor. Ont i leder muskler och sen en jävla feber. Hoppas hon frisknar till snart.

Annars är det jobbhelg för mig.

PS vi hade 3 grader i Tromsö i Morse

magunnar

Forumveteran
Lite News från Lanta då!

Det har regnat varje dag sedan jag åkte hem , så känns som att jag hade tur med mina 10 dagar på Lanta.

Sen har frugans syster blivit sjuk i Chikungunya , tydligen en närliggande släkting till Dengue , det är över 100 pers som fått det i byn där hon bor. Ont i leder muskler och sen en jävla feber. Hoppas hon frisknar till snart.

Annars är det jobbhelg för mig.

PS vi hade 3 grader i Tromsö i Morse
Stackarn, vid 3grader skulle jag ha dött:wai:

Liknande trådar

Topp