Motorvägsavgiften

hemskasven

Medlem
När nya delen av 7:an mellan Bangkok och Pattaya öppnar till nyår?
Då ska avgiften bli 105 baht för hela sträckan.
Stackars "chachiers", och hur ska de få växelkassan att räcka.

När nya delen av 7:an mellan Bangkok och Pattaya öppnar till nyår?
Då ska avgiften bli 105 baht för hela sträckan.
Stackars "chachiers", och hur ska de få växelkassan att räcka.
Hustrun ser till att ha jämna pengar för att slippa vänta på växel. Antar att många thai gör likadant.

De som sitter i kassan är statsanställda och har ett "bra" jobb med statsanställdas förmåner. Så det är inte synd om dem.

Hustrun ser till att ha jämna pengar för att slippa vänta på växel. Antar att många thai gör likadant.

De som sitter i kassan är statsanställda och har ett "bra" jobb med statsanställdas förmåner. Så det är inte synd om dem.
Tror du missade poängen , visst har de ett bra jobb , men idioti att sätta en sådan summa , anser jag ...

Jag lägger ingen större vikt på priset, det som imponerar mig är att vid storhelger när det är exceptionellt mycket trafik så är det ingen avgift, och man passerar fritt just för framkomlighetens skull.
I Sverige skulle detta aldrig hända då det är då man tjänar som mest. Hua om staten skulle gå miste om alla dessa pengar...

Men det med mynt är väl inget problem, vill minnas att de flesta tullar slutar just på en 5:a. runt om i Bkk. Ingen som kosta 20 eller 50 Baht. 45Baht tror jag det kostar sista sträckan innan flygplatsen om man kommer norrifrån.

Har hursomhelst alltid fått ngt mynt tbx

Jag lägger ingen större vikt på priset, det som imponerar mig är att vid storhelger när det är exceptionellt mycket trafik så är det ingen avgift, och man passerar fritt just för framkomlighetens skull.
I Sverige skulle detta aldrig hända då det är då man tjänar som mest. Hua om staten skulle gå miste om alla dessa pengar...
I Stockholm är ALLA helger gratis genom tullarna.

Trängselskatt i Sverige och vägavgifter i Thailand är väl inte riktigt samma sak.

Olika namn på samma sak och båda skapar mer kö. Jag brukar köra rakt igenom Stockholms innerstad sedan tullar lagts på för Essingeleden. Jag struntar i avgiften men mindre trafik genom stan och betala måste jag vilken väg jag än tar, finns inget alternativ förutom att inte åka alls då. Innan åkte jag aldrig in genom stan så vad vinner Stockholm på detta? Visst en massa pengar kommer in men köerna är kvar. Miljömässigt kan det knappast blivit någon vinst.

Sorry blev en liten utsvävning i ren frustration över hur politiker tänker angående infrastruktur.

Klart att den måste vara öppen då och då , MP folket sysslar ju med människosmuggling under helgerna , för djäkligt att registrera dem då , kan ju användas som bevisföring

Spelar väl ingen roll med bevis då straffet för människosmuggling i Sverige långt understiger inkomsterna det kan bringa. Nu är även praxis i HD ändrat till dagsböter för ringa människosmuggling... Ja, jag är medveten om att för att det ska klassas som ringa får betalning ej ske utan det ska finnas "välvilja" bakom, men välvilja är det inte oavsett då vare sig Danmark eller Tyskland är direkt farliga länder att befinna sig i. När det gäller betalningen är det bara att göra klart för dem du smugglar att det inte sägs ett pip om betalningen...

Här i Göteborg är det ingen trängselskatt på helger eller nätter. Men annars är den 26:- har jag för mig på morgonen och eftermiddagen (borde veta men kollar inte så noga när jag åker utan bara betalar när räkningen kommer). Sen är det billigare tidigt på morgonen, kvällen och mitt på dagen har jag för mig

Tillbaka
Topp