Klimatförändringar
Guava, tja det stämmer delvis. Enligt några forskare så gick temperaturen upp och det var fint väder över princip hela USA dagarna efter 9/11 eftersom all flygning upphörde och disset försvann. Enligt andra så är det rent skitsnack, och en del tror på intelligent design också.
Men, vad man bör komma ihåg är att diset inte bara finns när vi ser det, utan även på natten och då fungerar det inte som ett skydd mot solen utan som ett täcke. Vi får en bekvämare jämnare medeltempratur men den blir också högre jämfört med om molnen inte fanns där och istället släppte ut värmen. Så som det gått till innan himmeln var täckt med moln.
Det går även flyga så man inte bildar moln/dis eller kondensstrimmor som dom brukar kallas, detta kan vi tacka Kalla kriget för. Amerikanarna insåg att det är inte smidigt att ha flygplan i krig som man kan följa genom se en kondensstrimmorna, (alltså vi pratar om det där vita fluffiga som kommer efter flygplan om någon inte hinner med).
och ling, visst går det i cykler som inte har med människan att göra, precis som vinter och sommar, men idag kan vi se vad som påverkar, växthusgaser osv och vi kan även se vad vi bidrar för att snabba på processerna. Djuren och naturen kommer överleva, en del ställen blir öken men även i öken finns det liv. Så det oroar jag mig inte för, men sen kan fråga sig om det är så bra med tungmetaller och gaser i överflöd i vår närmiljö. Ät inter östersjö fisk om du är gravid var det mycke om för ett par år sen, beror knappast på något annat än oss människor. Sånt gillar jag inte.
Så dom flög massor i nordhavet, kommer inte ihåg om det var mellan england och grönland eller exakt men spelar ingen större roll. Poängen är att dom flög och kollade på tempratur osv och kom fram till varför dom alltid eller sällan bildas så man skulle kunna flyga idag utan att det blev så mycke kondensstrimmor, om man nu vill. Jävla massa planerade isåfall och kanske inte funkar i reguljär flyg så bra.
Så det är sant att det blir varmare om vi tar bort diset under dagtid, men medeltempraturen kommer sjunka eftersom det kyls av bättre på kvällarna.