MrPancake: Min Resa och upplevelse..

M

MrPancake

Gäst
Posta från början de här på [länk] men blev via PM rekomenderad av en användare att posta här. Därför stämmer inte datum då jag fram till dagens datum kopierar de som redan e postat där.

Postat 23jan:

Är i skrivande stund på min första resa någonsin till Thailand.
Ligger just nu på mitt hotelrum i Bangkok.
Jag är absolut inte den skarpaste kniven i lådan, man kan också uttrycka de som att hjulet snurrar men hamstern e död.
Jag är också otroligt trött men kan ändå inte sova (klockan är just nu 03:25)
Jag har också bara min telefon till godo så med de vill jag redan nu be om ursäkt för alla stavfel och liknande som kommer förekomma här

Jag ska försöka uppdatera så ofta jag kan (om folk är intresserade att läsa de vill säga)

Jag anlände till Bangkok 21jan 09:30 lokal tid.
Vi flög hit med Areoflot så mellanlanda i Moskva.
Många hemma va skeptiska att vi flög med ryskt bolag men min resa gick bra.
Kan inte just nu komma på något ja va missnöjd med. Men är heller ingen van resenär så fråga på om ni undrar något. Svarar bäst jag kan. ;)

Väl framme då?
Första vi gjorde va att växla lite fickpengar och köpa ett telefon kort.
Sen bar de av med Taxi till hotellet. Vi bor på ett hotell som heter Waterford.
Har inget direkt att jämföra med men hotellt är okej kanske inget ja skulle rekomendera om man söker lyx.
Men jag är inte här för att va på hotellet så därför fick de bli ett billigare alt.
Men lite om hotellt så finns de pool, gym och de är bra service.
Dom har egna tuk tuk du kan åka med gratis till och från närmsta "galleria" tror den heter Lotus.
Där dom släpper av dig har du tillgång till BTS skytrain.

Min upplevelse så här långt?

Wow!! Vet inte vad annars jag ska säga för jag är förälskad.
Känner mig som ett litet barn, allt jag ser är nytt och ser nog ut som en typisk turist med min systemkamera och mobil som måste fota allt och jag vill verkligen fota allt.
Jobbar i Sverige som hantverkare och har ett stort bil/motor intresse så mycke runt de har fått fokus.
Exempelvis blir man ju lite fundersam när man ser Bangkoks el ledningar. Eller när man går förbi fundament där de stått någon form av lyktstolpe ( min vilda gissning) och sladdarna fortfarande är kvar och endast isolerade med eltejp.
Jag kommer under söndagen resa till Buriram (nord östra thailand)
Där min tjej e uppvuxen.
Under min vistelse här i Bangkok så har vi träffat hennes vänner. Bland annat gått på marknaden och köpt med oss massa olika mat för att sen haft som en picknick.
Vi var även och besökte ett tempel.
Idag åkte jag och tjejen iväg för att köpa t-shirts till mig så då passa vi på att åka lång taxi/buss båt på floden bara för att ha gjort de. Sen ville ja testa äta glass på Swensens.
Vi va också iväg för att fixa nytt pass åt henne och då var vi in ett nytt shoping center som verkade väldigt nybyggt. Väldigt stort och modernt men nästan helt tomt. Väldigt få butiker hade hunnit flytta in, många lokaler va tomma. Vissa butiker fanns men dom flesta va stängda och obemanade.
Vi va även och hälsa på hennes bror som jobbar här på sjukhus. Men de såg inte alls ut som ett sjukhus i den bemärkelse jag är van vid. De känndes snarare mer som ett till "shoping mall"
Fick öven se hur hennes bror bor och de va väldigt enkelt. Man får lite dåligt samvete när man tänker på vad man har där hemma men ka ske inte alltid e nöjd ändå.
Han bodde mer eller mindre i en gränd där han hyrde ett litet rum som va väldigt slitet och de betala han 2500baht i månaden för vilket jag tror e rätt dyrt och ganska mycke pengar för en thailändare. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Har alltid vart skeptiskt till att resa hit då jag tyckt de kanske är lite av en klycha då många gör det.
Men sen träffa ja en underbar tjej hemma i Stckholm som är född och uppvuxen här. Så självklart ville jag genast resa hit för att uppleva hennes land och kultur. Från att ha haft dom tankarna till att nu faktiskt kunna tänka mig flytta hit. Tänk va snabbt man ändrar sig.
Pga av att jag reser med henne kan jag tänka mig att min uppmevelse skiljer sig en hel del mot va den kanske gör för en vanlig turist men de är bara min personliga tanke.

Tänkte att jag avrundar här och gör ett nytt försök med att sova.
Bara jobbigt för er som läser också om inlägget blir en uppsatts långt
Men om intresset finns så uppdaterar jag gärna med mer info och personlig upplevelse under min resa.
Var så mycke att säga så svårt och veta vart man ska börja.

Med Vänliga Hälsningar, Henric

Senast redigerad av en moderator:
Postat 24jan:

Liten snabb update i väntan på maten.
Vart lite shoping idag. Hittat ett ställe som sålde kalsonger i bra passform. Så har köpt upp mig på ett lager.
Kostade 80baht st så kanske inte super billigt men dom sitter för jäkla bra.

Har helt oväntat testat något annat också.
Tjejen tog en fotmassage och jag har någon anledning otroligt svårt för att låta någon annan röra mina fötter.
Men jag vek mig efter lite tjat (skämtsamt)
och satte mig i stolen.
Ångrar mig inte en sekund, otroligt skönt. Går ju omkring en hel del om dagarna här i bara flipflop så ben och fötter får arbeta.
Jag har träning som intresse och är inte främande för att röra mig men är speciellt att knalla i tofflor hela dagarna
Efter massagen känns de som något gett mig nya ben. Kan knalla 1mil till idag.
Ikväll ska vi ut och fira flickvänen som fyller 30 idag (sook sun wan gied teerak)
Får se kanske kommer en update på de efter annars återkommer jag när jag sitter på bussen till Buriram imorgon.

Mvh Henric

25jan:

Har precis klivit på bussen för att resa till Buriram.
Tjejen fråga innan vår resa till Thailand om ja ville flyga el åka buss.
Ja valde genast buss för då kan ja se landet under resan.

Men!... Ja lär sova bort hela resan. Är otroligt trött.
Vart en riktigt skoj utekväll igår.
Jag dricker otroligt sällan och är ingen party människa men de va ju hennes födelsedag.

De började med att vi tog oss till Nana Plaza.
Va ska man säga om de då? Ja alltså de är ju kul att ha sett de många kanske förknippar med Thailand men är absolut inget för mig.
Känns mest obekvämt tycker jag.
Efter en drink där gick vi till Climax, ett ställe tjejen hade valt ut.
Kändes ju rätt suspekt när man gick ner i ett P-garage för att gå på nattklubb.
Tänkte nu jävlar blir vi snart rånade.
Men stället i sig va bra.

Fick betala 250baht för att komma in men då fick man en gratis drink.
Sen kostade varbe drink/shot 250baht ytterligare så kanske inte super billigt.
Men efter 24:00 el nått sånt är de happy hour så man får ju en gratis drink.
Eftersom tjejen fyllde år fick vi även en hel flaska wiskey (red label)
Ja gillar inte wiskey men va tusan de va gratis så med cola rann de ner förvånansvärt lätt.
Tillsammans med flaskan fick vi en egen kypare som passa upp på oss och fyllde på is och dricka konstant.
Sjukt bra knep för att få folk att dricka för man känner sig nästan oartig om man inte dricker när stackarn står där och väntar.
Men de va otroligt skoj, tjejen lyckades även få honom att svepa 2glas :p

Vid 3tiden lämna vi Climax med ett gäng andra som vi börjat snacka med där. Vart en otroligt rolig mix av människor. Jag från Sverige och några killar från Island of Man. Sen stråla vi lite random ihop med en amerikan och afrikan längst vägen.
Vilket liten värld vi lever i, visa sig att amerikanen hade bott ett år i Lund pga studier och han prata förvånansvärt bra svenska för den korta tiden i vårt land.
Dom andra grabbarna va bosatta i BKK och jobbar där.

Nu blir de till att vila/spana ut genom fönstret.
Återkommer senare med min upplevelse om bussresan och ankomst till Buriram.

Väl mött, Henric

27jan:

Ska försöka göra en liten update då

Har ju som sagt anlänt till Buriram.
Buss resan gick bra, som väntat sov jag rätt stor del av den.
Bussen i sig va nästan som att flyga. Sköna stolar man kunde luta tillbaka och fälla upp stöd för benen.
Dom serverade både mat och vatten plus en liten påse chips under resan. Längst bak fanns de även en toalett.

Väl framme i Buriram kom tjejens mamma och pappa för att hämta oss. Vi stannade förbi en marknad och köpte med oss lite frukt och annat.
Sen bar de av mot tjejens hemby.

Som sagt vart lite orolig för hur ja ska klara av att på på landsbygden. Tjejen har nog vart ännu mer orolig. Frågat väldigt ofta om ja ville bo på hotel i Buriram.
Men jag har sagt att vi kan ta in på hotel om de blir jobbigt.
Funkar förvånansvärt bra. Jag sover otroligt bra och dom skrattar åt mig som kan sova så länge fast hennes pappa pratar vögt och hönsen låter som tusan utanför.

Alla närmsta grannar är släkt till tjejen. De mostrar, fastrar och far/mor föräldrar.
Hennes ena moster bor i England med sin man men är hör på semester just nu. En annan av hennes mostrar på i Australien med sin man men är också här på semester.
Första duschen jag tog låna jag hennes moster för dom har vanlig dusch som man e van vid. Nästa dag duscha jag vid tjejens hus där de är en balja och ösa vatten över sig som gäller.
Men ja gillade de, uppfriskande. Första skopan e kall men man piggnar till och vänjer sig.

Igår var vi och åt buffé med hennes vänner.
Kosta 189baht per person (plus dricka) och de fanns massor av mat. Man plocka på sig de man ville ha sen tillagade man de själv på en kokplatta vid bordet som värmdes upp underifrån med öppen eld. I mitten la man kött sen hällde man på vatten runt om så man kunde koka grönsaker och skaldjur.

Är verkligen en fantastisk upplevelse att få resa såhär. Något jag många gånger drömt om men faktiskt aldrig trott ja skulle göra. Väldigt tacksam som träffat en så fin tjej som tar hand om mig och visar mig runt.

Idag har vi med bil rest till en annan provins för att träffa hennes kompis. De tog ca 2tim.
Hennes kompis har en egen butik här och internet café. Så just nu i skrivande stund sitter vi utanför hennes butik och grillar fisk från hennes egen odling. De bjuds vilt på både dricka och mat.
De enda man kan klaga på en sån här dag är väl alla jäkla flugor ;)

Man ser så mycke precis hela tiden som är helt nytt och unikt men försöker hålla ner lite så inläggen inte blir allt för långa för er att läsa.
Tänkte jag ska återkomma efter min resa med bilder och korta kommentarer om varje bild.

Ta hand om er så hörs vi snart igen /Henric

Ett stort tack för den fina berättelsen. Det skall bli mycket intressant att följa dina eskapader i fortsättningen. Och jag kan tillägga att jag har samma problem med fötterna som du, men fotbehandling är skönt. :wai:

Senaste nytt från resande fot..

Igår packades pickupen och stuvades med familj. Sen bar de av mot Chantanburi för att lämna av tjejens syster som ska plugga här.
I de stor hela ingen jätte rolig trip direkt eftersom de mest är sitta i bilen.

Men de gav mig tillfället att span jt genom fönstret och se en vel del av landet.
Såg jätte fina ståtliga berg löngst med vägen som ett ex.
Väl här checka vi in på hotelet vi bokat i förväg.
Sen tog vi en liten bit mat och åkte till stranden.
Första gången jag ser stranden på min resa.
Lite mulet och närmade sig kväll men ändå vackert.
De som fick mest uppmärksamhet av mig va nog dom små krabborna som bildar fina mönster i sanden.
Sprang runt där som ett barn och fota dom. Otroligt snabba små rackare men fick bra bilder med både telexon och kameran.

Sen gick vi upp för att äta igen. Men ja könde att de va viktigare att bada :p
Va ju varmare i vattnet än de va i luften.
Fick självklart bada ensam, för kallt för thailändarna. En annan blir skit nöjd om de är över 20grader i vattnet hemma :)

Åter om hotellt. Ja man får vad man betalar för?
Kosta 350baht per rum och tänk er ett sliskigt motell i en amerikansk rulle där skurken gömmer sig. Taada! Så bodde vi. Nja inte riktigt men inge vöjdar ställe direkt.
Inne vid duschen hade vi en inneboende. Kackelacka som va 10cm mellan ögonen och hade ett nyvässat samuraj svärd. Presenterade sig märkligt nog som Bengt.
Jaga honom en liten stund och man som jag är sprang jag ut ur badrummet några gånger när han kom förnära. Men efter ett tidigare liv som SEAL soldat lyckades jag med ett anfall snett bakifrån och Bengt mötte sitt öde där på golvet i ett slitet hotel under min skitiga flipflop.
Nu ska ja vila lite i skuggan i väntan på bilfärden hem.

De här inlägget tillängnas Bengts minne, vila i frid!!

Fortsätt att berätta. Väldigt välskrivet. Man blir påmind hur det själv var att träffa svärföräldrarna och att man hamnade i fokus.

Hehe, stackars Bengan! Lite bättre brukar vi väl bo dom få gångerna vi bor på hotell, en säng AC dusch och toalett räcker långt. Lev väl, ser fram emot fortsättningen.

Super skoj att ni gillar de. Gör de så otroligt mycke roligare för mig att fortsätta!!
Kul ni gillar humorn. Tänkte de va dags att kasta in lite av min personlighet i texten. Senare kan jag lägga upp någon bild så ni ser vem jag är. Men vi suger på den karamellen ett tag.
Tycker personligen de är skoj att först få en egen bild. Lite som att läsa en bok och sen se filmen.

Ja jag är inte så kräsen av mig. Dusch och Wc klarar man sig långt på. Med en bra fläkt kan jag även överleva utan Ac.

Haha, skulle velat se dig jaga krabborna på stranden :p
Kommer ihåg när vi var i Bulgarien, dom har fullt med botten krabbor där också men lite större modell som nyper till en om man står för länge på samma ställe, jäklar va dåvarande frun gapa till första dan när hon stod där å spana :D

Ser fram emot fortsättningen på din story och bilder ;)

Psst, hört att Bengt har en elak bror och 2 kusiner som tänker utkräva hämnd i natt..

Namnet mrpancake kommer det från den Thailändskan som blivit lite av en fb kändis och kallar sig Pancake?

Like it. Haha, Mr Pancake, ja fråga din tjej om hon känner till Sexy Pancake, du kommer att få dig ett skratt om du kollar in "hennes" sidor på fb!'

Namnet mrpancake kommer det från den Thailändskan som blivit lite av en fb kändis och kallar sig Pancake?

Nej jar faktiskt inget alls med Thailand att göra :)
Blev förut kallad för "pannkakan" för att jag gick med megafon och sa "jag har ätit pannkaka" (kommer från filmen yrrol) Det utvecklades sen till "herr pannkaka" och till sist "MrPancake" :)

Kul story känner igen sig lite från dom första resorna till LOS

Har du inga bilder o lägga in me.....så skulle det va fulländat

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
16 K
A
A
Svar
142