Muay Thai för barn ledde till dödsfall.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En sak jag länge har tyckt illa om är när barn boxas om pengar i Thailand, dom är fattiga och ibland föräldralösa, dom satsar allt på boxningen och viker inte ned dig i ringen, det fightss som om det gäller livet och det gör det väl också egentligen, men detta hsr ett pris.

Detta drabbade nu en 13 åring som dog, han hade gått 170 matcher för pengar och började gå matcher redan som 8 åring, hans föräldrar dog tidigt och han växte upp hos sin morbror, pengarna han tjänade på boxningen gick till pojkens egen skolgång och familjen där han bodde.

Själv har jag sett kringresande sällskap på landsbygden i Isaan som har boxande barn, dom boxas om pengar och vadslagning pågår bland publiken som hetsar barnen, det är hårda tag och man förstår ju stt detta inte kan vara nyttigt för ett barn som inte är färdigutvecklat.

Nu diskuteras tydligen ett förbud för barn under 12 år, vilket känns som ett steg åt rätt håll.

13 year old Muay Thai fighter dies from head injuries
Published
November 13, 2018
By The Thaiger & The Nation

1a851cd9f6bd3e790f1b49c65e9f556a-1.jpeg

Whilst legislation is pending, and under heated discussion about banning Muay Thai for certain age-groups, another tragedy has unfolded.

A 13 year old muay thai fighter has died after a taking blow that sent him head first into the ground during a charity match in Samut Prakan on November 10.
The Nation reports that a Mathayom 1 schoolboy named Anucha Thasako, was knocked unconscious in Round 3 by his opponent and rushed to the hospital in Phra Pradaeng district.

1542175764780.jpeg

Diagnosed with a severe intracerebral hemorrhage, Anucha was passed sent to the better-equipped Samut Prakan Hospital. But it was too late and the boy died from the injuries he sustained as a result of the fight.
A video clip of the child’s final fight was posted and shared online, showing him and his opponent fighting on a stage without protective headgear.
Fighters competed for trophies from Deputy PM General Prawit Wongsuwan in the charity event, held from November 9-11 as part of an anti-drug campaign.
Anucha, whose parents had died leaving him to stay with his uncle, had been a muay thai fighter since the age of 8 and competed in 170 fights.
The uncle, 48 year old Damrong Thasako, says the grateful boy had been fighting on stage for money to support his own schooling and also to help out with household expenses.

Läs hela artikeln här : 13 year old Muay Thai fighter dies from head injuries

Mvh isan lover

Hej

Det finns en opinion bland Thaiboxningens förespråkare och utövare mot ett förbud till stt låta barn under 12 år boxas för pengar, detta trots den tragiska utgången för en 13 åring nyligen, dom planerar en protest utanför Parlamentet.

Thai boxing supporters to protest against child boxing bill as 13-yr-old boxer dies after being knocked out
  • November 13, 2018
  • Kid-Boxing-Dead.png

Supporters of Thai boxing have threatened to stage a protest in front of the Parliament against a child boxing bill which essentially seeks to ban children under 12 from boxing.
The bill seems to have gathered momentum after a 13-year-old boy died after being knocked unconscious during a Thai-style boxing match in Samut Prakarn last Saturday. The Mathayom 1 student reportedly began fighting in the ring since he was eight to earn money to support his family and his study.
Supporters of Thai boxing have always insisted that successful boxers need to begin training and fighting at a tender age. They strongly oppose the boxing bill which would bar children under 12 from boxing and which they claim would hinder the preservation of Thai boxing art.

Läs hela artikel här: Thai boxing supporters to protest against child boxing bill as 13-yr-old boxer dies after being knocked out – Thai PBS World

Mvh isan lover

Ja, vad ska man säga, så oerhört onödigt. Har sett matchen där domaren borde brutit långt innan de avgörande slagen dödade grabben... :'(

Hej

Ja det är för hårt för barn att gå såna här matcher utan huvudskydd och med pengar på spel, har själv varit på flera såna här tillställningar i Isaan och det är inte konstigt barnen sökas och t.o.m kan avlida.

Satsas det pengar bland publiken så blir det dessutom svårare för domsten att avbryta matchen också, han skulle ju förmodligen riskera att lynchas av dom som har satsat pengar på just den boxare som då döms som förlorare.

Att som den nu döde 13 åringen redan ha gått 170 matcher kan inte vara bra för hjärnan, tänk vad slag och sparkar hans huvud och kropp hsr fått ta emot.

Jag diskuterade det här med frugan som gav en thailändsk synvinkel på detta, hon är emot att barn boxas men säger att många barn inte har något alternativ, ”det är väl lätt att ta till ett förbud men vad ska då barnen leva på och betala skolan med”, det borde dom som vill förbjuda sånt här fundera på sa hon.

Mvh isan lover

Föräldrarlös som han var behövde han pengar till sin skolgång och överlevnad,, som blev hans död.. Så tragiskt.

Hej

Ja fattigdom och avsaknad av sociala skyddsnät skördar sina offer, detta är priset man får betala i länder som är extremt ojämlika, där några få äger allt och den stora massan ingenting, fattiga pojkar får slåss för pengar och tjejer får sälja sina kroppar för att överleva och hjälpa sina familjer.

Mvh isan lover

Hej

Ja fattigdom och avsaknad av sociala skyddsnät skördar sina offer, detta är priset man får betala i länder som är extremt ojämlika, där några få äger allt och den stora massan ingenting, fattiga pojkar får slåss för pengar och tjejer får sälja sina kroppar för att överleva och hjälpa sina familjer.

Mvh isan lover
Visst är det så tyvärr. Därifrån min sambo kommer är Thaiboxning väldigt populärt, och så har det alltid varit under hela hennes liv, hennes son boxades en tid, men hon fick honom på andra tankar. Nu vill dottern som bor med oss här i Sverige börja träna Thaiboxning. Vi får väl se hur det blir med det...;):)

Visst är det så tyvärr. Därifrån min sambo kommer är Thaiboxning väldigt populärt, och så har det alltid varit under hela hennes liv, hennes son boxades en tid, men hon fick honom på andra tankar. Nu vill dottern som bor med oss här i Sverige börja träna Thaiboxning. Vi får väl se hur det blir med det...;):)

Hej

Thaiboxning under ordnade förhållanden i Sverige kan man nog rekommendera, det är om inte annat bra träning och man skyddar ju sig med huvudskydd och tjockare handskar.

I dagens Sverige kan det ju dessutom behövas i försvarssyfte för en tjej.

Mvh isan lover

Hej

Thaiboxning under ordnade förhållanden i Sverige kan man nog rekommendera, det är om inte annat bra träning och man skyddar ju sig med huvudskydd och tjockare handskar.

I dagens Sverige kan det ju dessutom behövas i försvarssyfte för en tjej.

Mvh isan lover
Instämmer helt.:thumbsup: Men jag vet att min sambo inte är speciellt förtjust över detta val. Jag tycker också som du att det är mycket bättre ordnat här med skydd osv. dessutom väldigt bra träning. Jag ska iaf ta med mig sambon till träningslokalen så får hon bilda sig en egen uppfattning.:)

Hej

Ja det är för hårt för barn att gå såna här matcher utan huvudskydd och med pengar på spel, har själv varit på flera såna här tillställningar i Isaan och det är inte konstigt barnen sökas och t.o.m kan avlida.

Satsas det pengar bland publiken så blir det dessutom svårare för domsten att avbryta matchen också, han skulle ju förmodligen riskera att lynchas av dom som har satsat pengar på just den boxare som då döms som förlorare.

Att som den nu döde 13 åringen redan ha gått 170 matcher kan inte vara bra för hjärnan, tänk vad slag och sparkar hans huvud och kropp hsr fått ta emot.

Jag diskuterade det här med frugan som gav en thailändsk synvinkel på detta, hon är emot att barn boxas men säger att många barn inte har något alternativ, ”det är väl lätt att ta till ett förbud men vad ska då barnen leva på och betala skolan med”, det borde dom som vill förbjuda sånt här fundera på sa hon.

Mvh isan lover
Du menar att du går på ett flertal såna här matcher ? Och ändock uttalar dig negativt , du har då genom att du deltagit medverkat aktivt till att barn boxas

Du menar att du går på ett flertal såna här matcher ? Och ändock uttalar dig negativt , du har då genom att du deltagit medverkat aktivt till att barn boxas

Hej

Jag skrev inte att jag ”går” på såna här matcher utan har gått och sett såna förr, det finns ju kringresande boxningssällsksp som turnerar runt i landet och då även på mindre städer och orter, dom brukar t.ex komma till Fao Rai 8-10 km ifrån oss, många män i byn vill se boxning eftersom Muay Thai är en stor och populär sport som du nog känner till, på dessa galor boxas även vuxna, barn och kvinnor.

Priserna är pengar och det satsas pengar på vem som ska vinna bland publiken, det är ganska populära tillställningar och naturligtvis har även jag hamnat där tillsammans med släkt och vänner, jag har sett på boxning både i Pattaya, Hua Hin, Nong Khai, Udon Thani, Laos och ute bland byarna i Isaan, i Pattaya boxades jag själv en gång på Marine Bar i mitten av 80- talet.

Men jag gillar inte att barn boxas för pengar och numera går jag inte dit, det är väl mitt sätt att visa vad jag tycker men det påverkar naturligtvis inget i det stora hela.

Mvh isan lover

Hej

Jag skrev inte att jag ”går” på såna här matcher utan har gått och sett såna förr, det finns ju kringresande boxningssällsksp som turnerar runt i landet och då även på mindre städer och orter, dom brukar t.ex komma till Fao Rai 8-10 km ifrån oss, många män i byn vill se boxning eftersom Muay Thai är en stor och populär sport som du nog känner till, på dessa galor boxas även vuxna, barn och kvinnor.

Priserna är pengar och det satsas pengar på vem som ska vinna bland publiken, det är ganska populära tillställningar och naturligtvis har även jag hamnat där tillsammans med släkt och vänner, jag har sett på boxning både i Pattaya, Hua Hin, Nong Khai, Udon Thani, Laos och ute bland byarna i Isaan, i Pattaya boxades jag själv en gång på Marine Bar i mitten av 80- talet.

Men jag gillar inte att barn boxas för pengar och numera går jag inte dit, det är väl mitt sätt att visa vad jag tycker men det påverkar naturligtvis inget i det stora hela.

Mvh isan lover
Kul att du nämner just Marine bar, det kommer jag ihåg, på den tiden var det vanligt att faranger boxades mot varandra, eller det var väl mer fight än Thaiboxning. Jag gick upp mot en Tysk. Och detta var -83

Kul att du nämner just Marine bar, det kommer jag ihåg, på den tiden var det vanligt att faranger boxades mot varandra, eller det var väl mer fight än Thaiboxning. Jag gick upp mot en Tysk. Och detta var -83

Hej

Själv var jag uppe i ringen 1986 men då mot en Thailändare, men det var nog lite ploj ifrån hans sida, vi gjorde upp innan om att hålla igen med sparkar och slag mot huvudet, men på kropp, armar och ben var det fullt ös.

Själv har jag alltid gillat att brottas och jag fick grepp på honom och kastade honom i golvet några gånger, men domaren gillade inte riktigt min stil då, tydligen var det inte helt rätt.

Sen festade vi till tillsammans på Hennesy och soda, det var i samband med Songkran.

Mvh isan lover

Hej

Själv var jag uppe i ringen 1986 men då mot en Thailändare, men det var nog lite ploj ifrån hans sida, vi gjorde upp innan om att hålla igen med sparkar och slag mot huvudet, men på kropp, armar och ben var det fullt ös.

Själv har jag alltid gillat att brottas och jag fick grepp på honom och kastade honom i golvet några gånger, men domaren gillade inte riktigt min stil då, tydligen var det inte helt rätt.

Sen festade vi till tillsammans på Hennesy och soda, det var i samband med Songkran.

Mvh isan lover
Jag satt ofta där på M.B eller som en del kallade det (chicken farm);) Där hände det ju precis allt, och lite till.
Själv blev jag utmanad av denne Tysk som "gick" i min viktklass som på den tiden var väl knappt weltervikt:)
Jag vann, men det var ingen knockout, mer att han tröttnade och gav upp i värmen, men kul var det, och efteråt drack vi klosterbeer:thumbsup:, för Changölen var inte född då på den tiden:)

Jag satt ofta där på M.B eller som en del kallade det (chicken farm);) Där hände det ju precis allt, och lite till.
Själv blev jag utmanad av denne Tysk som "gick" i min viktklass som på den tiden var väl knappt weltervikt:)
Jag vann, men det var ingen knockout, mer att han tröttnade och gav upp i värmen, men kul var det, och efteråt drack vi klosterbeer:thumbsup:, för Changölen var inte född då på den tiden:)

Hej

Ja hände onekligen mycket där och förutom boxningen var det ju även uppvisningar med ormar, en blandning av folk som man knappast kunde hitta på någon annan plats gjorde platsen till det den var, både brudarna och boxarna umgicks ju med gästerna och festade dom också, vad mer kunde man begära som 25 åring.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp