Myndigheterna förklarar krig mot gatuförsäljarna i Pattaya.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Lokala myndigheter sögs ha inlett ett krig mot gatuförsäljarna i Pattaya, dessa ska bort ifrån vissa områden, sen innebär det tydligen också ett lagbrott att sälja mat ifrån gatuvagnar som saknar tillstånd och inte klarar hälsokraven, den typ av vagnar man nu riktar in sig på har väldigt länge varit populära och är en del av den Thailändska kulturen.

Pattaya City officials cracks down on Street Food Carts
By Pattaya News Editor
June 3, 2018


Pattaya-

Pattaya City Officials are declaring war on street carts in areas where they are restricted. Street carts, which technically are against the law as they are not licensed and do not pass health inspections, have always been a part of Thai culture and Thai street food is beloved by both locals and tourists from around the world. Officials recognize how important street cart food is to the tourist industry and to the local populace but also, despite continual warnings, cannot permit them in areas where they obstruct traffic or cause problems.

For the past several days teams of police have been up and down Soi 6, Soi 7 and Soi 8 ticketing and confiscating food carts. Police vehicles have been parked at the end of the streets to catch street carts before they attempt to come down the street. The vendors have been continually warned this would happen and that they need to stay at the designated areas, such as the Soi Buakhao Market or Soi 15 on Walking Street. However, they did not listen and continued to block emergency routes and obstruct traffic on major streets. Additionally, legal restaurants and 7-11 have expressed concern on the illegal carts affecting their business. (Similar to the concerns hotels have on illegal guest houses)

City officials say the pressure will continue as part of the solution to improve traffic and road conditions. Meanwhile, clever Thai men on motorbikes have been seen offering a delivery service to hungry girls working on Soi 6, 7 and 8 for a small fee and going and picking up delicious Thai street food from the designated areas.
 
Ja som turist sittandes i baksätet på en taxi är det kanske inte så illa med matvagnarna på båda sidor av soierna.

Jag kör en hel del och det går inte en dag utan att det är nära att det krockas pga att det ska upp matvagnar på varje jävla möjliga utrymme. Trafiksituationen i Bangkok blir surrealistisk ibland, är det en fil åt varje håll så har man ofta normalt möte med en bil på motsatta sidan och sedan minst en motorcykel på varje sida av bilen. Lägger man till en rad matvagnar på detta samt någon cyklist/parkerad mc eller bil och liknande så blir det problem. Det är inte bara platsen matvagnarna tar upp från gatan som försvinner då alltför många kunder är alldeles för lata för att gå 20 meter för sin förbannade nudelsoppa utan de måste ju också parkera över halva vägen och anser det vara en rättighet om man bara sätter på varningsblinkers medans man lugnt sitter och tittar på vilket kaos det är på gatan utan att ha den minsta uppfattning om att det är han själv som orsakat den. Charmigt som fan med tanke på hur många som även skadas/dödas av detta eller hur?
Notera att restriktionerna på detta enbart är där det stör trafiken och orsakar olyckor/skadade.

/ SatanG
 
Hej

Håller väl i princip med om det som har framförts i dom tidigare inläggen i tråden, men som vanligt är jag lite kluven när det handlar om att införa ordning och reda i ett land som man har lärt känna och funnit sig tillrätta i trots kaos och den brist organisation, själv har man ju liksom accepterat situationen i landet upp och ner och till och med lärt sig gilla det.

Mvh isan lover
 
Ja som turist sittandes i baksätet på en taxi är det kanske inte så illa med matvagnarna på båda sidor av soierna.

Jag kör en hel del och det går inte en dag utan att det är nära att det krockas pga att det ska upp matvagnar på varje jävla möjliga utrymme. Trafiksituationen i Bangkok blir surrealistisk ibland, är det en fil åt varje håll så har man ofta normalt möte med en bil på motsatta sidan och sedan minst en motorcykel på varje sida av bilen. Lägger man till en rad matvagnar på detta samt någon cyklist/parkerad mc eller bil och liknande så blir det problem. Det är inte bara platsen matvagnarna tar upp från gatan som försvinner då alltför många kunder är alldeles för lata för att gå 20 meter för sin förbannade nudelsoppa utan de måste ju också parkera över halva vägen och anser det vara en rättighet om man bara sätter på varningsblinkers medans man lugnt sitter och tittar på vilket kaos det är på gatan utan att ha den minsta uppfattning om att det är han själv som orsakat den. Charmigt som fan med tanke på hur många som även skadas/dödas av detta eller hur?
Notera att restriktionerna på detta enbart är där det stör trafiken och orsakar olyckor/skadade.

/ SatanG
ja detta fenomen finns nog i hela Thailand uppe i Loei har vi samma problem men har aldrig sett en polis som gör något så då är det väl ok att göra så undrar bara vad som händer om de blir en o lycka på grund av detta åker han dit då han som stod tokigt
 
Hej

Håller väl i princip med om det som har framförts i dom tidigare inläggen i tråden, men som vanligt är jag lite kluven när det handlar om att införa ordning och reda i ett land som man har lärt känna och funnit sig tillrätta i trots kaos och den brist organisation, själv har man ju liksom accepterat situationen i landet upp och ner och till och med lärt sig gilla det.

Mvh isan lover
Ja att du är motståndare till att det införs lag och ordning är väl känt.
När antalet fordon ökar med mer än 10% per år tar den mycket mer plats och läste att Bangkok är den sämsta staden i Asien numera mätt i medelhastighet i trafiken.
Tidigare jumbo som Jakarta, Manila och några städer i Indien ligger nu bättre till numera.

The capital city of Thailand is the most populous and traffic-congested city in the country by a landslide. In a city where private car ownership is becoming more and more common, commuters spend about 91% more time than they should on their morning commute, and 118% extra time on their evening one. One of the more interesting theories behind what it is that makes Bangkok traffic so bad is the lenient driving rules. It is not uncommon for a driving move that is technically illegal (something like the blocking of an intersection) to hold up traffic for hours.
 
Ja att du är motståndare till att det införs lag och ordning är väl känt.
När antalet fordon ökar med mer än 10% per år tar den mycket mer plats och läste att Bangkok är den sämsta staden i Asien numera mätt i medelhastighet i trafiken.
Tidigare jumbo som Jakarta, Manila och några städer i Indien ligger nu bättre till numera.

The capital city of Thailand is the most populous and traffic-congested city in the country by a landslide. In a city where private car ownership is becoming more and more common, commuters spend about 91% more time than they should on their morning commute, and 118% extra time on their evening one. One of the more interesting theories behind what it is that makes Bangkok traffic so bad is the lenient driving rules. It is not uncommon for a driving move that is technically illegal (something like the blocking of an intersection) to hold up traffic for hours.
Ja helt rätt när jag är i Bangkok och det har varit rätt mycket detta år
Minnst 4 gg per mån. Då gäller det att man planerar så man kommer i tid.
Ibland glömmer jag, att jag är inte i min lilla by Si Bun.
 
Hej

Håller väl i princip med om det som har framförts i dom tidigare inläggen i tråden, men som vanligt är jag lite kluven när det handlar om att införa ordning och reda i ett land som man har lärt känna och funnit sig tillrätta i trots kaos och den brist organisation, själv har man ju liksom accepterat situationen i landet upp och ner och till och med lärt sig gilla det.

Mvh isan lover

Jag håller med dig fullt ut här. Det finns en charm i kaoset som även jag saknar och ofta när jag ser det får jag ett välbefinnande och glädje över att ha förmånen att få vara med om detta.
Samtidigt måste man acceptera att även de värsta avarterna får stryka på foten åt utvecklingen. Vad det gäller street food så vill jag absolut ha kvar det men det måste regleras så att det inte skapar för mycket problem/olyckor och görs det på rätt sätt kommer det finnas kvar lättåtkomligt för evigt.

/ SatanG
 
Tänk att det är så intressant att skriva inlägg efter inlägg om ett land man har noll anknytning till.
Håller med IL, charmen med Thailand försvinner i takt med att ordning å reda införs, bättre att dom fokuserar på att lära folk parkera sina bilar och moppar än att jaga folk som försöker tjäna sitt uppehälle, va fn är Thailand utan dessa matvagnar?
 
Ja att du är motståndare till att det införs lag och ordning är väl känt.
När antalet fordon ökar med mer än 10% per år tar den mycket mer plats och läste att Bangkok är den sämsta staden i Asien numera mätt i medelhastighet i trafiken.
Tidigare jumbo som Jakarta, Manila och några städer i Indien ligger nu bättre till numera.

The capital city of Thailand is the most populous and traffic-congested city in the country by a landslide. In a city where private car ownership is becoming more and more common, commuters spend about 91% more time than they should on their morning commute, and 118% extra time on their evening one. One of the more interesting theories behind what it is that makes Bangkok traffic so bad is the lenient driving rules. It is not uncommon for a driving move that is technically illegal (something like the blocking of an intersection) to hold up traffic for hours.

Håller med om trafikproblemet, alldeles för många härnere visar ingen som helst hänsyn åt andra. Enbart eget välbefinnande spelar roll, något som bl.a. syns nedanför varje BTS-station. Där jag släpper av frugan, BTS Bearing, så räcker det att man kör fram 10 meter så finns det en bensinstation där man lätt parkerar/släpper av passagerare. Trots det är det alltid en fil som blockeras i rusningstrafiken av de som inte orkar gå dessa 10 meter. Det är inte så att de inte märker problemet utan det är helt enkelt så att man skiter i andra.
Ibland står bylingen där och ser till att bilarna inte stannar och vips flyter allt mycket bättre för alla.

/ SatanG
 
Tänk att det är så intressant att skriva inlägg efter inlägg om ett land man har noll anknytning till.
Håller med IL, charmen med Thailand försvinner i takt med att ordning å reda införs, bättre att dom fokuserar på att lära folk parkera sina bilar och moppar än att jaga folk som försöker tjäna sitt uppehälle, va fn är Thailand utan dessa matvagnar?
Jag har försökt lära min fru parkera bilen rätt nu i flera år. Säger hela tiden du kan inte göra sådär SVARET alla andra gör det.:confused: har slutat tjata om det:(
 
Håller med om trafikproblemet, alldeles för många härnere visar ingen som helst hänsyn åt andra. Enbart eget välbefinnande spelar roll, något som bl.a. syns nedanför varje BTS-station. Där jag släpper av frugan, BTS Bearing, så räcker det att man kör fram 10 meter så finns det en bensinstation där man lätt parkerar/släpper av passagerare. Trots det är det alltid en fil som blockeras i rusningstrafiken av de som inte orkar gå dessa 10 meter. Det är inte så att de inte märker problemet utan det är helt enkelt så att man skiter i andra.
Ibland står bylingen där och ser till att bilarna inte stannar och vips flyter allt mycket bättre för alla.

/ SatanG
Det är så rätt beskrivning på det hela, kunde inte sagt det bättre.:rolleyes:
HÄNSYN för en Thai bilist finnst inte:mad:
 
Nu gäller det dom 3 största horgatorna i Pattaya där man säljer mat till hungriga flickor står det i artikeln.
Soi 6, 7 och 8.

3 trånga soier med bara barer och smala enkelriktade vägar så precis en bil går imellan och dom blockerar emergency routes.

Inget annat står det och står inget om något totalförbud.
 
Håller med om trafikproblemet, alldeles för många härnere visar ingen som helst hänsyn åt andra. Enbart eget välbefinnande spelar roll, något som bl.a. syns nedanför varje BTS-station. Där jag släpper av frugan, BTS Bearing, så räcker det att man kör fram 10 meter så finns det en bensinstation där man lätt parkerar/släpper av passagerare. Trots det är det alltid en fil som blockeras i rusningstrafiken av de som inte orkar gå dessa 10 meter. Det är inte så att de inte märker problemet utan det är helt enkelt så att man skiter i andra.
Ibland står bylingen där och ser till att bilarna inte stannar och vips flyter allt mycket bättre för alla.

/ SatanG

Haha såg totalstopp vid BTS Bearing för ett par månader sedan :) Kanske var dig jag skrattade åt när vi var ute och gick :p

Själv retade jag mig vid BTS Phra Kanong där det ofta stod en matvagn på gångbanan och blockerade fotgängare, den kvällen hon stod som sämst mellan BTS trappan och huset gick det precis en person åt gången förbi om ingen stannade för att handla... Jag frågade tjejen lite försiktigt hur man tänker när man blockerar allt och alla istället för att stå lite längre bort på sidogatan där det fanns matvagnar som inte blockerade något.

Det kostade tydligen pengar att stå på de bra ställen men att bara putta ut sin vagn mitt i vägen är gratis :p
 
Nu gäller det dom 3 största horgatorna i Pattaya där man säljer mat till hungriga flickor står det i artikeln.
Soi 6, 7 och 8.

3 trånga soier med bara barer och smala enkelriktade vägar så precis en bil går imellan och dom blockerar emergency routes.

Inget annat står det och står inget om något totalförbud.
Ta bort dom från dessa soier är ju lika med totalförbud för många falanger..
 
Bättre att man tar bort den fruktansvärda trafiken i Pattaya - . Eller ställ ut 200 matvagnar på Beachroad - då är det ingen risk man blir överkörd och dödad där.
Det är ju skandalöst hur löjligt lite man försöker skydda vanligt folk och turister. Inte minst på ett turistställe.
Nu leker man Kalle redig och ordning - och förbjuder fimpar och solstolar . Hur smarta är dom? Eller handlar det bara om vilka som skall lägga beslag på försäljning och stålar. De som säljer mat på gatorna är väl oftast från Isaan?
 
 
 
Tillbaka
Topp