När åker ni till Thailand nästa gång?

Samet

Aktiv medlem
Har man åkt tex Emirates, Air France och Quantas mfl. Så är det dock rätt lätt att jämföra Finnarna med kolera ;)
Nja... jag har flugit en del i mina dagar också... att placera Finnair med Norwegian är inte rättvist. Inte heller är Air France nått att hänga i grannen idag.

Av de du nu räknat upp skulle jag ranka dem
1. Emirates (ingen egen erfarenhet, men litar på omdömet)
2. Quantas
3. Air France / Finnair
5. Norwegian

Nja... jag har flugit en del i mina dagar också... att placera Finnair med Norwegian är inte rättvist. Inte heller är Air France nått att hänga i grannen idag.

Av de du nu räknat upp skulle jag ranka dem
1. Emirates (ingen egen erfarenhet, men litar på omdömet)
2. Quantas
3. Air France / Finnair
5. Norwegian
Ok. Då tycker vi olika. Nu pratar jag servive. Jag fick säkert 10 olika franska ostar och obegränsat med vin under hela resan. Maten var mkt bra. Finnarna däremot har jag ännu inte lyckats få i mig en hel matlåda och dom ger antingen en öl eller en vinflaska till maten resten kostar extra. Finnarna körde även länge med sina begagnade nokiatelefonskärmar där man kbappt kunde tyda bilden när man skulle se på film. Att dom hade sjukt långa väntetider ibland i sin terminal utan uppvärmning under natten gillade jag inte heller

Smaken är ju som baken. Men jag håller Emirates som de bästa just nu, tätt följd av Singapore Airlines och Quantas.
Air France har jag bra erfarenhet av den enda gången. Norwegian har jag aldrig åkt med.

Hej

Vi åker nog hem till byn i december igen, ska börja kolla efter biljetter redan nu, kanske blir det npgot annat bolag än Finnair då, tycker dom börjar snåla lite för mycket, numera får man ju inte ens öl och vin till maten, sen var det en flygvärdinna som gick runt med en stor korg Fazer praliner som hon delade ut innan landning, en asiatisk kvinna i raden framför oss tog flera praliner, no no sa flygvärdinnan, only one per passenger.

Tycker att det är synd eftersom Finnair har dom kortaste restiderna, nya fina flygplan och bra priser, men jag tillhör dom som vill ha en gin tonic och lite nötter innan maten, gärna öl eller vin till maten o.s.v.

Mvh isan lover

Samet

Aktiv medlem
Tyvärr är ju inte ett flygbolag homogent. Olika flygmaskiner, olika CC, olika hubbar med olika catering.

Vi har en forumkollega som oftast flyger ner till Frankfurt för att flyga Thai därifrån istället för att flyga från Arlanda. Helt annan nivå på de flygningarna enligt honom.

Singapore Airlines som av många anses vara det bästa som finns (absolut det bästa jag provat) har en ny linje ARN-SIN med tekniskt stopp i Moskva. Den har fått enormt dålig kritik pga. CC från Ryssland.

Jag flyger inte så ofta, typ två gånger per år. Till Thailand blir det nästan bara thaiairways. Dom uppfyller mina behov väl. Bra pris, inget tjafs med bagaget, okej mat, man får sin öl, GT, vin till maten, kaffe när man vill, dom går runt och erbjuder något att dricka som juice eller vatten. Direktflyg. Deras flygtider passar mig.

Testade Norwegian en gång. Det var under tiden när Dreamlinern strulade. Vi fick flygas av något annat bolag. Det var katastrof. Kommer inte ihåg namnet nu. Frugan har flugit Norwegian efter det och då har det funkat. Vi tycker det är krångligt att köpa till allt. Blir samma pris som thai när man är klar.

Blev nyfiken... detta med bra och dåligt är ju en subjektiv bedömning...

Skytrax rankar...
World's Top 100 Airlines 2018 | SKYTRAX

4. Emirates
11. Quantas
25. Air France
27. Finnair
32. Norwegian

Hur Thai hamnar på 10:e plats kan man ju fråga sig. Tycker de gått ner sig rejält sista åren.
Att finnarna hamnar på 27:e plats känns lite konstigt, då man oftast bara hör ganska gott om dom.
Norwegian på 32:a plats. Ja, om man bakar in någon LCC norm, så kanske dom nästan är lika bra som Finnarna. Air France har jag aldrig hört något gott om, om jag ska vara ärlig.

Att Thai kommer på 10:e plats kan kanske stämma. Men skandinaviska linjerna kan inte vara med i den beräkningen eller så lever dom på gamla meriter. Vet inte hur Thai är från Australien, Japan, Tyskland o.s.v. Har dock provat från Frankrike, men dock endast i First, så det är väl ingen bra jämförelse.
BKK-PUS var dock ingen höjdare. Sämre än skandinavienlinjerna, men dock bara 5-6t flyg. Hur det är på Incheon med Thai vet jag inte.

Hej

Sitter och kollar priser och avgångar just nu, det lutar åt ett säkert kort som är Lufthansa för mig, vi åkte mycket med dom innan vi nu gick över till Finnair dom senaste åren, priset är 7 500 kr got-bkk via München ned och via Frankfurt hem.

Gick in och kollade på deras hemsida och dom har fortfarande drinkar före maten, vin och öl till maten, kaffe med konjak och fritt antal drinkar, öl och vin under hela flighten, jag tänker ju inte bli full direkt, men jag gillar att koppla av under resan med en god gin tonic eller gott glas rödvin.

Mvh isan lover

PanPan

Forumveteran
Finnair hamnar i bottenskrapet när det gäller själva resan och bekvämlighet.
Nästsämst på mat, dryck, mediautbud och bekvämlighet, bara Brittish airway är sämre.
Norwegian tycker jag har bra ombordstandard, jag får ju resa med mat och dryck när jag flyger med dom och då håller det bra mycket högre standard på resa och bekvämlighet än finnarna.
Enda fördelen med Finnarna är att dom har ett sent flyg så jag hinner med kvällsflyget från Oslo.

kurant

Forumveteran
Singapore Airlines via Moskva tycker jag är en förträfflig linje till Filippinerna men kanske inte till Thailand, då man passerar Bangkok med tre timmar och som skall flygas tillbaka plus tiden på världens bästa flygplats Changi som jag gillar skarpt.

Tycker att den mat som tas ombord i Moskva håller samma klass som de flesta har.
Det brukar som regel handla om en fiskrätt, en kycklingrätt och en kött av nöt eller gris beroende region samt potatis eller ris världen över. Bra med dryck om man sköter sig men tuffa mot ryssarna som gillar att supa.
Vad gäller Emirates så är dom mycket bättre från Sverige till Dubai än sen man byter vidare till Bkk eller Mnl.
Etihad var mycket bra men dom är kör väl inte från Sverige längre sen Air Berlin konkade.

Norwegian har alltid fungerat för mig och jag gillar deras koncept att man får vad man betalar för.
Gott att slippa betala för bagage när man reser lätt, bra att man kan köpa till bagage vid behov i en prisstege.

Nu när Thai går tillbaka till 20kg i de flesta bokningsklasser i ekonomi i april lär väl många titta på alternativ som Norwegians direktflyg och bättre bagageregler. Thai PE är väl borta ur bilden numera?
Kanske Qatar som många anser är riktigt bra.
Dom öppnar upp nya linjer hela tiden, Göteborg är väl redan i gång.
Nästa bokning i augusti från Sverige är öppen då inga biljetter för returen är släppta ännu.

Brukar titta på pris, total restid, avgång- och ankomsttid och hitta den bästa kombon.
Nästa resa blir det nog även att titta på antalet kg bagage då jag vill plocka ner en massa verktyg.
Sist åkte vi Thai för deras 30kg hela vägen, men det gäller ju inte nästa sväng.

Samet

Aktiv medlem
Singapore Airlines via Moskva tycker jag är en förträfflig linje till Filippinerna men kanske inte till Thailand, då man passerar Bangkok med tre timmar och som skall flygas tillbaka plus tiden på världens bästa flygplats Changi som jag gillar skarpt.

Tycker att den mat som tas ombord i Moskva håller samma klass som de flesta har.
Det brukar som regel handla om en fiskrätt, en kycklingrätt och en kött av nöt eller gris beroende region samt potatis eller ris världen över. Bra med dryck om man sköter sig men tuffa mot ryssarna som gillar att supa.
Vad gäller Emirates så är dom mycket bättre från Sverige till Dubai än sen man byter vidare till Bkk eller Mnl.
Etihad var mycket bra men dom är kör väl inte från Sverige längre sen Air Berlin konkade.

Norwegian har alltid fungerat för mig och jag gillar deras koncept att man får vad man betalar för.
Gott att slippa betala för bagage när man reser lätt, bra att man kan köpa till bagage vid behov i en prisstege.

Nu när Thai går tillbaka till 20kg i de flesta bokningsklasser i ekonomi i april lär väl många titta på alternativ som Norwegians direktflyg och bättre bagageregler. Thai PE är väl borta ur bilden numera?
Kanske Qatar som många anser är riktigt bra.
Dom öppnar upp nya linjer hela tiden, Göteborg är väl redan i gång.
Nästa bokning i augusti från Sverige är öppen då inga biljetter för returen är släppta ännu.

Brukar titta på pris, total restid, avgång- och ankomsttid och hitta den bästa kombon.
Nästa resa blir det nog även att titta på antalet kg bagage då jag vill plocka ner en massa verktyg.
Sist åkte vi Thai för deras 30kg hela vägen, men det gäller ju inte nästa sväng.
De allra flesta bokningsklasserna på Thai behåller 30kg.

Det är de absolut billigaste biljetterna som ändras.

1) RBD L/ V/ W: 20 kg ( 44 pounds) for Ticketing/ Travelling effective on/ after 01 APR 19
2) RBD G: 20 kg (44 pounds) for Ticketing/ Travelling effective on/ after 01 JUL 19

kurant

Forumveteran
De allra flesta bokningsklasserna på Thai behåller 30kg.

Det är de absolut billigaste biljetterna som ändras.

1) RBD L/ V/ W: 20 kg ( 44 pounds) for Ticketing/ Travelling effective on/ after 01 APR 19
2) RBD G: 20 kg (44 pounds) for Ticketing/ Travelling effective on/ after 01 JUL 19
Nu köper de flesta de billigaste biljetterna.
Annat är väl rätt korkat om man ska åka samtidigt i samma plan.

Liknande trådar

Topp