När åker ni till Thailand nästa gång?

Samet

Aktiv medlem
Nu köper de flesta de billigaste biljetterna.
Annat är väl rätt korkat om man ska åka samtidigt i samma plan.
Okay. Låt mig förklara. Flygbolag har massor av bokningskategorier. De väljer själva hur många biljetter de släpper i vilken bokningskategori och till vilket pris.

Kampanjbiljetter och de lägst prissatta biljetterna brukar då få de bokningskategorier med sämst villkor.

Men det betyder inte att biljetterna med högre kategorier blir så myckt dyrare. Du som är så erfaren och kan det mesta borde ju veta att priset på biljetter varierar både upp och mer över tid.

Så du kan mycket väl köpa en biljett med full poängintjäning och 30kg bagage för bara någon 100-lapp mer än den utan poängintjäning och med 20kg bagage. Priset kan till och med bli samma eller lägre under visa tidsperioder.

Vilken dag man köper sin biljett, vilken veckodag man väljer att resa samt när man köper biljetten påverkar och är en hel djungel att försöka hålla koll på.

Jag köpte för inte så länge sedan biljetter i näst högsta biljettklassen med 3st bagage som var billigare än den lägsta utan bagage på exakt samma flyg. Förklara det kan jag inte... men sådan är världen idag med datorer som fixar, trixar och tänker själva...

kurant

Forumveteran
Okay. Låt mig förklara. Flygbolag har massor av bokningskategorier. De väljer själva hur många biljetter de släpper i vilken bokningskategori och till vilket pris.

Kampanjbiljetter och de lägst prissatta biljetterna brukar då få de bokningskategorier med sämst villkor.

Men det betyder inte att biljetterna med högre kategorier blir så myckt dyrare. Du som är så erfaren och kan det mesta borde ju veta att priset på biljetter varierar både upp och mer över tid.

Så du kan mycket väl köpa en biljett med full poängintjäning och 30kg bagage för bara någon 100-lapp mer än den utan poängintjäning och med 20kg bagage. Priset kan till och med bli samma eller lägre under visa tidsperioder.

Vilken dag man köper sin biljett, vilken veckodag man väljer att resa samt när man köper biljetten påverkar och är en hel djungel att försöka hålla koll på.

Jag köpte för inte så länge sedan biljetter i näst högsta biljettklassen med 3st bagage som var billigare än den lägsta utan bagage på exakt samma flyg. Förklara det kan jag inte... men sådan är världen idag med datorer som fixar, trixar och tänker själva...
Ja det är en djungel av erbjudanden och det är rätt ofta jag utnyttjar de kampanjer och promos som erbjuds men jag har slutat att jaga poäng med att gå upp i pris och bokningsklass.
En biljett/rutt kan jag bevaka dagligen i månader innan rätt läge dyker upp som bara existerar i någon kvart för sen är den såld.

Jag köpt en del biljetter i Asien för 1Usd plus skatter de senaste åren vid en kort kampanj som ibland är över på någon timme.
Min största fördel är att jag kan resa precis när jag vill och inte är låst till vissa dagar.

Nyligen köpte jag biljetter till frun och hennes kompis från Cebu till Taiwan i juni för 600SEK/person tor vid en sån kampanj.
Promo 3.3 med utgångspriset 3 peso och 3 cent plus skatter den 3/3. Säljperiod midnatt till 08 på morgonen.

Man ska vara med i bolagens olika bonusprogram så man får de bästa erbjudanden före andra via mail, FB och SMS.

När Singapore Airlines startade upp från Stockholm lyckades jag köpa på mig två biljetter till Cebu TOR med ett halvårs mellanrum för 4100kr/st. Det erbjudandet var över på en kort tid.

Samet

Aktiv medlem
Kollade nyss, och ingen ändring. Men stämmer detta att de bara kan ta bort 10 kg på redan köpt biljett så kan de dra åt helv..e framöver.
Står säkerligen i finstilta villkoren som man godkänner. Generellt sett får flygbolagen ändra ganska mycket utan din vetskap.

Många som varit irriterade över att det kört ca 10 flighter ToR ARN-BKK med B777-200 istället för B777-300ER som är den vanliga maskinen. Detta berodde på att en av Thais B777-300ER skadades och behövde lagas. Men ingen information eller ersättning har utgått till de som blev berörda.

Så med flygbolag, synnerligen med de utanför EU och särskilt med Thai så skall man aldrig bli förvånad...

Står säkerligen i finstilta villkoren som man godkänner. Generellt sett får flygbolagen ändra ganska mycket utan din vetskap.

Många som varit irriterade över att det kört ca 10 flighter ToR ARN-BKK med B777-200 istället för B777-300ER som är den vanliga maskinen. Detta berodde på att en av Thais B777-300ER skadades och behövde lagas. Men ingen information eller ersättning har utgått till de som blev berörda.

Så med flygbolag, synnerligen med de utanför EU och särskilt med Thai så skall man aldrig bli förvånad...
Håller med dig @Samet om att de kan ändra, och jag kommer naturligtvis följa detta.
Det är ju inte kul om hon kommer till Kastrup, och ska göra sig av med 10 kg.

Samet

Aktiv medlem
Håller med dig @Samet om att de kan ändra, och jag kommer naturligtvis följa detta.
Det är ju inte kul om hon kommer till Kastrup, och ska göra sig av med 10 kg.
Har du någon av de berörda bokningsklasserna? Annars är det lugnt.

Har du det så räkna med att de ändrat fast inte din bokning blivit uppdaterad. Jäkligt jobbigt å stå på flygplatsen med 10kg övervikt.

Liknande trådar

Topp