När åker ni till Thailand nästa gång?

PanPan

Forumveteran
Jaha, men det var ju lägligt då.
Nja dom skrev specifikt våning 4 eftersom jag envisades med att jag trodde att jag bivit upplockad vid port 5 en gång.
Jag får väl springa runt och kolla lite om han inte står utanför våning 4.
Den lilla Thailändska tjejen som ordnat det hela är väldigt hjälpsam, men allt blir väldigt upphetsat och tillkrånglat så fort något ska göras.
Är det ett Thailändskt drag, eller är det vi två som missförstår varandra?

En gång när jag var och semestrade i Patong så fick hon för sig att hon skulle sända mig en present.
Hon bor ju i närheten av Bangkok och det är väl billigare att sända ett litet paket till Patong än till Sverige så hon passade på.
Jättesnällt, men det höll på att knäcka mig helt.
Hon ringde några gånger per dag för att försäkra sig om att hon hade fått rätt hotellnamn.
Jag fick leta reda på telefonnumret till hotellet ett flertal gånger, och ta kort på min egen rumsdörr (!), adressen o.s.v. m.m.

Denna gången så har hon försett taxikillen med ett foto på mig, och kontaktat en väninna som tydligen jobbar på flygplatsen, och försett mig med en bild på taxibilen.
Där der väninnan ska tydligen hålla utsikt efter mig.
Är dom så där, eller är det bara denna Nui ?
Det är klart att man är tacksam, men det känns alltid som lite OwerKill
Det är nog hon, jag känner inte igen, min fru skulle sagt till henne "you think to much, cha cha".

Tallviking

Forumveteran
Nja dom skrev specifikt våning 4 eftersom jag envisades med att jag trodde att jag bivit upplockad vid port 5 en gång.
Den lilla Thailändska tjejen som ordnat det hela är väldigt hjälpsam, men allt blir väldigt upphetsat och tillkrånglat så fort något ska göras.

En gång när jag var och semestrade i Patong så fick hon för sig att hon skulle sända mig en present.
Hon bor ju i närheten av Bangkok och det är väl billigare att sända ett litet paket till Patong än till Sverige så hon passade på.
Hon ringde några gånger per dag för att försäkra sig om att hon hade fått rätt hotellnamn.
Jag fick leta reda på telefonnumret till hotellet ett flertal gånger, och ta kort på min egen rumsdörr (!), adressen o.s.v. m.m.

Denna gången så har hon försett taxikillen med ett foto på mig, och kontaktat en väninna som tydligen jobbar på flygplatsen, och försett mig med en bild på taxibilen.
Det finns 10 st dörrar på varje våning ut så är det verkligen 4:e våningen (Avgångshallen) du ska till så måste du ju få veta vilken av dörr 1-10 du ska till också. Låter mer troligt att det är våning 3 (ankomstvåningen) och dörr nummer 4 du ska till

På plan 3 vid dörr nummer tre finns en "Meeting Point" där jag ofta brukar träffa de som hämtar mig på flygplatsen.
1672877045859.png

Senast ändrad:
Det finns 10 st dörrar på varje våning ut så är det verkligen 4:e våningen (Avgångshallen) du ska till så måste du ju få veta vilken av dörr 1-10 du ska till också. Låter mer troligt att det är våning 3 (ankomstvåningen) och dörr nummer 4 du ska till

På plan 3 vid dörr nummer tre finns en "Meeting Point" där jag ofta brukar träffa de som hämtar mig på flygplatsen.
1672877045859.png
Jaha, nu har hon tydligen lyckats blanda ihop allt igen. :laugh:
Vi får väl hoppas att hennes väninna får syn på mig.
En annan gång skulle hennes kompis skjutsa mig till en mysig restaurang ute i djungeln.
Det var en restaurang som var byggd uppe i ett träd, helmysigt.
Jag hade tänkt fotografera solnedgången från trädtoppen.
Hon kom givetvis för sent, inte en kvart eller så, nä två timmar!
Det blev ju ingen fotografering, men restaurangen var mycket udda och kul.
Min erfarenhet av mina Thailändska vänner är att dom är oerhört hjälpsamma, men det blir ofta knas. :laugh:

Kentha

Forumräv

Det beror väl på att de tror att en farang inte kan ta hand om sig själv i Thailand.

Fiskarn

Forumräv
Jaha, nu har hon tydligen lyckats blanda ihop allt igen. :laugh:
Vi får väl hoppas att hennes väninna får syn på mig.
En annan gång skulle hennes kompis skjutsa mig till en mysig restaurang ute i djungeln.
Det var en restaurang som var byggd uppe i ett träd, helmysigt.
Jag hade tänkt fotografera solnedgången från trädtoppen.
Hon kom givetvis för sent, inte en kvart eller så, nä två timmar!
Det blev ju ingen fotografering, men restaurangen var mycket udda och kul.
Min erfarenhet av mina Thailändska vänner är att dom är oerhört hjälpsamma, men det blir ofta knas. :laugh:
Planering existerar inte i deras skalle ;) Där för landet är oerhört lättsamt att leva i när man vant sig vid detta

Grådassig

Aktiv medlem
Planering existerar inte i deras skalle ;) Där för landet är oerhört lättsamt att leva i när man vant sig vid detta
Jag försöker få min flickvän att förstå hur storhandling fungerar och att planera vad för mat som ska ätas och att rester inte kan stå i kylen i en vecka innan de eventuellt kastas eller äts (ofta det förra). Det där med att sätta in mat i kylen efter att man ätit är väl inte direkt hennes starka sida.
Nu anar jag att det kan ha med den allmänna mentaliteten efter att jag sett ditt inlägg, @Fiskarn.

stef@n

Forumveteran
Jag försöker få min flickvän att förstå hur storhandling fungerar och att planera vad för mat som ska ätas och att rester inte kan stå i kylen i en vecka innan de eventuellt kastas eller äts (ofta det förra). Det där med att sätta in mat i kylen efter att man ätit är väl inte direkt hennes starka sida.
Nu anar jag att det kan ha med den allmänna mentaliteten efter att jag sett ditt inlägg, @Fiskarn.
Fungerar inte även mikron som skafferi/matförvaring om du har någon?

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Samma problem här ibland även om det blir bättre, med myrsteg. Storhandling funkar bra, det är rester på bordet som klickar ibland. Jag har poängterat att kastad mat är svindyr mat, något som jag jagade kockarna ombord med också på den tiden det begav sig.

Fiskarn

Forumräv
Min hustru har ju bott i Sverige 4 år innan hon träffade mig där , sen tillsammans i 16 år , efter 20 år i Europa så har jag akdrig blivit magsjuk av mat lagad i vårt kök, varken av henne eller mig . Men svärmor samt alla andra Thai jag känner här har föga kunskap om hur man hanterar mat som skall sparas eller förvaras. Hon har till min fördel mycket positivt på grund av sin kunskap efter alla dessa år , Städning har hon jo jobbat med i många år i Sverige likaså , det brukar ibland vara ett gissel att Thai inte kan använda en dammsugare eller inte städar över huvudhöjd , dvs 150 cm. Likaså pratar hon bra Svenska ;)

apknug

Forumveteran
Min hustru har ju bott i Sverige 4 år innan hon träffade mig där , sen tillsammans i 16 år , efter 20 år i Europa så har jag akdrig blivit magsjuk av mat lagad i vårt kök, varken av henne eller mig . Men svärmor samt alla andra Thai jag känner här har föga kunskap om hur man hanterar mat som skall sparas eller förvaras. Hon har till min fördel mycket positivt på grund av sin kunskap efter alla dessa år , Städning har hon jo jobbat med i många år i Sverige likaså , det brukar ibland vara ett gissel att Thai inte kan använda en dammsugare eller inte städar över huvudhöjd , dvs 150 cm. Likaså pratar hon bra Svenska ;)
Det man bör tänka på att ofta är dessa Thailändskor uppvuxna på landsbyggden där elektriska kylar var ovanliga och jordgolv inte.

Man köper det man behöver för dagen på den lokala marknaden, det läggs i bästa fall i ett skåp tills det lagas till samma dag som det äts. Rester äts snabbt eller ges till hundarna.

Fiskarn

Forumräv
Det man bör tänka på att ofta är dessa Thailändskor uppvuxna på landsbyggden där elektriska kylar var ovanliga och jordgolv inte.

Man köper det man behöver för dagen på den lokala marknaden, det läggs i bästa fall i ett skåp tills det lagas till samma dag som det äts. Rester äts snabbt eller ges till hundarna.
Då undrar jag varför svärföräldrarna och fler runt oss här minst en gån var kvartal måste in på sjukan pga matförgiftning, men inte vi , jag anser de har noll koll på livsmedelshantering, hon har kylskåp dessutom , men ser ju ut som fn i det flesta Issan hem. Städa? Ser ut som råttbon många hem jag sett

Grådassig

Aktiv medlem
Nu kom jag långt ifrån ämnet när jag skrev mitt inlägg men ämnet är mycket intressant. Basala hygienrutiner är ju något som är a och o om man ska hålla sig hyfsat borta från magåkommor. Jag har själv jobbat i renrum (läkemedelsfabrik) och jobbat inom vård och omsorg, och försöker i möjligaste mån ge henne saklig information om vikt av hygien, temperatur och hantering av livsmedel. Nästa projekt är att försöka få henne att hälla upp öppna burkar i fristående tätslutande plastförpackningar istället för att använda originalförpackningen i aluminium. Just konserv finns det idag delade meningar om det frisläpps farliga gifter när man väl brutit förpackningen, men jag tänker att det är bättre att vara på den säkra sidan.

stef@n

Forumveteran
Då undrar jag varför svärföräldrarna och fler runt oss här minst en gån var kvartal måste in på sjukan pga matförgiftning, men inte vi , jag anser de har noll koll på livsmedelshantering, hon har kylskåp dessutom , men ser ju ut som fn i det flesta Issan hem. Städa? Ser ut som råttbon många hem jag sett
En gång i kvartalet, min svägerska får åka till sjukhuset minst varannan månad med magproblem men hon är för korkad att fatta vad det beror på.

PanPan

Forumveteran
Flygresa bokad, hem imorgon, blir hemma 3 veckor iaf kanske längre. Helgen vart kul i Sverige samt träffa folk man inte sett på över 10 år men sen var det vardag igen, då är det bättre hemma med familjen.
Verkar dött på arbetsmarknaden nu ändå, var samma förra året först i April det släppte.
Meddelat rederiet idag jag var hos sist att jag flyger ner och är tillgänglig igen om 3 veckor om något dyker upp.
Blir inga öl på flygresan för var så seg sist jag landa, börjar bli för gammal ;)

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Flygresa bokad, hem imorgon, blir hemma 3 veckor iaf kanske längre. Helgen vart kul i Sverige samt träffa folk man inte sett på över 10 år men sen var det vardag igen, då är det bättre hemma med familjen.
Verkar dött på arbetsmarknaden nu ändå, var samma förra året först i April det släppte.
Meddelat rederiet idag jag var hos sist att jag flyger ner och är tillgänglig igen om 3 veckor om något dyker upp.
Blir inga öl på flygresan för var så seg sist jag landa, börjar bli för gammal ;)
Ja prestationsförmågan tenderar ju att minska av alkoholintag. ;):D

Tallviking

Forumveteran
Ny möjlighet att flyga från Sverige via Dubai till Pattaya (U-Tapao)

Rayong välkomnade det första direktflyget från Flydubai Airlines från Dubai till U-Tapao International Airport i Rayong.
På fredagen (20 januari), på U-Tapaos internationella flygplats, välkomnade tjänstemän och personal det första direktflyget från Flydubai, ett direktflyg från Dubai till Rayong.
Amiral Rapeepat Sowanm, chefen för flygplatsen, berättade att det fanns totalt 158 passagerare på flyget som anlände till den internationella terminalen. De fick souvenirer från flygplatsen.

Flygbolaget är det första direktflyget från Dubai till östra Thailand. Flygbolagen har sju flygningar per vecka med Boeing 737 Max-8 som kan ta upp till 178 passagerare.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
amydekthai
A
A
Svar
28
Visningar