När åker ni till Thailand nästa gång?

apknug

Forumveteran
Ny möjlighet att flyga från Sverige via Dubai till Pattaya (U-Tapao)

Rayong välkomnade det första direktflyget från Flydubai Airlines från Dubai till U-Tapao International Airport i Rayong.
På fredagen (20 januari), på U-Tapaos internationella flygplats, välkomnade tjänstemän och personal det första direktflyget från Flydubai, ett direktflyg från Dubai till Rayong.
Amiral Rapeepat Sowanm, chefen för flygplatsen, berättade att det fanns totalt 158 passagerare på flyget som anlände till den internationella terminalen. De fick souvenirer från flygplatsen.

Flygbolaget är det första direktflyget från Dubai till östra Thailand. Flygbolagen har sju flygningar per vecka med Boeing 737 Max-8 som kan ta upp till 178 passagerare.
Synd bara att de flyger narrow body. När Qatar airway flög så var det B787.

Men allt extra utbud är välkommet!

kurant

Forumveteran
Utrustade för långflygning?

Med två mittgångar och tre gånger normal startvikt för att stå emot turbulens?
Ja man tog fram en serie för atlantflygningar med samma stolar och samma avstånd som på widebody plan.

Själv har jag aldrig bokat flyg med avseende på luftgropar, turbulens och startvikt.
Ser inte någon avgörande skillnad med en eller två mittgångar om det är 2*3 eller 3*3 säten i bredd.

Alla är vi olika.

apknug

Forumveteran
Ja man tog fram en serie för atlantflygningar med samma stolar och samma avstånd som på widebody plan.

Själv har jag aldrig bokat flyg med avseende på luftgropar, turbulens och startvikt.
Ser inte någon avgörande skillnad med en eller två mittgångar om det är 2*3 eller 3*3 säten i bredd.

Alla är vi olika.
Alla flygbolag väljer sin egen inredning, typ av stol och pitch. SAS kör exvis long haul över Atlanten med sina nya A321-20Neo med högst ordinära W18" P31" economy säten.

En mittgången och lägre takhöjd gör planet trängre, lätt att fastna bakom en Trolley när man ska på toaletten. Den betydligt lägre vikten gör dem även betydligt känsligare för turbulens, mindre bekvämt och större risk att serveringen måste avbrytas

När man bokar Stockholm till USA brukar jag försöka undvika United som kör narrowbody.

Fiskarn

Forumräv
Alla flygbolag väljer sin egen inredning, typ av stol och pitch. SAS kör exvis long haul över Atlanten med sina nya A321-20Neo med högst ordinära W18" P31" economy säten.

En mittgången och lägre takhöjd gör planet trängre, lätt att fastna bakom en Trolley när man ska på toaletten. Den betydligt lägre vikten gör dem även betydligt känsligare för turbulens, mindre bekvämt och större risk att serveringen måste avbrytas

När man bokar Stockholm till USA brukar jag försöka undvika United som kör narrowbody.
Saknar de gamla 747 orna som hade gott om plats dessutom stadiga och fina vid turbulens , och även snabba trots sin storlek, av många kunniga kallad den säkraste av alla tillverkade maskiner

kurant

Forumveteran

Jag bryr mig inte så mycket om sätet för det är nästan identiskt oavsett bolag på längre sträckor.

W18" är en standard som de flesta har.
Att en trolley skulle sinka mig några minuter har ingen betydelse när jag bokar.

Faktiskt är de flesta flygningar jag gör upp till 5 timmar uteslutande narrowbody och fler och fler bolag börjar gå över till mindre billigare plan för longhaul.

Broder Tuk Tuk

Forumräv

Billigare att inhandla ett paket blöjor då?

BTT

Broder Tuk Tuk

Forumräv
Det var annorlunda när man kom till Bangkok första gången 1993. Då fanns det minsann inga videos på youtube eller street view mappar.

Då for man iväg på vinst och förlust och man visste inte vad som väntade.

Numera kan man ju resa via nätet och se allting i detalj innan resan.

Det var mer spännade att resa innan nätet dök upp.

BTT

apknug

Forumveteran
Det var annorlunda när man kom till Bangkok första gången 1993. Då fanns det minsann inga videos på youtube eller street view mappar.

Då for man iväg på vinst och förlust och man visste inte vad som väntade.

Numera kan man ju resa via nätet och se allting i detalj innan resan.

Det var mer spännade att resa innan nätet dök upp.

BTT
Så var det.

Vi köpte enkelbiljett till Bangkok 1990. Vi Skulle till Kossa mu o Bali sa polaren.

Gick ut från doung Mouang och skulle ta bussen till "stan" hade ingen aning om vart vi skulle. Vi hoppade på en lokalbuss som gick till stan, ingen AC o ståplats. En thai som kunde engelska frågade vart vi skulle till "cheap hotel" så vi. Ok get of at second democratic monument sa han.

Där låg Khao San Road........

apknug

Forumveteran
Saknar de gamla 747 orna som hade gott om plats dessutom stadiga och fina vid turbulens , och även snabba trots sin storlek, av många kunniga kallad den säkraste av alla tillverkade maskiner
Ja de var maffiga, en jäkla anfallsvinkel var som att gå i lustiga huset när man gick i gångarna. Lite bullriga kanske om man inte satt långt fram.

A380 är jäkligt trevlig om man åker där uppe. Där nere blir fasen lite kyrkosal över utrymmet.

apknug

Forumveteran
Jag bryr mig inte så mycket om sätet för det är nästan identiskt oavsett bolag på längre sträckor.

W18" är en standard som de flesta har.
Att en trolley skulle sinka mig några minuter har ingen betydelse när jag bokar.

Faktiskt är de flesta flygningar jag gör upp till 5 timmar uteslutande narrowbody och fler och fler bolag börjar gå över till mindre billigare plan för longhaul.
Det var du som tog upp det här med stolarna som nåt positiv; "Ja man tog fram en serie för atlantflygningar med samma stolar och samma avstånd som på widebody plan".

Vilka flygbolag är det som "börjar gå över till mindre billigare plan för longhaul."?

Broder Tuk Tuk

Forumräv
Så var det.

Vi köpte enkelbiljett till Bangkok 1990. Vi Skulle till Kossa mu o Bali sa polaren.

Gick ut från doung Mouang och skulle ta bussen till "stan" hade ingen aning om vart vi skulle. Vi hoppade på en lokalbuss som gick till stan, ingen AC o ståplats. En thai som kunde engelska frågade vart vi skulle till "cheap hotel" så vi. Ok get of at second democratic monument sa han.

Där låg Khao San Road........

Jag kom fram mitt i natten och beställde ett hotel på flygplatsen och hamnade på new world apartment några hundra meter från Khao San Road.

Stället låg precis intill en Klong så när jag vaknade på förmiddagen så kryllade det av kackerlackor på golvet så jag for ner till receptionen och sa till.
En äldre thaiare följde med upp och började trampa ihjäl dom.

"You see more you make" sa han sen blev det inget mer.

Men jag satte på brunnslocket på toan så var det löst.

BTT

kurant

Forumveteran
Vilka flygbolag är det som "börjar gå över till mindre billigare plan för longhaul."?
De flesta flygbolag börjar fasa ut sin större plan och köper B737Max och A321Neo istället.
BA, Icelandair, Korean airlines är några.
SA har massor av order på dessa modeller.

Orsaken är ekonomi, betydligt mindre bränsle per passagerare, besparingar på 40%.
Billigare i inköp, bättre kabinfaktor och man kan köra fler avgångar per destination.

Faktiskt så är nu narrowbody dominerande på transatlantiska flygningar.

Jag sitter lika bra i en A321 som i en A350.

apknug

Forumveteran
De flesta flygbolag börjar fasa ut sin större plan och köper B737Max och A321Neo istället.
BA, Icelandair, Korean airlines är några.
SA har massor av order på dessa modeller.

Orsaken är ekonomi, betydligt mindre bränsle per passagerare, besparingar på 40%.
Billigare i inköp, bättre kabinfaktor och man kan köra fler avgångar per destination.

Faktiskt så är nu narrowbody dominerande på transatlantiska flygningar.

Jag sitter lika bra i en A321 som i en A350.
Blir spännande att sitta på en 737 eller 321 från CPH eller LHR till Singapore eller Bangkok när widebodys med British Airways och Singapore Airlines är utfasade. Det blir som när man åkte charter till Indien med narrowbody gå ner o tanka i Baku, och sen kanske Delhi också.

Synd att de inte får med nån frakt bara det hade gjort kalkylen bättre.

Som jag skrev är det samma stolar i alla flygplan det finns inte så många tillverkare. Det finns ingen speciell serie för atlantflygningar med speciella stolar och avstånd som på widebody plan. It's all same same but different pitch och with.

Fiskarn

Forumräv
Jag kom fram mitt i natten och beställde ett hotel på flygplatsen och hamnade på new world apartment några hundra meter från Khao San Road.

Stället låg precis intill en Klong så när jag vaknade på förmiddagen så kryllade det av kackerlackor på golvet så jag for ner till receptionen och sa till.
En äldre thaiare följde med upp och började trampa ihjäl dom.

"You see more you make" sa han sen blev det inget mer.

Men jag satte på brunnslocket på toan så var det löst.

BTT
Var det 1930, Jag har bott på fler än ett hotell mycket nära Kha San Road, aldrig sett ett sånt djur på hotell där. Bor du inte ståndsmässigt med tanke på din image och lärarlön

kurant

Forumveteran
Blir spännande att sitta på en 737 eller 321 från CPH eller LHR till Singapore eller Bangkok när widebodys med British Airways och Singapore Airlines är utfasade. Det blir som när man åkte charter till Indien med narrowbody gå ner o tanka i Baku, och sen kanske Delhi också.

Synd att de inte får med nån frakt bara det hade gjort kalkylen bättre.

Som jag skrev är det samma stolar i alla flygplan det finns inte så många tillverkare. Det finns ingen speciell serie för atlantflygningar med speciella stolar och avstånd som på widebody plan. It's all same same but different pitch och with.
Ja du tog några bra exempel, SA och BA som har sina viktigaste linjer inom 6-7 timmar som är passande för de senaste narrowbody.
Dom riktiga longhaul på 10-15 timmar blir kvar men färre.
Många tycker att 6 timmar och en bensträckare innan en ny flight på 6-8 timmar är att föredra.

Qatar, Turkish, Emirates är också som jag tror i framtiden kommer att använda mer narrowbody via sina hub.
A380 står mest på backen numera och många förlänger inte leasingavtalen så dom har redan börjat skrotas.

Själv ser jag en trend att flera bolag nu drar ner på riktiga långlinjer och använder bolag i sin allians.

Har själv bokat med SA i juni och delar av resan har dom bokat mig med Swiss och Lufthansa.

apknug

Forumveteran
Ja du tog några bra exempel, SA och BA som har sina viktigaste linjer inom 6-7 timmar som är passande för de senaste narrowbody.
Dom riktiga longhaul på 10-15 timmar blir kvar men färre.
Många tycker att 6 timmar och en bensträckare innan en ny flight på 6-8 timmar är att föredra.

Qatar, Turkish, Emirates är också som jag tror i framtiden kommer att använda mer narrowbody via sina hub.
A380 står mest på backen numera och många förlänger inte leasingavtalen så dom har redan börjat skrotas.

Själv ser jag en trend att flera bolag nu drar ner på riktiga långlinjer och använder bolag i sin allians.

Har själv bokat med SA i juni och delar av resan har dom bokat mig med Swiss och Lufthansa.
Japp lite tekniska mellanlandningar ligger i tiden. Ingen vill flyga direkt. Emirates brukade köra sina A380 nonstop Sydney till Emiratet men började senare att plocka ner dem i Bangkok på vägen.

Blir kul att uppleva Taskent Delihi och Karachi på vägen till Bangkok igen. Back to Aeroflot good old times!

kurant

Forumveteran
Japp lite tekniska mellanlandningar ligger i tiden. Ingen vill flyga direkt. Emirates brukade köra sina A380 nonstop Sydney till Emiratet men började senare att plocka ner dem i Bangkok på vägen.

Blir kul att uppleva Taskent Delihi och Karachi på vägen till Bangkok igen. Back to Aeroflot good old times!
Vad är det för fel på Qatar och Emirates?
Du kanske bojkottar araber?
Själv ser jag en mellanlandning som positivt om tiderna stämmer.

Fast nu har Qatar lagt ner ARN och nyttjar Finnair till Doha.

Ligger i tiden att samarbeta.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
amydekthai
A
A
Svar
28