När anses man vara svensk

När är man svensk

• 1. När man har UT

Röster: 0 0.0%
  • 2. När man har PUT

Röster: 0 0.0%
  • 3. När man håller tiden

Röster: 4 36.4%
  • 4. När man har bott i Sverige i 5 år eller mer

Röster: 7 63.6%

• Totala väljare
    11

Jag tycker man blir svensk när man har medborgarskap så röstar på fem år när man kan söka, sen om det gäller Thai kommer de alltid känna sig mer thai än svenskar.

Jag tycker man blir svensk när man har medborgarskap så röstar på fem år när man kan söka, sen om det gäller Thai kommer de alltid känna sig mer thai än svenskar.

Dom blir svenska medborgare.
Om dom är svenska är upp till dom själv att avgöra.
Jag hade en polare som var så svensk som man bara kunde bli. När han var 18 år kom det ett brev från finska staten att han skulle infinna sig på mönstring.
Var han svensk eller finne?
110% svensk, men hade tydligen ett finskt medborgarskap. Han visste inte ens om det.

När man känner sig svensk är man väl kulturellt svensk. Etniskt svensk blir lite svårare att magiskt bli precis som jag har svårt att bli etnisk thai. Medborgare när man bott här och ansökt om medborgarskap och det blivit beviljat.

I slutändan spelar det inte så stor roll anser jag, har man anpassat sig till landet och trivs samt ser sig själv som svensk är det bara löjligt att försöka ta det ifrån någon.

Dom blir svenska medborgare.
Om dom är svenska är upp till dom själv att avgöra.
Jag hade en polare som var så svensk som man bara kunde bli. När han var 18 år kom det ett brev från finska staten att han skulle infinna sig på mönstring.
Var han svensk eller finne?
110% svensk, men hade tydligen ett finskt medborgarskap. Han visste inte ens om det.
Man blir ju inte utan att aktivt söka, om man inte är född i Sverige och har minst en svensk förälder.

Man man söker ju pga fördelarna inte för att man vill bli svensk. Hade varit lite skillnad om man avstod sitt gamla medborgarskap.

Min fråga beror på att min thai svägerska var sur på några hennes jobbarkompisar som jobbar inom svensk språkundervisning.
Dom ska träffas kl 08.00 för att ha ett möte innan dom börjar dagens lektion.
många av dom dyker upp vid 08.10, svägerskan vill låsa dörren 08.00 och ge dom som kommer försent ett löneavdrag.
Så enligt mig är svägerskan försvenskad eftersom hon vet att hålla tiden är typiskt svensk.

Anamma det svenska tror jag många gör efter några år när de ser fördelar med att hålla tider och ordning och reda.

Dock så fort de kommer till hembyn så trillar de tillbaks, de säger att de inte gillar thaisättet men att säga till någon kan de inte.

Anamma det svenska tror jag många gör efter några år när de ser fördelar med att hålla tider och ordning och reda.

Dock så fort de kommer till hembyn så trillar de tillbaks, de säger att de inte gillar thaisättet men att säga till någon kan de inte.
Där vi bor så går tex bussen till närmaste samhälle var 30 minut, men ska du åka längre bort så går det ex 2-3 bussar om dagen.
missar du då buss 1 så är det kört, och du bli en dag försenad till mötet. Så svägerskan har lärt sig att hålla tiden.
Hon berättade även att en jobbarkompis ringer gärna kl 07.50 och ber att få skjuts på morgonen, svägerskan sa att eftersom dom börjar 08.00 så åker hon hemifrån 07.40 för att vara i tid,

54 år i Sverige har inte gjort mig mer svensk, saknar mitt hemland fortfarande.
Svensk medborgare, är man ju och militärtjänst gjordes och så vidare.

När är man svensk. ?

Var ju frågan, skulle tro att det är upp till personen själv hitta sin ro i det svenska samhället, men som det ser ut nu med personer som kom hit för en 10, 20, 30 år sedan och inte vill integrera sig med den svenska kulturen och de barn som fötts här inte respekterar eller vill bli svenska även fast de är födda här och orsaken är föräldrar som inte själva vill bli svenska medborgare, men den här tanken gäller ju inte alla och undantag finns även här.

54 år i Sverige har inte gjort mig mer svensk, saknar mitt hemland fortfarande.
Svensk medborgare, är man ju och militärtjänst gjordes och så vidare.

När är man svensk. ?

Var ju frågan, skulle tro att det är upp till personen själv hitta sin ro i det svenska samhället, men som det ser ut nu med personer som kom hit för en 10, 20, 30 år sedan och inte vill integrera sig med den svenska kulturen och de barn som fötts här inte respekterar eller vill bli svenska även fast de är födda här och orsaken är föräldrar som inte själva vill bli svenska medborgare, men den här tanken gäller ju inte alla och undantag finns även här.

Är du svensk eller finsk?
Min mening är att det är du som avgör om du är svensk eller inte.
Sedan lägger jag inga värderingar i om man er svensk eller inte.

Frågade just min fru, känner du dig som svensk? Ja sa hon, mera som svensk ån thai? Nej mera som thai, hon kom till Sverige för 14 år sedan senaste 5 åren har vi varit i Thailand ca 5-6 månader per år, nu ska jag svara 555 ok när vi är i Sverige kanske hon tänker som en svensk ca 50% men i Thailand återgår beteendet till nästan 100% thai

Frågade min fru. Hon känner sig svensk och på frågan om hon känner sig mer svensk än thai sa hon ja mer svensk. Tänker som oss svenskar.

Varför är det så viktigt att kunna kalla sig Svensk?
Är man född ex Italienare kan man ju aldrig bli något annat än Italienare, det förändras ju inte för att man flyttar.
Är det så jvla fint att vara svensk eller skäms man för sitt ursprung?
Tycker hela debatten är löjlig, va fn spelar det för roll liksom.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp