När köper Du elbil?

 
Screenshot_20240921_132930_Chrome.jpg
 
Lite logik i det här.
de vill ju sälja på andra marknader än de som har elstolpar i varje stad.
Dessutom är lastbilar och långtradare nästan bannlysta i städer.
Åkerier vill gärna att bilarna går dygnet runt med att byta förare istället för att tappa en helt skift för laddning.
Mindre lastbilar passar men det är inte Volvos segment.
 
Rätt och fel på samma gång, han skall inte ha men att producenten kan styra så och stänga av.
Lite personsökarvibbar, allt man är beroende av idag är det inplanterat.

 
Investeringar och utveckling av gröna bränslen går inte bra.
Fler och fler drar sig ur.
Finns inga köpare


 
Varhelst det finns ett runt hål, in med ”klimatmålen” där!
Volvo vill inte alls tillverka några långtradare och lastbilar med batterier. De tvingas till det.
Alla stora företag granskas och får ett ”klimatbetyg” som kan påverka stora internationella order.
Nu har Volvo drabbats av Northvolt som inte kan leverera batterierna man beställt.

”Klimatmål” är en osynlig cancersvulst som äter sig in i våra samhällen.

Länge leve livets gas!
 
Varhelst det finns ett runt hål, in med ”klimatmålen” där!
Volvo vill inte alls tillverka några långtradare och lastbilar med batterier. De tvingas till det.
Alla stora företag granskas och får ett ”klimatbetyg” som kan påverka stora internationella order.
Nu har Volvo drabbats av Northvolt som inte kan leverera batterierna man beställt.

”Klimatmål” är en osynlig cancersvulst som äter sig in i våra samhällen.

Länge leve livets gas!
Visste inte att det Northvolt som var leverantören av batterier till Volvo Trucks.


De flesta tillverkare av tunga fordon har insett att batterier har sina begränsningar för långa fjärrtransporter och när kunderna inte vill ha dom måste man justera produktionen till vad marknaden efterfrågar.

För distribution och närtrafik passar batterier.

Vad gäller gröna bränslen är det för dyrt att producera och målen är trots allt bara att ersätta fossila bränslen med en bråkdel.

Politik och ekonomi matchar inte varandra.
 
Varhelst det finns ett runt hål, in med ”klimatmålen” där!
Volvo vill inte alls tillverka några långtradare och lastbilar med batterier. De tvingas till det.
Alla stora företag granskas och får ett ”klimatbetyg” som kan påverka stora internationella order.
Nu har Volvo drabbats av Northvolt som inte kan leverera batterierna man beställt.

”Klimatmål” är en osynlig cancersvulst som äter sig in i våra samhällen.

Länge leve livets gas!
Scania är det som har beställt batterier från Northvolt. Volvo planerar att bygga en fabrik tillsammans med Northvolt.

Elons lastbil, Tesla semi truck, ska snart börja säljas i Europa.
 
Visste inte att det Northvolt som var leverantören av batterier till Volvo Trucks.


De flesta tillverkare av tunga fordon har insett att batterier har sina begränsningar för långa fjärrtransporter och när kunderna inte vill ha dom måste man justera produktionen till vad marknaden efterfrågar.

För distribution och närtrafik passar batterier.

Vad gäller gröna bränslen är det för dyrt att producera och målen är trots allt bara att ersätta fossila bränslen med en bråkdel.

Politik och ekonomi matchar inte varandra.
Man hade ett samarbetsavtal redan långt tidigare.
"In June 2021, Northvolt and Volvo Cars joined forces to build the next generation of pure electric Volvo cars."
Jag tror att det var på radion som jag hörde att Nortvolt inte klarade att leverera de batterier som de större fordonen krävde.
 
Man hade ett samarbetsavtal redan långt tidigare.
"In June 2021, Northvolt and Volvo Cars joined forces to build the next generation of pure electric Volvo cars."
Jag tror att det var på radion som jag hörde att Nortvolt inte klarade att leverera de batterier som de större fordonen krävde.
Det är inte samma företag.
Volvo Cars tillverkar personbilar och har kinesisk huvudägare.
Dess elbilar tillverkas till största delen i Kina med kinesiska batterier.
En modell även i USA.

Volvo Trucks har lastbilar och är svenskt och ingår i Volvo Group
 
Det är inte samma företag.
Volvo Cars tillverkar personbilar och har kinesisk huvudägare.
Dess elbilar tillverkas till största delen i Kina med kinesiska batterier.
En modell även i USA.

Volvo Trucks har lastbilar och är svenskt och ingår i Volvo Group
Jovisst är Volvo uppdelat på flera bolag. Jag hittade en notis från 22-05-17 att
”Volvo Lastvagnar startat batterifabrik i Belgien. Man skall sätta samman batteripaket.
Varje batteripack har en kapacitet på 90 kWh och man kan välja att ha upp till sex batteripack (540 kWh) i en lastbil.
Antalet batterier beror på kundspecifika krav på räckvidd och lastkapacitet.
En annan rubrik säger: 2025 kommer Volvokoncernens lastbilsfabrik i Gent, Belgien, att börja tillverka batterimoduler.
Hittills levererar partners både celler och moduler till koncernen. Vilka som är partners framgår inte.
 
Jovisst är Volvo uppdelat på flera bolag. Jag hittade en notis från 22-05-17 att
”Volvo Lastvagnar startat batterifabrik i Belgien. Man skall sätta samman batteripaket.
Varje batteripack har en kapacitet på 90 kWh och man kan välja att ha upp till sex batteripack (540 kWh) i en lastbil.
Antalet batterier beror på kundspecifika krav på räckvidd och lastkapacitet.
En annan rubrik säger: 2025 kommer Volvokoncernens lastbilsfabrik i Gent, Belgien, att börja tillverka batterimoduler.
Hittills levererar partners både celler och moduler till koncernen. Vilka som är partners framgår inte.
Det stämmer nog även om antalet tunga lastbilar med eldrift blir mycket lägre än tidigare prognoser.

Huruvida man börjar tillverka egna batterier är långt ifrån säkert.
Kanske bara tillverka moduler och köpa celler från annan leverantör.
Fabriken i Gent sätter ihop flera modeller av lastbilar som tillverkas i Sverige, hytter i Umeå och montering av hytter i Göteborg.
 
och priserna dumpas.
Kinesiska företag ligger flera år före när det gäller forskning och att ta fram effektivare batterier och till lägre pris.

Europa halkar ännu mer efter och när en fabrik står färdig är den redan omodern.
Europa har väldigt lite av de råvaror som behövs.
 
Läsvärd artikel och där Sverige borde vara.
Tillverka mera och sälja överskottet på export och få en positiv handelsbalans som stärker ekonomin.

 
Läsvärd artikel och där Sverige borde vara.
Tillverka mera och sälja överskottet på export och få en positiv handelsbalans som stärker ekonomin.

"Däremot kan det alltid finnas intressanta aktier. Men jag skulle se upp med alla industribolag som inte har väldigt bra förklaringar till hur de ska hantera ökad konkurrens från Kina. Det skulle inte förvåna mig om det bakom den senaste tidens många vinstvarningar på Stockholmsbörsen finns en delförklaring som handlar om tuffare konkurrens från Kina."

Det är lätt att bli pessimistisk! :'(
 
"Däremot kan det alltid finnas intressanta aktier. Men jag skulle se upp med alla industribolag som inte har väldigt bra förklaringar till hur de ska hantera ökad konkurrens från Kina. Det skulle inte förvåna mig om det bakom den senaste tidens många vinstvarningar på Stockholmsbörsen finns en delförklaring som handlar om tuffare konkurrens från Kina."

Det är lätt att bli pessimistisk! :'(

Tror den viktigaste punkten i artikeln är denna:
  1. Väst underskattar Kina. De närmaste åren kommer kinesisk export konkurrera ut västerländska företag i en omfattning vi aldrig sett.”
Dags att börja kavla upp ärmarna här hemma istället. Lägg ner all kravlöshet, nepotism, sosse-nonsens, klansamhällen och pk/woke och börja driva landet mot meritokrati och premiera hårt jobb och entreprenörskap istället.

Först då har vi en chans.
 
 
 
Tillbaka
Topp