När köper Du elbil?

 
Kina satsar mer på spetskompetens och forskning än Väst.

Trots lägre löner använder även kinesiska fabriker mindre personal per tillverkad unit via automatiserad tillverkning och montering.

Bara BYD nu har 900 000 anställda där det enbart inom R&D jobbar 110 000 personer, fler än samtliga på Tesla.

Ovanpå det är produktionen högt automatiserad. Kina installerade 290 000 industrirobotar 2022. Övriga topp 15 industriländer installerade bara 200 000 robotar. Tillsammans. På fyra år har Kina gått från att vara femte största exportör av personbilar till att vara klart störst.

Kinas största biltillverkare har i storleksordning lika många anställda som hela Sveriges industritillverkning sammanlagt.
BYDs 110.000 anställda inom R&D som på svenska kan översättas till Forskning & Utveckling (FoU).
 
2 artiklar bredvid varandra.....

Så det kan bli !

1727069712700.jpeg
 
Northvolt verkar få problem när det riktigt kallt vilket trots allt är rätt vanligt i en stad som Skellefteå.


”Länsstyrelsen i Västerbotten, som ansvarar för miljötillsynen och dit Northvolt har anmält NMP-läckage som haft andra orsaker, har inte fått kännedom om den felbyggda och läckande anläggningen, uppger handläggare till SVT.

Efter den senaste vintern, när det var minus 35 grader tre dagar i rad i Skellefteå och kallare än minus 30 fler dagar än så, måste nu anläggningen med NMP byggas om, enligt uppgifterna till SVT.”
 
Northvolt verkar få problem när det riktigt kallt vilket trots allt är rätt vanligt i en stad som Skellefteå.


”Länsstyrelsen i Västerbotten, som ansvarar för miljötillsynen och dit Northvolt har anmält NMP-läckage som haft andra orsaker, har inte fått kännedom om den felbyggda och läckande anläggningen, uppger handläggare till SVT.

Efter den senaste vintern, när det var minus 35 grader tre dagar i rad i Skellefteå och kallare än minus 30 fler dagar än så, måste nu anläggningen med NMP byggas om, enligt uppgifterna till SVT.”

Då vi snackar om northvolt så blev jag erbjuden ett jobb där via Jacobs.
Blev uppringd på Teams av deras UK-avdelning och en massa frågor ställdes. Ett helt vanligt ”rutinuppdrag” om man frågar mig.
Löneanspråk kom på tal och där blev det tydligen lite problem, så jag behövde åtminstone inte tacka nej.
Dom hittade säkert både bättre och billigare arbetskraft kan jag tänka mig.
 

Kinas elbilsexport till Europa ökar kraftigt
Publicerad 23 sep 2024 kl 09.18
Kinas globala export av elbilar ökade med 9,4 procent i årstakt till 114 639 fordon i augusti, enligt färska siffror från den kinesiska tullmyndigheten.

Det innebär en exportökning hittills i år – om man slår ihop exporten under perioden januari-augusti – med 16 procent till 1,12 miljoner elbilar.

Exporten från Kina till Europa i augusti ökade med 32 procent till 44 226 elbilar. En stor andel av denna export går till Belgien, som tog emot 17 339 kinesiska elbilar i augusti – ett lyft med 379 procent mot augusti 2023.
 

Kinas elbilsexport till Europa ökar kraftigt
Publicerad 23 sep 2024 kl 09.18
Kinas globala export av elbilar ökade med 9,4 procent i årstakt till 114 639 fordon i augusti, enligt färska siffror från den kinesiska tullmyndigheten.

Det innebär en exportökning hittills i år – om man slår ihop exporten under perioden januari-augusti – med 16 procent till 1,12 miljoner elbilar.

Exporten från Kina till Europa i augusti ökade med 32 procent till 44 226 elbilar. En stor andel av denna export går till Belgien, som tog emot 17 339 kinesiska elbilar i augusti – ett lyft med 379 procent mot augusti 2023.
Det ska sättas i relation till hur många bilar som VW säljer i Kina av olika modeller.
Deras viktigaste marknad.

Volkswagen Group China and its Chinese joint ventures delivered 3.2 million vehicles (including imports) in the Chinese market in the reporting year, 1.6% more than in 2022. The market share stood at 14.5 (15.1)%.

Brandstaetter cited investments in a new Chinese research hub and partnerships with EV makers and suppliers in China to develop more affordable EVs, more quickly.
The 15% market share target would correspond to selling around 4 million cars in China annually by 2030, up from 3.07 million last year, Volkswagen said.
 
Europa har halkat efter USA och Asien, vilket är en av förklaringarna till att den gröna omställningen på fordonssidan har bromsat in. Det säger AB Volvos vd Martin Lundstedt till TT.
Han pekar på att bolagets kunder har relativt små marginaler, och därför måste det löna sig att göra ett grönt val. Uppmaningen till politikerna är att fatta tydligare och snabbare beslut.
– Europa måste komma till skott med konkurrenskraft som är hållbar långsiktigt och mer verkstad än powerpoints, säger han.

Här ligger Europa

FB_IMG_1727080559321.jpg
 


Långt efter planen
När Northvolt lanserades i mars 2017 var ambitionen att på sex år bygga en fabrik med en kapacitet på mer än 32 GWh. Produktionen skulle inledas under andra halvåret 2018 och nå volymproduktion under 2020, enligt det första pressmeddelandet från bolaget.

Fabriken i Skellefteå har i dag en installerad kapacitet på 16 GWh. Den första battericellen producerades i december 2021. Budskapet då var att anläggningen skulle nå full produktion under slutet av 2023.

I somras uppgav vd Peter Carlsson för Di att Northvolts ambition nu är att nå full kapacitet under 2026.

I förra veckan hävdade batteribolaget att man nått en produktion på 60.000 celler per vecka, motsvarande 5 procent av kapaciteten
 
Stämmer detta är det ännu mer skrattretande att skattemiljarder plöjts ned i detta pajasprojekt. Vi har nog ”varit naiva” (i vanlig ordning alltså). :unsure:

Även Aftonbladets Andreas Cervenka har skrivit om hur mycket pengar dom lyckats få ihop till detta projekt & hur mycket som behövs i nuläget.
Och affärsmannen Harald Mix kommer nog inte gå lottlös från detta projekt,och sen är han även med uppe i Boden där H2Green Steel ska bygga sitt stålverk.... blir mycket spännande att se om även det projektet kommer att få ekonomiska bekymmer och mera av våra skattepengar pumpas in och försvinner :unsure:
 
Även Aftonbladets Andreas Cervenka har skrivit om hur mycket pengar dom lyckats få ihop till detta projekt & hur mycket som behövs i nuläget.
Och affärsmannen Harald Mix kommer nog inte gå lottlös från detta projekt,och sen är han även med uppe i Boden där H2Green Steel ska bygga sitt stålverk.... blir mycket spännande att se om även det projektet kommer att få ekonomiska bekymmer och mera av våra skattepengar pumpas in och försvinner :unsure:
Harald tar 0,1% av 200 miljarder till sig själv.
 
Inte död men prognoser matchar inte efterfrågan.

Grön omställning kommer att ta mycket längre tid än vad politiker vill och kunderna är inte beredda att ta smällen med betydligt dyrare fordon.

Mer forskning och utveckling krävs för att komma ner i attraktiva priser.
Subventioner är som att pissa på sig, det värmer en liten stund.

Hur länge står Geely Holding Group ut med Polestar EV.?

Förluster på 2-300.000 kronor per såld bil.
 
Finansmarknaden som satsat mycket på grön omställning till nya bränslen, elfordon, vindkraft mm står nu inför ett faktum att värdet kan falla rejält i deras portföljer.

 
 
 
Tillbaka
Topp