När köper Du elbil?

 
461190443_535017965927128_2689359584168765424_n.jpg
 
Ser vi fram mot sänkta bränslepriser i vinter ?

Sjunkande bränslepriser och stigande elpriser.

Ingen bra kombo för elbilsmarknaden.
 

Mycket läsvärd artikel.

Tror det smärtsamt kommer gå upp för många i Europa kommande år att det vi pysslat med de senaste decennierna gjort oss totalt schack matt inom såväl fordonsindustrin som energiförsörjningen.
 
Mycket läsvärd artikel.

Tror det smärtsamt kommer gå upp för många i Europa kommande år att det vi pysslat med de senaste decennierna gjort oss totalt schack matt inom såväl fordonsindustrin som energiförsörjningen.
Ja, Tesla och kinesiska tillverkare sätter ihop en elbil på 10 timmar mot europeiska 28 timmar.

Det tar 12 månader för kinesiska företag att ta fram en ny modell och börja tillverka den.

Där ligger dom långt före.
 
Ja, Tesla och kinesiska tillverkare sätter ihop en elbil på 10 timmar mot europeiska 28 timmar.

Det tar 12 månader för kinesiska företag att ta fram en ny modell och börja tillverka den.

Där ligger dom långt före.

Priset på batterier rasar och de är nu så billiga så elbilar i sin tur säljs under priset för fossila. Klarar Northvolt att få ihop den kalkylen? :unsure: :monkey:


”Pack-level prices for the most-sold battery chemistries have been below the often-referenced $100/kWh benchmark in China since October 2023, and LFP pack prices are now at $75/kWh. At that price, EVs can be priced at or below combustion cars in most vehicle segments, marking a huge shift. China is the world’s largest auto market, and battery-electric vehicles are currently the cheapest drivetrain by average transaction price in the country, even after stripping out mini city cars from the dataset.”
 
Gulligt från DI, men självklart kommer EU:s utsläppsregler att rubbas. Att underminera systemets trovärdighet blir knappast några problem heller med våra EU-politiker vid rodret och när stora, inflytelserika länders välstånd står på spel,

Vi får som vanligt bara betala, låtsas att vi har inflytande och känna oss viktiga. :monkey:


”Och nej, EU:s utsläppsregler bör inte rubbas. Ska EU-länderna ha en chans att nå klimatmålen måste förbränningsmotorerna på sikt bort. Att Bryssel så tidigt beslutade om ett förbud av förbränningsmotorer i nya personbilar från 2035 har skapat förutsägbara spelregler. Samma sak med utsläppskraven för tunga fordon.

Tillverkare vet förutsättningarna och kan agera därefter. Regler kan inte justeras bara för att marknaden skakar till, för att alla ska klara kraven – det skulle underminera systemets trovärdighet.”
 
Vinstvarningarna står som spön i backen från Europeiska biltillverkare just nu. Det är nog dags att vi lär oss kopiera, för framöver sitter vi knappast i förarsätet längre.


”Mycket står på spel. Risken finns att europeiska aktörer slås ut.

– Det är en risk. Lösningen på detta är att närma sig Kina, säger han.

– Storskaligheten finns i Kina och ska du bli konkurrenskraftig på bilmarknaden måste du ha detta. Då måste du till Kina, tillägger han.

Strategin är ingen mirakelkur. Och den är redan uppenbar för många aktörer. Den tyska bilindustrin har över 50 procent av sin försäljning i Kina i dag. Och Göteborgsbaserade Volvo Cars är tillsammans med Polestar en del av det kinesiska fordonsimperiet Geely.

Men satsningarna i Kina måste öka och Europas biltillverkare måste ta tillbaka marknadsandelar där, tror Dudenhöffer.

– Detta gäller inte bara elektrifieringen, utan utvecklingen av mjukvaror och självkörande system. Kineserna gör stora framsteg även på de områdena, säger han.

Låga kostnader, dynamiska företag och en helt annan tillgång till användardata är andra fördelar i Kina, enligt professorn.

Kina kommer att dominera bilmarknaden de kommande tjugo åren, säger Dudenhöffer.”
 
Ja.. Behöver man inte lägga något på R&D utan bara stjäl från andra, så är det lätt att sälja billiga bilar.
 
  • Like
Reactions: Nox
Ja.. Behöver man inte lägga något på R&D utan bara stjäl från andra, så är det lätt att sälja billiga bilar.
Det är det modell som tyskarna med VW i spetsen arbetar med nu.
Man måste komma ikapp det tekniska försprång som kineserna har på både hård- och mjukvara inom branschen.
 
Det är det modell som tyskarna med VW i spetsen arbetar med nu.
Man måste komma ikapp det tekniska försprång som kineserna har på både hård- och mjukvara inom branschen.
Nja.. Vi skall inte blanda ihop hårdvara och mjukvara. Kineserna har stulit ihop hela sin industri och kunskap med hjälp av navia människor i väst som har trott de kunnat lita på mainland kineserna.
 
Nja.. Vi skall inte blanda ihop hårdvara och mjukvara. Kineserna har stulit ihop hela sin industri och kunskap med hjälp av navia människor i väst som har trott de kunnat lita på mainland kineserna.

Nja.. Snarare har de varit smarta nog att säkra kunskapsöverföring. Något vi inte lyckats med ens när vi haft det som uttalad strategi, som med katodtillverkningen på Northvolt.
 
 
 
Tillbaka
Topp