Närmare 6000 bärplockare ifrån Thailand väntas till Sverige 2019.

 
Ser inte hur det kan löna sig... Efter flyg, mat och boende är betalt måste det vara rätt tomt i kassan...

Måste dessutom vara ännu sämre nu med kronans värde.
 
Ser inte hur det kan löna sig... Efter flyg, mat och boende är betalt måste det vara rätt tomt i kassan...

Måste dessutom vara ännu sämre nu med kronans värde.

Hej

Det är tydligen kommunal som hantera detta numera och då gäller en garantilön på 21 500 kr i månaden, fackföreningar gör stor skillnad ibland.

De tiotalet svenska bärföretagens organiserade plockare hyrs in och är anställda av thailändska bemanningsbolag som i sin tur måste ha ett avtal med fackförbundet Kommunal. Det garanterar bland annat plockarna en minimilön på 21 500 kronor i månaden. Och kommunal tycker att det blivit mer ordning i de svenska bärskogarna efter tidigare turbulenta år med strejker och uteblivna plockarlöner.”

Mvh isan lover
 
Hej

Det är tydligen kommunal som hantera detta numera och då gäller en garantilön på 21 500 kr i månaden, fackföreningar gör stor skillnad ibland.

De tiotalet svenska bärföretagens organiserade plockare hyrs in och är anställda av thailändska bemanningsbolag som i sin tur måste ha ett avtal med fackförbundet Kommunal. Det garanterar bland annat plockarna en minimilön på 21 500 kronor i månaden. Och kommunal tycker att det blivit mer ordning i de svenska bärskogarna efter tidigare turbulenta år med strejker och uteblivna plockarlöner.”

Mvh isan lover

Oj, trodde inte att det kunde löna sig så mycket att plocka bär. Ja då kan de lägga undan några tusenlappar att ta med hem till Thailand igen. Varje bärplockare måste väl plocka bär för dryga 30000:- i månaden för att det ska gå runt. Eller är det som "vanligt" att det heter bärplockare och att dessa sedan hyrs ut som grovarbetare, anläggningsarbetare och annat samt får betala för verktyg, hyra, transport med mera och det i slutändan inte är så fint?

Annars är det märkligt om vi importerar arbetskraft till sådana enklare jobb samtidigt som vi har enormt många arbetslösa i landet. Känns som en dålig affär från Sveriges sida. Förr förstår jag att vi hade polacker och thailändare som plockade bär då vi inte har någon lagstadgad minimumlön och att det inte gick att leva på bärplockarlöner i Sverige. Är lönen på minst 21500 i månaden brutto och vi inte kan få några bidragstagare här att ta dessa jobb är det dags att stänga av bidragen helt...

Hur som helst tror jag inte på att den branchen är direkt vit och hederlig idag bara för att facket slår sig för bröstet. Om den mot förmodan är så bra tack vare facket så är facket totalt dumma i huvudet och borde avskedas på löpande band då deras svenska medlemmar går miste om arbetstillfällen i en tid då oerhört många är arbetslösa och bidragsberoende.
 
Oj, trodde inte att det kunde löna sig så mycket att plocka bär. Ja då kan de lägga undan några tusenlappar att ta med hem till Thailand igen. Varje bärplockare måste väl plocka bär för dryga 30000:- i månaden för att det ska gå runt. Eller är det som "vanligt" att det heter bärplockare och att dessa sedan hyrs ut som grovarbetare, anläggningsarbetare och annat samt får betala för verktyg, hyra, transport med mera och det i slutändan inte är så fint?

Annars är det märkligt om vi importerar arbetskraft till sådana enklare jobb samtidigt som vi har enormt många arbetslösa i landet. Känns som en dålig affär från Sveriges sida. Förr förstår jag att vi hade polacker och thailändare som plockade bär då vi inte har någon lagstadgad minimumlön och att det inte gick att leva på bärplockarlöner i Sverige. Är lönen på minst 21500 i månaden brutto och vi inte kan få några bidragstagare här att ta dessa jobb är det dags att stänga av bidragen helt...

Hur som helst tror jag inte på att den branchen är direkt vit och hederlig idag bara för att facket slår sig för bröstet. Om den mot förmodan är så bra tack vare facket så är facket totalt dumma i huvudet och borde avskedas på löpande band då deras svenska medlemmar går miste om arbetstillfällen i en tid då oerhört många är arbetslösa och bidragsberoende.

Finns inga arbetslösa i Sverige. Finns bara arbetsskygga. De vill inga jobb ha, så är det bara. Går inte att finna någon som vill jobba.

Jag tror nog de flesta faktiskt jobbar som bärplockare och inte blir utnyttjade till annat. Men branchen har varit smutsig och jag har svårt att se att den skulle förändrats. Förutsättningarna (bärpriset) är ju detsamma. Så för att få denna lön, skall antagligen en orimlig mängd bär plockas. Därtill så kommer det garanterat vara saftiga avgifter för resor, boende osv...

Tror inte något förändrats egentligen förutom att man "tittat" lite på företeelsen och slår sig för bröstet att man nu ordnat upp förhållandet för bärplockarna. Klassisk propaganda, handlar mer om att visa utåt att man "gjort" något än att det i verkligheten fungerar. Vi får se till hösten när det är dags att åka hem, om någon verkligen tjänat några pengar.
 
Oj, trodde inte att det kunde löna sig så mycket att plocka bär. Ja då kan de lägga undan några tusenlappar att ta med hem till Thailand igen. Varje bärplockare måste väl plocka bär för dryga 30000:- i månaden för att det ska gå runt. Eller är det som "vanligt" att det heter bärplockare och att dessa sedan hyrs ut som grovarbetare, anläggningsarbetare och annat samt får betala för verktyg, hyra, transport med mera och det i slutändan inte är så fint?

Annars är det märkligt om vi importerar arbetskraft till sådana enklare jobb samtidigt som vi har enormt många arbetslösa i landet. Känns som en dålig affär från Sveriges sida. Förr förstår jag att vi hade polacker och thailändare som plockade bär då vi inte har någon lagstadgad minimumlön och att det inte gick att leva på bärplockarlöner i Sverige. Är lönen på minst 21500 i månaden brutto och vi inte kan få några bidragstagare här att ta dessa jobb är det dags att stänga av bidragen helt...

Hur som helst tror jag inte på att den branchen är direkt vit och hederlig idag bara för att facket slår sig för bröstet. Om den mot förmodan är så bra tack vare facket så är facket totalt dumma i huvudet och borde avskedas på löpande band då deras svenska medlemmar går miste om arbetstillfällen i en tid då oerhört många är arbetslösa och bidragsberoende.
Hmm.. Vem har inbillat sig att Thailändska "bärplockare" får 21500 kr brutto, i månaden / 130 kr/tim ?? Har fackförbundet kommunal sagt det? Vad har de med privata företag att göra?? Då de personer som kommer från Thailand som arbetar för Thailändska bemanningsföretag inte får sin lön via svenska företag, då betalas det ingen skatt i Sverige. Betalning från "Bärplockarföretagen" sker till Thailändska företag som en kostnad via faktura till företaget i Thailand. Inte löner. Eventuella lönerna betalas ut av det Thailändska företaget i Thailand.. (Med avdrag för resa, omkostnader, mm). Inga 21500 kr brutto. Glöm det!!
Vem betalar en flygresa på 7- 8000 kr T/R ( ca 25000 Bath ) för var och en av de 6000 personer som vill arbeta i Sverige??
Om man är fattig i Thailand då har man inte ca 25 000 Bath att lägga på en flygresa till Sverige för att plocka bär av en snål arbetsgivare i Sverige. Hade lönen varit 21500 kr / mån. Hade det säkert varit många som velat ha den lönen.. Nu ligger ju många av de arbetsplatserna mitt ute i "Lappträsk" .. ;) Men då får väl arbetsgivaren betala för boende, traktamenten mm.. Drööööömmm!! :cool::cool:
Arbetsgivare avgifter och skatt..?? Säg det till innehavaren av bären ( Svartjobbskonsulenten) .. Då får han andnöd och ambulansen måste hämta honom!! Va faaann!! Betala??? Tänk på mitt hjärta..
Snörp.. Andnöd... Host och stånk.. Fram med hjärtstartaren.. :p:p :cool: :eek: ;)
 
Finns inga arbetslösa i Sverige. Finns bara arbetsskygga. De vill inga jobb ha, så är det bara. Går inte att finna någon som vill jobba.

Jag tror nog de flesta faktiskt jobbar som bärplockare och inte blir utnyttjade till annat. Men branchen har varit smutsig och jag har svårt att se att den skulle förändrats. Förutsättningarna (bärpriset) är ju detsamma. Så för att få denna lön, skall antagligen en orimlig mängd bär plockas. Därtill så kommer det garanterat vara saftiga avgifter för resor, boende osv...

Tror inte något förändrats egentligen förutom att man "tittat" lite på företeelsen och slår sig för bröstet att man nu ordnat upp förhållandet för bärplockarna. Klassisk propaganda, handlar mer om att visa utåt att man "gjort" något än att det i verkligheten fungerar. Vi får se till hösten när det är dags att åka hem, om någon verkligen tjänat några pengar.
Vi har haft släktingar till min fru som plockat bär, på 2 mån så plockade den bäste för 45 tusen och den sämste 32 tusen svenska kronor
Helt klart bodde dom gratis men fick betala bensin och mat. Då var ju kronan mera värd så vist gjorde dom en vinst, Pojken Pong som
var med alla tre år byggde ett nytt hus till sina föräldrar
 
Vi har haft släktingar till min fru som plockat bär, på 2 mån så plockade den bäste för 45 tusen och den sämste 32 tusen svenska kronor
Helt klart bodde dom gratis men fick betala bensin och mat. Då var ju kronan mera värd så vist gjorde dom en vinst, Pojken Pong som
var med alla tre år byggde ett nytt hus till sina föräldrar
Hur mycket betalt får man för 1 kg bär?? Brutto innan skatt ? Blåbär, lingon mm.. För 45 000 kr bör det vara några kilo.
 
Vi har haft släktingar till min fru som plockat bär, på 2 mån så plockade den bäste för 45 tusen och den sämste 32 tusen svenska kronor
Helt klart bodde dom gratis men fick betala bensin och mat. Då var ju kronan mera värd så vist gjorde dom en vinst, Pojken Pong som
var med alla tre år byggde ett nytt hus till sina föräldrar
Så sant:thumbsup:, jag känner också till några som byggt nytt i Thailand efter att varit i Lappmarkerna och plockat bär.
Själv är jag ingen mästare på att plocka bär, inte oduglig heller, men när jag ställs mot tex. min tjej så framstår jag som en sengångare, och hon kan väl liknas vid en skördetröska. Så visst kan man tjäna pengar, om man vill och inte är lat.
 
Var ju någonstans i Petchabun provinsen som var och varannan åkte årligen och plockade bär i Sverige, minns att det var en artikel om det i någon tidning.
Dom åkte varje år till Sverige och plockade bär och gjorde en ok slant där.
Nu var detta innan sek rasade dock.
 
Vi har haft släktingar till min fru som plockat bär, på 2 mån så plockade den bäste för 45 tusen och den sämste 32 tusen svenska kronor
Helt klart bodde dom gratis men fick betala bensin och mat. Då var ju kronan mera värd så vist gjorde dom en vinst, Pojken Pong som
var med alla tre år byggde ett nytt hus till sina föräldrar
Lite förundrad.. 45 000 kr för två månaders bärplockning? Med arbetsgivare avgifter på ca 31,4% ger det 14 130 kr mer i kostnad. Dvs en kostnad för företaget på 59 130 kr.. HUR MÅNGA LITER BLÅBÄR SKALL DET PLOCKAS FÖR ATT DRA IN 59 000 kr ??? Sedan tillkommer kostnader för transport, bearbetning, grossister skall tjäna pengar, Ica mm skall ha påslag för sin vinst.. Bläbär måste vara som GULD !! ;)
Kan väl inte vara så att det är svarta löner?? Det tror jag inte... :cool:;);) Inte i Sverige.. Eller?? :cool::cool:
 
Lite förundrad.. 45 000 kr för två månaders bärplockning? Med arbetsgivare avgifter på ca 31,4% ger det 14 130 kr mer i kostnad. Dvs en kostnad för företaget på 59 130 kr.. HUR MÅNGA LITER BLÅBÄR SKALL DET PLOCKAS FÖR ATT DRA IN 59 000 kr ??? Sedan tillkommer kostnader för transport, bearbetning, grossister skall tjäna pengar, Ica mm skall ha påslag för sin vinst.. Bläbär måste vara som GULD !! ;)
Kan väl inte vara så att det är svarta löner?? Det tror jag inte... :cool:;);) Inte i Sverige.. Eller?? :cool::cool:
Bara ut och plocka.

FRÅN SÄSSONGEN 2018
Nya priser kommer 2019
NORRLAND
Åkerbär - 800 kr/kilo
Blåbär ca 60 kr/kilo
Lingon ca 40 kr/kilo
Hjortron ca 150kr/kilo
Hallon 130 kr/kilo
 
Det är väl inte heller lätt och blocka bär. Ett jävla slit.
Är inte oäven då jag plockat en hink blåbär på ett par timmar på bra ställen i mina dar men gumman är mycket värre.
Vi letade efter blåbär i nya marker men gumman stannade kvar nära bilen och plockade.
Det var kört tyckte vi men gumman plockade flera liter för hand på dryga timmen och hon hade väl knappt sett blåbär innan..
 
Senast ändrad:
Han plockar 133 kilo/dag. Finns de som kan tjäna sjuka pengar på bär.. Det betalas Ca 20:- kilot , De sägs att isaans risbönder är bäst. De kan gå som en ostbåge i 12-14 timmar om dagen.
Trodde provinsen, Petchabun bönderna var bäst på detta, då dom är den största av dom som åker till Sverige för att plocka.
Nu kan ju iofs dom inte jämföras med det stora antalet provinser som Isaan har, men den provins som har flest bärplockare som åker till Sverige.
 
Det är väl inte heller lätt och blocka bär.
Är inte oäven då jag plockat en hink blåbär på ett par timmar på bra ställen i mina dar men gumman är mycket värre.
Vi letade efter blåbär i nya marker men gumman stannade kvar nära bilen och plockade.
Det var kört tyckte vi men gumman plockade flera liter för hand på dryga timmen och hon hade väl knappt sett blåbär innan..
Kanske du inte kommer från dom områden det plockas?
Jag har aldrig vart i Norrland sommartid så vet inte men verkar ju vara där det plockas, kanske finns mycket?
Eller är du därifrån?
 
Känns som det kan bli bra bärår om vädret fortsätter:confused:
Jag bor i Borås och man får vara glad om man hittar till husbehov här.
Hinkvis får man åka norröver antar jag för jag har inte hittat bra ställen här.
Hos lillsyrran i Lappland är det däremot Hjorton som gäller och där är det mycket pengar.
Aldrig varit där när de varit mogna dock.
Här får man vara glad om man hittar en handfull.
 
Senast ändrad:
En sak jag undrar över lite.
I Lappland där det är så mycket Hjorton varför plockas det inte av boende.
Har frågat lillsyrran men hon har inte haft svar.
Mina föräldrar kunde åka hundratals mil för att leta bär av alla de slag och tjäna pengar.
 
En sak jag undrar över lite.
I Lappland där det är så mycket Hjorton varför plockas det inte av boende.
Har frågat lillsyrran men hon har inte haft svar.
Mina föräldrar kunde åka hundratals mil för att leta bär av alla de slag och tjäna pengar.
Enda Norrlänning jag snackat med irl gick på tunga lungnande mediciner (benzo) och spelade World of warcraft och inget intresse av att arbeta.
Han gillade sitta flöddrad framför datorn och spela mmo.
 
 
 
Tillbaka
Topp