Isan Lover
Forumveteran
Vet att Thailand alltid används som skräck exempel när det gäller trafik.. Många omkomna javisst, vad kan man begära när man till stora delar vägrar säkerhetsbälte ,åker 4 på en MC eller 10 bak på en flak.. 11000 på ca 70miljoner inv. Det som förvånar mig är att USA har nästan 4ggr fler döda = över 40000 årligen visserligen på 5ggr invånarantal.. men de är helt andra trafikregler där.
Hej
Det låter högt för USA också, men frågan är hur dom räknar där, kanske räknar dom det totala antalet döda och då inte bara dom som är döda redan på olycksplatsen som i Thailand, i USA kanske man även räknar med dom som avlider p.g.a av sina skador under transporten till sjukhus och även när dom vårdas på sjukhus efter en trafikolycka, jag vet inte detta men det skulle kunna vara så.
I Thailand räknar man bara med dom som är avlidna direkt på olycksplatsen i sin statistik, myndigheterna har ingen aning om hur många det egentligen är totalt som avlider varje år p.g.a trafikolyckor, det vore väl egentligen mer riktigt att räkna med dom som avlider under ambulanstransport och vid efterföljande vård på sjukhus också, skulle man göra det så hade antalet döda varit betydligt högre än dom 11 000 som man nu uppger.
Någon annan förklaring kan jag inte komma på, jag har ju själv varit i USA åtskilliga gånger och tycker att trafiken är välorganiserad och jag upplever absolut inte USA som trafikfarligt.
Mvh isan lover