Nästan 11 000 döda i den Thailändska trafiken i år.

 
Vet att Thailand alltid används som skräck exempel när det gäller trafik.. Många omkomna javisst, vad kan man begära när man till stora delar vägrar säkerhetsbälte ,åker 4 på en MC eller 10 bak på en flak.. 11000 på ca 70miljoner inv. Det som förvånar mig är att USA har nästan 4ggr fler döda = över 40000 årligen visserligen på 5ggr invånarantal.. men de är helt andra trafikregler där.

Hej

Det låter högt för USA också, men frågan är hur dom räknar där, kanske räknar dom det totala antalet döda och då inte bara dom som är döda redan på olycksplatsen som i Thailand, i USA kanske man även räknar med dom som avlider p.g.a av sina skador under transporten till sjukhus och även när dom vårdas på sjukhus efter en trafikolycka, jag vet inte detta men det skulle kunna vara så.

I Thailand räknar man bara med dom som är avlidna direkt på olycksplatsen i sin statistik, myndigheterna har ingen aning om hur många det egentligen är totalt som avlider varje år p.g.a trafikolyckor, det vore väl egentligen mer riktigt att räkna med dom som avlider under ambulanstransport och vid efterföljande vård på sjukhus också, skulle man göra det så hade antalet döda varit betydligt högre än dom 11 000 som man nu uppger.

Någon annan förklaring kan jag inte komma på, jag har ju själv varit i USA åtskilliga gånger och tycker att trafiken är välorganiserad och jag upplever absolut inte USA som trafikfarligt.

Mvh isan lover
 
I sverige ca 250 döda per år på 10 miljoner invånare. Det ger ca 2500 döda på 100 miljoner personer = 7500 döda på 300 miljoner. Verkar som USA ligger rejält högt med ca 40 000 trafikdöda på drygt ca 325 miljoner invånare.... Men 11 000 döda i Thailand kan nog vara 20 000 i verkligheten.
 
I sverige ca 250 döda per år på 10 miljoner invånare. Det ger ca 2500 döda på 100 miljoner personer = 7500 döda på 300 miljoner. Verkar som USA ligger rejält högt med ca 40 000 trafikdöda på drygt ca 325 miljoner invånare.... Men 11 000 döda i Thailand kan nog vara 20 000 i verkligheten.
@Isan Lover Hej. Du säger att trafiken inte är speciellt trafikfarlig, jag vill nog påstå motsatsen. I USA räcker det att reta upp en annan bilist med att tex. köra om honom eller lägga sig för nära för att få en kula genom sidorutan.
Så nej. Det är inte lugnt där, trots bra välorganiserat vägnät, finns det vapen i var och varannan bil, och de använder dom i den organiserade trafiken varje dag.
 
I sverige ca 250 döda per år på 10 miljoner invånare. Det ger ca 2500 döda på 100 miljoner personer = 7500 döda på 300 miljoner. Verkar som USA ligger rejält högt med ca 40 000 trafikdöda på drygt ca 325 miljoner invånare.... Men 11 000 döda i Thailand kan nog vara 20 000 i verkligheten.

Plockade man bort Rednecks och Hillbillys från trafiken så skulle nog siffrorna bli mycket lägre i USA.
Likadant om man plockade bort alla "triggerhappy gunslingers" från utomhusmiljön.
 
Jag har kört en hel del bil i USA men aldrig upplevt något som beskrivs här. Älskar att köra bil och mc i USA. Sista resan blev det många mil med bil men också ca 30mil mc.
 
@Isan Lover Hej. Du säger att trafiken inte är speciellt trafikfarlig, jag vill nog påstå motsatsen. I USA räcker det att reta upp en annan bilist med att tex. köra om honom eller lägga sig för nära för att få en kula genom sidorutan.
Så nej. Det är inte lugnt där, trots bra välorganiserat vägnät, finns det vapen i var och varannan bil, och de använder dom i den organiserade trafiken varje dag.

Hej

Att en trafikant i USA kan bli skjuten håller jag med om, men jag tror inte att det är i sån omfattning att det skulle kunna förklara det relativt stora antalet döda i trafiken.

Mvh isan lover
 
Hej

Att en trafikant i USA kan bli skjuten håller jag med om, men jag tror inte att det är i sån omfattning att det skulle kunna förklara det relativt stora antalet döda i trafiken.

Mvh isan lover
Borde ju inte räknas med som trafikdödad i så fall :) I så fall så är även offren i Sverige som sista tiden blivit skjutna genom så kallade "skjutningar från fordon" trafikdödade
 
Jag har kört en hel del bil i USA men aldrig upplevt något som beskrivs här. Älskar att köra bil och mc i USA. Sista resan blev det många mil med bil men också ca 30mil mc.
MC har jag inte kört i USA men väl en hel del bil i Californien, Arizona, Nevada och Florida. Såg aldrig något farligt bortsett från någon skallerorm och enarmade banditer. USA:s vägar är byggda för bilkörning, välskyltat och välorganiserat tycker jag. Detta var bl a 2007.
 
MC har jag inte kört i USA men väl en hel del bil i Californien, Arizona, Nevada och Florida. Såg aldrig något farligt bortsett från någon skallerorm och enarmade banditer. USA:s vägar är byggda för bilkörning, välskyltat och välorganiserat tycker jag. Detta var bl a 2007.

Hej

Samma här , jag upplevde också bilkörning i USA som både enkel och välorganiserad, tycker att det fungerade föredömligt, det är ju ett land gjort för motorfordon, det är nästan svårare och farligare att promenera eftersom det ofta saknas trottoarer eller vägren.

Mvh isan lover
 
Hej

I en undersökning gällande trafikolyckor i Thailand har man kommit fram till att det behövs mer mitträcken för att separera trafiken, låter som en väldigt bra slutsats, motorvägar har ju redan mitträcke men även landsvägar behöver detta enligt utredningen, bara hoppas att det blir verklighet också.

Thai roads need central barriers to minimise impact of accidents: experts
Breaking NewsNovember 07, 2018 09:30
By The Nation

Thai roads need central barriers to minimise impacts from road accidents, experts have told a seminar.
Witthaya Chartbanchachai, head of an accident-prevention centre working with the World Health Organisation (WHO), said the issue was discussed during the 13th World Conference on Injury Prevention and Safety Promotion 2018 (SAFETY 2018) in Bangkok. The conference started on Monday and is scheduled to end Wednesday.
The seminar was told that the condition of roads was a major factor contributing to the seriousness of accidents in Thailand, whose roads are among the most dangerous in the world. Experts said the government needs to improve the roads to tackle the issue.
Witthaya said most Thai roads lack central barriers, guard rails or guard slings. This means that when a vehicle has an accident, it tends to career into the opposite lane, resulting in a serious and often fatal collision.


He noted that while motorways do have central barriers, on most highways there is no barrier to separate fast-moving traffic in opposite lanes.

Thai roads need central barriers to minimise impact of accidents: experts - The Nation

Mvh isan lover
 
Hej

I en undersökning gällande trafikolyckor i Thailand har man kommit fram till att det behövs mer mitträcken för att separera trafiken, låter som en väldigt bra slutsats, motorvägar har ju redan mitträcke men även landsvägar behöver detta enligt utredningen, bara hoppas att det blir verklighet också.

Thai roads need central barriers to minimise impact of accidents: experts
Breaking NewsNovember 07, 2018 09:30
By The Nation

Thai roads need central barriers to minimise impacts from road accidents, experts have told a seminar.
Witthaya Chartbanchachai, head of an accident-prevention centre working with the World Health Organisation (WHO), said the issue was discussed during the 13th World Conference on Injury Prevention and Safety Promotion 2018 (SAFETY 2018) in Bangkok. The conference started on Monday and is scheduled to end Wednesday.
The seminar was told that the condition of roads was a major factor contributing to the seriousness of accidents in Thailand, whose roads are among the most dangerous in the world. Experts said the government needs to improve the roads to tackle the issue.
Witthaya said most Thai roads lack central barriers, guard rails or guard slings. This means that when a vehicle has an accident, it tends to career into the opposite lane, resulting in a serious and often fatal collision.


He noted that while motorways do have central barriers, on most highways there is no barrier to separate fast-moving traffic in opposite lanes.

Thai roads need central barriers to minimise impact of accidents: experts - The Nation

Mvh isan lover

Problemet är ju att på vägar där det finns mittbarriärer så gör ju Somchai en egen överfart passande MC för att slippa åka till närmaste U-turn och vända så att göra en hyfsat säker trafikmiljö funkar inte när medel-Somchai tyvärr ofta är en lat idiot.
 
Problemet är ju att på vägar där det finns mittbarriärer så gör ju Somchai en egen överfart passande MC för att slippa åka till närmaste U-turn och vända så att göra en hyfsat säker trafikmiljö funkar inte när medel-Somchai tyvärr ofta är en lat idiot.

Hej

Håller med men sätter man upp vägräcken i stål så borde det väl åtminstone bli lite svårare för Somchai att göra egna överfarter, U-turns är ett gissel och en ständig källa till olyckor, borde byggas bort om möjligt och undvikas överallt där alternativ finns.

Mvh isan lover
 
Hej

Håller med men sätter man upp vägräcken i stål så borde det väl åtminstone bli lite svårare för Somchai att göra egna överfarter, U-turns är ett gissel och en ständig källa till olyckor, borde byggas bort om möjligt och undvikas överallt där alternativ finns.

Mvh isan lover

Om Somchai kan gräva så kan nog Somchai skruva, latheten är ju alla uppfinningars moder.
 
Sverige ligger tredje bäst i trafiksäkerhet i världen och Thailand är fortfarande näst sämst (saudiarabien är sämst)

 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp