någon som har en Thailänsk fru?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Oj vilket bra forum jag hittade, Jag har träffat en tjej som bor i Thailand, vi vill gifta oss och hon vill flytta med mej till sverige, saken är att jag inte har en aning om hur man gör med alla lagar och visum som fodras, Tänkte höra om man kunde få lite vägledning från någon som redan gjort allt det här.
 
För det första heter det egentligen inte visa i sverige. Det heter uppehållstillstånd. Fast alla kallar i a f turistversionen för visa.

Turistvisa är 30 dagar och sökes egentligen för schengen och inte sverige. Och flygväg till sverige blir då viktig. Turistvisa kräver försäkringar och garantier på pengar för att hantera olika situationer.

Uppehållstillstånd ges normalt för två år i stöten, tror jag. Uppehållstillstånd kräver någon anledning. T ex giftemål/barn/släkt/arbete/studier. Jag kan ha fel.

Båda ansöker man om på svenska ambassaden. Ett tips är att gå till http://www.swedenabroad.com/ och leta dig till ambassaden i bangkok. Där står det mesta. Uppehållstillstånd kräver att man ansöker och så blir din fru kallad på intervju. Efter det skickas pappren till migrationsverket i sverige. Då blir du kallad till intervju eller får fylla i ett frågeformulär. Efter det tas det ett beslut. Hur lång tid detta tar beror på var i sverige du bor. I stockholm brukar man prata om upp till 1 år i väntan på intervju. Om det stämmer idag vet jag inte.

När det gäller giftemål finns det tusen sätt att göra det på. När man gifter sig för munkarna i Thailand så finns det ingen laglig bindning eller fördel. Om man registrerar giftemålet kan man göra det för bara Thailand eller Sverige om man vill. Eller så gör man det i båda länderna. Alla går olika långt. Själv har jag och min fru gått 'hela vägen'. Vad andra tycker om det vet jag inte. Det har funnits nackdelar, framför allt i Thailand, för att thailändaren förlorar rättigheter att äga mark och sånt. Men hur det är exakt idag får någon annan svara på.

Detta är i a f min uppfattning om det hela.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

L
Svar
13
Visningar
1 K
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
A
L
Svar
23
Visningar
6 K
Hans Svensson
H
A
Svar
9
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp