Någon som känner till något om de (eventuella) nya reglerna om privat odlad skog.

 

JanneMan61

Forumräv
Forest Act revision to ease outdated rules on felling of trees - The Nation

Thailand’s green cover in slow decline as 40% goal remains out of reach - The Nation

"Commercial forests
Conserved forests include national parks and wildlife sanctuaries, while commercial forests are privately owned land.
Ornyupa said one incentive to increase commercial forests would be to encourage private landowners to plant and cut valuable trees such as teak and Siamese rosewood on their own land.
She added that the Cabinet has already okayed an amendment to the Forest Act to make this possible. Previously, these trees could not be felled even if they were growing on privately owned land.
“Once the law is enforced, people will be able to grow commercially viable trees so they can be sustainably cut down. This will also decrease illegal logging,” Ornyupa explained.
Siamese rosewood, which takes some 30 years to grow, has a market value of Bt300,000. "

Väldigt intressant läsning för er som har tillgång till Land i Thailand. Är det någon som känner till något om detta?
 
Jag har sett flera teakodlingar, så det är tydligen igång. :)

Man måste beviljas tillstånd för att hugga ned sina träd när den tiden kommer, så det finns kanske in viss osäkerhet i investeringen på den punkten.
 
Man har sedan länge kunnat ha träplantager men som du skriver så har man varit tvungen att ha tillstånd. Ifall jag nu fattat saken rätt så kommer de nya reglerna att minska byråkratin. Kan man visa att man äger marken så är det fritt fram att avverka sina planterade träd. Men jag är inte säker jag fattat rätt eller att reglerna trätt i kraft ännu..
 
Man har sedan länge kunnat ha träplantager men som du skriver så har man varit tvungen att ha tillstånd. Ifall jag nu fattat saken rätt så kommer de nya reglerna att minska byråkratin. Kan man visa att man äger marken så är det fritt fram att avverka sina planterade träd. Men jag är inte säker jag fattat rätt eller att reglerna trätt i kraft ännu..

Hej

Det måste nog handla om någon lättnad eller liknande, för det har ju precis som du säger varit tillåtet länge att avverka träd som har registrerats på Forest Department och planterats på egen mark.

Att plantera sällsynta och långsamt växande träd är ju en väldigt långsiktig investering så för att göra det intressant borde det nog vara enkla regler i kombination med ett stöd av något slag, ingen småbonde kan ju plantera något som ger avkastning nästa generation ellersenare ändå.

Själva har vi registrerat och planterat en del träd med hjälp av Forest Department, dom levererade även gratis plantor till oss, besökte och kontrollerade sedan planteringarna efteråt.

Mvh isan lover
 
Hej

Det måste nog handla om någon lättnad eller liknande, för det har ju precis som du säger varit tillåtet länge att avverka träd som har registrerats på Forest Department och planterats på egen mark.

Att plantera sällsynta och långsamt växande träd är ju en väldigt långsiktig investering så för att göra det intressant borde det nog vara enkla regler i kombination med ett stöd av något slag, ingen småbonde kan ju plantera något som ger avkastning nästa generation ellersenare ändå.

Själva har vi registrerat och planterat en del träd med hjälp av Forest Department, dom levererade även gratis plantor till oss, besökte och kontrollerade sedan planteringarna efteråt.

Mvh isan lover
Var det besvärligt pappersarbete?
 
Var det besvärligt pappersarbete?

Hej

Inte så farligt som vi trodde.

Vi började med att besöka Forest Departments kontor i Nong Khai, frugan diskuterade sedan med dom och berättade om sina planer, visade papper på den mark hon tänkte odla på o.s.v, sen blev vi hänvisade till en odling utanför staden som Forest Department drev upp plantor på, där kollade vi vidare och fick tips och råd ifrån personalen där.

Dom kom överens om antalet plantor som var både eucalyptus, teak, Mai yang och Mai caen, detta levererade sedan Forest Department ut till farmen när det var säsong för plantering, i början av regnperioden, sedan kom dom på besök och fotograferade o.s.v när allt var klart.

Mvh isan lover
 
Mai yang och Mai caen har du något västerländskt namn på dom? Låter intressant. Själv tänker jag mig liten. liten skala. 20 rosewood träd som efter 30 år kan säljas för 300 000 bath styck (dagens marknadsvärde). Skulle vilja ha dem på tomten för att om möjligt minimera stöldrisken. Planterar man inom de närmsta åren har inte någon odling i större format kommit igång i landet och förhoppningsvis kan mina efterlevande få ut en slant..
 
Mai yang och Mai caen har du något västerländskt namn på dom? Låter intressant. Själv tänker jag mig liten. liten skala. 20 rosewood träd som efter 30 år kan säljas för 300 000 bath styck (dagens marknadsvärde). Skulle vilja ha dem på tomten för att om möjligt minimera stöldrisken. Planterar man inom de närmsta åren har inte någon odling i större format kommit igång i landet och förhoppningsvis kan mina efterlevande få ut en slant..

Hej

Något västerländskt namn på dessa båda har jag inte, men Mai Caen är ett väldigt hårt och starkt träslag, det har traditionellt använts till båtar och kanoter i Isaan, tål att ligga i vatten i många år, tyvärr överlevde dom flesta av dess plantor inte första torrperioden och vi har bara ett fåtal kvar, men det är ändå roligt eftersom dom är utrotningshotade.

Mai Yang är ett trädslag lämpligt för möbler och virke, dessa plantor klarade sig mycket bättre och här klarade sig nog minst ett hundratal, växer dessutom fortare än Mai Caen.

Stölder av träd är ett stort problem och då speciellt Roosewood som du tar upp, en lärare här i byn har en markbit med skog, 2017 blev han av med 6 stycken Rosewood träd på sin mark och 2018 försvann ytterligare ett träd, väldigt tråkigt för honom, jag förstår inte hur dom kan lyckas såga ned och transportera bort dom utan att någon reagerar.

Så att ha dom i trädgården eller i vart fall nära huset är nog att rekommendera.

Ett annat problem för dom som odlar träd är att bark ifrån olika träd används inom den traditionella läkekonsten, så det går runt folk och skalat av bark med en machete nattetid, tar man bara lite på ett träd läker det, men tar man för mycket kan trädet skada och t.o.m dödas.

Mvh isan lover
 
Tack för svaret. Jag får nog läsa på lite mer för det verkar intressant. Själv gillar jag även tanken (precis som du) att odla utrotningshotade träd bara för att bidra till att bevara dem.
 
Tack för svaret. Jag får nog läsa på lite mer för det verkar intressant. Själv gillar jag även tanken (precis som du) att odla utrotningshotade träd bara för att bidra till att bevara dem.

Hej

Precis och man kan ju plantera dessa långsaväxande träd vid tomtgränser, längs vägar och på mindre attraktiv mark som ändå inte används till något vettigt, just som gränsmarkering tycker jag att det är bra, dom ska ju stå där i en massa år och är inte i vägen för annat som odlas.

Mvh isan lover
 
Hej

Precis och man kan ju plantera dessa långsaväxande träd vid tomtgränser, längs vägar och på mindre attraktiv mark som ändå inte används till något vettigt, just som gränsmarkering tycker jag att det är bra, dom ska ju stå där i en massa år och är inte i vägen för annat som odlas.

Mvh isan lover
En kort fråga. På vilket avstånd sätter du träden? Så hur många träd kan du sätta på ett Rai som exempel?
 
Man har sedan länge kunnat ha träplantager men som du skriver så har man varit tvungen att ha tillstånd. Ifall jag nu fattat saken rätt så kommer de nya reglerna att minska byråkratin. Kan man visa att man äger marken så är det fritt fram att avverka sina planterade träd. Men jag är inte säker jag fattat rätt eller att reglerna trätt i kraft ännu..

Hoppas att det blir en del reglerat även framöver till förmån för skogsbeståndet. Slipper man byrokratin för att ta ned några träd på gården eller för eget bruk så är det ju fint att slippa byråkratin helt, men för att ta ned många träd tror jag det är bra om det är en del regler med återplantering och möjlighet att stoppa om plötsligt många bestämmer sig för att avverka.
 
Mai yang och Mai caen har du något västerländskt namn på dom? Låter intressant. Själv tänker jag mig liten. liten skala. 20 rosewood träd som efter 30 år kan säljas för 300 000 bath styck (dagens marknadsvärde). Skulle vilja ha dem på tomten för att om möjligt minimera stöldrisken. Planterar man inom de närmsta åren har inte någon odling i större format kommit igång i landet och förhoppningsvis kan mina efterlevande få ut en slant..

Det ena är nog gummiträd iaf, och jag tror det kan vara dessa två han menar.

Hevea brasiliensis - Wikipedia

Hopea odorata - Wikipedia
 
Hoppas att det blir en del reglerat även framöver till förmån för skogsbeståndet. Slipper man byrokratin för att ta ned några träd på gården eller för eget bruk så är det ju fint att slippa byråkratin helt, men för att ta ned många träd tror jag det är bra om det är en del regler med återplantering och möjlighet att stoppa om plötsligt många bestämmer sig för att avverka.
Som det står i artiklarna jag länkade till i mitt första inlägg är tanken att det skall planteras mer skog på privat mark delvis för att stoppa illegal skogsavverkning. Målet är att få 40% skog i Thailand (ifall jag nu fattat rätt). Men helt regellöst är naturligtvis inte bra. Man skiljer tydligen på skogsmark (som skall beskyddas ännu hårdare än nu) och privat mark där man skall kunna plantera skog och avverka med mindre byråkrati än nu. Men som sagt var jag skickar med en stor brasklapp angående ifall jag fattat rätt.
 
En kort fråga. På vilket avstånd sätter du träden? Så hur många träd kan du sätta på ett Rai som exempel?

Hej

Det varierar för olika sorters träd, en del har ju en större krona än andra o.s.v, men just sånt här har Forest Department bra info om, det finns uppgifter för varje trädtyp.

Gummiträd är det t.ex ca 70 träd per rai, eucalyptus mer än dubbelt så många o.s.v.

Mvh isan lover
 
Det ena är nog gummiträd iaf, och jag tror det kan vara dessa två han menar.

Hevea brasiliensis - Wikipedia

Hopea odorata - Wikipedia

Hej

Misstänker att du trodde att det handlade om gummiträd eftersom det kallas Mai Yang och gummi heter Yangpahla men det rör sig om ett annat träd av äldre inhemsk sort som Forest Department gärna ser att man planterar, själv trodde jag ett tag precis som du att det rörde sig om gummiträd, men dom är ju knappast utrotningshotade.

Mvh isan lover
 
Hej

Misstänker att du trodde att det handlade om gummiträd eftersom det kallas Mai Yang och gummi heter Yangpahla men det rör sig om ett annat träd av äldre inhemsk sort som Forest Department gärna ser att man planterar, själv trodde jag ett tag precis som du att det rörde sig om gummiträd, men dom är ju knappast utrotningshotade.

Mvh isan lover

Ok. Då är det nog inte Mai Yang du menar, utan Mai Yangna. :)

Den här:
Dipterocarpus alatus - Wikipedia
 
Hej

Förutom att plantera vilda sällsynta träd kan man ju låta dom större som finns vara kvar fast man odlar något annat, så har vi gjort på dom 15 rai där vi odlar eucalyptus nära byn, vi sparade träd av bra sorter t.ex Mai Doo som vi har ganska gott om, även andra träd som frösår sig själva på lämpliga platser låter vi vara kvar bland eucalyptusen, visst växer dom långsamt och eucalyptusen tar väl den mesta näringen o.s.v, men om 10-15 år tar vi ju ned eucalyptusen för sista gången på denna platsen och då finns ju dom övriga träden förhoppningsvis kvar och får fin chans att växa till sig ordentligt.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
6
Visningar
3 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp