Någon som vet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej, är det någon som vet hur man ser skillnad på om det ska vara "ia eller ie" då man skriver "เขียน - kien" och "มาเรีย - Maria"

Hej Farangnoi!!!

Jag förstår att du funderar. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag kan berätta hur jag funkar.
Jag tränar genom att läsa karaoke texter och det tycker jag är ett toppensätt men jag har accepterat att jag inte alltid förstår varför saker och ting är som det är. Jag funderar då och då när jag ser en del ord som jag absolut inte kan förstå varför det stavas så, en del ord köper jag direkt men en del kan jag absolut inte förstå varför, men då tänker jag så här:

jag får köpa det och så kollar jag extra noga på stavningen och försöker memorera. Sen tänker jag på hur det är i svenska språket och då har jag alltid haft väldigt lätt för stavning men sen finns det faktiskt i vårt språk en del väldigt konstiga stavningar som är väldigt knepiga och när jag var barn så köpte jag det men jag förstår att många invandrare hamnar i samma situation att man alltid vill ha en förklaring. Den är inte jag "man" till men jag kan ändå¨lära mig att så ska det vara.

Förstår du lite hur jag tänker...

ha re gött
Marianne

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

C
Svar
21
Visningar
4 K
Anonymius