Namnändring?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

skunk_10

Gäst
Någon som har erfarenhet av dubbla efternamn för båda parter?

Vi bor i Sverige och min man har UT och vi är redan gifta vi vill ändra våra efternnamn som följer:

Nu: Bus (Förnamn) Petsuk (Efternamn)

Sedan: Bus (Förnamn) Andersson (mellannamn) Petsuk (Efternamn)

Nu: Anna (Förnamn) Maria (Mellannamn) Andersson (Efternamn)

Sedan: Anna (Förnamn) Maria (mellannamn) Andersson (mellannamn) Petsuk( Efternamn )

Någon som har erfarenhet av detta?

Namnbyten
När ni gifter er och vill byta efternamn. Krångla då inte till det med dubbla efternamn med s.k. mellannamn. Skatteverket godkänner endast att ena parten lägger till ett mellannamn till sitt eget efternamn. Den andra parten måste då behålla sitt ordinarie efternamn vilket gör att det blir en konstig namnsituation. Genom PRV kan man inte heller söka tillägg av mellannamn.

Jag tycker inte att dubbelnamn är någon bra lösning. Det är helt enklet lite mer besvärligt i många situationer. Även om jag mycket väl kan förstå att ni är båda och gemensamt måna om era efternamn.

Mitt förslag: Byt till ett nytt gemensamt efternamn !
Då har ni ju möjlighet att välja ett namn som fungerar i bägge länder, betyder mycket för just er då ni själva kommit på/ bestämt namnet. Bara att vara kreativ i sökandet eller konstruktionen.

/Johan

Det är skatteverket själv som har upplyst om detta att kringgå lagen för att kunna ha samma namn kombination. Vi är redan gifta och kunde inte ändra namnen då eftersom min man inte var folkbokförd i Sverige vi den tidpunkten. Vi vill ha båda efternamnen thats it! Men tack för era tips!

Jag har redan all information om det här. Undrarde bara om någon hade bytat namnen på det viset som vi ska göra?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp