Hej!
En som jag känner har problem nu då hans fru fick nekat permanent uppehållstillstånd i Sverige. Jag tänkte höra om det finns några kloka tankar kring möjliga vägar framåt. Jag ska försöka beskriva situationen kortfattat. Vi kan kalla honom för Peter och henne för Evelina.
Vad går att göra? Överklaga? Ansöka om vanlig UT? Besöksvisum? Flytta till Thailand? De är sugna på flytt till Thailand, men det är svårt då för barnen då de går i grundskola. De kan Thai däremot, men Peter/Evelina har siktet på att flytta lite senare i livet pga barnen. Däremot fungerar det inte bra att ha familjen splittrad som nu.
En som jag känner har problem nu då hans fru fick nekat permanent uppehållstillstånd i Sverige. Jag tänkte höra om det finns några kloka tankar kring möjliga vägar framåt. Jag ska försöka beskriva situationen kortfattat. Vi kan kalla honom för Peter och henne för Evelina.
- De gifte sig i Thailand för kanske 20 år sedan.
- Peter är Svensk medborgare.
- De har bott i Thailand en del, men främst i Norge och Sverige.
- Evelina har haft uppehållstillstånd i Sverige.
- De har barn tillsammans, som lever i Sverige och går i grundskola här.
- Evelinas mor blev allvarligt sjuk och hon behövde åka till Thailand en period för att ta hand om henne. Här börjar ena problemet. Det drog ut på tiden och som jag förstått det har Evelina varit borta omkring ett år nu när ansökan om PUT behandlats, och då tyvärr blev nekad.
- Andra problemet är att Peter inte har nog hög inkomst i Sverige enligt Migrationsverkets regler. En bra bit ifrån tyvärr. Han klarar sig bra ekonomiskt, men på sätt som inte räknas in. Han har pengar sparat i Thailand (vill ej visa det, kan behöva skatta extra på dem då). Peter får pension, men en låg summa. Han arbetar extra (svart) och har avbetalt hus osv. Ekonomiskt från deras håll är det inga problem att kunna leva och resa. Däremot avslag nu på PUT ansökan pga för låg inkomst.
Vad går att göra? Överklaga? Ansöka om vanlig UT? Besöksvisum? Flytta till Thailand? De är sugna på flytt till Thailand, men det är svårt då för barnen då de går i grundskola. De kan Thai däremot, men Peter/Evelina har siktet på att flytta lite senare i livet pga barnen. Däremot fungerar det inte bra att ha familjen splittrad som nu.