Nekat permanent uppehållstillstånd, fru utomlands, vad göra?

pelu

Nykomling
Hej!

En som jag känner har problem nu då hans fru fick nekat permanent uppehållstillstånd i Sverige. Jag tänkte höra om det finns några kloka tankar kring möjliga vägar framåt. Jag ska försöka beskriva situationen kortfattat. Vi kan kalla honom för Peter och henne för Evelina.

• De gifte sig i Thailand för kanske 20 år sedan.
  • Peter är Svensk medborgare.
  • De har bott i Thailand en del, men främst i Norge och Sverige.
  • Evelina har haft uppehållstillstånd i Sverige.
  • De har barn tillsammans, som lever i Sverige och går i grundskola här.
  • Evelinas mor blev allvarligt sjuk och hon behövde åka till Thailand en period för att ta hand om henne. Här börjar ena problemet. Det drog ut på tiden och som jag förstått det har Evelina varit borta omkring ett år nu när ansökan om PUT behandlats, och då tyvärr blev nekad.
  • Andra problemet är att Peter inte har nog hög inkomst i Sverige enligt Migrationsverkets regler. En bra bit ifrån tyvärr. Han klarar sig bra ekonomiskt, men på sätt som inte räknas in. Han har pengar sparat i Thailand (vill ej visa det, kan behöva skatta extra på dem då). Peter får pension, men en låg summa. Han arbetar extra (svart) och har avbetalt hus osv. Ekonomiskt från deras håll är det inga problem att kunna leva och resa. Däremot avslag nu på PUT ansökan pga för låg inkomst.

Vad går att göra? Överklaga? Ansöka om vanlig UT? Besöksvisum? Flytta till Thailand? De är sugna på flytt till Thailand, men det är svårt då för barnen då de går i grundskola. De kan Thai däremot, men Peter/Evelina har siktet på att flytta lite senare i livet pga barnen. Däremot fungerar det inte bra att ha familjen splittrad som nu.

Hej

Tråkigt att höra det här, att en kvinna mer eller mindre straffas för att hon ställde upp för sin sjuka mor i Thailand känns rent spontant inte rätt, att ge något råd förutom att överklaga är nog inte lätt, kanske kan han få hjälp aven advokat inriktad på just tillstånd och migrationsfrågor.

Tyvärr verkar det som om fler och fler Svenskar med en utländsk partner drabbas av liknande problem numera.

Mvh isan lover

Självklart ska de överklaga.
Har hon tidigare arbetat i Sverige kanske det går att höra med den tidigare arbetsgivaren om det finns jobb för henne. Måste väl också finnas någon möjlighet att få barnens mor att stanna med barnen. Som gifta bör de väl också ha några rättigheter. Det gäller att ta reda på dessa.
Jag skulle börjat att höra med över immigrations domstolen. Tror att det är så de heter där man överklagar. För länge sedan pratade jag med dom när vi gjorde en överklagan och fick en del bra synpunkter.

Om det är deras gemensamma barn och barnen är svenska medborgare så är det ett brott mot barnkonventionen som Sverige skrivit under och nu gäller som lag här.
Där står klart och tydligt att barnen har rätt till båda föräldrar och ett lagbrott att hålla dom separerade.

Tack för alla tips så här långt, jag ska förmedla det till honom. Det är ingen som jag känner allt för väl, men situationen är väldigt tråkigt så jag tänkte att jag kan skriva här och samla in tips åtminstone för att stötta det lilla jag kan. Han hade tänkt överklaga oavsett, och att de är gifta tror jag inte hjälper i någon större grad men möjligen ändå att något finns att hämta därifrån, eller tips från immigrations domstolen. Sen om hon kan höra med tidigare arbetsgivare och ha någon sorts anställning på gång kan det kanske hjälpa, samt de gemensamma barnen. Jag tror åtminstone ett av barnen är fött i Sverige eller Norge. Alla barnen bor ju här och går skola här så jag har svårt att tro att de inte är svenska medborgare. Den biten kanske kan vara något de måste ta hänsyn till och att det går att överklaga med barnen/familjen i åtanke.

Det känns väldigt fel att neka i det här läget. Visst är inkomst viktigt, och migrationsverket ser inte allt deras kapital och inkomst. Men att få vara tillsammans som familj med barnen bör väga över det kan man tycka.

Tydligen är både Peter och barnen danska medborgare, han håller på att undersöka nu ifall det hjälper något om han blir svensk medborgare. Han är född i Danmark, men har bott större delen av sitt live både som ung och vuxen i Sverige. Han ska ta hjälp av någon som kan mer om det här området även om det kostar en slant, men jag förmedlade tipsen härifrån också. Evelina har arbetat tidigare i Sverige så den vägen kan kanske gå också, att se om hon kan få jobb här igen och att inkomsten som Migrationsverket klagade på då löser sig.

Hej!

En som jag känner har problem nu då hans fru fick nekat permanent uppehållstillstånd i Sverige. Jag tänkte höra om det finns några kloka tankar kring möjliga vägar framåt. Jag ska försöka beskriva situationen kortfattat. Vi kan kalla honom för Peter och henne för Evelina.

• De gifte sig i Thailand för kanske 20 år sedan.
  • Peter är Svensk medborgare.
  • De har bott i Thailand en del, men främst i Norge och Sverige.
  • Evelina har haft uppehållstillstånd i Sverige.
  • De har barn tillsammans, som lever i Sverige och går i grundskola här.
  • Evelinas mor blev allvarligt sjuk och hon behövde åka till Thailand en period för att ta hand om henne. Här börjar ena problemet. Det drog ut på tiden och som jag förstått det har Evelina varit borta omkring ett år nu när ansökan om PUT behandlats, och då tyvärr blev nekad.
  • Andra problemet är att Peter inte har nog hög inkomst i Sverige enligt Migrationsverkets regler. En bra bit ifrån tyvärr. Han klarar sig bra ekonomiskt, men på sätt som inte räknas in. Han har pengar sparat i Thailand (vill ej visa det, kan behöva skatta extra på dem då). Peter får pension, men en låg summa. Han arbetar extra (svart) och har avbetalt hus osv. Ekonomiskt från deras håll är det inga problem att kunna leva och resa. Däremot avslag nu på PUT ansökan pga för låg inkomst.

Vad går att göra? Överklaga? Ansöka om vanlig UT? Besöksvisum? Flytta till Thailand? De är sugna på flytt till Thailand, men det är svårt då för barnen då de går i grundskola. De kan Thai däremot, men Peter/Evelina har siktet på att flytta lite senare i livet pga barnen. Däremot fungerar det inte bra att ha familjen splittrad som nu.
För att få PUT så måste hon ju kunna försörja sig själv enligt nya reglerna, vet inte hur det är med UT när hon varit i Thailand så länge. Gubbens inkomst räknas inte när det gäller PUT, UT så är det hans inkomst som räknas och vill man inte redovisa inkomster så ska det inte hällas heller om det inte räcker för UT.

Frågade ChatGDP

Det är ett klassiskt – men mycket olyckligt – fall som illustrerar hur Migrationsverkets regler ibland krockar med verkligheten i internationella familjer.
Jag kan förklara exakt varför Evelina fick avslag, vilka vägar som finns kvar, och vad Peter realistiskt kan göra nu – både kortsiktigt och långsiktigt.

1. Varför Evelina fick avslag på PUT​

Det finns två separata skäl till avslag i det du beskriver, och båda är avgörande juridiskt:

❌ A. Hon anses inte längre bosatt i Sverige​

• Migrationsverket anser att ett permanent uppehållstillstånd (PUT) förutsätter att personen har fortsatt hemvist i Sverige.
  • Om man bor utomlands längre än 1 år, eller tydligt har flyttat ut, anses hemvistet brutet.
  • Även om orsaken (t.ex. sjukt föräldrahem) är förståelig, är lagen strikt: vistelse utanför Sverige >12 månader = risk för återkallelse eller avslag.
Hon har alltså juridiskt förlorat hemvistet eftersom hon varit i Thailand ca 1 år, och därför kan inte PUT beviljas.

❌ B. Peter uppfyller inte försörjningskravet​

• Sedan 2016 gäller att referenspersonen (Peter) måste kunna visa försörjningsförmåga + bostad.
  • Sparpengar i Thailand, “svarta inkomster”, eller ej redovisade kapital till Skatteverket räknas inte.
  • Migrationsverket utgår strikt från skattepliktiga inkomster i Sverige (eller dokumenterat kapital i svensk bank).
  • Eftersom Peter inte kan/vill visa sina tillgångar, saknas lagligt bevis för försörjning – även om de i praktiken inte har problem.
Utan bevisad försörjning kan inte UT eller PUT beviljas enligt utlänningslagen, även om familjen i verkligheten lever gott.

⚖️ 2. Vad de kan göra nu​

Det finns fyra möjliga vägar – vissa bättre, vissa tillfälliga.

Överklaga avslaget

• De har normalt 3 veckor på sig från beslutsdatum att överklaga till migrationsdomstolen.
  • En överklagan kan vinna på två punkter:
    1. Särskilda skäl för den långa utlandsvistelsen (t.ex. vård av allvarligt sjuk förälder).
    2. Försörjningsförmåga via kapital – om Peter nu kan tänka sig att redovisa sina tillgångar.
Tips: De bör ta hjälp av en migrationsjurist. Om de kan visa:
  • Läkarintyg på moderns sjukdom,
  • Utskrifter från bankkonton (även utländska, översatta),
  • Ägande av bostad i Sverige,
    kan Migrationsverket eller domstolen godta det som särskilda skäl och bevilja nytt UT eller till och med PUT.
Men chansen är störst om hon fortfarande har stark familjeanknytning i Sverige (barnen).

Ny ansökan om uppehållstillstånd (UT)

Om överklagan inte går, kan hon göra en ny ansökan från Thailand om:
“Uppehållstillstånd för att återförenas med make/sambo och barn i Sverige.”
Det är i praktiken en ny process från början, men:
  • Hon har mycket stark anknytning (20 års äktenskap + barn i Sverige).
  • Den brukar gå snabbt om alla dokument är kompletta (6–9 mån).
  • Försörjningskravet kvarstår – men nu kan Peter visa sitt kapital (t.ex. svensk bank, intyg från revisor).
Det här är ofta den mest praktiska vägen framåt när PUT nekats efter lång utlandsvistelse.

Tillfälligt besöksvisum

Hon kan söka ett Schengenvisum (C-visum) för upp till 90 dagar.
Men:
  • Det ger inte rätt att bo eller jobba.
  • Man kan inte byta till uppehållstillstånd inifrån Sverige.
  • Det är bara en tillfällig lösning för att familjen inte ska vara splittrad under tiden UT-ansökan prövas.
Kan vara värt att göra parallellt för att få ihop familjen under tiden.

Familjen flyttar till Thailand (tillfälligt)

Inte nödvändigtvis ett misslyckande – många familjer väljer detta som mellanlösning.
Eftersom barnen kan thai och familjen har hus där, kan de:
  • bo där 1–2 år,
  • Peter leva på sina pensioner + sparpengar,
  • söka nytt UT för Evelina när de beslutar att återvända.
Fördelen: lugnare process, inga svenska försörjningskrav under tiden.
Nackdelen: barnens skolgång, social rotning.

3. Strategiskt råd​

Om jag vore rådgivare till Peter och Evelina, hade jag sagt:
  1. Överklaga beslutet om PUT om det finns tid kvar (det stoppar verkställighet).
  2. Förbered samtidigt en ny UT-ansökan med:
    • Intyg på Peter & Evelinas äktenskap,
    • Barnens svenska skolgång,
    • Kapitalbevis (även utländska, översatta),
    • Lagfart på huset i Sverige.
  3. Skriv ett brev om särskilda skäl (humanitära omständigheter, familjeenhet, barns bästa).
Även om PUT är svårt att få tillbaka direkt, kan hon nästan säkert få ett nytt 2-årigt UT, och därefter återigen PUT efter 2 år i Sverige.

❤️ 4. Barnens bästa (juridiskt starkt argument)​

Enligt utlänningslagen 1 kap. 10 § ska barnets bästa alltid beaktas.
Barn som:
  • är svenska medborgare,
  • bor i Sverige,
  • går i skola här,
… har rätt till familjeliv med sina föräldrar.
Det är ett mycket starkt argument för att ge Evelina nytt UT, även om hon formellt förlorat sitt tidigare tillstånd.

5. Sammanfattning​

ÅtgärdRealismKommentar
Överklagan Möjlig, särskilt med medicinska & familjeskälMåste göras snabbt
Ny UT-ansökan Mest praktisk vägKräver korrekt försörjningsbevis
Besöksvisum Tillfällig lösningMax 90 dagar
Flytt till Thailand⚪ Alternativ reservplanBarnens skolgång påverkas

/ SatanG

PUT går inte att få direkt och har hennes tillfälliga uppehållstillstånd upphört blir det att börja om från början med ett TUT.

Har han inte tillräcklig inkomst och inte vill visa några tillgångar lär det bli avslag.

Reglerna är mycket strikta när det gäller att vistas utanför Sverige under tiden man har ett TUT.
Behöver man vara borta från Sverige en längre tid med TUT måste man ha starka skäl och varsko Migrationsverket det i förväg.
Att växelvis bo i två länder går inte numera.

Tack för svaren, det verkar vara en knepig sits de har hamnat i. Jag har inte alla detaljer heller, utan tänkte bara försöka hjälpa honom lite smått. Det är tråkigt om det är så strikta migrationsregler att de trumfar barns rätt att få vara med sin ena förälder, men de ska göra ett försök att överklaga. Går inte det så lär väl inte vanligt UT beviljas heller av samma anledning och då är möjligen ett alternativ att temporärt köra på besöksvisum hit, och sen flytt till Thailand för att kunna hålla ihop familjen. Men det är inte säkert att det är så bra för barnen som går i grundskola att ryckas upp från sin miljö och sina vänner och byta land, även om Thailand är väldigt trevligt på många sätt.

Frågade ChatGDP

Det är ett klassiskt – men mycket olyckligt – fall som illustrerar hur Migrationsverkets regler ibland krockar med verkligheten i internationella familjer.
Jag kan förklara exakt varför Evelina fick avslag, vilka vägar som finns kvar, och vad Peter realistiskt kan göra nu – både kortsiktigt och långsiktigt.

1. Varför Evelina fick avslag på PUT​

Det finns två separata skäl till avslag i det du beskriver, och båda är avgörande juridiskt:

❌ A. Hon anses inte längre bosatt i Sverige​

• Migrationsverket anser att ett permanent uppehållstillstånd (PUT) förutsätter att personen har fortsatt hemvist i Sverige.
  • Om man bor utomlands längre än 1 år, eller tydligt har flyttat ut, anses hemvistet brutet.
  • Även om orsaken (t.ex. sjukt föräldrahem) är förståelig, är lagen strikt: vistelse utanför Sverige >12 månader = risk för återkallelse eller avslag.
Hon har alltså juridiskt förlorat hemvistet eftersom hon varit i Thailand ca 1 år, och därför kan inte PUT beviljas.

❌ B. Peter uppfyller inte försörjningskravet​

• Sedan 2016 gäller att referenspersonen (Peter) måste kunna visa försörjningsförmåga + bostad.
  • Sparpengar i Thailand, “svarta inkomster”, eller ej redovisade kapital till Skatteverket räknas inte.
  • Migrationsverket utgår strikt från skattepliktiga inkomster i Sverige (eller dokumenterat kapital i svensk bank).
  • Eftersom Peter inte kan/vill visa sina tillgångar, saknas lagligt bevis för försörjning – även om de i praktiken inte har problem.
Utan bevisad försörjning kan inte UT eller PUT beviljas enligt utlänningslagen, även om familjen i verkligheten lever gott.

⚖️ 2. Vad de kan göra nu​

Det finns fyra möjliga vägar – vissa bättre, vissa tillfälliga.

Överklaga avslaget

• De har normalt 3 veckor på sig från beslutsdatum att överklaga till migrationsdomstolen.
  • En överklagan kan vinna på två punkter:
    1. Särskilda skäl för den långa utlandsvistelsen (t.ex. vård av allvarligt sjuk förälder).
    2. Försörjningsförmåga via kapital – om Peter nu kan tänka sig att redovisa sina tillgångar.
Tips: De bör ta hjälp av en migrationsjurist. Om de kan visa:
  • Utskrifter från bankkonton (även utländska, översatta),
  • Ägande av bostad i Sverige,
    kan Migrationsverket eller domstolen godta det som särskilda skäl och bevilja nytt UT eller till och med PUT.
Men chansen är störst om hon fortfarande har stark familjeanknytning i Sverige (barnen).

Ny ansökan om uppehållstillstånd (UT)

Om överklagan inte går, kan hon göra en ny ansökan från Thailand om:

Det är i praktiken en ny process från början, men:
  • Hon har mycket stark anknytning (20 års äktenskap + barn i Sverige).
  • Den brukar gå snabbt om alla dokument är kompletta (6–9 mån).
  • Försörjningskravet kvarstår – men nu kan Peter visa sitt kapital (t.ex. svensk bank, intyg från revisor).
Det här är ofta den mest praktiska vägen framåt när PUT nekats efter lång utlandsvistelse.

Tillfälligt besöksvisum

Hon kan söka ett Schengenvisum (C-visum) för upp till 90 dagar.
Men:
  • Det ger inte rätt att bo eller jobba.
  • Man kan inte byta till uppehållstillstånd inifrån Sverige.
  • Det är bara en tillfällig lösning för att familjen inte ska vara splittrad under tiden UT-ansökan prövas.
Kan vara värt att göra parallellt för att få ihop familjen under tiden.

Familjen flyttar till Thailand (tillfälligt)

Inte nödvändigtvis ett misslyckande – många familjer väljer detta som mellanlösning.
Eftersom barnen kan thai och familjen har hus där, kan de:
  • bo där 1–2 år,
  • Peter leva på sina pensioner + sparpengar,
  • söka nytt UT för Evelina när de beslutar att återvända.
Fördelen: lugnare process, inga svenska försörjningskrav under tiden.
Nackdelen: barnens skolgång, social rotning.

3. Strategiskt råd​

Om jag vore rådgivare till Peter och Evelina, hade jag sagt:
  1. Överklaga beslutet om PUT om det finns tid kvar (det stoppar verkställighet).
  2. Förbered samtidigt en ny UT-ansökanmed:
    • Intyg på Peter & Evelinas äktenskap,
    • Barnens svenska skolgång,
    • Kapitalbevis (även utländska, översatta),
    • Lagfart på huset i Sverige.
  3. Skriv ett brev om särskilda skäl (humanitära omständigheter, familjeenhet, barns bästa).
Även om PUT är svårt att få tillbaka direkt, kan hon nästan säkert få ett nytt 2-årigt UT, och därefter återigen PUT efter 2 år i Sverige.

❤️ 4. Barnens bästa (juridiskt starkt argument)​

Enligt utlänningslagen 1 kap. 10 § ska barnets bästa alltid beaktas.
Barn som:
  • är svenska medborgare,
  • bor i Sverige,
  • går i skola här,
… har rätt till familjeliv med sina föräldrar.
Det är ett mycket starkt argument för att ge Evelina nytt UT, även om hon formellt förlorat sitt tidigare tillstånd.

5. Sammanfattning​

ÅtgärdRealismKommentar
ÖverklaganMöjlig, särskilt med medicinska & familjeskälMåste göras snabbt
Ny UT-ansökanMest praktisk vägKräver korrekt försörjningsbevis
BesöksvisumTillfällig lösningMax 90 dagar
Flytt till Thailand⚪ Alternativ reservplanBarnens skolgång påverkas

/ SatanG
  • "Sparpengar i Thailand, “svarta inkomster”, eller ej redovisade kapital till Skatteverket räknas inte."
Nej det kan ju vara problematiskt när man vill ha kakan men inte betala för den.

Tydligen är både Peter och barnen danska medborgare, han håller på att undersöka nu ifall det hjälper något om han blir svensk medborgare. Han är född i Danmark, men har bott större delen av sitt live både som ung och vuxen i Sverige. Han ska ta hjälp av någon som kan mer om det här området även om det kostar en slant, men jag förmedlade tipsen härifrån också. Evelina har arbetat tidigare i Sverige så den vägen kan kanske gå också, att se om hon kan få jobb här igen och att inkomsten som Migrationsverket klagade på då löser sig.
Dom får väl flytta till Danmark.

Tycker det finns flera oklarheter i historien.
Om han nu har för liten inkomst för att försörja henne enligt reglerna hur fick hon sitt första uppehållstillstånd för att bosätta sig i Sverige tillsammans med honom?
Sen är detta med att dom är danska medborgare rör till det.

Vanligtvis när man nekas PUT får man fortsätta med TUT i två år i taget

Senast ändrad:
Jag vet inte alla detaljer då jag inte känner dem väl, men säg att det var 20 år sedan de flyttade hit första gången. Då hade han högre taxerade inkomster antar jag, eller om reglerna var annorlunda då, eftersom det blev beviljat UT då. Sen har det varit jobb i bland annat Thailand och lagt undan pengar där under några års tid en gång i tiden. Men det kanske inte är möjligt ändå att skatta för gamla inkomster från annat land nu i efterhand och få det att räknas som nog hög inkomst nu då för PUT. Jag har inte så mycket mer att tillföra tråden här då jag inte har alla detaljer, men de fick något tips med sig härifrån så det är välkommet.

Jag vet inte alla detaljer då jag inte känner dem väl, men säg att det var 20 år sedan de flyttade hit första gången. Då hade han högre taxerade inkomster antar jag, eller om reglerna var annorlunda då, eftersom det blev beviljat UT då. Sen har det varit jobb i bland annat Thailand och lagt undan pengar där under några års tid en gång i tiden. Men det kanske inte är möjligt ändå att skatta för gamla inkomster från annat land nu i efterhand och få det att räknas som nog hög inkomst nu då för PUT. Jag har inte så mycket mer att tillföra tråden här då jag inte har alla detaljer, men de fick något tips med sig härifrån så det är välkommet.
Inkomst kravet för PUT ligger bara på henne och inte honom.
Tillfälligt uppehållstillstånd TUT 2 årigt däremot ligger på honom.

Jag har inte fått kläm på om hon hade ett uppehållstillstånd överhuvudtaget i Sverige?
Inte heller barnens medborgarskap?

Tydligen är både Peter och barnen danska medborgare,
Inkomst kravet för PUT ligger bara på henne och inte honom.
Tillfälligt uppehållstillstånd TUT 2 årigt däremot ligger på honom.

Jag har inte fått kläm på om hon hade ett uppehållstillstånd överhuvudtaget i Sverige?
Inte heller barnens medborgarskap?
Barnen verkar vara Danska

Det skumma är väl om hon hade TUT för 20 år sedan så kan man ju undra varför hon inte redan har PUT, förr fick väl alla PUT efter två år när det skulle förlängas efter första uppehållstillståndet gått ut om dom fortfarande var tillsammans. Så var det när farsans ödla från Vietnam var här, efter två år och beviljat PUT drog hon som en löning till dottern i Borlänge :laugh2:
Dom nya reglerna om att du måste ha haft TUT i 3 år och att du ska kunna försörja dig själv osv inträdde ju den 20:e juni 2020 för att kunna få PUT.

Det skumma är väl om hon hade TUT för 20 år sedan så kan man ju undra varför hon inte redan har PUT, förr fick väl alla PUT efter två år när det skulle förlängas efter första uppehållstillståndet gått ut om dom fortfarande var tillsammans. Så var det när farsans ödla från Vietnam var här, efter två år och beviljat PUT drog hon som en löning till dottern i Borlänge :laugh2:
Dom nya reglerna om att du måste ha haft TUT i 3 år och att du ska kunna försörja dig själv osv inträdde ju den 20:e juni 2020 för att kunna få PUT.
Om man läser första inlägget så får man bättre besked.
De gifte sig för 20 år sedan i Thailand. Då de bodde i Thailand. Han har jobbat i Thailand, Sverige och Norge, och är tydligen dansk.

Som du säger fick man PUT efter 2 år förut. Men vi vet inte riktigt när de flyttade till Sverige och hur länge de bott här. De har fått väldigt bra tips här i tråden så det är väl dags för dom att göra något med de tipsen, tycker jag.

Om man läser första inlägget så får man bättre besked.
De gifte sig för 20 år sedan i Thailand. Då de bodde i Thailand. Han har jobbat i Thailand, Sverige och Norge, och är tydligen dansk.

Som du säger fick man PUT efter 2 år förut. Men vi vet inte riktigt när de flyttade till Sverige och hur länge de bott här. De har fått väldigt bra tips här i tråden så det är väl dags för dom att göra något med de tipsen, tycker jag.
Fast rubriken säger något annat.
Det kan inte handla om PUT och hon befinner sig utomlands och har blivit nekad ett uppehållstillstånd till Sverige.
Hon måste sakna ett uppehållstillstånd som upphört eller aldrig haft något.

Man börjar alltid med ett tillfälligt 2 årigt uppehållstillstånd som går att förlänga tills man fyller villkoren för PUT.

Hon får inte komma till Sverige nu då villkoren inte uppfylls för att bosätta sig med honom.
Det står i beslutet orsaken till avslaget, för låg inkomst.
Med den taskiga ekonomin lär det även bli avslag på ansökan av Schengen visum.

Barnen är kanske svårare att bedöma, är hon biologisk mamma?
Ingen ålder på barnen

En överklagan granskar bara om det begåtts några fel i handläggningen som lett till avslaget.

Fast rubriken säger något annat.
Det kan inte handla om PUT och hon befinner sig utomlands och har blivit nekad ett uppehållstillstånd till Sverige.
Hon måste sakna ett uppehållstillstånd som upphört eller aldrig haft något.

Man börjar alltid med ett tillfälligt 2 årigt uppehållstillstånd som går att förlänga tills man fyller villkoren för PUT.

Hon får inte komma till Sverige nu då villkoren inte uppfylls för att bosätta sig med honom.
Det står i beslutet orsaken till avslaget, för låg inkomst.
Med den taskiga ekonomin lär det även bli avslag på ansökan av Schengen visum.

Barnen är kanske svårare att bedöma, är hon biologisk mamma?
Ingen ålder på barnen

En överklagan granskar bara om det begåtts några fel i handläggningen som lett till avslaget.

Tidigare så var det bättre att vara utlänning i Sverige om man sökte uppehållstillstånd.
En svensk hade fått frun på 2 års UT medans en utlänning per automatik fick 5 år till sin fru. Nu vet jag inte när dessa regler upphörde, men förr var det så.
Det samma verkar gälla Norge i nutid. Har den dansk kollega som flyttade till Norge för att det var lättare som utlänning att kunna få ett vettigare UT till frun.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp