Nok Travel och Davan Travel i Chiang Mai - dating scam

db4

Medlem
Har någon haft kontakt med dessa resebyråer som är lokaliserade i ChiangMai? Enligt deras hemsidor

så ska de bedriva biljettförsäljning och olika utflykter. Detta är inte korrekt. Jämför dessa websidor, de är i princip likadana och lockar med svenska guider. Dock skiljer sig namnen åt under fotona på tjejerna som kallas guider, ett första tecken på att något inte stämmer. Söker man efter dessa resebyråer på andra reseguidesiter, hittar men dem definitivt inte.

Hur kom jag då i kontakt med i mitt fall Nok Travel? Jo, som garant och "bevis" på att tjejen jag hade kontakt med arbetar där och hennes historia således är "sann".

Det handlar såklart om en dum svensk kärlekskrank herre (undertecknad) som blev kontaktad på AsianDating av en förslagen dam. Hennes historia är att hon är en återvandrad thaidotter, hennes mamma är gift med svensk man, dottern blev adopterad och växte upp i Sverige. Efter ett trassligt förhållande i Sverige flyttade hon tillbaks till Thailand och började arbeta som guide. Nu vill hon hem till trygga Sverige igen, med hjälp av en svensk man. Hon talar skånska, skriver på svenska och skickar rikligt med foton från Chiang Mai. Bland annat ett svenskt pass som ska föreställa henne med hennes svenska namn Linda Andersson, giltigt till sista mars 2020. Men hon klarar inte av att betala blijetten själv, utan behöver hjälp med i runda slängar 10 000kr. Här ställer Nok Travel upp och bokar biljett, skickar en bild på bokad biljett med korrekta datum och ett biljettnummer. De ringer t o m upp mig och konfirmerar att damen begärt ledigt från sitt jobb och beräknar vara borta under sex månader. Pengar för biljetten ska betalas in på ett bankkonto tillhörande chefen för Nok Travel.

Jag kollar upp biljetten, finns ingen sådan bokning hos Thai Airways. Kollar hennes passnummer hos passpolisen, felaktigt nummer. Försöker hitta Nok Travel på weeben, hittar Davan Travel med nästan identisk info, dock med olika foton med olika namn.

Nu kan jag inte garantera att det verkligen är på detta viset, då jag dragit öronen åt mig och därmed inte gått helt i fällan. Eller så har jag missat chansen till en underbar kvinna pga överdriven misstänksamhet. Vad tror ni?

Ser bluff ut. Finns ganska mycket på hemsidan som är konstigt om det är ett företag med 10 års erfarenhet.

• Like
Reactions: db4
Bluff. Samma personer höll på likadant för ett gäng år sen har jag för mig. Någon här kanske vet vem Hans är?

hans.PNG

Om du nu vet vem han är, häng ut honom. Sånt pöbel skall man inte hålla bakom ryggen.
Sant jag är väl inte hundra heller. Även om jag var skulle jag aldrig hänga ut dem. De lurar människor men på något vis kan jag tycka det kan vara ett billigt uppvaknande för i mitt tycke mycket naiva. Om de inte råkade ut för detta redan i detta stadiet kommer bli av med allt de äger och har.

Har någon haft kontakt med dessa resebyråer som är lokaliserade i ChiangMai? Enligt deras hemsidor

så ska de bedriva biljettförsäljning och olika utflykter. Detta är inte korrekt. Jämför dessa websidor, de är i princip likadana och lockar med svenska guider. Dock skiljer sig namnen åt under fotona på tjejerna som kallas guider, ett första tecken på att något inte stämmer. Söker man efter dessa resebyråer på andra reseguidesiter, hittar men dem definitivt inte.

Hur kom jag då i kontakt med i mitt fall Nok Travel? Jo, som garant och "bevis" på att tjejen jag hade kontakt med arbetar där och hennes historia således är "sann".

Det handlar såklart om en dum svensk kärlekskrank herre (undertecknad) som blev kontaktad på AsianDating av en förslagen dam. Hennes historia är att hon är en återvandrad thaidotter, hennes mamma är gift med svensk man, dottern blev adopterad och växte upp i Sverige. Efter ett trassligt förhållande i Sverige flyttade hon tillbaks till Thailand och började arbeta som guide. Nu vill hon hem till trygga Sverige igen, med hjälp av en svensk man. Hon talar skånska, skriver på svenska och skickar rikligt med foton från Chiang Mai. Bland annat ett svenskt pass som ska föreställa henne med hennes svenska namn Linda Andersson, giltigt till sista mars 2020. Men hon klarar inte av att betala blijetten själv, utan behöver hjälp med i runda slängar 10 000kr. Här ställer Nok Travel upp och bokar biljett, skickar en bild på bokad biljett med korrekta datum och ett biljettnummer. De ringer t o m upp mig och konfirmerar att damen begärt ledigt från sitt jobb och beräknar vara borta under sex månader. Pengar för biljetten ska betalas in på ett bankkonto tillhörande chefen för Nok Travel.

Jag kollar upp biljetten, finns ingen sådan bokning hos Thai Airways. Kollar hennes passnummer hos passpolisen, felaktigt nummer. Försöker hitta Nok Travel på weeben, hittar Davan Travel med nästan identisk info, dock med olika foton med olika namn.

Nu kan jag inte garantera att det verkligen är på detta viset, då jag dragit öronen åt mig och därmed inte gått helt i fällan. Eller så har jag missat chansen till en underbar kvinna pga överdriven misstänksamhet. Vad tror ni?
Vaket att kolla upp allt, du lär nog hitta en bra kvinna till slut.

Vet inte hur gammal du är men reagerade direkt på att hon var Thai/Svensk, en sån tjej är lika svår som alla andra Svenskor så om hon var snygg och yngre än dig så redan där skulle du förstått att nåt inte stämde.

Senast redigerad av en moderator:
Vaket att kolla upp allt, du lär nog hitta en bra kvinna till slut.

Vet inte hur gammal du är men reagerade direkt på att hon var Thai/Svensk, en sån tjej är lika svår som alla andra Svenskor så om hon var snygg och yngre än dig så redan där skulle du förstått att nåt inte stämde.

Personligen föredrar jag dom som inte kan varken Svenska eller Engelska eller bara ytterst lite engelska, blir jobbigt att kommunicera i början för översättningsapparna är kassa men det får man ta. Sen ska dom inte ha några tatueringar, inte röka och inte tycka om alkohol och inte veta hur man lägger upp bollarna i biljard. Då har man sållat bort många dåliga.

Thai kvinnor är underbara men dom ska vara 100% Thai i tanken. Inte försvenskade eller förstörda av nån annan falang.

Jag väljer en försvenskade eller engelsktalande.

Om Du läser vad Du själv skrivit, så ser Du att detta är bedrägeri, och som andra sagt, detta har pågått i åratal, och basen för
dessa bedrägerier är med stor sannolikhet i Sverige...

Se nu det positiva, Du slipper lägga ut en massa pengar för ingenting, Du slipper en T&R till någon flygplats, Du slipper köpa

en blomsterbukett, Du slipper stå tillsammans med andra män, och vänta på samma "flicka", som även kan vara en man,

och Du slipper känna dig lurad...och Du, snyggt jobbat, fanns väl lite mer att kolla upp, pengar ska betalas in på ett bankkonto,

vilken bank? vem äger kontot, Chefen? Nok Travel ringer upp dig, från vilket nummer? mobil kontantkort? varför inte be att få

tala med "Chefen" och detta Nok Travel, varför inte fråga efter företagets org.nummer, och gå vidare från detta....

Om Du läser vad Du själv skrivit, så ser Du att detta är bedrägeri, och som andra sagt, detta har pågått i åratal, och basen för
dessa bedrägerier är med stor sannolikhet i Sverige...

Se nu det positiva, Du slipper lägga ut en massa pengar för ingenting, Du slipper en T&R till någon flygplats, Du slipper köpa

en blomsterbukett, Du slipper stå tillsammans med andra män, och vänta på samma "flicka", som även kan vara en man,

och Du slipper känna dig lurad...och Du, snyggt jobbat, fanns väl lite mer att kolla upp, pengar ska betalas in på ett bankkonto,

vilken bank? vem äger kontot, Chefen? Nok Travel ringer upp dig, från vilket nummer? mobil kontantkort? varför inte be att få

tala med "Chefen" och detta Nok Travel, varför inte fråga efter företagets org.nummer, och gå vidare från detta....
De lurade skäms för att blivit lurad så de anmäler inte och hänger inte ut. = världens säkraste scam.

Minns när jag stod i kö på westrn union pattaya och en kvinna framför mig kvitterade ut ett tjugotal transfereringar. Såg hon så bra ut?? Nä en medelålders tant med kinesiskt påbrå.

Minns en gång till då jag träffade frugan. Hon ville jag skulle ringa upp en stackare i Singapore o säga att hant flickvän scammade honom. Vilken ilska jag fick tillbaka... :rolleyes:

6 månader tjänstledig från ett arbete som Guide? tror jag inte ett skit på,

visa upp en falsk biljett är väl inga problem, kan man visa upp ett Visa?

Blir nog svårt att resa på ett pass som har sista Mars 2020 som sista giltighetsdag.

• Like
Tack för ert intresse och kloka svar.
Jag blev som sagt uppringd av "resebyråns" representant Lennart Gustavsson, från det telefonnummer som står på hemsidan. Likaså fick jag email från hemsidans emailadress, för ytterligare konfirmation av att allt "går rätt till". Det hade varit intressant att höra hur det låter om man ringer upp dem och utger sig vara i Chiang Mai och sugen på en grupputflykt. Har de ens en butik eller kontor att besöka? Adressen finns ju också, och gatan existerar.

Det är så lätt att förföras och det är väl tur att man reagerar, när något som låter för bra är med största sannolikhet också det.

6 månader tjänstledig från ett arbete som Guide? tror jag inte ett skit på,

visa upp en falsk biljett är väl inga problem, kan man visa upp ett Visa?

Blir nog svårt att resa på ett pass som har sista Mars 2020 som sista giltighetsdag.

Nu är detta ett sidospår. Men tänkte ändå informera dig. Det går utmärkt att resa HEM till Sverige på ett utgånget pass. Som svensk medborgare har du alltid rätt att komma hem även om ditt pass gått ut.

Således behövs inte heller något visum. Men de sakerna hade ju varit de minsta att fundera på i denna scam som pågått i många år! Brukar med jämna mellanrum bli en tråd här eller på MPR eller något i tidningen om dessa bluffer.

Så lurades männen i Arlandabluffen Så lurade ”Gunnar” fem svenska män – rakt i dejtbluffen

Just det, hon är svensk medborgare...ett pass som är utgånget, då får man väl hoppas på att landet och flygbolaget,

släpper ut ur landet, och flyget låter sig bordas.

Ja just det, svensk medborgare kan komma in i landet Swe. med ett svenskt ID-kort...men hur blir nu detta? har hon rest in i Th. på sitt svenska pass?

då torde väl 6-månaders regeln gälla, nu blev det fler frågor än svar...

Ja just det, svensk medborgare kan komma in i landet Swe. med ett svenskt ID-kort...men hur blir nu detta? har hon rest in i Th. på sitt svenska pass?

då torde väl 6-månaders regeln gälla, nu blev det fler frågor än svar...

Spelar ingen roll. 6-månaders handlar om folkbokföring inte om medborgarskap.

Inresa har alldeles säkert gjorts på thailänskt pass. Men även det kvittar då hon är thailändsk medborgare och har rätt att vistas i landet.

Vilken ilska jag fick tillbaka... :rolleyes:

Ja, det där är verkligen ett getingbo att ge sig in i. Efteråt brukar de dessutom vara sura för att ingen har berättat vad som har försiggått. :rolleyes:

"When a man loves a woman
Can't keep his mind on nothin' else
He'd trade the world
For a good thing he's found
If she is bad, he can't see it
She can do no wrong
Turn his back on his best friend
If he puts her down"

• Like

Tillbaka
Topp