Non immigrant visa

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej, ska jobba i thailand till hösten, hotellet i thailand ska fixa arb tillstånd till mig,

ska jag söka mitt visum innan jag åker eller då jag är i thailand?
Kan någon förklara lite mer hur man ska gå till väga, vad det kostar m.m. förstår mig inte på det dom skriver på ambassadens hemsida.

Tack :)

Hej Farangnoi, kul attt du fått jobb i Thailand. om du inte hittade svaret i tidigare inlägg så skrev Thaikonsult så här tidigare.
Citat från Thaikonsult.

Du måste börja med att söka ett Non Immigrant visum hos Thaiambassaden om du planerar att söka arbetstillstånd i Thailand. Du kommer kanske enbart att få ett för tre månader till att börja med.

Hur lång tid Thaiambassaden behöver för att ordna detta visum till dig kan enbart de själva svara på.

Ditt Non Immi förlänger du därefter i Thailand på något av Immigrationskontoren och söker även arbetstillståndet där.

När du kommer till Thailand på ditt första Non Immi kan du fråga din tilltänkta arbetsgivare och be dem ge dig svar på dina frågor kring själva arbetstillståndet. De flesta arbetsgivare som anställer västerlänningar vet hur pappershanteringen fungerar. Det är enklare och det kan variera en del mellan vad olika myndighetspersoner i provinserna tycker i frågan och vilka handlingar de kräver.

Hälsointyget skaffar du hos en läkare på plats i Thailand.

Du ska även ha med dig arbetsintyg och skolbetyg från Sverige.

Mvh Thaikonsult

Hoppas detta var till hjälp,och lycka till hälsn. Sven

Tack så mycket för hjälpen! :)
Är det svårt att få ett non immigrant visum, visst skickar då hotellet i Thailand en massa papper till mig med?
Det står även på ambassadens hemsida att jag även måste visa ambassaden att jag har minst 20 000 bath på mitt konto? Stämmer det?

En till fråga, kan jag skicka via post, eller måste jag åka dit personligen? Bor uppe i norrbotten.

Mvh Maria

Jag har tyvärr inga svar på dina frågor, vill bara sägga GRATTIS till jobbet ;D :thumbsup:.

/Ulle

Har nu ringt och hört med Thai embassaden, och alla säger olika.
Enligt ambassadens hemsida så behöver jag följande för att få ett non immigrant visa B:

Non- Immigration Visa category “B” (Business Visa)
1. Foreigners who wish to work in Thailand must provide the following documents:
- Passport or travel document with validity of not less than 6 months.
- Completed visa application form.
- Two recent passport- sized photograph (45 x 35 mm) of the applicant taken within the past 6
months.
- Evidence of adequate finance (20,000 Baht per person and 40,000 Baht per family)
- Letter of approval from the Ministry of Labour. To obtain this letter, the applicant’s prospective
employer in Thailand is required to submit Form WP3 at the Office of Foreign Workers
Administration, Department of Employment, Ministry of Labour Tel. 02 245 2745, or at the
Provincial Employment Office in his or her respective province. More information is available at
www.doe.go.th/workpermit/index.html
- Copy of work permit issued by the Ministry of Labour and alien income tax or Pho Ngor Dor 91
(only in the case where applicant has previously worked in Thailand)
- Corporate document of hiring company in Thailand such as:
1. business registration and business licence
2. lists of shareholders
3. company profile
4. details of business operation
5. lists of foreign workers stating names, nationalities and positions
6. map indicating location of the company
7. balance sheet , statement of Income Tax and Business Tax (Por Ngor Dor 50 and Por
Ngor Dor 30 of the latest year)
8. value-added tax registration(Por Ngor Dor 20)
- Fee 400 SEK (in cash) per person for single entry. Fee1000 SEK (in cash) per
person for multiple entries
- Document indicating the number of foreign tourists( for tourism business only), or
document idicating export transactions issued by banks (for export business only)
- An alien who receives a Non-Immigrant visa can work in Thailand once he or she
has been granted a work permit. An alien in violation of the Immigration Act B.E. 2522 (1979)
concerning taking up employment without work permit or the Royal Decree B.E. 2522 (1979)
concerning holding employment in certain restricted occupations and professions shall be
prosecuted and imprisoned or fined, or shall face both penalties.
- It is recommended that the applicant apply for a visa at the Thai Embassy/
Consulate in the country where he/she has the residence

Ringde sedan och hörde med ambassaden och dom sa att jag även behöver en CV.
Varför står det då inte med på hemsidan då? Och om det nu är så att jag behöver en CV, är det något mer jag behöver som ej står med här. Dom sa även att jag bara ska betala 400 kr (för en inresa) för sedan så söker jag multiple entries i Thailand?

Någon som gjort det här tidigare kan vara snäll och berätta, tack

För att söka arbete i Thailand!

Först behöver du ett Non Immigrant B visum för att kunna få ett arbetstillstånd i Thailand. Non Immigrant B är egentligen ett uppehållstillstånd och inget visum men i Thailand kallar man tillståndet allmänt för visum.

Visumet måste du ansöka om på en thaiambassad utanför Thailand.

Första gången man söker ett Non Immigrant visum beviljas man i regel endast ett tre månaders visum. Efter dessa tre månader kan man ansöka om ett 1-års visum i Thailand.

För att ansöka om ett Non Immigrant B visum måste du ha ett rekommendationsbrev från företaget som vill anställa dig.

Det framgår tydligt på thaiambassadens hemsida vilka övriga handlingar som ska bifogas ansökan om ett Non Immigrant B visum.

När du fått ditt Non Immigrant B visum kan du ansöka om Work Permit (arbetstillstånd) i Thailand. Du behöver då ett CV, ett nytt thailändskt hälsointyg och tre passfoton.

Thailand har en progressiv inkomstskatteskala. Inkomstskatten är mellan 5 till 37% beroende på den totala inkomsten.

Alla utlänningar i Thailand måste betala skatt med en utgångspunkt från en förutbestämd minimiinkomst per månad. För européer tillämpas en minimiinkomst på 50.000 bath.

Mvh Thaikonsult

Minimum 25% skatt för faranger
=Minst 25% på 50 000 baht = Man ska betala 12 500/mån även om man tjänar mindre. (i alla fall då jag kollade senast)

Thaikonsult.

Jag är mycket imponerad av den hjälp ni tillhandarhåller här helt gratis.
Efter dessa år som jag varit medlem här har jag sett hur mycket ni gjort för människor här som vill ha hjälp.

Jag hoppas att det ni gör, här är mödan värt.. en djup bugning från mig..

När vi på Thaikonsult ändå sitter och jobbar med migrationsfrågor varje dag kan vi bistå med lite info i olika frågor. Det är enbart stimulerande.

Mvh Thaikonsult

han kan detta, fick lite minus karma för detta, kan lösa detta
på egen han, från er........., varför, när man har ett proffs.
fattar nada

Tack för hjälpen,
Så nu då jag skickar till ambassaden i Sverige så behöver jag inte skriva en CV?
Det står även att jag behöver visa att jag har minst 20.000 bath/person, och att min familj har minst 40.000 bath? Stämmer det?

Om nu hotellet skickar alla papper som behövs (det är ett 5 stjärnigt hotell, och dom har flera faranger som jobbar där) Så är det kanske inte så svårt att få uppehållstillståndet? Eller är det svårt att få sånt?

Mvh Maria

Jag kan inte svara på hur svårt det är att få ett arbetstillstånd i ditt fall. Det beror säkert mycket på din arbetsgivare hur denne hanterar saken. Normalt är det inte några större problem förutom en del pappersarbete.

Ja, man ska kunna visa upp 20.000 bath/ person vid inresan om de kontrollerar detta.

Du måste fråga thaiambassaden i Stockholm vad de vill ha för handlingar för att bevilja dig ett non immi B. Det är onödigt att resa dit och ansöka om du inte har med dig alla handlingar de vill ha.

Mvh Thaikonsult

Tack för hjälpen Thaikonsult :)
Tänkte om du har någon aning om hur man gör då man är i Thailand,
Åker ju dit, sedan ska jag fixa arbtillstånd (eller företaget fixar det till mig)
Visst måste jag åka ut ur landet och göra det då? Till Malaysia? Går det att åka över på en dag, eller måste man övernatta där? Om man nu övernattar där är det på hotell då? (om man åker en visa run)

Sedan efter man fått arb tillståndet så har jag ju det i 3 månader, och sedan måste förlänga, måste man åka över gränsen då eller räcker det med att åka till ambassaden, eller måste man göra bägge delarna, och hur ofta måste man göra det?
Och om man nu åker över gränsen, går det bra att göra det i Burma?

Mvh Maria

Undrar fortfarande om någon kan svara på följande frågor:

Tänkte om ni har någon aning om hur man gör då man är i Thailand,
Åker ju dit, sedan ska jag fixa arbtillstånd (eller företaget fixar det till mig)
Visst måste jag åka ut ur landet och göra det då? Till Malaysia? Går det att åka över på en dag, eller måste man övernatta där? Om man nu övernattar där är det på hotell då? (om man åker en visa run)

Sedan efter man fått arb tillståndet så har jag ju det i 3 månader, och sedan måste förlänga, måste man åka över gränsen då eller räcker det med att åka till ambassaden, eller måste man göra bägge delarna, och hur ofta måste man göra det?
Och om man nu åker över gränsen, går det bra att göra det i Burma?

Och måste man boka flygbiljett innan man gör visumet?

Mvh Maria

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

B
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
J