Ny här

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
C

christerpets

Gäst
Hejsan.
Mitt namn är Christer och jag är nybliven medlem här. Jag planerar att lära mig thai så snart som möjligt då jag blivit träffad av blixten. Det dök upp en härlig kvinna från Thailand i min värld men då hon varken kan engelska eller svenska så har vi lite svårt för att kommunicera. Hon använder sig av ett thai-engelskt lexikon men där får vi bara fram enstaka ord.
Hon är här tillfälligt i tre månader för att hälsa på sin mor och sin syster som bott här i ett drygt år.
Jag hoppas nu att Ni (någon) kan hjälpa mig att översätta det jag skulle vilja berätta för henne.

--------
Vackra Tuang.
Du är som en positiv kraft som ger mig ljus, värme och lycka. Du är nu en del av min värld och finns i mitt hjärta och jag vill att du ska finnas kvar där.
Jag respekterar dig och längtar efter att lära känna hela dig. Jag vill veta dina innersta drömmar och vad du fruktar.
Jag är en ärlig person som tror att det man ger får man tillbaks. Jag är inte rädd av mig och därför behöver jag inte ljuga. Jag tror att den som ljuger sviker sitt hjärta och jag vägrar att svika mitt.
När jag tänker på avståndet mellan Thailand och Sverige må det vara stort men ändå känns det som ett litet litet steg.
För första gången på många år är jag förälskad. I dig Tuang.

--------

Något sådant är vad jag skulle vilja berätta för henne. Hoppas på hjälp.
Mvh Christer

Hej Christerpets

Köp en ny bok där du har, svensk-thai och tvärt om, blir mycke lättare att söka dina och hennes ord, hadde engelska jag oxå, men de blir svårt, mycke lättare med den andra boken

Lycka till

"Wanpen " sa:
Hej Christerpets

Köp en ny bok där du har, svensk-thai och tvärt om, blir mycke lättare att söka dina och hennes ord, hadde engelska jag oxå, men de blir svårt, mycke lättare med den andra boken

Lycka till

Hej Wanpen.
Tack för ditt svar.
Jag ska som jag skrev lära mig thai så fort som möjligt men grejen är att jag inte kommer hinna lära mig innan hon åker. Jag vill berätta för henne nu :) helst ikväll redan.
mvh Christer

เรียนคุณตวงที่สวยงาม

คุณเหมือนความแรงใจ ที่ทำให้ชีวิตผมมีแสงสว่าง มีความอบอุ่น และมีความสุขมาก
คุณเป็นส่วนหนึ่งของโลกของผมอยู่แล้ว ผมอยากให้คุณอยู่ในหัวใจผมตลอดไป
ผมเคารพนับถือคุณอย่างมาก และอยากรู้จักคุณมากขึ้น อยากรู้ว่าคุณใฝ่ฝันถึงอะไรบ้าง กลัวอะไรบ้าง ผมเป็นคนจริงใจ ที่ถือว่าเท่าที่เราให้จะย่อมได้เอามาคืนด้วย
ผมไม่ค่อยกลัวอะไร ก็เลยไม่ต้องโกหกคุณ ผมเห็นว่าคนที่เคยโกหก เขอเหมือนคนที่หลอกหัวใจตัวเอง แล้วผมไม่ยอมหลอกหัวใจผม ตอนที่คิดถึงความห่างไกลระหว่างประเทศเราที่ดูเหมือนว่าจะอยู่ไกลแสนไกลกัน แต่ในหัวใจมันไม่ไกลเท่าไร เป็นครั้งแรกในหลายๆ ปีที่ผมได้รู้สึกอย่างนี้ รู้สึกว่ารัก รักคุณ รักคุณตวง

รัก
----Ditt namn----

:wai: Detta är en ungefärlig översättning. Sen är den poetiska svenskan räcker inte alltid till för att översätta så att det låter poetiskt på thailändska. Andra förslag mottages mer än gärna ;D

"SuperRookieBoy " sa:
:wai: Detta är en ungefärlig översättning. Sen är den poetiska svenskan räcker inte alltid till för att översätta så att det låter poetiskt på thailändska. Andra förslag mottages mer än gärna ;D

Tack så väldigt mycket SuperRookie! Jag är dig evigt tacksam. Vi läste det tillsammans direkt på skärmen nyss och det kändes skönt och gott.
Vi har bestämt att jag ska hälsa på henne i Thailand i oktober och jag ska försöka lära mig så mycket som möjligt av språket, historian och kulturen tills dess.
Mvh "gau" eller "gao" som hon numera kallar mig. ;D

Hej Christer!

Roligt att det var uppskattat och lycka till i framtiden!

Hej igen och tack för alla goda råd och all hjälp.
Det går hur bra som helst för oss ;)
Vi pratar en del om förlovning m.m. och jag ska idag ringa till migrationsverket för att kolla hur man gör om vi ska flytta ihop.
Ja det går fort framåt för oss men allt känns helt rätt. Jag ska till Thailand i september för att hälsa på henne och hennes föräldrar.

Eftersom jag jobbar mycket och oregelbundna tider så behövde vi verkligen den här helgen tillsammans. Vi har ägnat så gott som varenda vaken stund åt varandra och gjort massa härliga, roliga saker.
Fast... Regnet. Regnguden måste verkligen älska oss för varje gång vi visar oss utomhus blir han så glad att han blöter ner oss. Solen kan skina och visa sitt allra vackraste leende men så fort vi bestämmer oss för att gå ut så börjar det regna. Ofelbart.
Och när vi ger upp.. och går hemåt igen.. ja.. då kommer solen igen. Hmmm.

Ja du fredde nu var det ju inte jag som gjorde grovjobbet med att vara poetisk, lol. intressanta kurioisa-inlägg föresten!!!

Poesi , vore kanske en ide att starta en tråd om traditionella vers former på Thai. Har en del exempel från ett manuscript jag kan lägga ut bilder på om någon är intresserad. Chan och Raay meter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp