Nya regler för bahtbussarna.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Inga falanger får längre stå bak på bilen, om man gör detta riskerar man böter, överlast inte tillåtet, turistpriser inte tillåtet, dom förare som bryter mot reglerna får böter och kan bli avstängda och riskerar dessutom att förlora licensen.


New head of Pattaya Baht Bus Council to enforce the rules, bring new rules such as no standing on the back of Baht Busses
By Pattaya News Editor - July 6, 20181101

https://thepattayanews.com/wp-content/uploads/2018/07/baht-bus-pattaya-1.jpg
Pattaya-


PATTAYA:–The new head of the Pattaya Baht Bus Co-operative launched a committee tasked with investigating drivers violating traffic rules.

Sutab Sukuojai laid out his plans and policies to members and Banglamung District officials at a June 28 meeting at the co-op’s Pattaya office.

The new chairman said he will help the army and police crackdown on drivers parking illegally, not using bus stops and straying from assigned routes. It has also been announced, much to the surprise of baht bus drivers, expats and tourists that standing in the baht bus or on the back of the baht bus will be banned. People who violate this law can be charged up to 3000 baht. It is unclear if the fine is the responsibility of the driver or the person standing on the back.

The reason for banning standing on the back of baht busses has been stated that many people have fallen off over the years, generally when intoxicated, and injured themselves seriously. Removing the back standing areas of baht busses is also being looked at. It is stated that this ban has taken place immediately and police have begun fining people standing on the back. The Pattaya news can confirm that several reports of tourists being told to pay a 3000 baht fine for standing on the back have happened.

Baht bus operators will also be told not to overcrowd baht busses, especially at the bus stops on second Road going to Jomtien and Naklua. Finally, the drivers will be reminded not to overcharge tourists who do not know the fare or charge more during high traffic.

Sutab vowed that those found guilty will be suspended from driving and face license revocation for repeat offenses.

New head of Pattaya Baht Bus Council to enforce the rules, bring new rules such as no standing on the back of Baht Busses - The Pattaya News

Mvh isan lover

BEB3393E-1ECD-4105-8EE7-6CE4F7F98F89.jpeg
 
Senast ändrad:
Hej

Andra kanske tycker att falanger inte klarar av att både stå och hålla sig fast, bättre att dom sitter inne så att dom inte ramlar av och klagar på Thailand.

Mvh isan lover
Kanske för att de är för fulla då ? Är du farang eller Thai Isaan Lower ? Jag har inga problem att hålla fast
 
Kanske för att de är för fulla då ? Är du farang eller Thai Isaan Lower ? Jag har inga problem att hålla fast

Hej

Samma här, men många Thailändare har ju uppfattningen att falanger är lite som barn, okunniga, svaga och okapabla att klara sig själva, var dom nu har fått den uppfattningen ifrån?

Mvh isan lover
 
Hej

Samma här, men många Thailändare har ju uppfattningen att falanger är lite som barn, okunniga, svaga och okapabla att klara sig själva, var dom nu har fått den uppfattningen ifrån?

Mvh isan lover
Varför inte åka upp till tunneln och fråga dom om vad de tycker om barnsliga , okapabla Faranger 5555:):)
 
jag åker hoj då jag är för full och barnsligt okompetent för att få åka bathtaxi :)

Hej

Uppfattar också den här lagändringen som lite rasistisk och fördomsfull, antingen borde alla förbjudas att stå bak eller ingen, ett förbud grundat på etnicitet får väl lite av en bananrepubliks stämpel på sig.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Skall bli intressant att se hur mycket extra slantar detta jippo skall inbringa för farbror brun, för någon annan anledning lär det knappast finnas :)
 
Hej

Samma här, men många Thailändare har ju uppfattningen att falanger är lite som barn, okunniga, svaga och okapabla att klara sig själva, var dom nu har fått den uppfattningen ifrån?

Mvh isan lover

Lite av en idiotstämpel på de som har den uppfattningen generellt om faranger.

/ SatanG
 
Lite av en idiotstämpel på de som har den uppfattningen generellt om faranger.

/ SatanG

Hej

Visst kan man tycka det och en viss okunskap handlar det säkert om, men samtidigt finns det nog anledningar till att folk uppfattar falanger så här.

Själv har jag ju hört detta i över 30 år och i princip hela landet, folk i allmänhet och då speciellt på landet levde ju väldigt enkelt förr och gör det till viss del ännu, dom förvånades naturligtvis av en mängd saker, t.ex att falanger behövde stolar, sängar, toalettpapper o.s.v, liksom att falanger inte kunde dricka vattnet och äta deras mat utan att bli sjuka, dom uppfattade också ofta falanger som lite rädda och fega t.ex för insekter, ormar och djur, att dom verkade rädda för mörker och ofta inte vågade gå ut i byarna utan sällskap, sen tror jag även att dom många som såg en utlänning för första gången kanske träffade en blek, äldre man som helst satt i skuggan med en öl, fick sina väskor bärda av någon o.s.v, vid fysiskt arbete så får dom blåsor i händerna och svettas kopiöst m.m.

Detta var bara några saker som kan spela in, men jag tror det ligger något i detta.

Mvh isan lover
 
Den här lagen har ju bara ett syfte, att dra in mer pengar till polisen
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp