Nya regler för retirement

 
Du tycker förstås inte synd om dom som har familjer i Thailand som fått det svårare att få vara kvar.
Tycker själv det är tråkigt om dom inte kan vara kvar som satsat allt och förutsättningarna gått väldigt fel på några år.
Thailand är inte en plats för personer med normala pensioner längre tyvärr. En tråkig utveckling med valutan även för de med USD och Euro.

Det är inte billigare i Filippinerna om du tror det, SEK har tappat -18% på ett år och en inflation på 6-7% gör att jag avråder en flytt.
Ja att vara fattig är inte roligt.:oops:
 
Tuffast är det nog ändå för @kurant, fastlåst i paradiset.
Så nu ska vi vara bussiga och önska honom välkommen "in" till Thailand när han nu får möjlighet till det :)


Kurant.jpg


/ SatanG
Nu är det exakt tre veckor till jag besöker Thailand igen. (bara Bangkok)
Jag får väl se om jag uppskattar när folk tittar ner i golvet när man tilltalar dom, går luften att andas?
Är en Leo lika god som tidigare? Är en liten kall öl värt 35kr på hotellet?
Lite nyfiken är man ju alltid.
Kanske man stannar till några veckor i augusti igen och insuper atmosfären av det leende folket....:cool:
 
Nu är det exakt tre veckor till jag besöker Thailand igen. (bara Bangkok)
Jag får väl se om jag uppskattar när folk tittar ner i golvet när man tilltalar dom, går luften att andas?
Är en Leo lika god som tidigare? Är en liten kall öl värt 35kr på hotellet?
Lite nyfiken är man ju alltid.
Kanske man stannar till några veckor i augusti igen och insuper atmosfären av det leende folket....:cool:

Se där, två besök inplanerade redan till sommaren, stora steg i rätt riktning. Trevlig resa :)

/ SatanG
 
Har inte hängt med riktigt med alla nya krav som kan tänkas drabba farang. Jag bryr mig inte så mycket heller. Kastar de ut mig så får man ta det då.
Däremot en försäkring blir det som täcker alla eventuella sjukvårdkostnader.
Själva försäkringen kostar inte en bath. Någon kanske har en invändning men jag håller fast med att kostnaden är zero.
Alla papper är redan klara och vi skall till ambassaden när det blir lite tid över. Kanske denna, eller nästa vecka.
 
Har inte hängt med riktigt med alla nya krav som kan tänkas drabba farang. Jag bryr mig inte så mycket heller. Kastar de ut mig så får man ta det då.
Däremot en försäkring blir det som täcker alla eventuella sjukvårdkostnader.
Själva försäkringen kostar inte en bath. Någon kanske har en invändning men jag håller fast med att kostnaden är zero.
Alla papper är redan klara och vi skall till ambassaden när det blir lite tid över. Kanske denna, eller nästa vecka.
På vilket sätt blir kostnaden Zero ,, arbetar din hustru inom staten /kommun ??
 
Frugans syster jobbar statligt i Thailand men inte sjutton blir pappans vård gratis för det. Har inte alla parametrar men gubben behöver dialys 3/vecka och det verkar inte vara gratis.
 
Frugans syster jobbar statligt i Thailand men inte sjutton blir pappans vård gratis för det. Har inte alla parametrar men gubben behöver dialys 3/vecka och det verkar inte vara gratis.

Beklagligt, vissa saker är inte "gratis", mer avancerad röntgen så blir det till att betala själv, frugan, hon, vi, jag, fick betala själva, har för mig första gången 8000B, en lite mer avancerad, 25.000B, så det kan det dra iväg med pengar, visst kan man boka tid, men står ändock sist på listan tills det att pengarna har överförts, snyft, kanske man måste sälja moppen...ok, då får det bli så....men vi hade i vart fall lite "tur" efter att ringt runt till sjukhus så fick vi en tid på ett återbud, gick på en vecka, annars var det månader på väntetid.
 
Beklagligt, vissa saker är inte "gratis", mer avancerad röntgen så blir det till att betala själv, frugan, hon, vi, jag, fick betala själva, har för mig första gången 8000B, en lite mer avancerad, 25.000B, så det kan det dra iväg med pengar, visst kan man boka tid, men står ändock sist på listan tills det att pengarna har överförts, snyft, kanske man måste sälja moppen...ok, då får det bli så....men vi hade i vart fall lite "tur" efter att ringt runt till sjukhus så fick vi en tid på ett återbud, gick på en vecka, annars var det månader på väntetid.
I Thailand , stå i kö ?? I vårt område inga kötider överhuvudtaget ,, frugan gjorde en riktigt stor undersäkning , en hel dag tog det .. All prover samt röntgen ,UL mm 1000 thbt , stor klinik , inte dyrt anser jag
 
I Thailand , stå i kö ?? I vårt område inga kötider överhuvudtaget ,, frugan gjorde en riktigt stor undersäkning , en hel dag tog det .. All prover samt röntgen ,UL mm 1000 thbt , stor klinik , inte dyrt anser jag


Javisst, så måste det naturligtvis vara, Ubon måste ha fel i det jag skrev, kanske jag blandade ihop detta med kötiden på systembolaget...ber om ursäkt.
 
I Thailand , stå i kö ?? I vårt område inga kötider överhuvudtaget ,, frugan gjorde en riktigt stor undersäkning , en hel dag tog det .. All prover samt röntgen ,UL mm 1000 thbt , stor klinik , inte dyrt anser jag
Ni kanske var på privatklinik, skall Thai gå på statligt så är det kö, inte bara att springa in på statligt sjukhus och tro du får full vård på dagen och minuten alltid, köer som överallt.
Sen pratar han nog inte om en vanlig röntgen det skriver han ju själv, han har väl tidigare skrivit att det gäller cancer!
 
Ni kanske var på privatklinik, skall Thai gå på statligt så är det kö, inte bara att springa in på statligt sjukhus och tro du får full vård på dagen och minuten alltid, köer som överallt.
Sen pratar han nog inte om en vanlig röntgen det skriver han ju själv, han har väl tidigare skrivit att det gäller cancer!
Ja det var säkert MRI Scan och det har inte alla sjukhus här i Thailand.
Frugan tog sonen till statliga sjukhuset i Nong Bua Lam Pu
Han hade ont i örat de fick vänta i 3 timma innan han kom inn.:mad:
 
På vilket sätt blir kostnaden Zero ,, arbetar din hustru inom staten /kommun ??
Ja det gör hon, annars hade det kvittat. Fast även hon kommer att få efterlevandepension från mig så det blir dubbel nytta om det kommer till användningen förstås.
Få se vem som lever längst, hon är tio år yngre än mig.
 
Ni kanske var på privatklinik, skall Thai gå på statligt så är det kö, inte bara att springa in på statligt sjukhus och tro du får full vård på dagen och minuten alltid, köer som överallt.
Sen pratar han nog inte om en vanlig röntgen det skriver han ju själv, han har väl tidigare skrivit att det gäller cancer!
Jo, man får full vård i vår kommun ,just på dagen , vi har så pass många sjukhus , och efter att det nya byggdes ca 12 km från vårt /fugans hem så existerar inga väntetider .. Så vi är nog lyckligt lottade ,, jag har ett sk grönt sjukhusregisteringskort , så jag får vård för en skitsumma , dock inte gratis som IL märkligt nog säger sig ha ..
 
Senast redigerad av en moderator:
Jo, man får full vård i vår kommun ,just på dagen , vi har så pass många sjukhus , och efter att det nya byggdes ca 12 km från vårt /fugans hem så existerar inga väntetider .. Så vi är nog lyckligt lottade ,, jag har ett sk grönt sjukhusregisteringskort , så jag får vård för en skitsumma , duck inte gratis som IL märkligt nog säger sig ha ..
Då är du bara lottad som jag, i min by betalar jag skitsumma
Men IL är lycklig lottad hans är gratis
@Joker
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp