Nyheter gällande svenskar i Thailand.

Du är helt överlägsen de flesta av dina belackare när det kommer till kunskap och förståelse om och för Thailand, så det är så trist att du emellanåt blandar ihop hur du skulle vilja att det var med hur det faktiskt är.

Kupperna har varit fel på alla sätt men Thailand skulle idag, på alla plan, förmodligen se precis likadant ut som om de inte hänt. Thailand har aldrig varit en fungerande demokrati och Thaksin är nästan lika skyldig som militären till att så är fallet.
Hej

För mig finns det ett Thailand före sent 90-tal och ett efter detta, om Thailand hade sett likadant ut eller inte utan 1997 års civila och mest demokratiska konstitution och landets perioder av demokrati (thai style) är väl omöjligt att säga.
Men mycket hände på en relativt kort period i landets historia, vem eller vilka som låg bakom detta kanske det finns olika uppfattning om.

Mvh isan lover

Mvh isan lover

Du är helt överlägsen de flesta av dina belackare när det kommer till kunskap och förståelse om och för Thailand, så det är så trist att du emellanåt blandar ihop hur du skulle vilja att det var med hur det faktiskt är.

Kupperna har varit fel på alla sätt men Thailand skulle idag, på alla plan, förmodligen se precis likadant ut som om de inte hänt. Thailand har aldrig varit en fungerande demokrati och Thaksin är nästan lika skyldig som militären till att så är fallet.
Frågan man kan ställa sej är om en ej fungerande demokrati skulle vara bättre för sitt land än en fungerande militär.

Millitärstyre är en ej fungerande demokrati
Hej

Militärstyre där generaler avsätter folkvalda regeringar och tar makten via juridiska eller militära kupoer, begår massakrer på oppositionella och studenter, slopar yttrande, åsikts och pressfriheten är diktatur och har inget med demokrati att göra alls.

Mvh isan lover

Amen!

Hej

Challe Berglund nobbade storklubben – skulle till Thailand på semester​

Publicerad 6 nov 2025 kl 14.49Uppdaterad kl 16.14

Challe Berglund erbjöds jobb i en schweizisk storklubb.

Men avböjde – för han skulle på semester.

– Jag kunde inte tacka ja, avslöjar Berglund i ”Godmorgon NHL”.

4621F9AA-B024-4A89-B6FC-E701B7816A3E.webp

Challe Berglund fick erbjudande om ett toppjobb i Schweiz.
Foto: PÄR OLERT / BILDBYRÅN

Efter förra säsongens slut valde Challe Berglund att lämna tränarjobbet i Leksand.

60-åringen såg därför sig själv som hockeypensionär. Fram till att telefonen ringde för ett par veckor sedan.

– Jag fick en fråga från ett schweiziskt lag för ett par veckor sedan, Ambri-Piotta, men som tur var har jag två veckor i Thailand inbokade, och två veckor i Los Angeles i början på mars. Så då kunde jag inte tacka ja, säger Berglund i ”Godmorgon NHL”.

Avslöjar: ”Var bra pröjs”​

Berglund spelade själv i Schweiz under två års tid för HC Kloten. Han fick frågan om det var svårt att tacka nej.

– Schweiz är ju ett fantastiskt land och helt underbart att vara i. Sedan är det bra pröjs också. Jag trodde det men tydligen har jag inte stängt tränardörren än.

Till sist så var det ändå semesterplanerna som vägde över.

– Hade jag inte haft resorna hade jag nog sagt ja, säger Berglund

Mvh isan lover

Vad ni gnäller om att nån tycker det är roligt att jobba prova själv nån gång så kanske ni tycker om det
Hej

Det pallar dom nog inte, det är kanske därför dom vill att andra svenskar också ska sitta under ett parasoll på stranden med en öl i handen och framåt kvällen gå ut och äta falangmat. :)

Mvh isan lover

Och jag fattar inte folk som sagt till mig att du måste ju göra något när du är i Thailand, varför måste jag göra något jag är pensionär och har gjort mitt och gör bara det jag måste göra och det är inte mycket.
Håller med! Du har friheten att göra vad du vill, när du vill. Förstår inte andras stress över det. Vi är alla olika. Det viktigaste är ju att du trivs och inte hur någon annan trivs med just ditt liv.

Håller med! Du har friheten att göra vad du vill, när du vill. Förstår inte andras stress över det. Vi är alla olika. Det viktigaste är ju att du trivs och inte hur någon annan trivs med just ditt liv.
Hej

Så är det naturligtvis, det här är ju väldigt individuellt, en del vill ha något att göra, andra vill ha jättemycket att göra och andra inte alls, i en sån här fråga det finns inget facit.

Men för egen del så verkar väl nästa ännu fler störa sig på dom som är aktiva, jobbar och skaffar sig en vardag även i Thailand än det är som stör sig på dom som inte direkt gör något alls. :)

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
39
Visningar
4 K
Sir One
S
A
Svar
0