Nykomling

 

Boko

Medlem
Hej
Tänkte presentera mig som nykomling här på forumet. Först vill bara säga att det här är en väldig bra sida som man hittar mycket bra information.
Är dryga 50 år från Göteborg som tänker flytta till Thailand inom kort men behöver råd från er här på forumet.
Första gången jag reste till Thailand var 1982 och har sedan dess rest ett antal gånger men då med min familj. Skilde mig för dryga 3 år sedan och bestämde mig för att resa runt i Thailand för att se vad jag vill bosätta mig. Träffade en underbar tjej för snart ett år sedan på en golfklubb där hon arbetar i receptionen. Nu på den senaste resan som jag påbörjade i september 2016 med ett avbrott i december då jag åkte på Denguefebern, var riktigt dålig i 16 dagar låg inne på sjukhuset en vecka här nere innan jag fick åka hem och blev behandlad, var sjuk sammanlagt 2 månader.
Den 9 februari i år åkte jag ner igen för att titta på en tomt som tjejen har hittat i sin hemstad Sa Kaeo (Ta Praya) tomten är drygt 2000 kvm och priset 400 000 bath. Många tänker säker nu vad skall jag göra där i ingenmansland men tjejen och hennes pappa har en bra idé med att öppna en försäljningsverksamhet med inriktning på jordbruket. Pappan som är inom byggbranschen har förklarat så gott det går med allt och jag tror på detta och är beredd att chansa. Har ägt 3 hus själv genom åren i Sverige så det med byggande kan jag med svenska mått.
Nu till all hjälp jag behöver.
Har köpt tomten i tjejens namn eftersom jag inte kan äga denna, personen som ägde tomten är polischef så alla papper var i sin ordning. Kommer att bygga ett hus i två plan där boendet är på andra plan och verksamheten i undre planet. Pappan har ritat upp allt och med mina önskemål med lite svensk standar så ser bygget bra ut. Stor mur runt hela tomten så som Micke här på forumet byggt. Shackning av tomten och bygget av muren är hennes pappa reda igång med.
Jag kommer att stå för alla kostnader men finns det på något sätt att skriva papper om det skulle hända något med mig eller henne. Om det händer något med mig så vill jag hon får allt vi har tillsammans. Om något händer henne så vill jag ha allt vi äger tillsammans. Eftersom vi inte är gifta så kan hon ju i praktiken bara säga bye bye när allt är klart. Hennes pappa känner högt uppsatta personer på Land Departement som är villiga att skriva papper hur hela processen har gått till mellan mig och hennes dotter. Pappan och tjejen vill att allt skall gå rätt till eftersom jag står för hela kalaset, tjejen har inget sparande att lägga in. Vad tror ni om dessa papper eller har ni några bra tips på hur jag skall göra för att skydda mina investeringar så gott det går
Förlåt att presentation tog nästan en halv roman
Lämnar Thailand nu den 22 mars för att göra klart allt hemma inför flytten till Thailand, samma här gärna tips att tänka på såsom att avsluta allt hemma eller inte.
Ha en bra dag och tack för en bra sida. Kommer att hålla er uppdaterade med foton skrift hur byggande går vidare. Bosse

20170316_141304.jpg
 
Hej Bosse!

Än en gång välkommen hit. Jag flyttade din tråd till Funderingar och betraktelser, den tavlan har lite egna regler som du kan läsa mer om under dess beskrivning.

Lycka till med allt, du kommer säkert att få många både råd och "oråd". :wai:
 
Du skall absolut skydda dina investeringar.

Dessvärre kan du inte äga mark men kan du få henne att skriva in en nyttjanderätt till marken (Jucyfruct) i tomtbrevet så kan i princip arvtagaren inte att sälja det eftersom du bestämmer vem som får vistas på tomten och husen är ju svåra att flytta på. Det kan gälla under din livstid men dessvärre kan rätten inte ärvas. Ni får inte vara gifta när ett sådant avtal skrivs in. Gifter ni er senare ärver ju du tomten men eftersom du inte kan äga den blir du tvungen att sälja (eller ge bort den) efter ett tag. Jucyfructen kommer att ligga kvar.

När det gäller hennes skydd så äger ju hon redan marken (se till att det är så) och då har ju hon inga problem.
 
Hennes pappa känner högt uppsatta personer på Land Departement som är villiga att skriva papper hur hela processen har gått till mellan mig och hennes dotter. Pappan och tjejen vill att allt skall gå rätt till eftersom jag står för hela kalaset, tjejen har inget sparande att lägga in.
Redan här har ni brutit mot lagen alla redan, enligt lag så måste tjejen visa att hon har köpt marken med egna pengar som hon hade innan, dvs inte en gåva från dig. Om ni registrerar papper på att den är köpt med dina pengar så blir det bara svart på vitt att ni brutit mot lagen. Falanger får ju enligt lag inte äga mark och alla försök att kringå lagen via avtal å dyl är olagligt och och därför som din tjej ska bevisa att det var med hennes pengar marken köptes.

Nu får du ju då hoppas att ingen har intresse i att dra upp detta lagbrott men blanda om möjligt inte in myndigheter å dyl här om det inte är absolut nödvändigt.
Är inte helt 100 men har för mig att Usufrucht bara går att få om man är gifta, men du kan ju alltid leasa marken på 30 år och därmed ha full nyttjande rätt. Skriver du in en option i leasingavtalet om 30+30 år så blir avtalet olagligt eftersom det är ett försök att kringå lagen.

Kruxet är bara att om det skulle skita sig mellan dig och tjejen eller om hon går bort så vill du nog inte bo kvar i byn iaf, släkten som vill åt mark och framförallt huset du har byggt kommer troligtvis att göra livet surt för dig då.
Räkna iskallt med att du aldrig kommer att få tillbaka nåt av det du satsar så slipper du bli besviken i framtiden, det är normalt så det brukar gå och även om du äger huset så räkna inte med att kunna sälja det.
 
Detta med att kringgå lagar med avancerade kontrakt mm, är precis som nmax säger i sig själv ett lagbrott.
Ändå finns det gott om advokater och mäklare som lever på detta och får feta arvoden dagligen av faranger.

Nu är det inte så vanligt att sånt drivs till prövning i domstol, där oftast utgången är given men det är ändå många gånger som farangen vinner en sån process med rätta papper.

Dock blir det ofta en dyrköpt seger, då huset ändå inte är som en flyttbar husvagn och arvoden är kostsamma.
Mest bara en princip och prestige.
Det går nog inte ens att bo i kvar i huset om kvinnan går bort före eller vem vill bo i kvar som änkeman i en "risby".

Mitt råd är som alltid, hyr ett hus de första åren tills man känner att allt fungerar bra.
Som farang gifter man sig inte med en kvinna utan med en hel thaisläkt, några bra människor finns och massor av dåliga.
Syskon brukar vara värst.

Finns en fara till och det är att marken som huset står på säljs till någon annan. Då kan ursprungskontraket upphöra då det är tecknat med förra ägaren. Farorna är många...

Inte alltid det är en avstyckad tomt på landet med ”chanot” (lagfart) hos landoffice.
Lika ofta luras farangen att köpa arrenderat land som ägs av staten. Har glömt beteckningen på denna.


Att hyra är dessutom så billigt att det uppväger priset för ett nytt hus.
Senaste huset (2bed,1bathroom) jag hyrde som var nyproducerat kostade 5000b/mån i hyra eller 2.100.000b att köpa loss.
 
Är inte helt 100 men har för mig att Usufrucht bara går att få om man är gifta...
Det var några riktiga muntergökar som kommenterade, en herre som inte har koll och dessutom bor på turistort där det säkert inte fungerar.

Du får ju själv bilda dig en uppfattning, jag vill bara påpeka att det som sades var rent fel.
I Thailand blir alla avtal som träffats inom äktenskapet ogiltigt vid skilsmässa, därför går man inte med på att skriva in denna rätten mellan makar, det måste ske innan. Dessutom finns det inga krav på vem som skulle ha betalat marken, det låter mest som stenbordsskrönor. Du är fri att ge dina pengar till vem du vill utan att bli anklagad för lagbrott.

Usufructen är ursprungligen avsedd för när någon ville upplåta sitt land för t ex fruktodling och gäller även för utlänningar. Något olagligt finns inte med det, och det är ingen stor affär. Vi klev bara in på kommunkontoret (Amphoen) och skrev in rätten i tomtbreven, inga konstigheter alls. Jag har kollat giltigheten efteråt med advokat och den är fullt laglig.

Vill du ha mer info kan du PM:a mig.
 
Det var några riktiga muntergökar som kommenterade, en herre som inte har koll och dessutom bor på turistort där det säkert inte fungerar.

Du får ju själv bilda dig en uppfattning, jag vill bara påpeka att det som sades var rent fel.
I Thailand blir alla avtal som träffats inom äktenskapet ogiltigt vid skilsmässa, därför går man inte med på att skriva in denna rätten mellan makar, det måste ske innan. Dessutom finns det inga krav på vem som skulle ha betalat marken, det låter mest som stenbordsskrönor. Du är fri att ge dina pengar till vem du vill utan att bli anklagad för lagbrott.

Usufructen är ursprungligen avsedd för när någon ville upplåta sitt land för t ex fruktodling och gäller även för utlänningar. Något olagligt finns inte med det, och det är ingen stor affär. Vi klev bara in på kommunkontoret (Amphoen) och skrev in rätten i tomtbreven, inga konstigheter alls. Jag har kollat giltigheten efteråt med advokat och den är fullt laglig.

Vill du ha mer info kan du PM:a mig.

Jag gillar den fetmarkerade kommentaren. Inga mer kommentarer. ;):)
 
Det var några riktiga muntergökar som kommenterade, en herre som inte har koll och dessutom bor på turistort där det säkert inte fungerar.

Du får ju själv bilda dig en uppfattning, jag vill bara påpeka att det som sades var rent fel.
I Thailand blir alla avtal som träffats inom äktenskapet ogiltigt vid skilsmässa, därför går man inte med på att skriva in denna rätten mellan makar, det måste ske innan. Dessutom finns det inga krav på vem som skulle ha betalat marken, det låter mest som stenbordsskrönor. Du är fri att ge dina pengar till vem du vill utan att bli anklagad för lagbrott.

Usufructen är ursprungligen avsedd för när någon ville upplåta sitt land för t ex fruktodling och gäller även för utlänningar. Något olagligt finns inte med det, och det är ingen stor affär. Vi klev bara in på kommunkontoret (Amphoen) och skrev in rätten i tomtbreven, inga konstigheter alls. Jag har kollat giltigheten efteråt med advokat och den är fullt laglig.

Vill du ha mer info kan du PM:a mig.
Ja så var det det här med att gå på person som du så ivrigt påpekat för newdawn..

Ang usufruscht skrev jag att jag inte var 100 men ang att pengarna måste komma från tjejen är jag 100.
En sak till jag är 100 på är att inte lita på en Thai som kallar sig advokat...
 
Svårt att sova men Mackes tack än en gång för ditt inlägg, som du säger bygger inte på något semesterställe och vad pengarna kommer ifrån bry sig de inte om. Skriver papper idag så vi se vad det blir av detta.
 
Ja så var det det här med att gå på person som du så ivrigt påpekat för newdawn..

Ang usufruscht skrev jag att jag inte var 100 men ang att pengarna måste komma från tjejen är jag 100.
En sak till jag är 100 på är att inte lita på en Thai som kallar sig advokat...

Jag per uppriktigt om ursäkt för påhoppet, det skall inte hända igen.

Om du är så säker kanske du kan visa en referens som visar att man inte får ge bort sina pengar hur som helst?

Nu var det inte en Thai som kallade sig advokat utan en Kanadensare som har lång erfarenhet och tillstånd att jobba som advokat med Thailändsk lagstiftning för faranger.
 
Jag har läst 2 olika på advokatsidor och mäklarsidor.

1. Man får ge pengar till sin Thailändska partner att köpa land men då skall det undertecknas dokument där man frånsäger sig all rätt till tillgångarna som använts för att köpa mark och man frånsäger sig alla framtida intressen i marken, tillgångarna som använts är efter det enbart hennes.

2. Tillgångarna som använts för att köpa mark måste komma från Thaimedborgaren den utländska ingifta mannen/kvinnan får inte använda sina tillgångar för att köpa mark.

Innan 1999 så fick inte Thaimedborgare som var gift med utlänning köpa mark.

Men tycker det är konstigt för husen här nere i villagens så säljs mark och hus där utlänningen erbjuds av bankerna att stå för lånet eller vara borgenär om 50% handpenning betalas?
Det är ju rätt självklart att till stor del så är det farangen som stått för fiolerna och om bankerna lånar ut grundat på farangens inkomst så följs ju inte lagen isåfall?

Vilket som så verkar det som någon typ av dokumentation som skall till där man frånsäger sig allt.

Prior to 1998, any Thai woman who married a foreigner would lose her right to purchase land in Thailand. She could, however, still retain land that she owned prior to marrying the foreigner. However, 1999 a new Ministerial regulation changed that to allow Thai national's married to foreigners the right to purchase land, but the Thai spouse must prove that the money used in the purchase of freehold land is legally solely theirs with no foreign claim to it. This is usually achieved by the foreign spouse signing a declaration stating that the funds used for the purchase of property belonged to the Thai spouse prior to the marriage and are beyond his claim.
 
Nu är ju inte Boko gift ännu...
Men vi är ju flera här som är gifta..

Vi har ju köpt mark flera gånger under tiden vi varit gifta jag och frun.
Gifte oss 2007 så det är 10-års kalas i år.. :)

Varje gång vi köpt mark måste jag personligen närvara på Land Office för att lämna kopia på pass och skriva under ett papper där jag godkänner min frus köp.
Jag måste alltså godkänna köpet även fast jag inte har rätt att äga..

Som jag fick förklarat handlar det om att det historiskt sett har funnits falanger som blivit "rånade" på pengar och fru har köpt mark.
Då har falangen kunnat genom domstol bevisa att köpet har gjorts utan hans vetskap och då blir tydligen chefen för Land Office delaktig..
Så genom att vi falanger som är gifta godkänner köpet friskrivs chefen i den frågan..
Samma sak gäller då man säljer mark som "bägge" står på..
Falangen måste godkänna så försäljningen inte går honom "bakom ryggen"...

Och detta gäller framför allt om frugan tar ditt falang namn..
Annars vet dom ju inte att hon är gift.. :rolleyes:
 
Jag har läst 2 olika på advokatsidor och mäklarsidor.

1. Man får ge pengar till sin Thailändska partner att köpa land men då skall det undertecknas dokument där man frånsäger sig all rätt till tillgångarna som använts för att köpa mark och man frånsäger sig alla framtida intressen i marken, tillgångarna som använts är efter det enbart hennes.

2. Tillgångarna som använts för att köpa mark måste komma från Thaimedborgaren den utländska ingifta mannen/kvinnan får inte använda sina tillgångar för att köpa mark.

Innan 1999 så fick inte Thaimedborgare som var gift med utlänning köpa mark.

Men tycker det är konstigt för husen här nere i villagens så säljs mark och hus där utlänningen erbjuds av bankerna att stå för lånet eller vara borgenär om 50% handpenning betalas?
Det är ju rätt självklart att till stor del så är det farangen som stått för fiolerna och om bankerna lånar ut grundat på farangens inkomst så följs ju inte lagen isåfall?

Vilket som så verkar det som någon typ av dokumentation som skall till där man frånsäger sig allt.

Prior to 1998, any Thai woman who married a foreigner would lose her right to purchase land in Thailand. She could, however, still retain land that she owned prior to marrying the foreigner. However, 1999 a new Ministerial regulation changed that to allow Thai national's married to foreigners the right to purchase land, but the Thai spouse must prove that the money used in the purchase of freehold land is legally solely theirs with no foreign claim to it. This is usually achieved by the foreign spouse signing a declaration stating that the funds used for the purchase of property belonged to the Thai spouse prior to the marriage and are beyond his claim.

Tack för jobbet du lagt ned, jätteintressant!

I vårt fall ägde min fru en liten bit land som hon liksom de andra barnen fått av föräldrarna. För att få plats att bygga köpte vi ut två av systrarna plus att vi tog över föräldrarnas markbit. Sedan skrev vi Ucyfruct på våra tre bitar. Allt gjordes på vår Amphue som annars brukar vara väldigt besvärliga. Den enda kommentaren vi fick var att min fru fick frågan om hon verkligen litade på farangen som ville ta över hennes land...

Så där implementerades inte några äganderättslagar, men alla affärer var ju inom familjen.
 
Mycket intressant dag idag då jag och tjejen skulle iväg och skriva på några papper angående tomten och husbygget.
När vi klara för att ge oss iväg skulle nästan hela släkten med??

Åkte och åkte och tänkte vad fan skall vi när jag tillslut såg en massa soldater och poliser, tänkte vad händer nu då.
Visade sig att vi har kommit till det högsta hönset över hela Sa Kaeo, pappan känner visst honom sedan gammalt.

När jag genomförde affären satte jag in summan pengar till pappan som i sin tur köpte tomten som han sedan skrev över till dottern.

Nu ville det högsta hönset hör hur vi har gjort samt vad vi tänker i framtiden, förklarade våra planer med hus och försäljningsverksamheten inom jordbruket och kanske ett giftermål i framtiden.

Alla pappren som vi har med oss granskar han noga och skriver sedan något på pappret som han signerar med sin namnteckning. Pappan, mamman, dottern och jag får också skriva under på vad han har skrivit.
Han har skrivit att om någon av oss försöker lura den ena eller den andra så kommer han att lägga sig i.
Försöker dottern lura mig kommer hon att skämma ut hela sin familj i området och det kommer inte att hända säger han bestämt med en jävla massa soldater och poliser runt omkring, snacka om att ha respekt med sig.

Ger mig sedan alla originalpappren och säger vad rädd om dessa och frågar vill du verkligen bosätta dig i Thailand, ja sa jag och tog han mig i näven och hälsa mig välkommen till hans område.

När vi åkte därifrån frågade jag tjejen vad fan vad det här som svarade att jag vill inte lura dig på något sätt som skämmer ut både mig och min familj och högsta hönset kände ju pappan.

Varför det vad så mycket soldater och poliser på plats visade sig att de har problem med narkotika som kommer in från Kambodja och förbi hans område, han skulle väl ha något möte tro jag.

Lärorik dag men har nu lämnat Sa Kaeo för att tillbringa de sista dagarna runt Bangkok för att inhandla lite till familjen där hemma. Kommer snart ner igen skall bara hem och fixa flytten som säker inte blir så lätt heller tror jag.

Macke det som du skrev om nyttjanderätten på tomten (Usufruct) skulle jag ändå vilja ha så har du någon som du kan rekommendera med hjälp vad det skall stå pappren så är jag väldigt tacksam .

Bygget fortsätter och kommer att hålla er uppdaterade om ni vill

Ha en bra kväll
Bosse
 
Gott att ha sådana kontakter, det är nog få förunnat. Jag ser med spänning fram emot fortsättningen, lycka till. :wai:
 
Jag återkommer till dig under dagen med PM, din inkorg är högst upp till höger på denna sidan.
 
 
 
Tillbaka
Topp