Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Ännu ett fall där en husägare och gäster bötfälls efter brott mot 24 timmars regeln.

THAILAND

Thai owner and two Chinese fined for not reporting change of address within 24 hours

Published April 27, 2019

By The Thaiger

PHOTO: Naew Na

A Thai property owner and two Chinese nationals have all been fined for not abiding by the law that states that a foreigners’ location must be reported within 24 hours when they have changed addresses.

Naew Na used the word “property” in its report so it’s not known if the premises was a private dwelling, Airbnb-style or hotel.

Aphisit Minghiran was the Thai man charged along with the two Chinese. The fines were paid at the Chanthaburi Immigration Operation Centre, in Thailand’s east near Trat.

Naew Na said that articles 37 and 38 of the immigration code had been violated. The transgression happens thousands of times a day but the Immigration Bureau say that it’s important to know where foreigners are staying and travelling around the kingdom for their own safety and security.

SOURCE: Naew Na

Thai owner and two Chinese fined for not reporting change of address within 24 hours | The Thaiger

Mvh isan lover

PeterSfa

Aktiv medlem
Till detta kommer att även Bangkok nu kräver att TM30 är gjord inom 24 timmar. (Av samtliga oavsett typ av Visum eller Extension of Stay)
De har öppnat en helt ny sektion enbart för TM 30, Sektion B, med två skrivbord (Chaengwattana).
Enligt rapporter var det tvärstopp för personer som sökte extension of Stay som inte gjort TM30.

De som bor i Bangkok har tidigare varit bortskämda med att Immigration inte brytt sig om att följa denna lag punktligt.
De som tidigare gjort en TM30 kommer inte frågas fler gånger för varje gång man gör 90 dagars rapporten, men är det första rapporten så krävs TM30.

Senast ändrad:

Joker

Forumveteran
Än mer problem , så detta innebär att jag måste till ett Immigratinskontor inom mitt hem changwat inom 24 timmar , bättre att ta in direkt på ett hotell då för mig när jag kommer ner , djäkligt jobbigt och kostsamt att ta mig 20 mil varje gång jag har varit utanför dörren mer än 24 timmar .
Ett alltmer sjukt land

PeterSfa

Aktiv medlem
Än mer problem , så detta innebär att jag måste till ett Immigratinskontor inom mitt hem changwat inom 24 timmar , bättre att ta in direkt på ett hotell då för mig när jag kommer ner , djäkligt jobbigt och kostsamt att ta mig 20 mil varje gång jag har varit utanför dörren mer än 24 timmar .
Ett alltmer sjukt land
Det går att skapa ett login på immigration och göra den online också. Då slipper du åka ;)
Immigration Login
Nej den är inte enbart till för hotell.

PeterSfa

Aktiv medlem
Ja funkar det så blir det ju väldigt mycket smidigare.
Ja den fungerar. Den används flitigt av medlemmar i Thai Visa Advice UK och rekommenderas. Om jag minns rätt var det en svensk tjej som tipsade om den första gången. Hon blev inte trodd på den Svenska Thai Visa utan till och med blockerad för att hon tipsade om den. Admin påstod hon ljög.
Men bevisligen fungerar den.

När rapporten är gjord är det bara att ta kopia på skärmen, skriva ut den som minst pdf så du har kvitto på att den är gjord.
Tipsar om knappkombinationen Alt+PrintScreen, klistra sedan in i t.ex. Paint. Skriv ut på skrivare eller till pdf.
Alt+PrintScreen kopierar enbart öppet fönster, medan enbart PrintScreen kopierar hela skärmen.

PeterSfa

Aktiv medlem
Ett alltmer sjukt land
Går att göra anmälan per post också

1. Chanote copy (I owner)
2. Yellow Book copy
3. Passport copy
4. Departure card copy
5. TM30 filled
6. Return envelope with address and 10 THB stamps attached

Address is:
90 DAYS REGISTRATION,
IMMIGRATION DIVISION 1
Chalermprakiat Government Complex
120 MOO 3, CHAENGWATTANA ROAD,SOI 7,
LAKSI, BANGKOK. 10210

Ja, man skickar också TM30 till avdelningen för 90dagars.

Joker

Forumveteran
Skitbra , skicka kopia på pass och hela skiten på posten ,, iofs så kan man köra det rek.. men vad fn håller de på med

Joker

Forumveteran
Problemet är att det är ägaren elelr House Master som skall göra detta .. Djäkla skit alltihop ,, de förstör landet totalt med sitt dynga tycker jag , rena Stazi fasoner

PeterSfa

Aktiv medlem
Skitbra , skicka kopia på pass och hela skiten på posten ,, iofs så kan man köra det rek.. men vad fn håller de på med
Nåja, bättre än att bli tvingad sitta i bil timtals.
Jag tycker det är enormt tradigt jag också, i Prachin Buri kräver de en ny registrering av adressen så fort jag varit borta i över tjugofyra timmar från hemmet. Om jag har råkat bott på hotell så har de registrerat mig där så det syns. Svårt komma undan.
Vissa kontor godkänner helgtripper, andra kräver enbart för när du varit utomlands.
Men, på något sätt blir det en vana med tiden.

PeterSfa

Aktiv medlem
Problemet är att det är ägaren elelr House Master som skall göra detta .. Djäkla skit alltihop ,, de förstör landet totalt med sitt dynga tycker jag , rena Stazi fasoner
Eller possessor, eller etc..
Man väljer i komboboxarna om det här hotel eller hus, och om det är företag eller individ.
Men i vart fall är det lika även vid en manuell registrering på kontoret. För mig som inte ens hyr, får jag inte. Frugan som måste göra allt.
Bor man i hyreshus där ägaren blir inblandad är han nog mycket gladare över det här, jämfört med kopiera sina uppgifter till alla.
Onlinesystemer öppnar fler möjligheter. Oftast slipper man åka dit.
Namnlös.png

Joker

Forumveteran
Jag bor i min frus hus , annars i hotell , vad gör jag då när hon inte är i Thaialnd , diskuterade just detta , jag sade att jag gör det med ditt passnummer :thumbsup:

PeterSfa

Aktiv medlem
Gör som ni vill, har aldrig anmält ett skit och kommer fortsätta på det spåret.
Så är det alltid, det är upp till varje individ att själv avgöra om man skall följa lagen eller inte. Det finns konsekvenser, rapporter i media om höjda böter till10,000 baht för individer och 100,000 baht för husägaren.
90 dagarsrapporten godkänns inte. Förlängning av uppehållstillståndet godkänns inte.
Stannar man ändå blir man svartlistad, återreseförbud, fängelse.
Ditt pass skannas vid varje ankomst till Thailand. Förr eller senare dyker det upp en varning i passkontrollens dator när ditt pass skannas och du riskerar bli nekad inträde i riket även om du har ett helt nytt oanvänt visum i ditt pass.
Jag kan säga samma sak om hastighetsbegränsningen i t.ex. Sverige, den skiter jag i helt och kommer fortsätta göra. Men då får man ta konsekvensen av det och inte gnälla sedan.
Status av rapporteringen kollas redan nu i poliskontroller Senast de kollade mig var på en tågresa för en vecka sedan. Polisen följde konduktören genom tåget konstant. Det finns rapporter om kontroller i vanliga poliskontroller efter väg. Immigrationpolisen strosar omkring i affärshus och andra publika platser och gör stickprover.

Senast ändrad:

Belarus

Medlem
Gör som ni vill, har aldrig anmält ett skit och kommer fortsätta på det spåret.
kan ju bli en kul upplevelse om man blir er tappat, får åka med grisbilen till IM. Blev stoppat av en IM person som babbla på, sen i förbi farten fråga han om jag har passet med mig, ja så jag, sen ville han bli fotograferat med mig. Kolla aldrig passet, babblet han körde med var som något han lärt sig utantill.

Yngern

Medlem
Ett alltmer sjukt land
Mina erfarenheter från okt18 till mars19 säsongen. Man vet aldrig om hotellet har reggat mig, trots tagen kopia på passet. När frugan och jag skulle regga mig senare, så var jag oreggad efter ankomsten till thailand. Så i immi's ögon hade jag varit oreggad i ett par veckor. Jag fick se på skärmen vilka hotell som varit duktiga och reggat mig sen flera år tillbaka, dit räknades inte dom senaste. Till ex 300 baht byhotell hade reggat mig, men inte 1200 i bkk, tvärtemot vad jag trodde.
Skulle kosta 800 baht i böter för frugan, men hon slapp då det var första gången.

Så sen efter det, när jag/vi är ute och åker, så visar jag aldrig nåt pass för nåt hotell. Krånglar dom tar jag/vi nästa, inga problem so far. På så vis slipper vi åka till immi och omregga mig när vi kommer hem, i immi's ögon har jag ju varit hemma hela tiden.
Ska jag åka till sverige snart, så visar jag förstås passet om dom kräver det, då spelar det ju ingen roll längre efttersom det inte blir nåt mer immikontorsbesök innan avresan.

Joker

Forumveteran
Mina erfarenheter från okt18 till mars19 säsongen. Man vet aldrig om hotellet har reggat mig, trots tagen kopia på passet. När frugan och jag skulle regga mig senare, så var jag oreggad efter ankomsten till thailand. Så i immi's ögon hade jag varit oreggad i ett par veckor. Jag fick se på skärmen vilka hotell som varit duktiga och reggat mig sen flera år tillbaka, dit räknades inte dom senaste. Till ex 300 baht byhotell hade reggat mig, men inte 1200 i bkk, tvärtemot vad jag trodde.
Skulle kosta 800 baht i böter för frugan, men hon slapp då det var första gången.

Så sen efter det, när jag/vi är ute och åker, så visar jag aldrig nåt pass för nåt hotell. Krånglar dom tar jag/vi nästa, inga problem so far. På så vis slipper vi åka till immi och omregga mig när vi kommer hem, i immi's ögon har jag ju varit hemma hela tiden.
Ska jag åka till sverige snart, så visar jag förstås passet om dom kräver det, då spelar det ju ingen roll längre efttersom det inte blir nåt mer immikontorsbesök innan avresan.
Inte fel , inte alls fel Yngern , jag bor nu i Pattis på ett hotell som aldrig tar min Passkopia , inte helelr mitt namn , de säger bara , vi känner ju dig nu ,, bra tänker jag , då är jag skriven hemma i byn och behöver inte anmäla när jag kommer åter , så helt rätt, och det är ett 450 baths hotell

Liknande trådar

Topp