Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

 
Han verkar bra påläst denna PeterSfa@, och även flera andra, och vi andra ickevetare tackar för detta.

TM30, har trott detta var samma som arrivalkortet som sitter fästat i passet, men tydligen inte, detta torde heta TM6, om jag förstått rätt, i detta har jag inte brytt mig tidigare, och jag har aldrig registrerat mitt boende under 10 år, och jag har nämnt till frugan vid några tillfällen att kanske vi skulle registrera mig, min fru har då sagt att, det behövs inte, och jag har sagt, att utan registrering så kan det bli böter, inte alls säger frugan, och jag har svarat att, då betalar Du böterna, och hon svarade, javisst, det blir inga böter, och nu när man läst om kraftigt höjda böter, så får det bli registrering, oavsett vad frugan säger, första gången jag började fundera på detta var efter att jag fick hembesök av polisen, kan vara 4-5 år sedan., som ville kolla pass/visum, och ingenting sa dom då om någon missad registrering, men nu så gäller det för min del att inom 24 timmar besöka polisen tillsammans med frugan för registrering, kanske frugan har börjat förstå detta lite bättre efter att jag matat på henne med en del artiklar under senare tid, om detta, om böter, är det något mer som vi ickevetare bör känna till?

Plikttrogen i detta?, njaa, inte kommer jag att registrera mig om vi besöker frugans släktingar 1 eller några nätter, inte heller om jag sover över hos någon thaikamrat eller annan kamrat, någon måtta på dumheter får det vara...

Ytterligare en sak till listan, varför man inte ska ödsla sin tid i Thailand...
Oavsett kommer det att kosta 800 bht nästa gång ni är på IM, så var det för oss, efter 10 år
 
Oavsett kommer det att kosta 800 bht nästa gång ni är på IM, så var det för oss, efter 10 år

Nu var detta dig, och Du hade inte min fru med dig, jag tar min fru med mig, så det lär inte hända, min fru vet detta, hon vet allt...:rolleyes:

Och skulle det bli 800, så får jag dela detta med 10 år, delat med 6 månader, delat med månadernas dagar, jag tror att jag klarar av att stå ut detta.
 
Nu har jag gjort 24h rapportering på immigration Jomtien.
Frågade om jag skall komma och göra anmälan om jag åker typ upp till svärföräldrarna några dagar sen hem igen.
Nej gällde det bara några dagar så behövde jag inte det sålänge det var inom Thailand.
Längre stund så skulle man rapportera in.
 
Nu har jag gjort 24h rapportering på immigration Jomtien.
Frågade om jag skall komma och göra anmälan om jag åker typ upp till svärföräldrarna några dagar sen hem igen.
Nej gällde det bara några dagar så behövde jag inte det sålänge det var inom Thailand.
Längre stund så skulle man rapportera in.

Var det krångligt? Vilka dokument behövde du visa upp? Kostnad?
 
Ingen kostnad.
Kopia på ditt pass.
Ifylld TM.30 av house owner (är ju inte jag som inneboende som gör anmälan)
Kopia på husbok.
Pass i original.
Kopia ev. VISA
Kopia arrival card.
Kopia på house owner id.

Okej några dokument som skall med då. Undrar hur jag skall göra när jag åker ensam till Thailand. Kanske enda sättet är att fixa det där online kontot. Försökte få med frugan att registrera ett konto men hon var så sjukt ointresserad så det rann ur sanden.
 
Nu har jag gjort 24h rapportering på immigration Jomtien.
Frågade om jag skall komma och göra anmälan om jag åker typ upp till svärföräldrarna några dagar sen hem igen.
Nej gällde det bara några dagar så behövde jag inte det sålänge det var inom Thailand.
Längre stund så skulle man rapportera in.
Det är här det skiljer mellan immigrationskontoren.
På mitt kontor blev jag tvungen åka in dit igen inom samma vecka.
Orsak var att jag gjort en borderbounce, så jag anlände in i landet. Känns normalt med TM30.
Sedan åkte jag efter någon dag till Bangkok för en natt. Besökte ambassaden och åkte hem igen. Ringde immigration för att fråga om det verkligen var nödvändigt rapportera igen.
Ja se de, kom in igen. Hotellet hade rapporterat mig som boende där.
Här gjorde de fel på mitt kontor. De ville nämligen att jag nu istället skulle göra en TM28, eftersom jag precis gjort en TM30.
Det är fel, för den är till för adressändring. Byta från hotell till hem igen är inte en adressändring även om man skulle kunna tycka det.
Nåja, nu blev det en sådan iaf.

TM28 är till för när du bor i t.ex. en Condo eller hyr på annat sätt och byter till annan del, annan adress men med samma Houseowner. TM28 skall enbart farangen skriva, inte Houseowner.
 
Det är här det skiljer mellan immigrationskontoren.
På mitt kontor blev jag tvungen åka in dit igen inom samma vecka.
Orsak var att jag gjort en borderbounce, så jag anlände in i landet. Känns normalt med TM30.
Sedan åkte jag efter någon dag till Bangkok för en natt. Besökte ambassaden och åkte hem igen. Ringde immigration för att fråga om det verkligen var nödvändigt rapportera igen.
Ja se de, kom in igen. Hotellet hade rapporterat mig som boende där.
Här gjorde de fel på mitt kontor. De ville nämligen att jag nu istället skulle göra en TM28, eftersom jag precis gjort en TM30.
Det är fel, för den är till för adressändring. Byta från hotell till hem igen är inte en adressändring även om man skulle kunna tycka det.
Nåja, nu blev det en sådan iaf.

TM28 är till för när du bor i t.ex. en Condo eller hyr på annat sätt och byter till annan del, annan adress men med samma Houseowner. TM28 skall enbart farangen skriva, inte Houseowner.
Ja åker jag och bor på hotell så får man väl skriva in sig igen om hotellet registrera en.
Jag frågade bara om jag behövde efter besökt släkt.
 
Skriver hotellet ut mig när jag lämnar hotellet?
Nej, det är bara en rapport när du anländer.
Du står alltså kvar på hotellet tills det ändras.
Du kanske läst nyheter om faranger som blivit bötfällda för att de vistats på annan adress än den som är registrerad?
Här är en av orsakerna. Bor på hotell och åker sedan någon annanstans och tänker inte på rapporten.
 
Efter ett besök på något av alla 24 timmar hotellen krävs det även då ny rapport.
Kan inte någon gå in och lägga av en riktig rökare där så det luktar som det skall på immigration.
Ett jävla skithus.
 
Ja åker jag och bor på hotell så får man väl skriva in sig igen om hotellet registrera en.
Jag frågade bara om jag behövde efter besökt släkt.
Vissa kontor säger att du behöver så fort du besökt en annan provins. Vissa säger att så länge det bara är över helgen, spelar det ingen roll etc.
Det är olika så man måste kolla med sitt kontor, hur de vill ha det.
 
Nej, det är bara en rapport när du anländer.
Du står alltså kvar på hotellet tills det ändras.
Du kanske läst nyheter om faranger som blivit bötfällda för att de vistats på annan adress än den som är registrerad?
Här är en av orsakerna. Bor på hotell och åker sedan någon annanstans och tänker inte på rapporten.
Jag förstår det och har själv faktiskt åkt dit på TM 30 då jag besökte IM för att förlänga visumet efter att besökt Laos landvägen och således endast 15 dagars turistvisum när jag kom tillbaka. Slapp böter då min fru var med och vi kunde visa att vi var gifta. Fick dock en "skarp" tillsägelse. :oops:. Det var cirka 2 år sedan och då hade jag aldrig hört om TM 30

Men jag som vanlig turist som besöker frugans familj några dagar borde kunna gå under radarn ifall jag har hotellvistelse före och efter besöket i byn. En risk som det kan kanske kan vara värt då det är långt till IM. Men jag kan ju inte skylla på att jag inte vet om reglerna efter besöket på IM. Nästan värt att betala 400 bath och sova i den lokala resorten då får jag AC också..
 
Vissa kontor säger att du behöver så fort du besökt en annan provins. Vissa säger att så länge det bara är över helgen, spelar det ingen roll etc.
Det är olika så man måste kolla med sitt kontor, hur de vill ha det.
Ja så sa dom här på kontoret i Jomtien, jag satt där med en gråtande rastlös unge och frågade om vi skulle åka hit varje gång vi lämnade provinsen och sov över några dagar.
Hon tittade på ungen och sen sa hon nej det behöver ni inte om det bara gäller några dagar.
Här var det mycket folk som satt och väntade på att få rapportera, så är kö in till den avdelning där man rapporterar.
Ett tips kan vara att ha med sig en gråtande unge då får man gå före i kön ;)
 
Jag förstår det och har själv faktiskt åkt dit på TM 30 då jag besökte IM för att förlänga visumet efter att besökt Laos landvägen och således endast 15 dagars turistvisum när jag kom tillbaka. Slapp böter då min fru var med och vi kunde visa att vi var gifta. Fick dock en "skarp" tillsägelse. :oops:. Det var cirka 2 år sedan och då hade jag aldrig hört om TM 30

Men jag som vanlig turist som besöker frugans familj några dagar borde kunna gå under radarn ifall jag har hotellvistelse före och efter besöket i byn. En risk som det kan kanske kan vara värt då det är långt till IM. Men jag kan ju inte skylla på att jag inte vet om reglerna efter besöket på IM. Nästan värt att betala 400 bath och sova i den lokala resorten då får jag AC också..
Räkna inte med att den lokala resorten ute i tassemarkena rapporterar in dig, det har dom inte gjort på dom resorter jag bodde på för 2 månader sen.
 
Jag förstår det och har själv faktiskt åkt dit på TM 30 då jag besökte IM för att förlänga visumet efter att besökt Laos landvägen och således endast 15 dagars turistvisum när jag kom tillbaka. Slapp böter då min fru var med och vi kunde visa att vi var gifta. Fick dock en "skarp" tillsägelse. :oops:. Det var cirka 2 år sedan och då hade jag aldrig hört om TM 30

Men jag som vanlig turist som besöker frugans familj några dagar borde kunna gå under radarn ifall jag har hotellvistelse före och efter besöket i byn. En risk som det kan kanske kan vara värt då det är långt till IM. Men jag kan ju inte skylla på att jag inte vet om reglerna efter besöket på IM. Nästan värt att betala 400 bath och sova i den lokala resorten då får jag AC också..
En Thai fru kan hjälpa en hel del. Som ensam farang vid disken hos immigration blir man kanske irriterad när man åker dit på något man inte förstår. Då blir det lätt taggar åt båda hållen.
En Thai fru brukar kunna smila in sig och lösa allt.
 
 

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
854
Boonruam Karlsson
B
 
Tillbaka
Topp