Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

 
Innan dom hårdnade till på reglerna, så såg man reklamskyltar över hela Pattaya på condos som såldes med uthyrnings garanti och årlig avkastning på viss procent, dom reklamskyltarna och erbjudandena är inte lika vanliga idag.
Tror det när det krävs hotellicens vilket medför krav på redovisning av uthyrningsintekter.
 
Hur kommer redovisning m.m att fungera?
Men skall du hyra ut bostad som utlänning i Thailand så krävs WP.
Nu är det väl knappt några utlänningar som hyr ut på långtidskontrakt som har det men är ett krav.

Första gången jag var inne och pratade med dom angående tm87, skulle dom ha kopia av wp från den jag hyrde av då, därför jag inte gjorde något den gången, ville inte sätta hyresvärden i trubbel.
 
Sen köper man med uthyrningsgaranti och avkastning, så hyr ju condominumet ut bostaden, du har inte tillgång till den under den avtalade perioden för att få det.
Vissa erbjuder dock att du får nyttja den viss tid under året.
 
Jag tror du har missuppfattat 24 timmars regeln. Den gäller ditt fasta boende, när du t.ex bytt condo.Åker du till Sverige och sedan kommer tillbaks till samma adress,så behöver du inte göra nåt. Du måste ju ändå göra nästa 90-dagars rapport och då ser dom var du bor. Det gäller även om drar nånstans i Thailand, och hotellet rapporterar din ankomst. Du behöver inte göra nåt när du kommer tillbaks till din fasta adress.
Njae, den gäller faktiskt allt boende. I synnerhet när du kommer tillbaks från resa i utlandet MÅSTE du göra en TM30, även för din fasta adress.
 
Vad är det som är märkligt? Du hade en adress och du skrev den på ditt Arrival-card.
Är du i Thailand som turist så är du här typ 30,60 eller 90 dagar (med en extension). Många som kommer hit på semester tänker resa omkring, och då kan man skriva "Travelling around" istället för en adress.
Du ska inte blanda ihop "turist" med att bo här,då måste man anmäla sin adress på Immigration och göra 90-dagars rapporter.
Även turister måste ha sin adress anmäld, om inte deras boende sköter om det, måste de själv göra det. I normalfallet behöver inte turister tänka på den saken eftersom de oftast bor på plats där deras adress rapporteras utan att de vet om det.
 
Vi gjorde en TM30 innan vi fick problem med extensions och blev uppmanade att göra en ny TM30 då vi varit ute och rest. I samband med detta frågade vi vad som gäller om vi kommer reser ut igen vad skall vi då göra vid hemkomsten. Om vi reser direkt hem behöver vi inget göra efter som jag kommer att få extensions svar hon. Det gäller bara de som är i Thailand på turist visa de skall rapportera varje gång men om jag är på ett årig behöver jag inte. Men bor jag på hotel eller hos släkten skall jag rapportera varje gång oavsett.
De säger och gör precis vad de vill.
Jag fick även reda på att de kan häkta mig utan orsak och behöver inte ge mig någon förklaring och även banna mig från Thailand utan förklaring.
Han log och sa jag kan göra det nu.
 
Även turister måste ha sin adress anmäld, om inte deras boende sköter om det, måste de själv göra det. I normalfallet behöver inte turister tänka på den saken eftersom de oftast bor på plats där deras adress rapporteras utan att de vet om det.

Själv blev jag mer eller mindre förklarad som boende "i en annan del av Köping, fimpad i höjd med fotknölarna, när jag påstod detsamma....
 
Vi gjorde en TM30 innan vi fick problem med extensions och blev uppmanade att göra en ny TM30 då vi varit ute och rest. I samband med detta frågade vi vad som gäller om vi kommer reser ut igen vad skall vi då göra vid hemkomsten. Om vi reser direkt hem behöver vi inget göra efter som jag kommer att få extensions svar hon. Det gäller bara de som är i Thailand på turist visa de skall rapportera varje gång men om jag är på ett årig behöver jag inte. Men bor jag på hotel eller hos släkten skall jag rapportera varje gång oavsett.
De säger och gör precis vad de vill.
Jag fick även reda på att de kan häkta mig utan orsak och behöver inte ge mig någon förklaring och även banna mig från Thailand utan förklaring.
Han log och sa jag kan göra det nu.

Måste ju ha varit en riktigt bitter och avundsjuk tjänsteman du träffat på. Tråkigt.
 
Själv blev jag mer eller mindre förklarad som boende "i en annan del av Köping, fimpad i höjd med fotknölarna, när jag påstod detsamma....
Sakligt är det så att lagen gäller beroende på om man är medborgare eller inte. Vilket visum du har är irrelevant. Om man har fast adress eller inte är irrelevant.
Är man inte Thai medborgare måste man anmäla. antingen den man bor hos, eller själv.
Jag har också hört okunnig påstå att det inte behövs om man har gula husboken. Det är fel. Det finns ingen omständighet utom medborgarskap som exkluderar en.
Däremot finns en annan skillnad. Olika immigrationskontor implementerar olika.
 
Vi gjorde en TM30 innan vi fick problem med extensions och blev uppmanade att göra en ny TM30 då vi varit ute och rest. I samband med detta frågade vi vad som gäller om vi kommer reser ut igen vad skall vi då göra vid hemkomsten. Om vi reser direkt hem behöver vi inget göra efter som jag kommer att få extensions svar hon. Det gäller bara de som är i Thailand på turist visa de skall rapportera varje gång men om jag är på ett årig behöver jag inte. Men bor jag på hotel eller hos släkten skall jag rapportera varje gång oavsett.
De säger och gör precis vad de vill.
Jag fick även reda på att de kan häkta mig utan orsak och behöver inte ge mig någon förklaring och även banna mig från Thailand utan förklaring.
Han log och sa jag kan göra det nu.
Man måste anmäla sin TM30 adress även om man har TM7 extension. Även om man gjort 90 dagars rapport TM47, även om man fyllt i adress på TM6 arrival card.
Även om man har Visumundantag, även om man har turistvisum, även på samtliga långtidsvisum och även på samtliga Elite Visum och investeringsvisum, även på all B Visum, även på Volontär eller Religiöst visum, även på Visum för Spouse (Familj, Gift med Thai)

Allt det där är undanflykter för att försöka säga att det där gäller inte mig. Det är helt enkelt inte sant.
Är du inte Thai medborgare, gäller kravet på TM30 adresssrapporten.
Vissa kontor har gjort olika, men kontoren stramar åt mer och mer och blir mer likformade.
(Visumundantag är alltså då den vanlige turisten som kommer hit utan Visum och bara får stämpel uppehållstillstånd i passet)
 
Man måste anmäla sin TM30 adress även om man har TM7 extension. Även om man gjort 90 dagars rapport TM47, även om man fyllt i adress på TM6 arrival card.
Även om man har Visumundantag, även om man har turistvisum, även på samtliga långtidsvisum och även på samtliga Elite Visum och investeringsvisum, även på all B Visum, även på Volontär eller Religiöst visum, även på Visum för Spouse (Familj, Gift med Thai)

Allt det där är undanflykter för att försöka säga att det där gäller inte mig. Det är helt enkelt inte sant.
Är du inte Thai medborgare, gäller kravet på TM30 adresssrapporten.
Vissa kontor har gjort olika, men kontoren stramar åt mer och mer och blir mer likformade.
(Visumundantag är alltså då den vanlige turisten som kommer hit utan Visum och bara får stämpel uppehållstillstånd i passet)
Har nog inget med lagen att göra. Tycker du verkar ha svårt för att fatta att de gör som de vill.
Om jag hade varit dig skulle jag passa mig nog att för att hålla på och mästra dem som du gör kan gå riktigt illa.
Man gör det man blir tillsagd att göra inte mer eller mindre.
 
Har nog inget med lagen att göra. Tycker du verkar ha svårt för att fatta att de gör som de vill.
Om jag hade varit dig skulle jag passa mig nog att för att hålla på och mästra dem som du gör kan gå riktigt illa.
Man gör det man blir tillsagd att göra inte mer eller mindre.
Njae.
Jag har levt och arbetat hela mitt liv i någon form av ledande position.
Jag vet inte vad du menar med att jag mästrar?
Däremot finns inte läget att hålla mössan i hand för mig. Orsak är att det inte behövs. Jag har alltid trott på överenskommelser. Överenskommelser sker i diskussion.
Om en immigrationsofficer säger nej, då måste man lyssna och följa, för på samma sätt som när jag ger order förväntar jag mig att de följs. Följs de inte blir det konsekvenser.
Men, så länge ordern inte har givits, finns diskussionstillfälle.
Vad gäller det jag skrivit tidigare, så är det lagen.
Vad gäller implementeringen av lagen, har varje kontor sin ansvarige officer. Den officeren är den som tolkar lagen och kontoret följer hans direktiv.
Så. enda sättet att göra rätt, är att fråga vad som gäller på ditt kontor.
 
Även turister måste ha sin adress anmäld, om inte deras boende sköter om det, måste de själv göra det. I normalfallet behöver inte turister tänka på den saken eftersom de oftast bor på plats där deras adress rapporteras utan att de vet om det.

Hej

Så har jag fattat det också, låter helt vansinnigt men det är med största sannolikhet tyvärr sant.

Mvh isan lover
 
Hej

Så har jag fattat det också, låter helt vansinnigt men det är med största sannolikhet tyvärr sant.

Mvh isan lover
Det är så det är.
Alla andra diskussioner som förs är ett sätt att bortförklara det.
Enda undantaget är som jag nämnt tidigare, thailändsk medborgare slipper, ingen annan.
 
Vi gjorde en TM30 innan vi fick problem med extensions och blev uppmanade att göra en ny TM30 då vi varit ute och rest. I samband med detta frågade vi vad som gäller om vi kommer reser ut igen vad skall vi då göra vid hemkomsten. Om vi reser direkt hem behöver vi inget göra efter som jag kommer att få extensions svar hon. Det gäller bara de som är i Thailand på turist visa de skall rapportera varje gång men om jag är på ett årig behöver jag inte. Men bor jag på hotel eller hos släkten skall jag rapportera varje gång oavsett.
De säger och gör precis vad de vill.
Jag fick även reda på att de kan häkta mig utan orsak och behöver inte ge mig någon förklaring och även banna mig från Thailand utan förklaring.
Han log och sa jag kan göra det nu.

Hej

Med dom regler som infördes 2014 stämmer det att vem som helst kan bli arresterad för vad som helst, den vanliga rättsapparaten sattes ur spel när man gav militären polisiära befogenheter som är mer långtgående än dom som polisen hade innan kuppen.

Mvh isan lover
 
Det är så det är.
Alla andra diskussioner som förs är ett sätt att bortförklara det.
Enda undantaget är som jag nämnt tidigare, thailändsk medborgare slipper, ingen annan.

Hej

Så är det nog även om inte alla verkar vilja inse detta, men vad jag har kunnat läsa mig till finns det inga undantag alls, sen att olika lokala poliser och immigrationsanställda ibland säger annorlunda betyder egentligen näst intill ingenting.

Vår lokala polis sa t.ex att jag inte behöver fylla i någon TM30, det behövs inte vi vet var du bor o.s.v, det är ju snällt men det håller ju inte vid en kontroll ifrån immigration eller militär som numera även går runt på Suvan och kontrollerar folks pass innan dom hinner gå genom passkontrollen, detta rapporterade ju media om för ett tag sedan.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
854
Boonruam Karlsson
B
 
Tillbaka
Topp