Obligatorisk försäkring. Nu är det taget

E
Ge bara fan i att skaffa Non-Im O-A så kanske det går vägen utan tvångsförsäkring.
Exakt,det gäller ju bara Long Stay O-A, och det är dessutom inte klubbat pp alla minisDdt
Du kan ju ta ett Non O spouse om du är gift , gör sen som många tills det inte längre går , dvs åk en ggr om året till Savannakhet ,där kan du få ett nytt om du vill slippa åka till Sverige, sen kan du ta en Visarun ver 3e månad så länge det inte stoppas , när det händer vet ju ingen , massor med folk här har skrattat åt bla mig som sagt att det kommer snart ett krav på försäkring ,, nu är den här ,, sug i Er alla som tror de vet allt 5555:) Och vår eminenta Sosseregering kommer inte att lyfta att finger för oss som bor eller vill bo i Thailand,
Du verkar inte förstå att det bara gäller Long Stay Visa O-A. Det är inte ett Retirement Visa.

E
Exakt,det gäller ju bara Long Stay O-A, och det är dessutom inte klubbat pp alla minisDdt
Du verkar inte förstå att det bara gäller Long Stay Visa O-A. Det är inte ett Retirement Visa.
Nä jag förstår ingenting , och inga andra heller . En fråga , Kommer du från månne från månen , nämligen bara utomjordingar som kan allt , inga mänskliga varelser

Och de hade inte förstått någonting, förvrängd information igen.
Man blir inte utvisad.
Man blir inte av med sin uppehållsrätt.
OA Visum ger vistelse upp till ca två år även om det nu är i ett års etapp.
Expressen har en ung tjomme som skriver idiotartiklar om Thailand. Om man använder ett re-entry precis innan visumet går ut,så får du 1 år till. MEN, detta är nästan den enda fördelen med ett O-A. Plus om du är 50+ och inte officiell pensionär.

Ett gott råd angående visum. Fråga inte folk på ett forum som inte ens bor i Thailand eller kan läsa och förstå en artikel på engelska.
Det finns ännu inga officiella krav på försäkring på Long Stay Visa O-A!
Varför ältar du detta nu. Det var ju länge sedan vi diskuterade detta, för att avvakta korrekta besked.

Men som vanligt i Thailand tar detta tid. Kanske nerlagt på grund av att många aviserade sin flytt, framför alt då på THAI VISA. Där var det ju hela havet stormar,aldrig har väl en fråga väckt så stor debatt.

Varför ältar du detta nu. Det var ju länge sedan vi diskuterade detta, för att avvakta korrekta besked.

Men som vanligt i Thailand tar detta tid. Kanske nerlagt på grund av att många aviserade sin flytt, framför alt då på THAI VISA. Där var det ju hela havet stormar,aldrig har väl en fråga väckt så stor debatt.
Ingen vettig människa läser Thai Visa Forum. Seriösa sajter varnar för dom.
Hela havet stormar för att folk här på forumet blandar ihop två olika visum. Läser man sen Expressen och tror på vad dom skriver, så blir det inte bättre.

Ingen vettig människa läser Thai Visa Forum. Seriösa sajter varnar för dom.
Hela havet stormar för att folk här på forumet blandar ihop två olika visum. Läser man sen Expressen och tror på vad dom skriver, så blir det inte bättre.
Uppenbart är du den ända vettiga i denna fråga, som inte ens är färdig utredd av regeringen, men du har väl insyn.
PS fick just nu en undran har du blivet bannad från THAI VISA.
Sen kan du väl visa källa på dessa sajter som varnar för THAI VISA.

Är du inte läskunnig? I så gott som alla inlägg på den här tråden har dom som haft frågor eller klagat på försäkringen blandat ihop O-A med O.
Blandar du inte ihop en del nu från Sawadee forum , tråkigt där nu , ingen skriver väl ??

Vem faan vill bo i Europa? Har du kollat prisläget på många orter i sydeuropa som tidigare var billiga? Det är nu lika dyrt eller dyrare än i Sverige. Sen är inte alla +50-åringar eller pensionärer hypokondriker som går och oroar sig i onödan för att man ska bli sjuk.
I det ena fallet är det ett visum och i det andra fallet är det INTE ett visum.
Visum köper man i ett land utanför Thailand och styrs av en uppsättning lagar. Extension som då inte är ett visum ansöker man om i Thaialnd och styrs av en helt annan uppsättning lagar.
Bestämmer man att visum skall ha försäkringskrav betyder det INTE att det också påverkar Extension, eftersom det är helt andra lagar och ett helt annat ministerium som reglerar den delen.
Nr ett förvirring bland människor verkar vara att de tror att en Extension of Stay på något sätt är ett visum.
Därmed fattar folk inte vad de läser.
Kunde folk lägga av med att kalla Extension för visum av ren lättja skulle många fler förstå hur det fungerar.

För övrigt angående sista kommentaren, samtliga Multiple Visum kan man åka in i Thailand på sista giltighetsdagen av visumet och få 60-90-365 dagar uppehållstillstånd i Thailand på.
Ett visums giltighetstid har ju som bekant, ingen relation till din vistelsetid i Thailand. Vistelsetiden får man vid gränspassagen och inte på visumet.

Inne i Thailand kan man rent sakligt också skaffa eller byta ett visum. Men det är ett undantag som inte många kunnat utnyttjat. Visumet består då en stämpel med order VISA i. Inte den etikett man får utomlands.

Åk till Bali, där är det billigare än i Thailand och sjuk/olycksfallsförsäkringarna svinbilliga per år. Pengakraven är också lättare. Jag hade det som alternativ till Thailand ett tag. Men,men det är inte försent än.
Kom hem igår efter en mån på Bali och håller inte med om att det är billigare än Thailand. Spec inte om man blir sjuk då medicin är svindyrt jämfört med Thailand.

Ex medicinen jag köpte på Bali för 1250 baht hittade jag nu i Thailand för 200 baht.
Men om man inte blir sjuk, inte äter frukt, inte dricker alkohol och bara äter typ nasi goreng så kan det bli billigare.
Motorfordon är klart billigare på Bali så där sparar man några kronor bortsett från att dom repas snabbt i den trånga trafiken.

Jag gillade Bali förutom trafiken men den e så sjukt illa att det blir en dealbreaker.
Kört runt ca 10 mil i Thailand idag å sicken skillnad!!! Sätter inte min fot på Bali igen just pga trafiken men det var bra att uppleva, nu har jag helt plötsligt lite mer tålamod med Thaisen :D

Vad jag förstått på vänner som varit i Phil så är trafiken typ lika illa där som på Bali.

Ex medicinen jag köpte på Bali för 1250 baht hittade jag nu i Thailand för 200 baht.
Men om man inte blir sjuk, inte äter frukt, inte dricker alkohol och bara äter typ nasi goreng så kan det bli billigare.
Motorfordon är klart billigare på Bali så där sparar man några kronor bortsett från att dom repas snabbt i den trånga trafiken.

Jag gillade Bali förutom trafiken men den e så sjukt illa att det blir en dealbreaker.
Kört runt ca 10 mil i Thailand idag å sicken skillnad!!! Sätter inte min fot på Bali igen just pga trafiken men det var bra att uppleva, nu har jag helt plötsligt lite mer tålamod med Thaisen :D

Vad jag förstått på vänner som varit i Phil så är trafiken typ lika illa där som på Bali.
Klart som fn , feta Philkärringar behöver mer plats i trafiken 55 :) :) , Min Polare som är gift med en fet Philkärring föredrar Thaialnd , Trafiken är hemsk i Phil säger han , Jag själv anser inte trafiken i Thai vara så dålig, anser Thai vara duktiga MC förare tillex

Klart som fn , feta Philkärringar behöver mer plats i trafiken 55 :) :) , Min Polare som är gift med en fet Philkärring föredrar Thaialnd , Trafiken är hemsk i Phil säger han , Jag själv anser inte trafiken i Thai vara så dålig, anser Thai vara duktiga MC förare tillex
Jo så säger alla jag träffat som varit där, alla utom en.
Seg trafik kan göra den mest tålmodige vansinnig så det går fetbort att flytta till en sådan plats.
Tänk att varje gång man ska åka till civilisationen först behöva åka 3 färjor med vad det innebär med väntetid å dyl å när man väl kommer fram går trafiken i 10-20 km/h.
Nä fi satan va tokig jag skulle bli.

En gubbe på 70+ här sa en gång när jag frågade varför han snålar på 50 baht och alltid tar den långsammaste bussen till Bkk, Pattis eller vart han nu ska.
Tid har jag hur mycket som helst sa han.
Hur tänkte han där undrar jag, känns som han hade lite otur i tänkeriet.
Tid måste ju vara det dyrbaraste han har 75 år gammal. Va ska han göra med pengarna han sparat sen?...

Va ju en gubbe som försökte få med sina till himlen och hade skrivit i testamentet att alla hans pengar skulle läggas i kistan.
Så skedde också, hans fru la en fet check på hans bröst med orden, vassego älskling, bränn inte allt på en gång.

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
1 K
A
Svar
2
Visningar
1 K
kjell.t