Obligatorisk försäkring. Nu är det taget

 

Holmen

Forumveteran
einligt The Nation skall försäkringen täcka 400 000 samt 40 000 i poliklilinisk behandling. Kommer att gälla alla nya visum ansökningar samt vi som kommer att förnya.
 
Här är texten från The Nation

HEALTH insurance has been made mandatory for foreigners aged 50 years and above seeking long-term stay in Thailand.


The insurance policy must offer up to Bt40,000 coverage for outpatient treatment and up to Bt400,000 for inpatient treatment.
This is one of the measures the government has introduced to ease the financial burden placed on state hospitals by foreigners, many of whom have not paid for treatment.
“The Cabinet has already approved the new rule,” Health Service Support Department director-general Nattawuth Prasert-siripong revealed yesterday.

According to Nattawuth, the new rule applies to both new applicants for the non-immigrant visa (O-A), which offers a stay of up to one year, and those wishing to renew their visa. Each renewal is valid for one year.
Overseas policies okay too
“Such health insurance is good for foreigners too,” Nattawuth said.
Foreigners can buy valid health insurance from longstay.tgia.org or if they wish to use health insurance that they bought overseas, they must ensure that the coverage amount is no less than what is required by the rule. “We are going to discuss with relevant authorities on to how to check the validity of health insurance bought from overseas,” Nattawuth said.
Asked about foreigners who cannot buy health insurance because their health risks are considered too high, Nattawuth said relevant authorities might consider requiring them to have higher deposits in bank accounts so as to make sure that they have enough to live in Thailand.
 
Jag förstår inte hur man som pensionär ens kan komma på tanken att flytta hit ner.
Hade jag varit pensionist, fått pension och skatta på den så hade jag ju flyttat till ett land där jag hade fått vård etc som jag skattar för.
Finns ju hur mycket alternativ som helst i sydeuropa inom EU.
 
Jag förstår inte hur man som pensionär ens kan komma på tanken att flytta hit ner.
Hade jag varit pensionist, fått pension och skatta på den så hade jag ju flyttat till ett land där jag hade fått vård etc som jag skattar för.
Finns ju hur mycket alternativ som helst i sydeuropa inom EU.
Du har ju helt rätt, men det gäller ju att ha kunskap, om hur det fungerar.
Sagt det förut hade aldrig flyttat hit med de kunskaper jag har nu, och det gäller inte bara om sjukvården, men det är en stor bidragande orsak, sedan tillkommer väl den politiska situationen.
 
einligt The Nation skall försäkringen täcka 400 000 samt 40 000 i poliklilinisk behandling. Kommer att gälla alla nya visum ansökningar samt vi som kommer att förnya.
Hej då med alla fattiglappar
Gäller mao inga farfarsregler som många påstått skulle bli ,Vårt att få en som +70 , jag klarar mig ,jag har råd med en Svensk hemförsäkring , men är man utskriven och inte har ett hem i Sverige , ja , då är det kört som jag ser det .
 
Med vad som ansvariga skriver så torde saken vara klar, försäkringen/pengarna ska täcka upp för sjukvården, och ska gälla för 400", och just 400" är vad som ska finnas året om på banken när det gäller longstayers, med vissa få undantag...
 
Hej då med alla fattiglappar
Gäller mao inga farfarsregler som många påstått skulle bli ,Vårt att få en som +70 , jag klarar mig ,jag har råd med en Svensk hemförsäkring , men är man utskriven och inte har ett hem i Sverige , ja , då är det kört som jag ser det .
Ge bara fan i att skaffa Non-Im O-A så kanske det går vägen utan tvångsförsäkring.
 
Ge bara fan i att skaffa Non-Im O-A så kanske det går vägen utan tvångsförsäkring.
För en gångs skull håller jag med dig , står inget om just detta med vilket som gäller ,, Kan ju rimligtvis ta ett Non O Spouse multiple , ta en visarun då och då är ju inte fel ,, men jag har ju ett hem i Sverige ,, jag har inte som många sålt smöret och tappat slantarna :) Stackars djävlar
 
I mitt fall har jag inte haft ens nån tanke o flytta, inte min fru heller, och jag är pensionär . Bekanta med Thai fruar pratar om att flytta efter pensioneringen, men ytterst få av fruarna vill, ingen av barnen. För männen verkar det vara nån sorts nybyggarromantik som hägrar. Var ett par som flytta för ett tag sen, nybyggt hus, barn, ett år senare tillbaks till Sverige. Prostata, nu är han borta, frun kvar i Sverige.
 
Hur många gånger kan en expats åka in å ut å in i Thailand?
Till att slippa Non-Im O-A.
@kurant
Du kan ju ta ett Non O spouse om du är gift , gör sen som många tills det inte längre går , dvs åk en ggr om året till Savannakhet ,där kan du få ett nytt om du vill slippa åka till Sverige, sen kan du ta en Visarun ver 3e månad så länge det inte stoppas , när det händer vet ju ingen , massor med folk här har skrattat åt bla mig som sagt att det kommer snart ett krav på försäkring ,, nu är den här ,, sug i Er alla som tror de vet allt 5555:) Och vår eminenta Sosseregering kommer inte att lyfta att finger för oss som bor eller vill bo i Thailand,
 
Hej då med alla fattiglappar
Gäller mao inga farfarsregler som många påstått skulle bli ,Vårt att få en som +70 , jag klarar mig ,jag har råd med en Svensk hemförsäkring , men är man utskriven och inte har ett hem i Sverige , ja , då är det kört som jag ser det .
Varför då kört, har man klarat de nuvarande visum reglerna så blir väl inte kostnaden för denna försäkring så stor. Varför har du så svårt att skilja på visa o försäkring. Denna lilla försäkring drabbar ingen fattigmans pensionär. Vi fattigmans pensionärer har lärt oss att inte leva över våra tillgångar, så 50 000 om året ,gör ingen skillnad, för de pengarna få vi ju Lite sjukvård tillbaka.

Du ser värre än en blind höna
 
Du kan ju ta ett Non O spouse om du är gift , gör sen som många tills det inte längre går , dvs åk en ggr om året till Savannakhet ,där kan du få ett nytt om du vill slippa åka till Sverige, sen kan du ta en Visarun ver 3e månad så länge det inte stoppas , när det händer vet ju ingen , massor med folk här har skrattat åt bla mig som sagt att det kommer snart ett krav på försäkring ,, nu är den här ,, sug i Er alla som tror de vet allt 5555
Jag har ingen försäkring här i Thailand.
Är inte orolig för min skull.
Har haft pengar på banken som jag inte rört i 11 år nu.
Bara tycker det surt för andra som har det knapert, men vill bo kvar här
 
För en gångs skull håller jag med dig , står inget om just detta med vilket som gäller ,, Kan ju rimligtvis ta ett Non O Spouse multiple , ta en visarun då och då är ju inte fel ,, men jag har ju ett hem i Sverige ,, jag har inte som många sålt smöret och tappat slantarna :) Stackars djävlar
Men om man nu har pengar, vad är då problemet. De är förmodligen inte bara fattig lappar som flyttat hit
 
 

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
1 K
A
Svar
2
Visningar
1 K
kjell.t
K
H
Svar
6
Visningar
2 K
Lunkan
L
 
Tillbaka
Topp