Rätt och fel Också skriver vissa att Sin Sod inte är en del av Thaikultur.

Tycker jag är dyrt för att vara uppe i ödemarkerna

Hej

Det måste bero på att du blir blåst och betalar överpriser i så fall, i princip allt ska vara minst 50% billigare än i turistorterna, så någon billigare plats att leva väldigt gott på får man nog leta efter.

Mvh isan lover

2-3 dagar räcker gott uppe i ödemarkera Har varit där sommest en månad och fan vad man längtade till den härliga stranden och att det finns folk ute efter kl 9 på kvällen och inte bara stenbordet på 7/11

Hej

Ja här har du rätt, handlar det om landsbygden så är det normalt stendött efter kl 9 på kvällen, så bylivet är nog inget vidare för kvällsmänniskor och nattsuddare.

Men i Isaans större städer finns det allt utbud och aktiviteter även för kvällsmänniskor och nattsuddare.

Mvh isan lover

2-3 dagar räcker gott uppe i ödemarkera Har varit där sommest en månad och fan vad man längtade till den härliga stranden och att det finns folk ute efter kl 9 på kvällen och inte bara stenbordet på 7/11
Det är på få stränder det finns folk ute klockan 21 tror jag.
Det finns men då är det restauranger där och turister som springer fram o tillbaka. Inget för mig.
Är ju inte på semester och sover på kvällar rätt tidigt, däremot är uppe vid fem på morgonen och kom inte o säg att det inte är härligt
Vilken tur att vi människor är olika. Morgon för mig är den bästa tiden på dagen.
Varför vill man se mycket folk? Jag har fått nog av folkträngsel.
Går oftast o handlar på tider då det är lite folk på varuhus, om jag nu skall dit. Inte då det är fullt med folk. :)

Det finns men då är det restauranger där och turister som springer fram o tillbaka. Inget för mig.
Är ju inte på semester och sover på kvällar rätt tidigt, däremot är uppe vid fem på morgonen och kom inte o säg att det inte är härligt
Vilken tur att vi människor är olika. Morgon för mig är den bästa tiden på dagen.
Går oftast o handlar på tider då det är lite folk på varuhus, om jag nu skall dit. Inte då det är fullt med folk. :)

Hej

Själv behöver jag en vardag med vardagliga sysslor och ett vardagligt liv för att känna mig som vanligt, t.ex ett arbete att gå till, hämta och lämna barn i skolan, träna ett fotbollslag, laga mat och äta hemma, vara omgiven och umgås med släkt och vänner, fortsätta gå upp tidigt på morgonen, lägga mig i tid på kvällen o.s.v även om jag befinner mig i Thailand.

Bor jag på hotell eller vistas på platser med turister, där jag själv saknar anknytning, släkt eller bostad på platsen känns det mer som om jag är på semester, även det vi gör på en turistort blir lite turistaktigt, detta är roligt några dagar eller högst någon vecka, men t.o.m pojken längtar hem till byn efter en kort tid.

Men detta är ju bara en beskrivning av hur det fungerar för mig och familjen, andra kan naturligtvis tycka tvärtom och få till något slags vardag även omgivna av turister och dom som lever av dessa, men själv tillhör jag inte den skaran.

Mvh isan lover

Som sagt vi är alla olika, jag gillar tvärtom städer och mycket folk och avskyr att bo i glesbyggd.
Stranden nyttjar jag sällan men stadslivet vill jag inte vara utan.
Man behöver inte leva turistliv bara för man bor vid turistort, stor del av dom fastboende lever nog ett rätt normalt liv.
Fast hänger man bara vid barerna och turiststråken när man besöker så verkar många få för sig att det är såhär folk lever.
Verkar inte fatta att det är turiststråk och mest turister runt dem områdena.
Jag förstår inte varför man skall flytta upp i bergen som en eremit och leva tillbakadraget utan vardagsbekvämligheter.
Så som sagt vi är alla olika, det som i mina ögon verkar vara skittråkigt leverne är i dina ögon paradiset och vice versa ;)

Som sagt vi är alla olika, jag gillar tvärtom städer och mycket folk och avskyr att bo i glesbyggd.
Man behöver inte leva turistliv bara för man bor vid turistort, stor del av dom fastboende lever nog ett rätt normalt liv.
Fast hänger man bara vid barerna och turiststråken när man besöker så verkar många få för sig att det är såhär folk lever.
Jag förstår inte varför man skall flytta upp i bergen som en eremit och leva tillbakadraget utan vardagsbekvämligheter.
Så som sagt vi är alla olika, det som i mina ögon verkar vara skittråkigt leverne är i dina ögon paradiset och vice versa ;)
Helt riktigt och tur är väl det och jag har mitt paradis i Kata Beach

Fast det där med eremit får du nog svälja med morgonkaffet.
Vart fick du det det ifrån? Jag gillar människor, pratar med folk i stort hela dagen men vägrar att bo på ett ställe där besök på närmaste affär tar en halv dag. Och skall man någonstans så är det sjuhelskottas köer. Tro nu inte att jag inte har upplevt trängsel såväl i GBG som Bangkok för att inte glömma Chiang Rai ungefär som Göteborg antar jag.
Trivs du så är det bra men epitet eremit på mig är väl att dra till.
Tror du trivs inte rigtigt bra där du bor och försöker tragga ner på folk för att må lite bättre själv. Skyll dig själv som flyttade till turistfällan. :p

Det är jag förvånad över ,detta med att låna slantar inom familjen har vi inte råkat ut för , den enda som velat låna av mig är en Österrikare , trevlig kille som kom och sade att hans fru hade spelat hej vilt så nu satt han på rejält obestånd , han ville låna 400k av mig på obestämd tid , han "visste" att jag hade de slantarna påstod han . "Sorry , mina slantar år låsta på BKK bank på ett räntebärande konto ,dessa låser jag på 1,5 år i taget ,upplyste jag om ", Mycket bra att ha detta svar ,, svårt att ljuga rent ut att man inga slantar har , men att man kan ta ut behöver man ju inte upplysa om , men då bryter man ju mot ingånget avtal med banken och förlorar räntan , som numer iofs är skitdålig även i Thailand :)
Fattar inte varför det skulle vara bra att ha ett sådant svar eller varför man skulle ljuga?
Skiter väl i vad folk vet om hur mycket pengar jag ev har, svaret blir helt enkelt bara kort å gott Nej om nån frågar om lån, varför ska man motivera det?
Jag kan låna ut nån tusing över natten till en nära polare som inte har till notan om han glömt atm kortet eller dyl men där går gränsen.
Jag har som policy att inte låna ut varken pengar, bilar, moppar el dyl, varför ska man?
Varför riskera vänskap när allt finns att hyra eller köpa för den som vill.

Senast redigerad av en moderator:
Vart fick du det det ifrån? Jag gillar människor, pratar med folk i stort hela dagen men vägrar att bo på ett ställe där besök på närmaste affär tar en halv dag. Och skall man någonstans så är det sjuhelskottas köer. Tro nu inte att jag inte har upplevt trängsel såväl i GBG som Bangkok för att inte glömma Chiang Rai ungefär som Göteborg antar jag.
Tror du trivs inte rigtigt bra där du bor och försöker tragga ner på folk för att må lite bättre själv. Skyll dig själv som flyttade till turistfällan. :p
Kallade jag inte dig eremit, det var väl mer en liknelse vid att bo där uppe.
Jag har själv bott på landsbyggden i par år här i Thailand och jag trivs inte med det en sekund vare sig i Thailand eller Sverige, vi är som sagt alla olika.
Sen är det väl du som tagga på folk som bor i turistorten jag trackar inte ner på ditt val vi ser det bara olika, som jag skrev det som är paradiset i dina ögon låter skittrist i mina och säkert vice versa.
Jag har dock erfaremhet av att bo på landsbyggden här nere och har väl nästan bott lika många år som dig på landsbyggden, frågan är hur stor erfarenhet du har att bo vid en turistort, du verkar ju tro att dom flesta fastboende bor på hotellen med turisterna.

Kallade jag inte dig eremit, det var väl mer en liknelse vid att bo där uppe.
Jag har själv bott på landsbyggden i par år här i Thailand och jag trivs inte med det en sekund vare sig i Thailand eller Sverige, vi är som sagt alla olika.
Sen är det väl du som tagga på folk som bor i turistorten jag trackar inte ner på ditt val vi ser det bara olika, som jag skrev det som är paradiset i dina ögon låter skittrist i mina och säkert vice versa.
Jag har dock erfaremhet av att bo på landsbyggden här nere och har väl nästan bott lika många år som dig på landsbyggden, frågan är hur stor erfarenhet du har att bo vid en turistort, du verkar ju tro att dom flesta fastboende bor på hotellen med turisterna.
Du skall nog ta en tripp hit till Norr så får det se hur det är. Det är långt från risbönders i Isaan
Jag tror inget för har bott på turistorten och det är lite av stämningen jag har svårt för. Att det finns fastboende där fattar jag och trivs man så är det väl ok. Fast inget för mig.

Du skall nog ta en tripp hit till Norr så får det se hur det är. Det är långt från risbönders i Isaan
Jag tror inget för har bott på turistorten och det är lite av stämningen jag har svårt för. Att det finns fastboende där fattar jag och trivs man så är det väl ok. Fast inget för mig.
Jag har vart i Norr flera gånger men då Chiang Mai och en gång i Chiang Rai, jag har väl varit i rätt stor del av landet men inte syd om Krabi.
Jag bodde inte i Isaan när jag bodde på landet, bodde nog närmare dig rakt syd om.

Fattar inte varför det skulle vara bra att ha ett sådant svar eller varför man skulle ljuga?
Skiter väl i vad folk vet om hur mycket pengar jag ev har, svaret blir helt enkelt bara kort å gott Nej om nån frågar om lån, varför ska man motivera det?
Jag kan låna ut nån tusing över natten till en nära polare som inte har till notan om han glömt atm kortet eller dyl men där går gränsen.
Jag har som policy att inte låna ut varken pengar, bilar, moppar el dyl, varför ska man?
Varför riskera vänskap när allt finns att hyra eller köpa för den som vill.
Om jag inte hade låst mina slantar pga att jag vill ha den lilla ränta som finns så hade jag utan vidare sagt bara NEJ , jag lånar inte ut slantar . Men nu slapp jag vara så djäkla hård mot denna mycket trevliga kille som hamnat i skiten tack vare sin spelgalna Thaikärring , ser du något fel i det ,du kanske tycker det är kul att vara taskig mot folk? Det gör inte jag , slipper jag såra och har som i detta fall en sann och bra orsak så valde jag så ..Fel i det ??

Jag har vart i Norr flera gånger men då Chiang Mai och en gång i Chiang Rai, jag har väl varit i rätt stor del av landet men inte syd om Krabi.
Jag bodde inte i Isaan när jag bodde på landet, bodde nog närmare dig rakt syd om.
De är ju rätt fina städer med mycket att se på men åka 101 upp mot Lao från Nan och besöka byarna i himmelen är skönt. Även från Phrae är det många fina vägar ut fast för mig gäller mycket utav detta att det skall ske med cykel alltså oftast.
Snart blir det med hoj också. Har fått ett uppdrag att försöka skrapa ihop en kokbok av mat i N Thailand och så blir det att söka sig till periferin.
Men man träffar så mycket folk som gör att jag trivs. Alla har vi våra faforitplatser.

Du uttalar dig ofta som om du vet precis hur det är att bo i turistort men att döma av vad du skriver så vet du ju ingenting om det.
Tror att du kanske varit nån enstaka dag i Pattaya i högsösong mitt i smeten men Hua Hin har du nog aldrig varit i.

Min fru älskar sitt Isaan , jag kan var i Isaan långa tider , men vill även röra på mig , vi har kommit fram till en bra lösning , Vi bor i Isaan , jag åker själv när inte hon vill följa med , inga problem , jag kan dra till Phuket ett par veckor på semester , till Udon , eller Changmai . Inga problem , då mår vi båda bra:thumbsup:

Om jag inte hade låst mina slantar pga att jag vill ha den lilla ränta som finns så hade jag utan vidare sagt bara NEJ , jag lånar inte ut slantar . Men nu slapp jag vara så djäkla hård mot denna mycket trevliga kille som hamnat i skiten tack vare sin spelgalna Thaikärring , ser du något fel i det ,du kanske tycker det är kul att vara taskig mot folk? Det gör inte jag , slipper jag såra och har som i detta fall en sann och bra orsak så valde jag så ..Fel i det ??

Nej absolut inget fel i det, ganska naturligt och särskilt bättre i den situation du beskrev.

/ SatanG

Liknande trådar

L
Svar
7
Visningar
2 K
A
H
Svar
2
Visningar