Önskar lite info ang. vad man ska göra när UT är klart.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

acarls

Gäst
Hej igen
Som ni säkert läst av mitt tidigare inlägg under den här fliken är min Noi's UT nu klart och hon är på väg hit. :nod:
Vad jag har förstått så är det en del man ska göra när hon väl kommit.

1. Anmäla sig på skattemyndigheten (få personnr etc.)
2. Anmäla henne till en SFI kurs
3. ? :question:

Ja vad mer ska man tänka på ?
Antar att det finns ett antal gentlemän här som gått igenom det hela. :nod:
Vore tacksam för lite hjälp och vägledning

Tack på förhand

Grattis!

* Försäkring, kanske en olycksförsäkring eller något kan vara på sin plats.

* ID-kort. Mycket smidigare än att tänka på att ta med passet hela tiden.

* Varma kläder. Det är kallt i Sverige. :D

Glöm inte att fråga henne om hur hon tycker att det går på SFI. Det är stor variation på lärare och klasser. Får hon vänner i klassen, går det för snabbt, går det för långsamt. Allt kan rättas till genom att tala med SFI-centret.
Tänk på att hon kanske känner sig ensam och ledsen utan familj och vänner. Helt normalt men kan vara lite kämpigt ibland. Allra mest nu när det är mörkt och kallt, inte det man är van vid från Thailand direkt.

Det var lite jag kom på just nu iaf.

// G

:D :D :D Jättemycket grattis Anders!!!

Om jag var som du(erfarenhet från min gumma) ta det lite lungt med SFI
Låt henne vänja sig lite, vid dom svenska förhållandena.
Särskilt nu, när det är vinter. Börjar hon på SFI direkt, måste du åka med
henne varje dag. Dom som är nybörjare börjar kl. 12.45 till 16.00.
Jag tror det blir lagom till hösten med SFI. (tiderna kan varaiera något)

Det där med vinterkläder som Galten pratade om är jätteviktigt. Det 'är en
av anledningarna till att dom inte vill vara här.(Glöm inte varma skor, eller
läderstövlar med foder). Det varmaste du kan ge henne är din kärlek och
omtanke.

Hälsningar Nisse

Jag håller inte riktigt med dig Nisse. Att vänta med SFI till hösten kan bli riktigt långtråkigt om hon inte hittar något annat att göra.

Om du jobbar och hon inte har några släktingar och vänner i närheten så kan man ledsna rätt rejält på Sverige (allra mest om man kommer från en stor thailändsk stad till en liten svensk stad).

Tjejen kommer som jag nämt tidigare från Bangkok och t.o.m den Svenska hufvudstaden känns som en mindre håla. Allt stänger tidigt, inte så mycket folk utom på lönehelgen, kortare öppettider för affärer på helger och "högtider" som t.ex. trettondagshelgen och kristiflygare osv, det är kallt och jävligt.

SFI/annan svenskundervisning/annan utbildning överhuvudtaget kan vara en väg ut ur tristessen som kan infinna sig. Hon får något att göra på dagarna, hon får förhoppningsvis lite vänner, hon lär sig svenska som är nyckeln till vårt samhälle.

Hör med henne, jag skulle inte vänta för länge med att börja SFI. Till hösten är det många, långa månader kvar om man inte sysselsätter sig.

// G

""Galten75" " sa:
Jag håller inte riktigt med dig Nisse. Att vänta med SFI till hösten kan bli riktigt långtråkigt om hon inte hittar något annat att göra.

Om du jobbar och hon inte har några släktingar och vänner i närheten så kan man ledsna rätt rejält på Sverige (allra mest om man kommer från en stor thailändsk stad till en liten svensk stad).

SFI/annan svenskundervisning/annan utbildning överhuvudtaget kan vara en väg ut ur tristessen som kan infinna sig. Hon får något att göra på dagarna, hon får förhoppningsvis lite vänner, hon lär sig svenska som är nyckeln till vårt samhälle.

Hör med henne, jag skulle inte vänta för länge med att börja SFI. Till hösten är det många, långa månader kvar om man inte sysselsätter sig.

// G

Tack för de erfarenheterna, kommer väl till pass nu. :thumbsup:
Som jag hade tänkt mig, så skulle hon vara i skolan (SFI) när jag är på jobbet, men jag håller med G om att det ska vi ju naturligtvis diskutera.
Hon har en kompis från samma by, som bor bara 5 mil härifrån, men hon pluggar på komvux så det kan väl kanske bli lite tråkigt på dagtid om det inte finns något att göra.

Det där med försäkring undrar jag lite över.
Får hon inte samma tillgång till den svenska sjukvården som vi, nu ? :question:

""acarls Det där med [b " sa:
försäkring[/b] undrar jag lite över.
Får hon inte samma tillgång till den svenska sjukvården som vi, nu ? :question:

Givetvis så har hon tillgång till samma sjukvård vi andra har. Medan de flesta är täckta av både hemförsäkring och någon slags försäkring från jobbet/fackförening så får hon ingen ersättning om något allvarlig händer, ta i trä, som inte täcks av din/er hemförsäkring.

// G

""Galten75" " sa:
Givetvis så har hon tillgång till samma sjukvård vi andra har. Medan de flesta är täckta av både hemförsäkring och någon slags försäkring från jobbet/fackförening så får hon ingen ersättning om något allvarlig händer, ta i trä, som inte täcks av din/er hemförsäkring.

// G

Ja, man kanske måste meddela försäkringsbolaget att det blir en boende till i samma hemförsäkring.
Annars tycker jag att försäkringsbolagen stjäl pengar för en massa onödiga försäkringar.

:D :D :D OK Galten!

Jag brukar alltid ha rätt! En gång trodde jag att jag hade fel!
Men det var ju fel..... ha ha ha....

Hälsningar Nisse

Hittade följande lista på ett annat forum:

* Anmälning till folkbokföringen för sista 4 siffrorna. Skattemyndigheten.

* Vid folkbokföringen begära Personbevis för ID, Studier, Arbetsförmedling, Hemortsbevis.

* Undertecknad begärde personbevis som intygande för tjejens ID ansökan.

* Ansök om ID kort - kostar 300 kr på Svensk kassa service

* Kolla upp hemförsäkringen. Lägg till tjejen & teckna eventuella drulleförsäkringar etc.

* Separat anmälan måste göras till Försäkringskassan för att bli inskriven i systemet.

* Anmälan till hyresvärden (om man bor i hyresrätt ). Skriv in tjejen som boende.
Om något händer dig, som tex dödsfall så slipper damen bo på gatan.

* Anmäla sig till SFI

* Anmäla sig på Arbetsförmedlingen.

* Eventuellt efter ID kort anlänt ansöka om bankkort & personkonto. För kommande lön.
Känns också bra för tjejen. Lätt & föra över pengar etc om man har samma bank.

* Ta gärna ett par dagar ledigt under första veckan tjejen anländer. Inte alltid det
fungerar. Men det är uppskattat. Innan man börjar jobba som en gnu igen.

* Buffra lite pengar för en runda på stan för lite kläd & skoköp, samt santära ting. Beror på årstid. Vintertid, se till & köpa varma kläder.

* Ta gärna reda på vart närmaste Budda tempel finns. Ta en vända dit ganska snart efter att tjejen anlänt. Det uppskattas något enormt & ger en viss trygghet. (om hon varit i sverige på Turistvisa kanske ni redan vart & besökt ert närmsta tempel )

* Ta en vända till någon lokal Asiatisk shop för lite inköp av kryddor , såser & annat. (antar att hon om hon varit här tidigare redan vart & shoppat i den lokala shoppen )

* Kolla upp lite olika internet sidor där tjejen kan läsa vad som händer hemma i Thailand. Detta är lite åldersbaserat. Min tjej är ganska ung & föredrar sidor som www.kapook.com där kan man lyssna på musik, läsa en massa, & titta på bilder.

* Ett kontantkort eller liknande är bra att inköpa till tjejens telefon (om hon har ngn).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
0
Visningar
1 K
pcsoli
P
A
Svar