Övervakningskamera med rörelsedetektor i Thailand

 
lite rolighet i detta med barnen..den äldsta sonen CM som är 27 år frågar mamma: om han får ta bilen till flyget (vi bor 9 km från flygplatsen i CM)....när vi skall bli hämtade där.....min fru svarar..."självklart"....vi får ju inte låna bilarna så jag tänkte hämta pappa på MC:n först.......och sen hämtar han dig och alla väskor....? Jissus hur har man fostrat? Nää han skämtade...enligt min fru.......?? Nåja han är IT tekniker så vi har planerat för lite kameror, rörelsedetektorer kopplat till våra PC:ar. Spännande.
 
Jag har haft INNEKT ( http://www.innekt.com ) i 4 år. Den fungerar bra det är en med 8 kanaler och med rörelsedetektor. 4 kanaler kan man koppla in siren eller saftblandare på taket. Man kan aktivera så att man får e-post när den känner av något och man kan titta i mobilen eller på datorn vad som sker hemma fast man befinner sig i Sverige men då ska den vara ansluten till routern och ha en fast IP adress. Det går att göra en Port Forwarding till bevakningsenheten. Allt finns på YouTube. Det är bara att leta där.
 
Jag har haft INNEKT ( http://www.innekt.com ) i 4 år. Den fungerar bra det är en med 8 kanaler och med rörelsedetektor. 4 kanaler kan man koppla in siren eller saftblandare på taket. Man kan aktivera så att man får e-post när den känner av något och man kan titta i mobilen eller på datorn vad som sker hemma fast man befinner sig i Sverige men då ska den vara ansluten till routern och ha en fast IP adress. Det går att göra en Port Forwarding till bevakningsenheten. Allt finns på YouTube. Det är bara att leta där.
Tack till tekniken. Tack Farang 53 - intressant. På tal om teknik. Denna Sverige vistelse (5 mån) provade jag vara utan den gamla TV:n. Kör jag bara via Webben och min router. Jag har 4 st kanaler via SVTV play gratis. TV4 play pröjsar jag 99 kr/mån (12 kanaler varav V75 på tolvan). Netflix 79 kr/mån. Chromcast köpte jag för 310 spänn. Allt har fungerat perfekt!! Otroligt enkelt att "casta" över till TV:n. Tekniken är otrolig. Men nu gällde det larm och jag har fått många bra svar. Tack.
 
Tack till tekniken. Tack Farang 53 - intressant. På tal om teknik. Denna Sverige vistelse (5 mån) provade jag vara utan den gamla TV:n. Kör jag bara via Webben och min router. Jag har 4 st kanaler via SVTV play gratis. TV4 play pröjsar jag 99 kr/mån (12 kanaler varav V75 på tolvan). Netflix 79 kr/mån. Chromcast köpte jag för 310 spänn. Allt har fungerat perfekt!! Otroligt enkelt att "casta" över till TV:n. Tekniken är otrolig. Men nu gällde det larm och jag har fått många bra svar. Tack.
Chromecast är super bra, dock när man strömmar från datorn kan det hacka lite grann. Gjorde det på femman i tisdag när Sverige mötte Österrike, men det kanske hackade även på riktigt ;)
 
I veckan som gått skedde ett inbrott i vårt mooban , en familj som reste bort två dagar fann när de kom hem att deras värdeföremål i form av guld samt kontanter vra stulna , tjyven hade gått in genom grinden 8uppklippt lås ..

polis var inkopplad , alla i Security förhördes , 10 bath guld var för svunnet samt 40,000 thbt i kontanter .. Security var rena sade polisen , ingen hade kommit in olovligen , har skrivs alla som passerar ut eller in in i en liggare samt att alla kort som används registreras , dessa är personliga ... Vilka har gjort dettta tror ni ......

Grannarana tyckte att det var djävligt orättvist att dessa skulle ha det bra ställt , så när de fick veta att familjen skulle åka iväg på semester två dagar gick de helt sonika in och stal guld samt cash ,,, Detta uppdagades när grannen sen gick runt här uppe med en halskedja på 5 bath , kunde inte förklara trovärdigt för polisen var han fått /ehållit denna och erkände dag två att dessa var tjyvarna ... Inte fan är Thai smarta , först stjäl av grannen , sen hänger på sig guldet och glassar runt i grannskapet .... IDIOTER säger jag ... Tror detta med grannar och familjen är vanöihare än man tror
 
Det stämmer säkert, vi har haft problem med grannar som har varit inne och snott hönor från svärfar, dessutom en del frukt. Det är tråkigt när avundsjukan tar sig sådana uttryck.
 
Uppe i Isaan stjäl alla grönsaker från svärmors grönsaksland m helt ogenerat går de dit och plockar , Thai aktar sig nämligen för att stöta sig med andra i byn , därför klarar sig de fräckaste bäst samt de som saknar moral .....

Min fru säger bara Hyscchh , inte prata högt på Thai om detta , jag förstår inte säger hon , nog fan förstår jag allt ..

Ta tjuren vid hornen säger vi i Sverige , det funkar bra , :)
 
Uppe hos oss så sover svärfarsan och halva byn ute när riset skördats och ska torkas, för annars så kommer det folk från andra byar och snor det.

Dom som har fiskpooler ute på rismarkena är tvungna att ta någon runda dit för att kolla att ingen är och tjuvfiskar, svärfarsan har hittat flera gånger fiskben vid deras pool

Det är helt sjukt att folk måste gå och sno av andra.
 
I veckan som gått skedde ett inbrott i vårt mooban , en familj som reste bort två dagar fann när de kom hem att deras värdeföremål i form av guld samt kontanter vra stulna , tjyven hade gått in genom grinden 8uppklippt lås ..

polis var inkopplad , alla i Security förhördes , 10 bath guld var för svunnet samt 40,000 thbt i kontanter .. Security var rena sade polisen , ingen hade kommit in olovligen , har skrivs alla som passerar ut eller in in i en liggare samt att alla kort som används registreras , dessa är personliga ... Vilka har gjort dettta tror ni ......

Grannarana tyckte att det var djävligt orättvist att dessa skulle ha det bra ställt , så när de fick veta att familjen skulle åka iväg på semester två dagar gick de helt sonika in och stal guld samt cash ,,, Detta uppdagades när grannen sen gick runt här uppe med en halskedja på 5 bath , kunde inte förklara trovärdigt för polisen var han fått /ehållit denna och erkände dag två att dessa var tjyvarna ... Inte fan är Thai smarta , först stjäl av grannen , sen hänger på sig guldet och glassar runt i grannskapet .... IDIOTER säger jag ... Tror detta med grannar och familjen är vanöihare än man tror
Phonta bodde du granne med dem ;)
 
Uppe hos oss så sover svärfarsan och halva byn ute när riset skördats och ska torkas, för annars så kommer det folk från andra byar och snor det.

Dom som har fiskpooler ute på rismarkena är tvungna att ta någon runda dit för att kolla att ingen är och tjuvfiskar, svärfarsan har hittat flera gånger fiskben vid deras pool

Det är helt sjukt att folk måste gå och sno av andra.
Samma uppe hus frugans familj , bevaka allt , riktigt tjuvaktigt folk..............skulle jag vilja påstå
 
Att det förekommer mycket stölder på landsbygden anser jag är en stor överdrift. Det förekommer stölder men det är minimalt, många gånger är det inom familjen att någon har brist på casch.
Där jag håller till, känner jag sedan 9 år tillbaka byn, och det har inte varit några märkvärdiga stölder här. Alla fastigheter är öppna på det viset att de har motorbiker traktorer som finns inget lås på lokaler, där de förvaras. Sedan har nästan varje gård en risbod eller flera, med många gånger mycket ris där inne, men folk går inte och stjäl andras ris på landsbygden från ris huset, de har inte heller lås på bodarna.
Det var en som förlorade en säck med sätt ris som han hade i förvaring i sin grannes rishus, men det kom fram att det var tonårsonen i huset, som hade sålt riset och föräldrarna till sonen återställde den.
Nu finns det 120 hundar i byn att någon obehörig kommer in på natten är inte troligt, därför de här hundarna bevakar väl sitt gårdsrevir, men kommer någon obehörig in på natten har de någon signal som gör att det blir en hel flock hundar som kommer till hjälp. Alla hundarna är inte kopplade utan helt lösa och fria att ta hand om natt angriparen, hunden är ett flockdjur, som det är bäst att backa för när de är många.
När sambon tar hem riset och torkar det på planen det är hunden som vaktar rishögen under natten och inte ett enda korn försvinner.
Från den här gården har aldrig någonting försvunnit, det var vid ett tillfälle sambon påstod att någon stulit 7000 Baht från sovrummet, men jag påstod det är omöjligt hunden skulle aldrig tillåta att någon obehörig kom in och mycket riktig efter en tid kom hon på att hon lånat ut de där 7000 Bathen.
Det kom rykten att militären skulle kolla allt virke som gårdarna hade och varifrån det kom, som medförde att de måste gömma virke, det medförde många sänkte ned virke i en å som flyter förbi här och när de tog upp det påstod en person att han förlorat virke och misstänkte en annan i byn. När den misstänkte åkte bort var han och kollade hans damm och utrymmet utan att han hittade det, men så en dag fanns virket där han tidigare placerat det.
En person här i 35 års ålder blev anklagad att han haft sex med deras 15 åriga dotter och de krävde 25.000 Bath i skadestånd, hans nära släktingar samlade ihop den här summan och betalde familjen för att undvika polisanmälan.
Men den här mannen sade att det var tjejen som var hungrig och kom och besökte honom.
Risbönderna har dammar på fälten och det kommer dit fisk men det är inte inplanterat fisk utan vildfisk och det finns de som på natten är ute och sätter ut krokar i dammarna och fångar fisk.
Hönor som grannarna har kan vara besvärliga de kommer in på gården och skitar ned och är hungriga , jag själv skulle ha lust att nacka några av dem, de för ett väldans liv på morgonen.
Man kan säga det är en orkester av hundar och höns varje morgon och ibland är den öronbedövande.
VAT här har en stor damm med mycket fisk i därför de endast matar fisken och planterar in nytt och där påstås att två personer var och kastade ut nät en natt och tog upp flera hundra kilo fisk och sålde till en marknad, men ingenting hände fiskarna fastän alla visste vem de var.
 
Nu har jag engagerat hela området. Vi sätter in kameror på gatorna. Bra. Men en fråga. Alla verkar "gallra". På nedre våningen. Jag håller på att kolla priser. Har inte ett sus vad det blir?
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp