Tråkigt att läsa om dina problem med att få anställning när du har Thailand som ditt bostadsland även nu när Covid-19 epidemin har nästan normaliserats. Kanske du som jag själv har haft ett litet helvete? Jag blev bl.a. sittandes sammanlagt i hela 3 månader inlåst på hotellrum i karantän och tvingades till att stanna ombord i upp till fyrdubbla normala arbetspass eftersom länder jag jobbade i ej tillät att avlösningar kunde ske.
För min del så lutar det mycket mot att jag blir en ex. sjöman efter nu mera 40 år sedan jag gick till sjöss p.g.a. problem en mycket ovanlig sjukdom som gett sig på det perifiala nervsystemet och påverkar mitt balanssinne negativt. De sista ca 20 åren till sjöss har jag jobbat på enheter där det har varit absolut nolltolerans mot alkohol (inom offshore verksamheten har det varit så sedan början av 80-talet upplysningsvis) men även varit mycket måttlig med alkohol på min fritid. Men nu vinglar jag som en ”äkta sjöbuse” utan påverkan av rusdrycker ;-)
För min del hoppas jag framåt att kunna göra lite göra tvärtom mot dig och hoppas på kunna vistas väldigt mycket i Thailand igen tillsammans med min sambo som är Thai (men även svensk medborgare). Vi tänker dock båda då att fortfarande vara officiellt bosatta och mantalsskrivna i Sverige även långsiktigt och jag har inga planer på att sälja mitt hus i Sverige. Mitt önskescenario är att bo i Sverige ca maj-oktober så att det blir +6 månader ”stadigvarande vistelse” i Sverige i en följd enligt Skatteverkets - Rättslig vägledning per kalenderår och övrig tid i Thailand. Både Sverige som Thailand är fantastiskt bra länder att bo i (om man bor på bra platser) men kan man komma undan den mörka och kalla tiden i Sverige samt den allra varmaste samt regnperioden i Thailand så ännu bättre