Olika priser för farrang och Thai.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

Galten75

Gäst
Det där är en lite klurig fråga. De flesta gångerna jag har varit i Thailand har det varit som backpacker och då levt på en rätt så tight budget. Då kan pris skillnaderna göra att man kanske struntar i vissa saker.

En "normal" charterturist kanske inte tänker på det på samma vis, 200 B är "bara" 40 spänn. Men är man ute och reser i 6 månader så är varje krona värd.

Det jag inte riktigt har märkt förut var (innan jag träffade min flickvän) att även priserna i vanliga affärer, motsvarande Elgiganten, SIBA etc, också har olika prissättningar. Det var ju tjejen som fick sköta all betalning, då hon fick "rabatt" på varorna.
Det synsättet kan jag tycka är lite märklig.

Vi västerlänningar ses fortfarande som pengastinna glidare i somligas ögon, vilket ju inte riktigt stämmer överens med verkligheten längre.

// G

:D :D Kan inte annat än hålla med! Varför skall vi utlänningar betala 200
Bath och Thailändarna 20bath????

Det är särskilt svårt för dom som bor i Thailand tex pensionärer.Många är
sjukpensionärer, och har det inte för fett.
Jag får en känsla av man skall vara med och betala upprustningen av dy-
lika anläggningar, nationalparker odyl. Det ser ju inte allt för snyggt ut
bakom kulisserna i bland.
Enda gången jag fick betala 20 bath istället för 200bath, var när jag be-
sökte Prath Vihar mellan Thailand och Cambodja.
Anledningen var att på ett torg vid enttre´n satt ett stort gäng Thailländare
runt ett stort bord och drack öl, dom frågade om dom fick bjuda mej på öl.
Vilket blev att jag bjöd dom på öl istället.(15 pers.) Efter 2 omgångar frågade dom mej , om jag skulle gå in på tempelplatsen. Jag svarade att
jag hade för avsikt att göra det, men jag tyckte att det var dyrt "200Bath"
Ledaren gick bort till kiosken för betalning, och sa nå´t på Thai.

Plötsligt skulle det inte kosta något alls??? Eftersom jag hade hela släkten
med mig ville jag iallafall betala 20 bath för var och en.skams skull.

Efteråt fick jag höra att personerna var ett bryktat banditgäng, som hade
ihjäl folk för struntsummor. Då fick jag oxå förklaring till varför folk gick
en lång omväg rut vårat bord, stirrande på mej.

Kontentan: "Ett par flaskor öl kan rädda ditt liv!"

Hälsningar Nisse

Visst har man råkat ut för farrangpriser men det är ju något som förekommer överallt även här hemma i Sverige.Kolla bara in Öland och Gotland sommartid.Men däreemot har jag aldrig behövt betala extra när jag har handlat på stora varuhus och gallerior.Men en liten rolig sak hände första gången jag var i Thailand och besökte Royal Palace.När vi skulle gå in så blev en av vakterna väldigt glad över min Buddha som jag hade i min halskedja.Han såg att den var väldigt gammal och speciell och började fråga mig en massa saker om den (som tur var så kunde min sambos kusin tolka till engelska) så han och jag stoppade upp hela kön.Efter flera minuter så kom hans befäl och skällde på honom och sa till att skynda på att släppa in folk.Så han sa till mig gå in du behöver inte betala för att din Buddha är så speciell.

Jag tycker varken det är konstigt eller uppretande. Thai har sämre betalningsförmåga - se det som att dom har rabatt istället för att vi har påslag. Numer kostar nationalparker 400 baht för oss, det tycker jag är för dyrt för att se ett halvtorrt vattenfall, men det är en annan fråga.

Sen som Lhon Gen säger, vi har det också. Förutom hans exempel har vi Åre där lokalbefolkning har rabatt överallt.

Detta ær ett påfund från Taksin och han gav blaffen i farranger.
Men om detta ær ett problem?
Stanna hemma du pratar småpengar

Kenth

Taksin hade inget med att göra med dessa separerade priser.

Det var kul att läsa det olika inläggen i det här ämnet men inte är
det då ett påfund av Taksin. Jag kom första gången till Thailand
1970 och det var en regel då också, inte minst när man åkte taxi
eller tuktuk (det var innan man använde taximeter) och man fick
göra upp priset på förhand och då var det alltid dyrare för en
farang. Jag var med om en ganska rolig sak på en restaurang på
Siam Square där jag åt ganska ofta. Jag fick alltid en engelsk
menu och reflekterade inte över priset tills jag en gång fick sitta
vid samma bord som två thailändare och jag råkade titta i deras
menu och såg att priserna var 10 - 15 baht billigare överlag. Den
här gången sade jag inget men nästa gång bad jag att få en menu
på thai för att det var billigare. Då försökte de ursäkta sig med att
det var rikligare portioner om man beställde efter den engelska,
men jag fick thamenyn, beställde och fick lika mycket mat som
vanligt.
När jag besökte Thailand vid senaste jul och nyår, första gången
på 10 år, blev jag glatt överraskade att priserna, både på resor
och restaurangmat fortfarande är så lågt och jag upplevde inte att det var så mycket "farangpriser" på retstauranger och inte på varuhus. På marknader försöker de ju naturligtvis trissa upp priserna.
Kan man thai får man ju alltid höra att de prutar för att man talar
thai och det kan väl ligga något i det.
Däremot talade jag med thaivänner i Huahin och de upplevde att priserna hade gått upp där även för lokalbefolkningen och att det berodde på turisterna, både thai och utlänningar.

J-L

Jo, Bnegan, jag har massor av kort men bara svart-vita pappers-
kort (från den första tiden, sedan blev det ju färg)och jag har
ingen scanner, så jag vet inte hur jag ska kunna dela med mig.
J-L

Ja det är olika priser för thai och farrang med en viss modifiering.
Kan man uppvisa ett arbets tillstånd eller ett thailändskt körkort så betalar man den thailändska taxan för va det nu må vara.Man anses vara expat.

SJÄLVKLART är det fel att ha differentierade priser även om det handlar om småpengar för en turist. Vi som bor här måste däremot betala mer ALLTID bara för att vi är västerlänningar.
Visst kan man tycka att 'det är dom värda', 'västerlänningar har råd', 'så lite pengar' etc men tankesättet smittar av sig på hela beteendesättet. T ex är scamming oerhört vanligt i Thailand och det är inte bara 'normala' brottslingar som gör det.
Att ta ut differentierade priser är i grund och botten en statligt godkänd scamming, eller hur? Hur skall då folket kunna lära sig rätt och fel.
Det går inte att seriöst motivera olika uttag. Kostnaderna för parken etc är de samma oavsett om en thai eller du besöker. Tvärtom är det nog så att en västerlänning spenderar mer pengar väl inne på området.
Resonemanget med att det är en rabatt till thailändare håller inte heller. Jag vill nog avgöra om jag vill betala för dom, inte bli tvingad. Det är ju som att resonera att den luft jag andas skall vara skitigare än thailändarnas bara för att jag har råd med ett bättre sjukhus.
Nu påpekar säkert någon att jag ju inte behöver gå till dessa ställen. Tyvärr är det så att många avgifter är jag TVUNGEN att betala till ett högre pris.
Men visst, det finns ett MYCKET effektivt sätt att få slut på eländet. ALLA västerlänningar vägrar att betala mer än thailändarna. Får du inte samma biljettpris, vänd på klacken och gå därifrån. Om tillräckligt många gör detta kommer det garanterat att hända saker.

Anledningen till att scamming är så vanlig är en allvarlig brist i deras lagar.
Om du begår bedrägeri i ett västerländskt land blir du åtalad och förhoppningsvis fälld.
Begår du bedrägeri i Thailand är du också brottsling, MEN, blir du upptäckt och betalar tillbaka är du inte brottsling längre och slipper åtal.
Kontentan av detta är: kör på med din scamming, så länge du inte blir upptäckt är allt bra. Blir du upptäckt har du misslyckats med ditt bedrägeri men det är bara att betala tillbaka och fortsätta med nästa. Något straff får du inte.
Vad lär man sig av sådana regler?? Jo att det är OK att scamma varför de flesta även gör det.
Sen vill jag säga att uppvisande av arbetstillstånd inte har någon betydelse, i alla fall inte i Pattaya. Är du västerlänning så är du.

hej jem!!

detta var verkligen intressant inlägg. jag satt senast igår o läste på en sida där man enbart tar upp scamming. det är väldigt tråkigt när det sker.
jag trodde faktiskt att man som boende farang fick samma priser som thai.
det spelar alltså ingen roll om du visar upp att du har uppehållstillstånd.

Tänk om vi här hemma skulle ta extra betalt för varor och tjänster av våra boende thailändare/ thailändskor. Då fick ju deras svenske partner vara den som gjorde alla inköp.
jag tror på som du säger att om man väljer att gå därifrån så måste det bli en ändring.
jag har flera ggr ex gått för att köpa frukt på marknaden och får då ett helt annat pris än mina thailändska vänner. jag har ändå vetat vad de brukar betala.
nästa gång ska jag säga till dem och ändrar de sig inte då så får det vara.
nu kostar ju frukten inte så mycket men det var bara ett exempel. man har naturligtvis blivit scammade många gånger om.
jag kan tänka mig att om man är farang och inte pratar thai så passar man på. det kanske är olika på olika platser också.
gör de samma i din hemomgivning fastän de känner dig och vet att du bott i thailand i många år.

marianne

Går jag till en affär där dom vet att jag bor här och har thailändsk fru får jag 'rätt' priser, ja dom är till och med mycket tillmötesgående, annars får dom med min fru att göra och hon har skinn på näsan. Detta är i sig ett bevis på att dom inser att dom gör fel, men det är allmänt accepterat med turisttaxa. Det krävs en attitydförändring. Å andra sidan tror jag det är likadant på de flesta turistorterna världen över. Tror det är betydligt mindre vanligt utanför turistorterna.

Gjorde en test en gång, gick till Mike's shopping mall i Pattaya och tittade på ett par kortbyxor för 700. Discount? OK, 600. Gick därifrån
Min fru gick fram och tittade på samma kortbyxor men nu för 500. Discount? OK 400 baht. Nästan halva priset alltså. Så visst blir turisterna blåsta. Nu är det ju billigt att handla ändå men om du har med dig en thailändsk vän blir det riktigt billigt. 120 kronor för mig och 80 kronor för min fru. 120 är fortfarande riktigt billigt för ett par kvalitetsshorts av märket Diesel.
Jag har inte så mycket emot detta eftersom en prisreglering skulle hindra fri prissättning vilket är bra för marknaden, dessutom väldigt svårt att efterleva en lagrestriktion. Sen kan man alltid diskutera om det är rätt att blåsa turister, men som sagt jag tror turister blir blåsta nästan överallt världen över.

Gå på restaurang och äta och dricka är billigare den här årstiden jämfört med oktober-mars, dvs turistsäsongen. men det är nog samma överallt också.

Det jag inte kan acceptera är att det kostar mer för faranger på inrättningar av olika slag och absolut inte när dom är stat/ eller kommunalägda. Där sker ju visserligen blåsningen helt öppet då dom redovisar två priser men är det RÄTT?? Jag kan inte hitta något annat motiv än att suga ut turister. Då tycker jag det är mer rätt och OK att dom tar ut mer för drickor, kaffe och annat dom säljer. Det köper man ju frivilligt och thaiare som knappt har råd med inträdet kan avstå från att köpa detta.
Om du åker Song Taew (baht bus) i Pattaya finns det sedan några år tillbaka statliga regler som säger att det skall kosta 10 baht (1-zonsresor). Innan dess kostade det 5. Idag får faranger betala 10 och thaiare får 5 baht i rabatt, så inget har egentligen förändrats, i alla fall inte för thaiarna.
Är du turist och frågar hur mycket det kostar får du betala 20 baht. Själv frågar jag aldrig utan sträcker fram 10 baht, sen får dom blänga hur ilsket dom vill på mig (Ha ha, scam me, scam you). Det blir däremot aldrig någon diskussion om priset.

Resonemanget att detta skulle ge stora inkomster till landet är, tror jag, som att bita sig själv i stortån. De stora pengarna ligger i vad turisterna spenderar på hotell, resor, restaurangbesök, shopping etc. Då borde man akta sig för att hemvändande turister känner sig förolämpade. Det är smolk i bägaren i ett annars otroligt turistvänligt land och jag är övertygad om att det försvinner om några år eller i alla fall minskar.
Ett tips är att hemsidor som visar på aktiviteter i Thailand favoriserar och tydligt märker ut vilka arrangörer som tar ut jämlika priser, någon form av kvalitets/garanti-märkning. Om de stora viktiga sajterna gör detta blir det säkert snabbt en drastisk förändring. Det räcker med att några börjar.

Totalt sett är detta småsummor jämfört med den scamming som pågår när du gör affärer eller köper en begagnad bil etc. Blir du inte blåst beror det på att du inte upptäckt blåsningen. Så vanligt är det, tyvärr. Du kan bara undvika det om du kan alla tricks. Om du inte kan det är du torsk, garanterat.

Det mest idiotiska exemplet på prisdifferentiering jag sett var ett husprojekt där man sålde ut husen ca 20% billigare till thaiare enbart. INGEN farang kommer naturligtvis att köpa ett hus som är 20% dyrare och därmed förlorar dom inte bara kunder utan även förtroendet för all framtid.

Inte särskilt smart och ofta undrar jag om thaiarna verkligen tänkt efter vilka konsekvenser en differentierad prissättning får. Jag tvivlar på att dom hunnit dit ännu, det är ju trots allt fortarande ett land under utveckling vilket vi måste ha förståelse för.

Kul tråd med varierande åsikter :D

Förra gången jag var i BKK med en kompis och hans Thaifru, Bestämdes att vi skulle upp och äta fin-mat på en av de högre våningarna i en skyskrapa. Betalningen skulle göras innan man fick gå in i resturangen, då kompisens fru fick veta att vi skulle betala falangpris och hon Thaipris, blev hon irreterad och sa:
" Vi är thai alla tre , skillnaden är bara att dessa 2 (Jag och kompisen) har bara varit Thai några veckor"

Det funkade! Vi fick betala Thaipris alla tre :thumbsup:

Detta fenomen är något som gör mig ganska irriterad, råkade själv ut för det vid Ta Toon waterfall nära legolas boning. Tjänstemannen sken upp när han fick syn på mig och jag fick betala 10 ggr mer än thai.

När vi skall handl något speciellt så får frugan gå in ensam, jag visar mig inte förrän det är för sent för dom att ändra priset.

Jag liksom Berralund blir också irriterad på detta, inte det att jag inte har råd, utan just sättet dom gör det på.
När jag var i Bangkok en gång och ute ensam med svägerskan skulle vi gå till något tempel, hon drog iväg med mej på en väg som inte var skyltad, och vi kom in på baksidan av temlet, hon pratade Thai med några som stod vid dörren sen gick vi in, när vi kom till famsidan av templets "riktiga" ingång så var det en kassa där alla som stod i kön fick betala för att komma in. Hon tog med mej till någon typ av "vattenland" i Bangkok, samma där hon betalade några Bath för mej sen var vi inne, dom andra turisterna fick betala några hundralappar. Mina bröder betalar/betalade Thaipriser pga att dom har/hade arbetstillstånd i LOS, men det visste dom inte om att det funkade så innan deras fruar sa till dom.

Jo så är det, likadant i Indien när man går på museum eller liknande, blir också förbannad på denna diskriminering. Bara för att man är farang och betalar mer får man ju inte se fler fiskar eller apor i en djurpark än en thailändare...allt för att suga pengar av turister.

Jag har slutat gå på slika inrättningar.

Mvh Peter

För ett antal år sedan så fanns det ett Barområde i Chiang Mai, på kvällarna hade dom "uppvisningsmatcher" i Boxning. Alla Thaiare gick in gratis, turisterna skulle betala 20 B.
Vi gick in för att dricka öl och ha skoj inte kolla på boxningen, Thailändarna gick dit i första hand för att se Boxning. Efter nån vecka sa vi till Thaibarägarna att vi ska gå in gratis för vi kollar ju ändå inte på boxningen, det lyckades efter lite tjat, det rörde sej bara om 20 B/per kväll, men ska man vara där några månader så känns det väldigt löjligt att behöva betala för att kunna dricka öl. Nu har dom boxning 1-2 kvällar i veckan där, men nu är det mer seriösa matcher, nu kostar det 400 B att gå in och kolla, är jag där så kan jag gå in efter att matchen är slut om jag inte får gå in gratis, jag går fortfarande bara dit för ölen och att få träffa dom jag känner.

Ja,
Vi kanske skulle köra samma sak i sverige? Japaner som kommer hit med gott om flis i fickan, Eller vietnameser som bor här utan uppehållstilstånd.. ja det blir bra! Vi börjar väl med japanerna, inträdes biljetten till skansen eller grönalund dubblar vi...nä förresten vi tripplar avgiften plus att korv och glassen lägger vi på en nolla på priset! Utmärkt

"Gazton " sa:
Ja,
Vi kanske skulle köra samma sak i sverige? Japaner som kommer hit med gott om flis i fickan, Eller vietnameser som bor här utan uppehållstilstånd.. ja det blir bra! Vi börjar väl med japanerna, inträdes biljetten till skansen eller grönalund dubblar vi...nä förresten vi tripplar avgiften plus att korv och glassen lägger vi på en nolla på priset! Utmärkt

Hade det vart så i Sverige så hade vi kallats för rasister. Du och jag bor ju vid sveriges "china town".
Svägerskan säger inte namnet på stället vi ska åka till hon säger alltid att nu ska vi till china town och handla. ;)

"insayt " sa:
Jo så är det, likadant i Indien när man går på museum eller liknande, blir också förbannad på denna diskriminering. Bara för att man är farang och betalar mer får man ju inte se fler fiskar eller apor i en djurpark än en thailändare...allt för att suga pengar av turister.

Jag har slutat gå på slika inrättningar.

Mvh Peter

Nja, jag slutar inte att gå på sådana ställen för det, det är ju egentligen inga astronomiska belopp vi pratar om här. Jag vill inte missa en massa sevärdheter pga en dumsnål princip. Och jag kan till viss del köpa legolas argument - vi betalar ju ingen skatt i landet. Nej visst, men vi tar in en hel del pengar till landet ändå utifrån.

Men jag kommer aldrig att acceptera att bli blåst av privata näringsidkare bara för att jag är falang, då går jag direkt till ett annat ställe eller som sagt - låter frugan ta hand om hela affären "until the deal is closed". :mad:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
35
Visningar
5 K
P

Tillbaka
Topp