OM man som farang har fått arbetstillstånd...

Har inte fått arbetstillstånd, eller sökt (ännu)... Men jag ser ofta ett behov av att ta hjälp datorteknik lite mer effektivt.

Jag undrar framför allt hur det kulturellt fungerar för en Farang att (försikigt) påpeka möjligheter till effektiviseringar som man ser :rolleyes: ? Hur kan chefen tänkas reagera på sådana förslag, "en utlänning med idéer" ? Rätt Wai osv :wai: räcker nog inte såå långt.

(Jag vill absolut inte göra folk arbetslösa men få bort påfrestande manuellt, hjärndött enkelt repetitivt datorarbete. Och tjäna lite pengar :p ifall jag går i pension väldigt tidigt...)

Jag kan tänka mig att thailändare alltid värderar sig själva högst, speciellt personer i chefsjobb. Att de så klart ler, men under ytan tänker att man är fräck som pekar ut brister...?

Efter det kommer problemet att för personer som inte är systemutvecklare ibland inte kan se att det över huvudtaget finns fall där en dator kan underlätta oerhört, om man automatiserar vissa bitar. Och lyckas få chefen ifråga att se möjligheten.

Sist så problemet att "prata med chefen", när jag bara har hunnit lära mig halva det thailändska alfabetet ;)... Och inte heller läsa/förstå det som finns lagrat i datorsystemen. Jag har några år på mig att lära mig språket, men det går oroande långsamt.

Verkar i utgångspinkten som et "omöjligt" project Lars. Inte för att jag har någon erfarenhet
från att gjöra detta, men det verkar vara många hinder att passera.
Hold oss underrättade hur det går... blir spännande att följa.

Thai tar emot alla tankar och ide"er för att senare presentera dom som sina egna,
själv har jag försökt, men lagt ner alla försök i detta, lycka till.

Det är just på detta sätt som du beskriver Udon , det har även jag kommit på , att ge någon annan kredit är djävligt svårt , dessutom en Farang ;) Så vad som gäller är att ge dom ideer samt även hålla käft när de lägger fram det som egna . Man får verka i bakgrunden så att säga, men akta er om det sen går fel , då pekar de med HELA handen på Farangen som förledde dem ;)

Det är just på detta sätt som du beskriver Udon , det har även jag kommit på , att ge någon annan kredit är djävligt svårt , dessutom en Farang ;) Så vad som gäller är att ge dom ideer samt även hålla käft när de lägger fram det som egna . Man får verka i bakgrunden så att säga, men akta er om det sen går fel , då pekar de med HELA handen på Farangen som förledde dem ;)
Som sagt, det känns som en dröm att få ett datorjobb i Thailand, med högre lön än 2000-4000:-/mån. Så att man ex kan betala av de svenska lånen, efter skilsmässan.

Är erbjuden ett par, tre olika "småjobb" i min kvinnas släkt, men nivån är max 4000:-/mån.

För några år sedan vet jag att man kunde få jobb som systemutvecklare i Thailand och tjäna omkring 100 000 baht och uppåt. Vet att jag lyckades googla upp en site som vände sig till utlänningar.

För några år sedan vet jag att man kunde få jobb som systemutvecklare i Thailand och tjäna omkring 100 000 baht och uppåt. Vet att jag lyckades googla upp en site som vände sig till utlänningar.
Jo, har kollat lite. Men dels är jag inte civilingenjör utan en mix av ADB och högskoleingenjör.

Sedan är det vilka språk och verktyg som arbetsgivaren vill att man ska behärska. Jag har jobbat inom staten ofta med tekniker som är gamla, alternativt okända. Ex efterfrågas Java och DotNet. Jag har sysslat med C, Perl, Unixscript, SQL samt diverse versionshantering osv osv... Få jobbannonser passar/liknar mina arbetserfarenheter. Samma arbetsplats i 16 år dessutom...

Med många uppsägningar genom åren på mitt jobb så var man mest glad om man över huvdtaget fick vara kvar. "Gammal" dessutom, tyckte vissa privata arbetsgivare redan när jag var 34! Äldre än deras chef. Och så har jag varit lite knäckt mentalt efter skilsmässan.

Det är därför som jag alltid har sökt efter den ultimat lugna semestern, inte party e dyl.

Senast redigerad av en moderator:
Jo, har kollat lite. Men dels är jag inte civilingenjör utan en mix av ADB och högskoleingenjör.

Sedan är det vilka språk och verktyg som arbetsgivaren vill att man ska behärska. Jag har jobbat inom staten ofta med tekniker som är gamla, alternativt okända. Ex efterfrågas Java och DotNet. Jag har sysslat med C, Perl, Unixscript, SQL samt diverse versionshantering osv osv... Få jobbannonser passar/liknar mina arbetserfarenheter. Samma arbetsplats i 16 år dessutom...

Med många uppsägningar genom åren på mitt jobb så var man mest glad om man över huvdtaget fick vara kvar. "Gammal" dessutom, tyckte vissa privata arbetsgivare redan när jag var 34! Äldre än deras chef. Och så har jag varit lite knäckt mentalt efter skilsmässan.

Det är därför som jag alltid har sökt efter den ultimat lugna semestern, inte party e dyl.
SQL funkar ju alltid, men visst de bygger ju mycket nytt och vill ju köra med nya tekniker. På senare år har ju även de upptäckt att det finns många kunniga i Indien så vet inte vad som gäller just nu.

hade en kollega som jobbat där ett tag, de byggde upp en hotelbokningssajt som inte finns längre.

jag är en sån som heller inte byter jobb så ofta, dock är jag konsult så man får ändå lite omväxling.

Många statliga bolag ligger ju i framkanten, dock inte alla.

Hör av dig om du lyckas.

Ett alternativ är ju att göra som pb gör, starta eget och ha svenska kunder ... vill ju bara till att ha bra kontaktnät ... eller specialkompetens.

Hmmm, jo visst , sen kan man ju jobba försäkringskassan som det heter , och sen hålla låg profil här i thairiket , dvs feika hur och på vilka medel man lever , ser alla varianter här nere och sanningen verkar vara duktigt töjbar ...........
Du kan resa ut från Sverige utan att det syns i passet ,inga problem alls ,vanligt att Svenskar som uppbär div ersättningar från statskassan gör så , lever sen gott i Thailand , inte alls sjuka , knallar på gym och festar , hej och hå;)

SQL funkar ju alltid, men visst de bygger ju mycket nytt och vill ju köra med nya tekniker. På senare år har ju även de upptäckt att det finns många kunniga i Indien så vet inte vad som gäller just nu.

hade en kollega som jobbat där ett tag, de byggde upp en hotelbokningssajt som inte finns längre.

jag är en sån som heller inte byter jobb så ofta, dock är jag konsult så man får ändå lite omväxling.

Många statliga bolag ligger ju i framkanten, dock inte alla.

Hör av dig om du lyckas.

Ett alternativ är ju att göra som pb gör, starta eget och ha svenska kunder ... vill ju bara till att ha bra kontaktnät ... eller specialkompetens.

"specialkompetens" det är en del förunnat

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

A
Svar
21
Visningar
7 K
anonymous
A
N
Svar