Hej
Självklart borde man inte döda och äta allt tills det tar slut, men att få fattiga människor som vill ha mat på bordet att förstå detta är nog inte lätt, har försökt förklara hur vi hanterar detta i Sverige och dom tycker givetvis att det är bra, men hävdar att vi nog inte skulle resonera och agera lika förnuftigt om vi saknade pengar och mat stora delar av året, kanske är det lite av en lyx att kunna tillåta ”mat” att vandra runtomkring en samtidigt som barnen nästan svälter?
Mvh isan lover
Självklart borde man inte döda och äta allt tills det tar slut, men att få fattiga människor som vill ha mat på bordet att förstå detta är nog inte lätt, har försökt förklara hur vi hanterar detta i Sverige och dom tycker givetvis att det är bra, men hävdar att vi nog inte skulle resonera och agera lika förnuftigt om vi saknade pengar och mat stora delar av året, kanske är det lite av en lyx att kunna tillåta ”mat” att vandra runtomkring en samtidigt som barnen nästan svälter?
Mvh isan lover
Min åsikt är att vi har det hyfsat gott ställt i Sverige för att vi har varit tvungna att skapa en kultur med sparsamhet och framförhållning eftersom vi har ett klimat som endast tillåter odling halva året.
Jag är less på detta ständiga tjatande om hur synd det är om människor i U-länder som ständigt tycks befinna sig i kris. Man hänvisar gärna till att vi vita medelålders män har orsakat detta genom att utnyttja dessa stackars länder som kolonialmakt för ett par hundra år sedan (knappast rimligt för Thailand men de har nog kommit på något liknande)
Jag tror att det enda sättet att få bukt med detta är att deras kultur och tankesätt förändras så de slutar välja korrupta ledare som lovar dem kortsiktiga fördelar, slutar föda upp ungar de inte kan försörja, slutar äta upp sitt utsäde och slutar förlita sig på att någon annan skall lösa deras problem.
PS. Kärringen vart ännu surare när jag kom hem igår efter mitt "äventyr" på Arlanda igår så jag är på ett förträffligt humör