Ormar i Thailand, en giftig tråd

Hej

Självklart borde man inte döda och äta allt tills det tar slut, men att få fattiga människor som vill ha mat på bordet att förstå detta är nog inte lätt, har försökt förklara hur vi hanterar detta i Sverige och dom tycker givetvis att det är bra, men hävdar att vi nog inte skulle resonera och agera lika förnuftigt om vi saknade pengar och mat stora delar av året, kanske är det lite av en lyx att kunna tillåta ”mat” att vandra runtomkring en samtidigt som barnen nästan svälter?

Mvh isan lover
Rätta mig om jag har fel men har inte Thailand väldigt mycket bättre förutsättningar att kunna få fram mat till sin befolkning än vad Sverige har?

Min åsikt är att vi har det hyfsat gott ställt i Sverige för att vi har varit tvungna att skapa en kultur med sparsamhet och framförhållning eftersom vi har ett klimat som endast tillåter odling halva året.

Jag är less på detta ständiga tjatande om hur synd det är om människor i U-länder som ständigt tycks befinna sig i kris. Man hänvisar gärna till att vi vita medelålders män har orsakat detta genom att utnyttja dessa stackars länder som kolonialmakt för ett par hundra år sedan (knappast rimligt för Thailand men de har nog kommit på något liknande)

Jag tror att det enda sättet att få bukt med detta är att deras kultur och tankesätt förändras så de slutar välja korrupta ledare som lovar dem kortsiktiga fördelar, slutar föda upp ungar de inte kan försörja, slutar äta upp sitt utsäde och slutar förlita sig på att någon annan skall lösa deras problem.

PS. Kärringen vart ännu surare när jag kom hem igår efter mitt "äventyr" på Arlanda igår så jag är på ett förträffligt humör :mad:

Rätta mig om jag har fel men har inte Thailand väldigt mycket bättre förutsättningar att kunna få fram mat till sin befolkning än vad Sverige har?

Min åsikt är att vi har det hyfsat gott ställt i Sverige för att vi har varit tvungna att skapa en kultur med sparsamhet och framförhållning eftersom vi har ett klimat som endast tillåter odling halva året.
Håller med dig helt.
Men jag har en annan teori också som faller tillbaka till Dawin och evolutionsteori, det är det naturliga urvalet.
I Sverige frös alla lata som valde hängmattan före jobb ihjäl....... och de idoga överlevde och utvecklades.

Håller med dig helt.
Men jag har en annan teori också som faller tillbaka till Dawin och evolutionsteori, det är det naturliga urvalet.
I Sverige frös alla lata som valde hängmattan före jobb ihjäl....... och de idoga överlevde och utvecklades.
Då blir nog framtiden dyster för det nya Sverige med alla bidragstagare.:laugh:

Jag är less på detta ständiga tjatande om hur synd det är om människor i U-länder som ständigt tycks befinna sig i kris. Man hänvisar gärna till att vi vita medelålders män har orsakat detta genom att utnyttja dessa stackars länder som kolonialmakt för ett par hundra år sedan (knappast rimligt för Thailand men de har nog kommit på något liknande)

Jag tror att det enda sättet att få bukt med detta är att deras kultur och tankesätt förändras så de slutar välja korrupta ledare som lovar dem kortsiktiga fördelar, slutar föda upp ungar de inte kan försörja, slutar äta upp sitt utsäde och slutar förlita sig på att någon annan skall lösa deras problem.

PS. Kärringen vart ännu surare när jag kom hem igår efter mitt "äventyr" på Arlanda igår så jag är på ett förträffligt humör :mad:
Hej

Du har nog både rätt och fel här, visst finns det goda möjligheter att odla mat i Thailand, men samtidigt bedrev FN projekt mot undernäring i landet långt in på 90-talet, många fattiga familjer får fortfarande periodvis överleva på ris med fisksås, visst överlever man, men det leder till undernäring och brister på olika vitaminer och mineraler.

Sen äger ju inte alla mark att odla på heller så det är nog inte lätt om man befinner sig längst ned i hierarkin, jag tror inte att vi européer skulle agera så mycket annorlunda i en liknande situation, blir man bara tillräckligt utsvulten och inte längre står ut med att se sina barn hungra så kan man nog tänka sig att strunta i många regler samt äta både det ena och andra.

Mvh isan lover

Hej

Lilleman och hans kompisar letade upp två olika ormar utanför skolan i fredags, en liten Noo Singh som barnen tyvärr lekte med och dödade, bakom skolan finns det en skog som gränsar till en damm, där sprang skolbarnen på en större orm på ca 1.5 m, den var enligt barnen giftig och hade ett rött band strax efter huvudet, den försökte den äldsta pojken döda men den hann in i några buskar och kom undan.

Mvh isan lover

Håller med dig helt.
Den förb...de Martin Luther hade nog en del med saken att göra också. Idag har jag fått höra i samma anda att falanger jobbar för att kunna vara lediga, thai jobbar för att äta. Jag tycker inte synd om dom, jag tycker synd om oss trygghetsknarkare, jag inkluderar mig själv där för jag vågar inte sluta jobba utan att ha lite säkra stålar in varje månad.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Den förb...de Martin Luther hade nog en del med saken att göra också. Idag har jag fått höra i samma anda att falanger jobbar för att kunna vara lediga, thai jobbar för att äta. Jag tycker inte synd om dom, jag tycker synd om oss trygghetsknarkare, jag inkluderar mig själv där för jag vågar inte sluta jobba utan att ha lite säkra stålar in varje månad.
Jag har väldigt svårt att se vad Martin Luther hade med saken att göra. Han reformerade kyrkan från den dåvarande påvens olika påhitt för att finansiera byggandet av Petersbasilikan i Rom. Bl a ville han stoppa försäljningen av så kallade Avlatsbrev. Påvens vidlyftiga leverne fick Luther att reagera. Så nog fick vanligt folk det bättre tack vare honom, åtminstone på sikt.

Och hur kom vi egentligen in på detta när tråden handlar om ormar i Thailand?

Jag har väldigt svårt att se vad Martin Luther hade med saken att göra. Han reformerade kyrkan från den dåvarande påvens olika påhitt för att finansiera byggandet av Petersbasilikan i Rom. Bl a ville han stoppa försäljningen av så kallade Avlatsbrev. Påvens vidlyftiga leverne fick Luther att reagera. Så nog fick vanligt folk det bättre tack vare honom, åtminstone på sikt.

Och hur kom vi egentligen in på detta när tråden handlar om ormar i Thailand?
Tråden slingrade in på annat ämne :)

Hej

Här är en historia om en katt i Trang som slogs med en 20 kg tung kungskobra som sedan fångades in.

Visa bilaga 66140

http://www.khaosodenglish.com/news/2018/03/13/pet-cat-fights-off-king-cobra-in-trang/

Mvh isan lover
Fy vad de är vågliga. Jag har orm fobi, förra gången när jag var i Thailand körde min tirak till ett tempel mellan Bangsean och Pattaya, där sålde de levande ormar och sköldpaddor mm. Hon köpte en hel hink full med vattenormar och andra djur och ville befria dem i en liten sjö. Hon körde bil och lämnade hinken i min famn, hade aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Jag kan sova med en varg eller björn men inte kan titta på en mask.

Liknande trådar

Topp