Ormar i Thailand, en giftig tråd

Fy vad de är vågliga. Jag har orm fobi, förra gången när jag var i Thailand körde min tirak till ett tempel mellan Bangsean och Pattaya, där sålde de levande ormar och sköldpaddor mm. Hon köpte en hel hink full med vattenormar och andra djur och ville befria dem i en liten sjö. Hon körde bil och lämnade hinken i min famn, hade aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Jag kan sova med en varg eller björn men inte kan titta på en mask.
Hej

Ja ormar är nog något som vissa människor känner sig bekväma med och kan hantera, själv tillhör jag inte den kategorin heller, jag blir iskall och livrädd varje gång jag överraskas av en orm när jag går i flip flops i farmen, gräver diken eller avverkar träd och liknande.

Thailändarna är betydligt coolare och vet ofta för det första om ormen är giftig eller ej, men viktigast av allt är nog att dom har växt upp med dessa ormar, vet hur dom reagerar och vet hur man hanterar dom.

Jag skällde ju på lillpojken i vintras när han var med några äldre killar (12 år) i skolan och försökte fånga en giftig orm på ca 3 m, jag var naturligtvis rädd att han eller någon av dom andra skulle bli bitna, men egentligen kanske jag gjorde fel, för det enda sättet att lära sig hur ormar fungerar och lära sig att hantera dessa är väl att öva i praktiken.

Mvh isan lover

Joker

Forumveteran
Det värsta är att det enligt ett program på Tv häromdagen inte alls finns serum till ormbett ,, det finns endast vissa läkemedel som minskar skador samt som förtunnar blodet , detta då de farligaste ormgifterna just koagulerar blodet kraftigt ,, kroppsdelen blir svart ganska snabbt då all cirkulation upphör samt att armen/handen snabbt måste amputeras om man skall överleva ,, så tro inte på detta att det bara är att åka in och få en spruta så är allt ok ,, långtgående konsekvenser om hugget tar bra i mjukdelar samt ormen injicerar fullt ut

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Det finns ju olika typer av ormgift. Vävnadsförstörande, gift som koagulerar blodet och de gifter som tvärt emot gör blodet tunnare. Kungskobran har inte så starkt gift men det är mängden den kan injicera som gör den så farlig.

Den orm som lär orsaka värst smärta finns lyckligtvis inte i Thailand. Det är Puffadern, som finns i Afrika. Jag såg en sådan under en safari i Sydafrika för en del år sedan på Shamwari Game Reserve. Vår jeepförare och guide försökte fånga den men vågade inte, den var alldeles för aggressiv och högg för fullt i stången han använde. Giftdroppar fick vi dock se.

På kvällen träffade vi en annan guide som hade blivit biten i armen av en likadan orm några år tidigare, det var ingen vacker syn. Mycket vävnad var borta och man hade försökt transplantera ersättning. Han sa att smärtan han fick efter bettet var obeskrivlig, hade han fått tag i en såg så hade han sågat av sig armen. Fy för den lede!

Joker

Forumveteran
Det finns ju olika typer av ormgift. Vävnadsförstörande, gift som koagulerar blodet och de gifter som tvärt emot gör blodet tunnare. Kungskobran har inte så starkt gift men det är mängden den kan injicera som gör den så farlig.

Den orm som lär orsaka värst smärta finns lyckligtvis inte i Thailand. Det är Puffadern, som finns i Afrika. Jag såg en sådan under en safari i Sydafrika för en del år sedan på Shamwari Game Reserve. Vår jeepförare och guide försökte fånga den men vågade inte, den var alldeles för aggressiv och högg för fullt i stången han använde. Giftdroppar fick vi dock se.

På kvällen träffade vi en annan guide som hade blivit biten i armen av en likadan orm några år tidigare, det var ingen vacker syn. Mycket vävnad var borta och man hade försökt transplantera ersättning. Han sa att smärtan han fick efter bettet var obeskrivlig, hade han fått tag i en såg så hade han sågat av sig armen. Fy för den lede!
Jo , detta med ormbett är riktigt skit ,tror att Puffadern är en av de giftigaste och aggresivaste av alla ,, finns väl även i australien , eller kanske jag misstar mig
jag googlar lite så vet jag sen :):):)555

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Jo , detta med ormbett är riktigt skit ,tror att Puffadern är en av de giftigaste och aggresivaste av alla ,, finns väl även i australien , eller kanske jag misstar mig
jag googlar lite så vet jag sen :):):)555
Nej den finns bara i Afrika men vi vet ju alla vilka hemska ormar som finns i Australien. Dom 10 giftigaste bl a om jag inte missminner mig. Brunormen är väldigt aggressiv, är visst nr 3 på listan. Huga!

Den här sidan kan vara värd att läsa ifall olyckan skulle vara framme....

https://www.thailandsnakes.com/venomous/thailand-snake-note-how-to-remove-snake-during-bite/

Det blir till att köpa Listerine.....
Hej

Det var bra info men det verkar inte vara helt lätt att ta bort en orm som biter, tar man tag i huvudet på den riskerar man att få mer gift i sig, drar man loss den blir skad större och att ha sinnesnärvaro nog att istället ta fram Listerine och hälla på en orm som har bitit sig fast är nog inte så lätt heller, gissar att man får lite panik om ormen inte släpper själv efter bettet.

Jag fick ta loss en ödla en gång som hade bitit sig fast i ansiktet på en liten tjej (ca 8 år) ute på farmen, barnen gillar ju att fånga ödlor och leka med dom, men den här bet tjejen och vägrade släppa taget, jag fick bända loss den och i förhållande till sin storlek var den väldigt stark, är ormar likadana blir det inte lätt om en stor orm biter.

Mvh isan lover

kurant

Forumveteran
Hej

Här är en gigantisk kungskobra fångad inIndonesien, undrar om det är fake eller om ormen verkligen är så stor?

https://coconuts.co/jakarta/news/viral-just-guy-indonesia-chilling-king-sized-king-cobra-kalimantan/

Mvh isan lover
Nu har du inga mått men +3m är inget onormalt och med vidvinkelobjektiv förvanskas bilder.
Bild två ser normal ut. I Kanchanaburi dödades samma art som var 3,88m när jag bodde där, men enligt Wikipedia så är det +5m i sällsynta fall.
Det föder en hel Issanby........

Nu har du inga mått men +3m är inget onormalt och med vidvinkelobjektiv förvanskas bilder.
Bild två ser normal ut. I Kanchanaburi dödades samma art som var 3,88m när jag bodde där, men enligt Wikipedia så är det +5m i sällsynta fall.
Det föder en hel Issanby........
Hej

Har också hört talas om kungskobror på 5 m, men här tycker jag huvudet ser väldigt stort ut, men kanske är det på det sätt bilden är tagen som gör att man tvivlar lite, men stor är den.

Mvh isan lover

Hej

Här är en artikel och en video om en pyton som åt upp två katter i Phatum Thani.

2-CAT SNACK PROVES TOO MUCH FOR BANGKOK PYTHON (VIDEO)
By Jintamas Saksornchai, Staff Reporter
June 20, 2018 5:46 pm

PATHUM THANI — When your eyes are way too big for your stomach, sometimes everything comes back out the way it came in.

That was the lesson learned Wednesday by a 3-meter python in northern metro Bangkok after it feasted on two felines. A captivating-yet-harrowing video of the over-ambitious meal ends with both cats vomited back out again in front of their owner.

Sasitorn Koonmee, 48, said the cats – a dad and his kitten – had been with her family about two months before the unhinged jaw of tragedy struck.

Watch: Python Swallows Pet Cat in Pathum Thani Home

Sasitorn kept the cats, for some reason, in a cage in a parking lot she owns. In the wee hours of morning, the snake just slithered right in.

“Last night about 2am, I heard a dog barking, but I didn’t come out to see,” she said. “In the morning, I didn’t see the cats, but the snake was already in the cage, so I called the rescue department.”

Amnaj Saengsawang, a rescue worker, said the snake would be released in Khao Yai National Park.

http://www.khaosodenglish.com/news/...ack-proves-too-much-for-bangkok-python-video/

Mvh isan lover

Liknande trådar

Topp