Ormar och insekter i Thailand.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det jag kan hitta för närvarande är att det bör vara 18 olika skorpioner i Thailand.
BU Isometrus maculatus

BU Isometrus petrzelkai, Isometrus vittatus, Lychas krali, Lychas mucronatus, Lychas scutilus, Thaicharmus mahunkai.

CHE Chaerilus cavernicola

EU Euscorpiops binghamii, Euscorpiops longimanus, Euscorpiops problematicus, Scorpiops farfaci

HE Liocheles australasiae australasiae

SCN Heterometrus cimrmani, Heterometrus laoticus, Heterometrus petersii, Heterometrus sejnai, Heterometrus spinifer spinifer ?

BU= Buthidae, CHE = Chaerilidae, EU = Euscorpiidae, HE = Hemiscorpiidae, SCN = Scorpionidae

Vet inte om det gäller skorpionerna i hela Thailand, men enligt en thai längst uppe i nordost är skorpionbett där "bara" lika farliga som getingstick, men gör 10 gånger ondare.

"legolas " sa:
Min första fru var nåt liknande!!!!
Skorpionkvinnor kan passa mig bra :)

Lunkan ja tror att de e som du säger har blivit stungen än gång ont som fan men inge farligt ja ville till sjukan direkt men nej nej..

lill grabben har blivit stungen ett antal gånger så va ja vet o hört inte speciellt giftiga för oss ..
men geting ajj då får ja ta insulin spruta o snabbt till sjukhuset .......vi har någe som på minner om getingar hos oss men lite större vet ej om ja reagerar på dom men ja har mitt insulin o alla i byn vet om att ja inte tål så de e bra

men ja får skylla mig själv man ska inte leka me deras mat ;)

DSC03268.jpg

japp som kräft fiske fast mycke lättare ;)

visst e dom söta tur att gumman inte äter dom
men resten av släkten gillar dom där lika dant me denna där ris råttan inte du alltså Rolf den gillar dom att grilla :)

Fy fan för skorpioner. Har sett ett par ihjältrampade hemma i byn, men dom är ju som sagt inte farliga. Sen har också vi några getingliknande "helikoptrar" som även thaiarna är rädda för, så det är säkert inte nådigt att bli stucken av en sådan.

Oh fy fasen, är det så illa? Då skall jag ha ännu större respekt för dom där otygen än jag har haft tidigare. Och jag som är livrädd för getingar i Sverige (vilken ynkrygg man kan vara egentligen). :-[

"legolas " sa:
Yongyut här hemma blev stucken för några månader sedan av en av dessa helikoptrar som du säger, men jag tycker nästan att de är en blandning av helikopter och ett Herkulesplan, med den oformliga kroppen usch och stort tvi....

Yongyuts arm såg ut som den var bruten och var jättesvullen. Besten ifråga heter "Dtaa Huatsöa" (stavning? men det uttalas så).... Hon berättade att folk dog av dessa stick här i Thailand. men det är som hemma, , man kan dö i vad som helst om man är allergisk och om man inte är helt kurant kroppsligt sätt!! men i normalfallet dör du inte, men jävvlar secka smärtor.....

ajj fan då e dom nog bra mycke giftigare än vära små ska hålla mi på säkert avstånd då vete fasen om mitt insulin gälper så mycke :(

Myggen (moskiterna) Gillar mig skarpt i Thailand. Blir alltid biten med sår som följd.. Kan det vara det tunna blodet man får i thailand efter ett par veckors festande? :)

"Berralund " sa:
Sen har också vi några getingliknande "helikoptrar" som även thaiarna är rädda för, så det är säkert inte nådigt att bli stucken av en sådan.
Är de blodsugare
eller har de det bara som vapen som (svenska) getingar?
OM det är det senare, så behöver man bara se till att de inte känner sig hotade.

(((Jag har bara blivit stucken två gånger, fastän jag har varit bland många. Ena gången var då jag trampade i ett jordgetingbo, och den andra var en "galning" :) som anföll fastän jag inte hade gjort något. Där jag var som liten var det massor med getingar, och många kröp på mig utan att göra mig något. (Man fick se upp så att man inte fick någon i munnen då man t ex drack saft.) En liten tjej hade t o m bin som "dockor" :) och tog tag i dem (ej hårt) och flyttade dem utan att de stack henne!

"Lunkan " sa:
Är de blodsugare
eller har de det bara som vapen som (svenska) getingar?
OM det är det senare, så behöver man bara se till att de inte känner sig hotade.

(((Jag har bara blivit stucken två gånger, fastän jag har varit bland många. Ena gången var då jag trampade i ett jordgetingbo, och den andra var en "galning" :) som anföll fastän jag inte hade gjort något. Där jag var som liten var det massor med getingar, och många kröp på mig utan att göra mig något. (Man fick se upp så att man inte fick någon i munnen då man t ex drack saft.) En liten tjej hade t o m bin som "dockor" :) och tog tag i dem (ej hårt) och flyttade dem utan att de stack henne!

Dom sticks dom jäkla otygen och om jag förstod legolas rätt så är ett svenskt getingstick ungefär som en piss i Mississippi.

Jag har alltid haft en inbyggd skräck för getingar, vet inte varför det bara är så. Har blivit stucken ett antal gånger, det svider men går över relativt fort. Så det är löjligt att vara så rädd, jag vet men kan inte rå för det.

Man kan fan inte ha bin som dockor!

Eller växte hon upp på ett mentalsjukhus kanske?

"legolas " sa:
Yongyut här hemma blev stucken för några månader sedan av en av dessa helikoptrar som du säger, men jag tycker nästan att de är en blandning av helikopter och ett Herkulesplan, med den oformliga kroppen usch och stort tvi....

Yongyuts arm såg ut som den var bruten och var jättesvullen. Besten ifråga heter "Dtaa Huatsöa" (stavning? men det uttalas så).... Hon berättade att folk dog av dessa stick här i Thailand. men det är som hemma, , man kan dö i vad som helst om man är allergisk och om man inte är helt kurant kroppsligt sätt!! men i normalfallet dör du inte, men jävvlar secka smärtor.....

Detta förklarar ju varför Thai går påklädda med full vintermundering och sockar o allt när det är 30 grader varmt ute.

Och inte badar dom i havet heller! Varför?
Jo därför att dom har vetat hela tiden att där finns små hemskt dödliga "stingers" eller box jellyfish. Kubmaneter på Svenska.

Vi har en sån där "slabbespann" med hushållsavfall som vi tömmer i varmkomposten.
Hade den varit full med Glimtens skorpioner när Hjärtat skulle tömma den så hade det tagit hus i hel_etet.
Inte en natt till hade hon spenderat i hemmanet. Hon hade ordnat nytt boende till oss på en halvtimme.

Thailand är oerhört mysigt och pittoreskt, eller?

Glimten jag spyr upp en karma till dig för bilden.

Herregud.
Det hjälpte inte hur jag spydde o ulkade mig.
Nån karma fick jag inte ge dig, för du hade ett 48 timmars straff att avtjäna först.
Ja det hade du nog gjort dig förtjänt av. Din hushålls-terrorist. :police:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
5 K
B
A
Svar